Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har nå fått beregnet plassering ved hjelp av formelen på Wikipedia for DBA. Jeg skal prøve meg på SBA men plasseringen av subbene blir den samme med mål om plan bølgefront.

    På grunn av flere faktorer får jeg ikke plassert subbene helt etter formelen. Planen er derfor å plassere de så tett som mulig ift beregnet plassering og bruke feekvensmålinger til å finpusse plasseringen.

    I hovedsak spent på to ting; hvordan frekvensresponsen blir uten EQ og hvordan denne bass løsningen vil kjennes på kroppen.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har du fått koblet opp de to siste ShyHornene? Spent på om du tester de oppå hverandre!
    Nei jeg har ikke fått koblet dem opp enda. Fruen hadde nattevakt natt til søndag så det hadde passet fint da, men jeg fikk dem ikke i hus før søndag ettermiddag pga. regn. Jeg har ikke hatt tid etterpå. Jeg kommer antageligvis ikke til å teste dem oppå hverandre pga. størrelse og tyngde. Det er et styr å skulle løfte på dem og jeg måtte nesten hatt hjul under de nederste for å få dem på plass. I tillegg så lager jeg meg et stort problem hvis det ble så bra at jeg ikke kunne gå tilbake til to subber i samme rom... 🙈 :giggle:
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Liten oppdatering. Fire JBL 4645C subber er i drift. Dette spiller veldig bra, men med tanke på målet om å sette himmel og jord i bevegelse trengs de fire siste 😄 Har bestilt de fire siste elementene som kommer i slutten av januar. Kassene er ferdig kappet og ligger klare til å settes sammen.

    På bildefronten er jeg ikke så nøye som med lyden. Har fint levd med en Sony HW20 i rundt 10 år og med vilje ikke sett på bilde fra de nyere prosjektorene. Nå var det på tide med fornying og det ble en Epson TW9400 ferdig kalibrert. Burde bli en solid oppgradering!
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    5
    Har du sett noe på hvor langt opp i frekvens det vil gi plan bølgefront med 8 subber hos deg?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har du sett noe på hvor langt opp i frekvens det vil gi plan bølgefront med 8 subber hos deg?
    Når jeg beregnet med formelen på Wikipedia viste resultatet effekt til rundt 140hz vertikalt og 150hz horisontalt, eller motsatt 😄 Tenkte å teste opp til 150hz. Har til nå delt på 120hz.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    687
    Antall liker
    477
    Torget vurderinger
    5
    Det er vel mer enn brukbart! Tenker at noe høyere opp egentlig er unødvendig, det er jo grenser for høyt en vil ha mono lydkilde.
    Veldig spent på hvordan dette påvirker frekvensresponsen, har trua på at dette fjerner mye av problemene man normalt har i bassen.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har ikke behov for noe høyere enn 120hz. Det gir en god avlastning for de andre høyttalerne og fin overgang til mellombasshornene. Spiller 150hz deling bedre enn 120hz går jeg selvsagt for det.

    Hvis en får dempet bakveggen skikkelig skal SBA gi mange fordeler. Problemet her er at døren er på bakveggen så det blir ikke dempet der. Får se hvordan dette blir i praksis.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kjøpt en Crown CT8150 brukt. 8 kanaler og 125W pr kanal i 8 og 4ohm. Tenkte å la den drifte 4 Atmos og 4 surround høyttalere. Gir noen forsterkere til overs som jeg kan eksperimentere litt med 🤓

    Med aktiv to-veis drift av frontene og senter i tillegg til fire surround og fire Atmos høyttalere og snart åtte subber er det behov for noen forsterker kanaler.

    Dagens forsterkerpark:

    NAD C268
    Behringer NX6000 x 2
    Yamaha P5000S x 2
    Yamaha P7000S x 2
    t.amp quadro 500 DSP
    Crown CT8150
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Epson TW9400 på plass og i morgen kommer en Sony UBP-X700 4K blu-ray spiller og noen 4K filmer. Lite utvalg på de filmene! Blir stas å teste prosjektoren med et skikkelig 4K signal. Minst like gøy blir det med lyden. Ser at de koster på 4K utgivelsene saftige Atmos spor.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Etter å ha fått innstillinger i receiver, PC og 4K blu-ray spiller på plass må jeg si meg svært fornøyd med bildet til Epson TW9400.

    På lydsiden er Atmos sporene til 4K utgivelsene jeg har sneiet innom til nå vært veldig bra.

    Totalt sett to reelle og solide oppgraderinger.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mens jeg venter på de fire siste 18" elementene fra ArneM har jeg gjort alt som skal bak lerretet ferdig. Fire subber og demping er på plass. Blir fort litt kaos når en ommøblerer hehe 😄

    Nå er det ledig plass til to stykker i hvert hjørne. Vil teste frekvensresponsen plassert helt likt som de bak lerretet, og i tillegg løfte den øverste helt opp i hjørnet mot taket for å se om det er noe mer dypbass å hente.

    Har selvsagt målt de fire bak lerretet. En stor dal i 80hz området, men ingen dal i 63hz området som jeg har slitt med. Vet at hjørneplasseringen gir en topp i 80hz området så dette jevnes ut når alt er på plass.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Når to subber er plassert i hvert hjørne bak frontene fyller jeg opp med demping i mellom. Har kjøpt sort høyttalerstoff som skal trekkes på en ramme som skal dekke hele området mellom lerret, vegg, gulv og tak. Ender da opp med en sammenhengende vegg med kun frontene synlig.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mens man venter på 4 subber til ser jeg mange filmer og serier, men fikk også presset inn en rekalibrering av frontene siden de er blitt flytt litt. Korrigerte til rett frekvensrespons 1m fra, og gjorde ikke noe mer i SS. Låter veldig bra.

    Øverste måling er korrigert i 1m avstand, den nederste er målt i SS uten å gjøre andre endringer enn å flytte mikrofonen.
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan står det til? Er 4 nye subber på plass?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Lukket VS bassrefleks.

    Kan kutte HP filter ved lukket og får like bra nivå rundt 20hz. Har fått testes litt med film og musikk men synes det blir for sivilisert med lukket, mister for mye av smekket og råskapen så nå er jeg tilbake til fri bassrefleks.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Frekvensresponsen ble ikke bedre med overgangen fra fire til åtte subber men det merkes heldigvis på smekk, trykk og kapasitet. Særdeles uanstrengt på alle nivå jeg har testet til nå. Basskarakteren bestemmes i stor grad av hvordan jeg velger å forme kurven. Den under fungerer fint.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Spørsmålet jeg tror jeg har stilt før er om jeg tør å spille uten HP filter. Med åtte 18" beveger elementene seg bare noen mm selv ved alt for høyt lyttevolum.

    Kutter jeg HP filter får jeg 3db mer nivå rundt 20hz gratis og group delay blir enda bedre.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fikk installert rack som gir et par fordeler. Strøm, signalkabler og høyttalerkabler er enkelt å separere på baksiden. Fjernet litt sus fra diskantene. I tillegg er det enkelt å snu hele racket for å komme til på baksiden.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Dagens lille prosjekt. Flytting av de to bakerste Atmos kanalene.

    Hadde sofaen lengre frem i rommet da jeg opprinnelig monterte Atmos kanalene. Har i ettertid flyttet sofaen lengre tilbake og over flere måneder konkludert med at det er best. Sofa/lytteposisjon er nå på linje med side surround så da passer det fint å sentrere Atmos kanalene rundt det punktet. Flytter den bakerste til høyre for takbjelken (på bildet) så blir det bra 👌
     

    Vedlegg

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Så må du få sparklet hillene å malt over, eller mommer det noe ny demping, eventuellt noe diffusjon?
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Nå kom det noe beryllium på Torget:
    Radian 950pb beryllium

    Tror ikke kona merker om du bytter dine ut med beryllium.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Denne er i kategorien obligatorisk for enhver HiFi entusiast etter min mening.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så den videoen tidligere i dag, veldig interessant. Amir leverer.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Roet seg på de store tingene etter at subbene og hele frontveggen kom på plass. Det som er fint med aktiv drift og DSP er muligheten for justering av lyden, uten at det koster noe. Små tweaking her og der gjøres stadig for å prøve å tyne enda litt bedre lyd ut av oppsettet.

    Trenger ny mikrofon løsning siden både USB overgangen og mikrofon forsterkeren skranter. Bestilte derfor en Umik-2 direkte fra miniDSP i går. Vet ikke om det vil gi bedre lyd som sluttresultat, men det er et verktøy som er mye i bruk og bedre kvalitet skader nok ikke 😄
     

    The.Doctor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2017
    Innlegg
    198
    Antall liker
    208
    Sted
    Kristiansand
    Roet seg på de store tingene etter at subbene og hele frontveggen kom på plass. Det som er fint med aktiv drift og DSP er muligheten for justering av lyden, uten at det koster noe. Små tweaking her og der gjøres stadig for å prøve å tyne enda litt bedre lyd ut av oppsettet.

    Trenger ny mikrofon løsning siden både USB overgangen og mikrofon forsterkeren skranter. Bestilte derfor en Umik-2 direkte fra miniDSP i går. Vet ikke om det vil gi bedre lyd som sluttresultat, men det er et verktøy som er mye i bruk og bedre kvalitet skader nok ikke 😄
    Vi kan jo ta en sammenkigningstest mellom din Umik-2 og min Umik-1
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Umik-2 funker fint den. Den forrige mikrofonen måtte kalibreres med db måler hver gang den ble koblet til REW. Veldig kjekt at det går av seg selv med Umik-2! Var lett å koble til, legge inn kalibreringsfilen og har fungert knirkefritt siden første sekund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn