Ivaols hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Holder fortsatt pusten på sammenligning av umik-1 og 2 :sick:
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har foresten et lite subwoofer prosjekt til haha. Det er plass til en i midten over senteren. Lager en lukket versjon av JBL 4645C med to stk elementer og fester den på en hylle over senteren. Tipper det øker livskvaliteten enda et hakk 👌😂

    Har brukt subpakken nå med lukkede bassrefleksrør og det er best. Misset litt trøkk første gang jeg prøvde, men i runde to fant jeg ut at det kompenseres lett med litt mer gain. Nå er det fri flyt uten HP filter og spiller tight og fint.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bass med sjokkfaktor er ren og skjær livseliksir! :D
    Synes du det er bedre bass med lukkede porter eller er det bare enklere å integrere?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Bass med sjokkfaktor er ren og skjær livseliksir! :D
    Synes du det er bedre bass med lukkede porter eller er det bare enklere å integrere?
    Bassen oppleves tightere med lukket og hakket lettere å følge bassen. Målemessig lavere GD med lukket og fjerning av HP filter.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.972
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Umik-2 funker fint den. Den forrige mikrofonen måtte kalibreres med db måler hver gang den ble koblet til REW. Veldig kjekt at det går av seg selv med Umik-2! Var lett å koble til, legge inn kalibreringsfilen og har fungert knirkefritt siden første sekund.
    For en nybegynner som har planer om å starte med kalibrering, er det enklest med Umik-2? Det høres utrolig tungvint ut å måtte kalibrere mikrofonen hver gang man skal bruke den...
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    773
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    For en nybegynner som har planer om å starte med kalibrering, er det enklest med Umik-2? Det høres utrolig tungvint ut å måtte kalibrere mikrofonen hver gang man skal bruke den...
    Du trenger ikke det, bare å laste ned fil tilhørende serienummer på din umik-1
    litt ned på siden her
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg hadde ikke Umik-1 fra før, men et annet merke som var avhengig av både signalforsterker og usb overgang... Umik-1 og Umik-2 er akkurat like enkle. Om Umik-2 er verdt de ekstra pengene vet jeg ikke.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Bass med sjokkfaktor er ren og skjær livseliksir! :D
    Synes du det er bedre bass med lukkede porter eller er det bare enklere å integrere?
    Her er forskjellen i GD mellom portet med HP filter i bunn, lukket med HP filter i bunn, og lukket uten HP filter. Skjer en markant endring fra rundt 40hz og nedover. Hvor hørbart endringen i GD er i seg selv kan nok diskuteres i de lave frekvensene.
     

    Vedlegg

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er et godt spørsmål. Det enkleste er vel å a-b teste med og uten HP filter og lik frekvensrespons på begge versjoner?

    Jevn stigende group delay så langt nede tror jeg blir vanskelig å høre, men plutselige skift kan tenkes å være hørbart.
    Kvålsvoll har vel en artikkel om det der et eller annet sted uten at jeg orker å lete nå :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Handlet en brukt Crown CT8150 for en liten stund siden. Svært fornøyd med den, et skikkelig kvalitetsprodukt! Phoenix koblinger som gir mulighet til balansert eller ikke balansert tilkobling. Gain justering på hver kanal. Når en slår av forsterkeren kommer det ikke så mye som et lite knepp fra høyttalerene. Driver fire Atmos og fire surroundhøyttalere.

    Er såpass fornøyd at jeg kjøpte en til. NAD C268 ble overflødig så nå skal Crown CT8150 nr to drive topphornene til fronthøyttalerne. I tillegg skal den få hygge seg med topphornet til senteren. De resterende 5 ledige kanalene spares til fremtidig økning av surrerundt høyttalere 👌
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ja, det er et godt spørsmål. Det enkleste er vel å a-b teste med og uten HP filter og lik frekvensrespons på begge versjoner?

    Jevn stigende group delay så langt nede tror jeg blir vanskelig å høre, men plutselige skift kan tenkes å være hørbart.
    Kvålsvoll har vel en artikkel om det der et eller annet sted uten at jeg orker å lete nå :)
    Kvålsvoll gjorde en blind lyttetest (ABX) og viste hørbar forskjell på 20ms group delay sentrert rundt 50hz, altså midbass.


    En større fordel med lukket for min del er at jeg tør å fjerne høypass filteret og det gir høyere nivå i bunn.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Lovende takter fra Storm Audio! Kunne målt bedre men de har gått i dialog med tester, hevet seg rundt og forbedret produktet. Det liker jeg!

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    De har en helt utrolig kundeservice og er svært imøtekommende på det meste hos Storm. Sendte de en melding på ettermiddagen på julaften og regnet ikke med å få svar før tidligst 3dje juledag. Fikk svar etter 5 minutter, og da et ordentlig faglig svar og ikke en standardlinje fra noen som kan like lite som meg.
    Jeg er iallefall steålende fornøyd med min Mk1.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    De har en helt utrolig kundeservice og er svært imøtekommende på det meste hos Storm. Sendte de en melding på ettermiddagen på julaften og regnet ikke med å få svar før tidligst 3dje juledag. Fikk svar etter 5 minutter, og da et ordentlig faglig svar og ikke en standardlinje fra noen som kan like lite som meg.
    Jeg er iallefall steålende fornøyd med min Mk1.
    Hyggelig å høre!

    Det er spesielt på grunn av aktiv drift av frontene og senter at jeg har lyst på en fleksibel prosessor som for eksempel Storm leverer. Bruker du din i aktivt oppsett, kunne du i tilfelle si noe om erfaringer fra det?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å høre!

    Det er spesielt på grunn av aktiv drift av frontene og senter at jeg har lyst på en fleksibel prosessor som for eksempel Storm leverer. Bruker du din i aktivt oppsett, kunne du i tilfelle si noe om erfaringer fra det?
    Jeg har ikke brukt min til aktiv drift, men jeg har sett litt på mulighetene, og de er enkle og gode. Kanskje ikke så fleksibelt som Minidsp, men jeg tror nok en vil klare tilnærmet alle oppsett uansett.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har et spørsmål.

    Har pr i dag et 7.8.4 oppsett. 4 Atmos er det maksimale receiveren støtter. Kjøpte likevel et par JBL 8340 surround høyttalere til. Tenkte å plassere de i lengderetning i taket mellom fremre og bakre Atmos som er der fra før. Se bildet, de nye vil plasseres rett ut til siden for lytteposisjon.

    Tenkte å fore de med samme signal som enten bakre eller fremre Atmos par. Har noen prøvd noe lignende? Tips?
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har ledig plass over senterhøyttaleren. Tenkt at dette gidder jeg ikke å styre med, men plutselig ble to stk JBL 2258 18" og to brukte kasser kjøpt inn.. Så nå MÅ jeg får plass til to subber til 😄 Har ledig en forsterker kanal på Yamaha P7000S som kan fore disse to med ca 1100W i 4ohm.

    Dette er en plassering i midten av rommets bredde som ikke er prøvd før så vet ikke hva det vil tilføre frekvensresponsen.

    Så da er snart antallet oppe i ti 18". Har liten tro på den store forskjellen, men vil helt sikkert gi psykisk velvære 🤣
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fikk overraskende god effekt av de siste to 18". Har ikke testet den plasseringen før og den gav heldigvis god effekt i 68hz området der det alltid har vært en dal i frekvensresponsen. For første gang slipper jeg å booste der.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    1.036
    Jeg ser dem ;) og jeg tror deg . Fint det rydda opp litt i tillegg :)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Burde holde med 10 stk 18" til kino da 😁 (y)
    Det burde holde, men det er heller ikke før nå at jeg har fått alt jeg vil ha 😄 Smekk i mellombassen, dypbass som setter rommet i bevegelse, fysisk følelse av trøkk, overskudd av kapasitet over hele registeret osv. Når live lyd er målet og målestokken gjør en det ikke enkelt for seg selv...
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mye serier, film og musikk for tiden. Litt småtweaking av DSP men ellers stille. Grubler på neste skritt, ikke fordi det er nødvendig men fordi jeg må ha noe å pusle med.

    Den store flaskehalsen på elektronikksiden er receiveren men der sitter jeg på gjerdet og ser hva som kommer.

    Akustikken er bra men etter å ha fjernet alt av demping på framveggen til fordel for bass har det blitt noe mer resonanser i bunn. Problemet er at det skal store tiltak til for å komme et skritt videre så dypt i bassen, og det er kun bakvegg igjen det er mer plass ledig. Har allerede to RPG Plate med 20cm demping foran så alternativet er å øke tykkelsen på dempingen foran RPG Plate.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Tenkt på det men pga døren får jeg ikke plassert subber spredd utover slik de står på framveggen. Er ikke lik plassering et kriterie for å få det til?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det trenger kanskje ikke være perfekt?
    Uansett, jeg tror kanskje jeg ville fjernet alt på bakveggen og heller bygd en monster bassfelle av 60 cm isolasjon over hele bakvegg samt sett på en løsning for å få demping på/foran døren. Må være enkleste utvei til best mulig lyd for lavest mulig pris. Da kan du også forsøke deg frem med diffusjon på bakvegg i fremtiden uten å ødelegge for bassen.

    Kanskje lage en slags plate med isolasjon foran hvor platen er festet i skinnesystem i taket slik at du kan trekke den inn foran døren når du skal lytte? Evnt bare en plate på hjul som du triller på plass?

    3000 kroner i konsultasjons-gebyr, takk! :D
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    De to RPG Plate som er bak dempingen fungerer bra og kunne blitt stående. 60cm demping fra gulv til tak foran de vil nok hjelpe, det er det jeg har tenkt selv som en mulig løsning. Døra er det værre med. En mastodont på hjul blir lite brukervennlig hehe.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En plate på 80x60cm på fire roterbare rulleskøytehjul med 230x60 isolasjon pluss et par lekter for support blir en barnelek å flytte på 💪
    Ville ikke blitt overrasket om den flyttet seg selv med litt pådrag på lyden... :LOL:
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    En plate på 80x60cm på fire roterbare rulleskøytehjul med 230x60 isolasjon pluss et par lekter for support blir en barnelek å flytte på 💪
    Ville ikke blitt overrasket om den flyttet seg selv med litt pådrag på lyden... :LOL:
    Aaargh, det værste er at det er fullt mulig å gjøre som du sier! Kan allerede høre kona klage bak dempingen når hun prøver å komme seg inn i rommet for å få kontakt.. 😄
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du hører henne er det ikke nok demping! :LOL:

    Finnes en løsning på sånt også, en ringeklokke som aktiverer et rødt lys i front på rommet. Varsling om atomkrig og kjerringbråk i en og samme løsning!
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke sikker på at subbene i et dba oppsett må stå i en lik firkant ? Vi snakker vel om trykkutjevning og frekvenser som det ikke er mulig å retning bestemme ?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Er ikke sikker på at subbene i et dba oppsett må stå i en lik firkant ? Vi snakker vel om trykkutjevning og frekvenser som det ikke er mulig å retning bestemme ?
    Det er kanskje mulig å oppnå en del av effekten selv om ikke plasseringen er lik. Skal det testes må jeg lage flere subber og trenger flere forsterker kanaler. Mer nærliggende å prøve enda mer demping på BAKVEGG inkludert foran døra for å oppnå prinsippet til SBA.
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra det 😄 jeg ville prøvd å få lånt en aktiv subb og plassert den bak og prøvd om det ga effekt
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kan noen forklare meg hvorfor det ikke kommer lyd fra senteren når jeg streamer via pc? Det kommer lyd fra senteren når en ser innhold lagret på pc, fra BD spiller, via PS4 eller via Apple TV 4K. Kun den streaming en som tuller!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn