iPad

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Husker hvor fornøyd jeg ble da jeg skjønte jeg kunne bruke min 1Gen iPod som portabel FW harddrive.
    Før man har prøvd iDisk og MobileMe er det sikkert litt vanskelig å forstå hvordan powerbrukere vil anvende en iPad.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Apple padda er den eneste som bruker MicroSIM, og dagens SIM-kort er ikke kompatible. Mon tro hvorfor de går for denne varianten.



    Heldigvis for oss forbrukere kommer Apple`s eksklusive samarbeidspartnere ut med MicroSIM samtidig med lansering av padda. :)
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    Fry er innom styrken i Apples tilbud - det er hele plattformen, og de utvikler og tuner hvert ledd, slik at interaksjonen blir optimal for avsender og mottaker, samme hva man bruker plattformen til.
    Det er det mange som ikke har forstått enda.

    Jeg har p.t. to bærbare - en MacBook og en MacBook Pro - som er i daglig bruk. Når disse skal byttes ut er iPad helt sikkert på markedet med alt jeg trenger for å kunne være funksjonell mens jeg er underveis, og jeg betviler da sterkt at jeg kommer til å trenge en ny tradisjonell bærbar.

    http://venturebeat.com/2010/01/27/inkling-ipad/


    Hvis du kun bruker den til hjemmemorro blir den sannsynligvis utmerket til det etterhvert. Skal man jobbe noe særlig på en sånn bærbar sak, må man ha noe mer.

    Men er helt enig i at de fleste rene hjemmebrukere neppe trenger særlig mer. Bortsett fra at en 10" skjerm er altfor lite til å unngå masse scrolling, noe jeg synes er utrolig irriterende, i og med at oppløsning ikke kan være altfor høy på en liten skjerm.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    trex skrev:
    Bortsett fra at en 10" skjerm er altfor lite til å unngå masse scrolling, noe jeg synes er utrolig irriterende, i og med at oppløsning ikke kan være altfor høy på en liten skjerm.
    Har en HP tablet med 12-13" skjerm. Ikke så veldig behagelig å surfe på den over tid. Skjermflaten er litt for liten, og oppløsningen for lav.

    Fordelen med padda er at man (i likhet med iPhone/Touch) kan enkelt zoome inn/ut med hendene, noe som da kompanserer en del for ellers dårlig tilpasning av HTTP-sidene. Jeg tror nok akkurat den delen blir veldig bra.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    iPad - a broken link

    It looks like Apple is continuing to impose restrictions on their devices that limit both content publishers and consumers. Unlike many other ebook readers using the ePub file format, consumers will not be able to access ePub content with Apple's DRM technology on devices made by other manufacturers. And without Flash support, iPad users will not be able to access the full range of web content, including over 70% of games and 75% of video on the web.

    If I want to use the iPad to connect to Disney, Hulu, Miniclip, Farmville, ESPN, Kongregate, or JibJab -- not to mention the millions of other sites on the web -- I'll be out of luck.

    http://blogs.adobe.com/flashplatform/2010/01/apples_ipad_--_a_broken_link.html
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    trex skrev:
    Bortsett fra at en 10" skjerm er altfor lite til å unngå masse scrolling, noe jeg synes er utrolig irriterende, i og med at oppløsning ikke kan være altfor høy på en liten skjerm.
    Oppløsningen er 1024x768 – ikke så hakkende galt til å surfe med, de som har brukt klassikeren 12" PowerBook/iBook (min lever ennå!) vet hva det går i.

    For min egen del bruker jeg en del såpass spesialisert programvare også til relativt vanlige formål (skriver i LaTeX, f.eks.) samtidig som jeg bruker laptop en stor andel av tiden, så det kommer ikke til å være noen fullverdig laptoperstatning for min del – men et veldig godt supplement. Slik er det nok også tenkt fra Apples side, det er ingen hemmelighet at MacBook Proene mange av oss har kostet betydelig mer enn $499.

    @HåkonN: Leste det blogginnlegget i går. Ganske morsomt hvor desperate en del Adobe-ansatte blir i blikket når man nevner muligheten for at plattformer med betydelig markedsandel ikke støtter Flash. Det kom selvsagt ikke uventet på Jobs & co at NY Times hadde Flash-komponenter på forsiden som ikke ville bli støttet ...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    trex skrev:
    vredensgnag skrev:
    Fry er innom styrken i Apples tilbud - det er hele plattformen, og de utvikler og tuner hvert ledd, slik at interaksjonen blir optimal for avsender og mottaker, samme hva man bruker plattformen til.
    Det er det mange som ikke har forstått enda.

    Jeg har p.t. to bærbare - en MacBook og en MacBook Pro - som er i daglig bruk. Når disse skal byttes ut er iPad helt sikkert på markedet med alt jeg trenger for å kunne være funksjonell mens jeg er underveis, og jeg betviler da sterkt at jeg kommer til å trenge en ny tradisjonell bærbar.

    http://venturebeat.com/2010/01/27/inkling-ipad/


    Hvis du kun bruker den til hjemmemorro blir den sannsynligvis utmerket til det etterhvert. Skal man jobbe noe særlig på en sånn bærbar sak, må man ha noe mer.

    Men er helt enig i at de fleste rene hjemmebrukere neppe trenger særlig mer. Bortsett fra at en 10" skjerm er altfor lite til å unngå masse scrolling, noe jeg synes er utrolig irriterende, i og med at oppløsning ikke kan være altfor høy på en liten skjerm.
    Til lengre arbeidsseanser o.l. vil jeg ønske å være koblet opp til et større display, også i fremtiden. Men når jeg er ute og reiser så har jeg etterhvert oppdaget at jeg lar Mac'en ligge og heller bruker min iPhone. Så der er iPad midt i blink - filene jeg trenger ligger på iDisk, jeg laster dem lett ned om jeg ser det er noe jeg mangler eller har bruk for der og da.
    Jeg hentet frem MacBook'en en tid tilbake, fordi jeg ville ha noe som var enda mindre enn min MBP når jeg var ute og reiste. MacBook'en var egentlig min datters, med fritzet harddisk. Byttet ut denne, oppgraderte minnet, og bruker den når jeg er utenfor huset.

    Jeg tror iPad vil bidra til denne typen "convenience downgrading" - samt at den vil gjøre det lettere for vanlige brukere av nettet å gjøre det de ønsker å bruke nettet til.
    I dag sitter folk med datamuligheter i astroklassen og bruker brøkdeler av kapasiteten, samtidig som de syns det er vanskelig å få ut det lille de gjør, selv med Apples brukervennlige løsninger. iPad vil hoppe bukk over disse problemene.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Dell sin sak blir også kul. Dyrere enn padda, men kraftigere. Støtter Flash, multitasking og kan brukes som en mobiltelefon. Spiller sikket av alt av formater, og kan sikkert enkelt synkroniseres i utforsker. Men den taper nok når det kommer til apps.

    [video]jjBcv9iZinY[/video]
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Zoome eller scrolle, det at man faktisk må flytte eller endre på skjermbildet, uansett hvor enkelt det er, er forstyrrende, i dag bruker jeg vanligvis tastaturet til det, overlegent kjappest når man er vant til det.

    Men det er bare min mening......vant til å jobbe på store skjermer og synes alle unødvendige tastetrykk og klikk bare er forstyrrende :).





    Men som tidligere nevnt, en salgssuksess blir det sikkert, og en nyttig ting også etterhvert som man får justert inn OS og hardware.
    Apple bommer ikke helt på slike duppeditter.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    HåkonN skrev:
    iPad - a broken link
    And without Flash support, iPad users will not be able to access the full range of web content, including over 70% of games and 75% of video on the web.

    If I want to use the iPad to connect to Disney, Hulu, Miniclip, Farmville, ESPN, Kongregate, or JibJab -- not to mention the millions of other sites on the web -- I'll be out of luck.

    http://blogs.adobe.com/flashplatform/2010/01/apples_ipad_--_a_broken_link.html
    Flashspill? Farmville? ;D
    De fleste videotjenester legger nå om til h.264 (Youtube / Vimeo). Et ikke-problem.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    HåkonN skrev:
    Apple padda er den eneste som bruker MicroSIM, og dagens SIM-kort er ikke kompatible. Mon tro hvorfor de går for denne varianten.



    Heldigvis for oss forbrukere kommer Apple`s eksklusive samarbeidspartnere ut med MicroSIM samtidig med lansering av padda. :)
    Den der forstod ikke jeg heller. Fins det overhodet noen teknologisk grunn, og er det noe problem for andre telefoniselskap å gjøre det samme som Apple`s eksklusive samarbeidspartnere?

    Tillegg: Stor støy for lite, kan det virke som.

    http://www.engadget.com/2010/01/27/apple-ipads-micro-sim-explained/
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    vredensgnag skrev:
    trex skrev:
    vredensgnag skrev:
    Fry er innom styrken i Apples tilbud - det er hele plattformen, og de utvikler og tuner hvert ledd, slik at interaksjonen blir optimal for avsender og mottaker, samme hva man bruker plattformen til.
    Det er det mange som ikke har forstått enda.

    Jeg har p.t. to bærbare - en MacBook og en MacBook Pro - som er i daglig bruk. Når disse skal byttes ut er iPad helt sikkert på markedet med alt jeg trenger for å kunne være funksjonell mens jeg er underveis, og jeg betviler da sterkt at jeg kommer til å trenge en ny tradisjonell bærbar.

    http://venturebeat.com/2010/01/27/inkling-ipad/


    Hvis du kun bruker den til hjemmemorro blir den sannsynligvis utmerket til det etterhvert. Skal man jobbe noe særlig på en sånn bærbar sak, må man ha noe mer.

    Men er helt enig i at de fleste rene hjemmebrukere neppe trenger særlig mer. Bortsett fra at en 10" skjerm er altfor lite til å unngå masse scrolling, noe jeg synes er utrolig irriterende, i og med at oppløsning ikke kan være altfor høy på en liten skjerm.
    Til lengre arbeidsseanser o.l. vil jeg ønske å være koblet opp til et større display, også i fremtiden. Men når jeg er ute og reiser så har jeg etterhvert oppdaget at jeg lar Mac'en ligge og heller bruker min iPhone. Så der er iPad midt i blink - filene jeg trenger ligger på iDisk, jeg laster dem lett ned om jeg ser det er noe jeg mangler eller har bruk for der og da.
    Jeg hentet frem MacBook'en en tid tilbake, fordi jeg ville ha noe som var enda mindre enn min MBP når jeg var ute og reiste. MacBook'en var egentlig min datters, med fritzet harddisk. Byttet ut denne, oppgraderte minnet, og bruker den når jeg er utenfor huset.

    Jeg tror iPad vil bidra til denne typen "convenience downgrading" - samt at den vil gjøre det lettere for vanlige brukere av nettet å gjøre det de ønsker å bruke nettet til.
    I dag sitter folk med datamuligheter i astroklassen og bruker brøkdeler av kapasiteten, samtidig som de syns det er vanskelig å få ut det lille de gjør, selv med Apples brukervennlige løsninger. iPad vil hoppe bukk over disse problemene.

    Jobber dessverre med ting som trenger høy ytelse og har voldsomme filstørrelser til tider, og har også en hobby som trenger ditto. Liten skjerm, slapp prosessor, iDisk og "convenience downgrading" er intet alternativ for meg. MEN er helt enig med deg at altfor mange sitter med PC'er som de kun bruker en brøkdel av, både HW og SW. Flertallet har nok mer trykk i systemet sitt enn de aner :).
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Wright skrev:
    @HåkonN: Leste det blogginnlegget i går. Ganske morsomt hvor desperate en del Adobe-ansatte blir i blikket når man nevner muligheten for at plattformer med betydelig markedsandel ikke støtter Flash. Det kom selvsagt ikke uventet på Jobs & co at NY Times hadde Flash-komponenter på forsiden som ikke ville bli støttet ...
    Selvsagt. Desperate eller ikke, dagens websider bruker mye Flash. Og padda burde - annonsert som den ultimate surfemaskinen - støtte Adobe Flash i alle sammenhenger.

    For meg virker det som at Apple ønsker at verden skal innrette seg etter deres ønsker, ikke motsatt. Hadde de ikke vært så utrolig dyktige på GUI, hadde aldri så mange forbrukere gått med på en slik oppførsel, og Apple hadde endt opp som et desperat kjempekonsern med mange dårlige ideer som aldri ble noe annet enn døgnfluer. Sony fikk smertelig erfare det, selv om det nok var og fortsatt er en stor kamel å svelge.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Parelius skrev:
    Den der forstod ikke jeg heller. Fins det overhodet noen teknologisk grunn, og er det noe problem for andre telefoniselskap å gjøre det samme som Apple`s eksklusive samarbeidspartnere?
    MicroSIM skal ha noen utvidede sikkerhetsfunksjoner og litt mer lagringsplass. Den er som navnet tilsier også mindre, slik at mindre mobile enheter kan gjøres enda mindre. Dette er neppe grunnen til at Apple har valgt å gå for standarden på padda.

    Det er ikke noe problem for andre å tilby MicroSIM om det er et marked for det (noe som sikkert kommer), men som sikkert Apple også har forstått, så gjør de neppe det med en gang. I så fall har Apple og deres samarbeidspartnere et åpenbart fortrinn når 3G modellene rulles ut i markedet.

    Apple kunne sikkert støttet både microSIM og Standard SIM i en enhet med så store dimensjoner. Om de hadde ønsket.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vet noen om det er mulig å bruke ipad uten simkort?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, alle versjoner uten 3G er åpne og uten sim.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Regner med Netcom kommer til å lansere en løsning der micro-simkortet blir et tvillingkort til et ditt "vanlige" abonnement med en ekstra datapakke. Om jeg skal ha iPad, så vil jeg også ha muligheten til å laste ned innhold uten å være koblet til et trådløst nettverk. Netcoms nye mobilnett er jo ganske attraktivt - vil tro iPad'en støtter dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    Jeg for min del er svært glad for at Apple ikke støtter Flash på iPhone/iPad/iPod. Proprietære løsninger på en åpen kanal som internett er en uting.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    iTunes er ikke en proprietær løsning på nettet. Det finnes ikke noe iTunes-format på ting som ligger ute på nettet. Det er ingen ting på en web-side som krever iTunes for å vises på nettsiden.
    iTunes er et program man kan (men ikke må) bruke for å spille filer man laster ned via nettet. Disse filene bruker ISO-standard filformater (AAC, h.264, mpeg4, jpeg). Hvis du ikke ser forskjellen kan vi avslutte diskusjonen her og nå.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Apple vil ha kontroll på hvilke filformat vi skal få lov til å benytte oss av, hvilket program vi bruker til å kommunisere med våre mobile enheter, hvilken software vi skal bruke og hvilke standarder som skal ha livets rett - proprietære eller ikke.

    Noen velger å kalle det for innovasjon. Andre kaller det frihet. Noen sikkert også trygghet.

    Jeg er ikke sikkert på om jeg deler begeistringen om at Apple, med sine åpenbare økonomiske interesser, er den rette til å fortelle hva som er best for oss.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.397
    Antall liker
    11.231
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    otare skrev:
    iTunes er ikke en proprietær løsning på nettet. Det finnes ikke noe iTunes-format på ting som ligger ute på nettet. Det er ingen ting på en web-side som krever iTunes for å vises på nettsiden.
    iTunes er et program man kan (men ikke må) bruke for å spille filer man laster ned via nettet. Hvis du ikke ser forskjellen kan vi avslutte diskusjonen her og nå.
    m4p DRM filer f.eks. m4p er et apple proprietært format bygget for å spille i Itunes. Kjøpt via itunes.
    Apple er jo kongen av proprietære løsninger der de bundler egen software kun mot sin egen hardware. (ipod, iphone, mac, ipad etc)

    Music you download from the iTunes Store is protected by the Apple DRM (digital rights management) format, which is a proprietary, protected AAC file format that Apple doesn't license to anybody.
    While licenses to the AAC compression and the mp4 file format are readily available, Apple generally has not agreed to license its proprietary FairPlay encryption scheme to other mobile device manufacturers, so only devices from Apple are able to play the Fairplay-encrypted songs sold at the iTunes Store. The only exceptions were three mobile phones sold by Motorola in the years 2005–6: the Motorola ROKR E1, the Motorola RAZR V3i, and the Motorola SLVR L7.
    Så fikk de vel pepper for det?

    http://news.justia.com/cases/featured/california/candce/5:2005cv00037/26768/

    Hele ipad er jo proprietær
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    M4P er ikke et properitært filformat. Det er en ISO standard, delvis utviklet og basert på Apple sitt QT system.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    Rimelig gammelt det der. Apple lagde programvare for å selge musikk på nettet. For å få lov til å selge musikk (av rettighetshaverne) måtte de legge DRM på. På det tidspunktet dette skjedde var Apples DRM den absolutt snilleste du kunne bruke, bl.a. var den svært enkel å fjerne.
    Alternativet ville vært å lisensiere den Microsoft lagde, noe Apple ikke fikk lov til (Microsoft nektet å lisensiere til Apple). Det ville uansett ikke vært noe bedre for forbrukerne, da denne DRMen var langt mer restriktiv enn den Apple lagde. MSs DRM krevde vel forøvrig også at man brukte Microsofts musikkformat WMA, mens Apple ville bruke en ISO-standard (AAC).

    I det øyeblikket Apple fikk lov av plateselskapene å fjerne DRMen, gjorde de det.

    Nå må det snart bli slutt med å grave opp desinformasjon fra mange år tilbake.
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    Det samme er førøvrig AAC (ISO). Det er plateselskapene og filmstudioene som påtvang DRM beskyttelse.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Heller ikke h.264 eller e-bokformatet er proprietære formater, bambadoo.
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    WMA fra Microsoft derimot er et låst system og er ikke under ISO. Alle dem som klager slik på Apple følger ikke med i timen. Microsoft har vært i utallige rettsaker på disse tingene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    Apple bruker bare standardformater på alt de leverer. Ja, de bygger dingser som snakker sammen via iTunes, men iTunes er tilgjengelig også på Windows. Alle data som brukes er godt dokumenterte standardformater med all dokumentasjon fritt tilgjengelig.
    Vet ikke helt hva du mener med at Macen er proprietær. Du kan kjøre Mac OSX, Windows eller Linux på den. Du kan kan bruke den samme hardware på den som på en Windows-PC (unntatt skjermkort - da noen må skrive drivere spesielt for disse kortene). Alle dataformater er standardformater.
    Så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    DSP skrev:
    WMA fra Microsoft derimot er et låst system og er ikke under ISO. Alle dem som klager slik på Apple følger ikke med i timen. Microsoft har vært i utallige rettsaker på disse tingene.
    Nei. Hysj. Jeg har stor moro av meldinger fra folk som vil legge musikken sin i WMA, "for ikke å være låst til Apple."
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    Samme som jeg har av de som klager på at Apple er så proprietære, og i neste setning klager på at de ikke støtter Flash.
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    Hehe:), ja det er typisk for anti Apple menigheten.
     

    Svirre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    0
    h.264 er definitivt en god codec, men problemet med å satse på h.264 som valgte videocodec til bruk for videotaggen til html5 er dette:

    H.264 is a high-performance codec that is maintained by the ISO Moving Picture Experts Group (MPEG) as part of the MPEG-4 family. It is emerging as the dominant codec for both streaming video and optical media, as it is said to deliver the visual quality of MPEG-2 (used on DVDs) at roughly half the bitrate. The MPEG LA consortium manages licensing of the underlying patents that cover H.264 compression algorithms and other software methods needed to implement the codec. In order to use the format, adopters have to pay licensing fees to MPEG LA.
    http://arstechnica.com/open-source/news/2009/07/decoding-the-html-5-video-codec-debate.ars

    Det er en iso-standard, men det er ikke fritt. I tillegg til lisenskostnader er dette hovedgrunnen for at hverken Firefox eller Opera vil støtte videoavspilling på youtube ved hjelp av html5, iallefall i overskuelig fremtid. Ogg Theora er et alternativ, men såvidt jeg har skjønt er h.264 noe mer effektiv samt langt mer utbredt. Disse patentene, skaper mye hodebry gitt. :/
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.103
    Antall liker
    10.011
    Sted
    Trondheim
    mp3 er også lisensbelagt, men er det noen som klager på det? Det er i det øyeblikket Apple bruker et format at dette blir et problem. Så lisensen er ikke problemet, det er noen som har bestemt at Apple er problemet og kjører dette for det det er verdt.
     

    DSP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    369
    Antall liker
    0
    HDMI, Blueray, USB, etc er også lisensbelagt. Hvis Youtube og de fleste andre videobaserte internett sidene går over til HTML5 så kommer Opera til å gå konkurs...
     
    N

    nb

    Gjest
    DSP skrev:
    HDMI, Blueray, USB, etc er også lisensbelagt. Hvis Youtube og de fleste andre videobaserte internett sidene går over til HTML5 så kommer Opera til å gå konkurs...
    Og BluRay er såpass lisensbelagt at svært få avspillere støtter det. Det er vel kun tre kandidater for PC-bruk med full funksjonalitet om jeg ikke har mistet helt oversikten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn