Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Rene plater må man ha.....til jobben fungerer denne helt utmerket , litt klin blir det , men den gjør jobben veldig bra syntes nå jeg....dette er vaskern jeg landa på til slutt , for dere som har lest den tidligere vaske-storyen tidligere i tråden.

Jeg liker egentlig å fikle litt med denne vaskingen....litt moro når man kommer hjem med bruktfangsten fra brukthandelen...jeg kjøper jo mest brukte plater , ei ny ei i ny og ne blir det jo , jeg har ått for vane å vaske de nye også...For å fjerne ev rester av fett/voks eller hva det er etter pressingen.

Vpi s rensevæske kan anbefales , denne lukter som mild såpe nærmest , og sånn sett fin å bruke i ett stuemiljø . Jeg bruker disse små konsentratflaskene , og blander med batterivanni fra Biltema....

Mvh Espen

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Det skal blir hyggelig det Fosse og Parelius.....vi får fyre igang litt Ytre Suløens her da... ;D

Ta gjerne med musikk , med litt flaks har jeg da fått mitt effektrinn , men tør ikke å love noe enda...Bruker Jolida integrert pr i dag.....Jeg maser som bare F. for å få trinnet nå , det er ferdig produsert , og det står om forsendelsen...selvsagt!

....Skal sørge for at pickupen er oppe 100 timer til da... ;)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , god jul til alle hfs ere :)....håper det ble mange musikkgaver til dere i år....

Jeg fikk i dag i hus , noe jeg har drømt om i lang , lang tid....nemlig ett par welbornelabs 45 blokker....

dette er altså monotrinn med 45 trioden , som yter 1,5 watt pr kanal.....

Meget spesielle saker , som spiller svært godt , klart og fint , litt gøy å se at jeg kan spille såpass høyt med så lite effekt som 1,5 watt i praksis...det er nemlig mer enn nok !

Det ble en liten omstokking på komponentene igjen , jeg har jo lenge venta på min nye audionoteamp , den ble ikke lkar til jul , og det står nå på forsendelsen fra England.

Jeg fikk i dag lånt meg disse flotte triodeblokkene fra welborn labs , jeg har lenge lurt litt på disse , og det er nå hyggelig at jeg får en mnd til å stifte bekjentskap med disse to "kraftkarene"

Skal se om jeg ikke kan få ut ett bilde av hele oppsettet med blokkene i....rør fra rca 1920!! leverer golyden.....nå får jeg også brukt preampen min , det var flott.....

Takk til eiern som var så snill å avse disse for en mnd s tid....det ble altså heller lån enn kjøp av billigtrinn som jeg annonserte etter i min triode-frustrasjon......Mvh Espen ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , får prøve meg med noen bilder igjen...jeg har jo noen flotte welborn labs 45 triodeblokker på lån...spiller rimlig godt disse her....1,5 watt pr kanal...logoen ser slik ut.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ett bilde av senteret på M3 ern...rimlig godt å kunne koble denne inn i kjeden igjen , etter noen uker med integrert hybrid....heldigvis er mitt effektrinn fra audionote straks klart til forsendelse....

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Logo på cd spiller cdp-1....ellers er det moro med nytt kamera , men jeg har ikke fått så mye tid som ønskelig til å trene på å ta bilder......tror jeg går til innkjøp av ett stativ....først som sist...det er vansklig å holde kameraet stødig nok uten anlegg eller stativ rett og slett.

Mvh Es

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Logo på cd spiller cdp-1....ellers er det moro med nytt kamera , men jeg har ikke fått så mye tid som ønskelig til å trene på å ta bilder......tror jeg går til innkjøp av ett stativ....først som sist...det er vansklig å holde kameraet stødig nok uten anlegg eller stativ rett og slett.

Mvh Es
    Jøss, nå trenger jeg ikke briller lenger for se... ;D
    - Stativ er et must ...nesten ihvertfall. Og stiller du opp kameraet på selvutløser så blir det brosjyrebilder ;).

Nå jazzer jeg litt før sengetid med noe jeg tror du ville ha likt, du som er litt saxe-freak når du innimellom er på "jazzen", Espen:
    Ben Webster meets Oscar Peterson. De stevner hverandre fint opp etter tur.
    Skal avslutte med Gene Harris & Scott Hamilton - At Last.

/-Jan P.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Høres spennede ut Jan....de må jeg høre engang..!

I går fant jeg frem litt klassisk...pianokonsert av Griegs verker....litt avbrekk , dette var utrolig bra altså...spiller så klart som glass , og pianoet klinger slik piano skal klinge , jeg blir vel aldri noe klassisk-fanatiker , men denne plata ga meg en vanvittig ro , rett og slett bare å lytte til tonene , det av instrumentalmusikk , og skal jeg høreklassisk foretrekker jeg instrumental , foreløpig i allefall.....At welborne-blokkene er dønn tyste gjør nok sitt til at finlytting på minimumsnivå gir full telling , håper den nye forsterkern min blir like tyst , det skal bli godt.

Jeg har hatt noen magiske øyeblikk allerede med disse welborne-blokkene , det er ingen tvil om at dette er fine saker...

I tillegg begynner argo i å åpne seg mer og mer , oktavene blir tydligere , og alt fremtrer mer , dynamikken blir bedre og bedre , og i det heletatt....å høre på musikk de siste to dagene har vært kjempemoro....

Plata over som jeg snakket om heter : Toner fra trollhaugen , pianist Audun Kaiser , fra 1982......side B

Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    ssm skrev:
    I går fant jeg frem litt klassisk...pianokonsert av Griegs verker....litt avbrekk , dette var utrolig bra altså...spiller så klart som glass , og pianoet klinger slik piano skal klinge , jeg blir vel aldri noe klassisk-fanatiker , men denne plata ga meg en vanvittig ro , rett og slett bare å lytte til tonene , det av instrumentalmusikk , og skal jeg høreklassisk foretrekker jeg instrumental , foreløpig i allefall.....At welborne-blokkene er dønn tyste gjør nok sitt til at finlytting på minimumsnivå gir full telling , håper den nye

Plata over som jeg snakket om heter : Toner fra trollhaugen , pianist Audun Kaiser , fra 1982......side B
    Hei Espen!
    Som den pianisten jeg selv er har jeg faktisk aldri opplevd følelsen av at et piano låter slik det skal, så dette skulle jeg absolutt likt å få oppleve! Skal sies at jeg heller aldri har opplevd pianomusikk spilt av med en god spiller i et hornsystem. Det faktum at jeg har holdt min egen Grieg konsert på Grieg-jubileumsåret som var gjør ikke saken noe mindre fristende! Og ja, jeg er på flyplassen på vei hjem nå, hvor jeg skal være i fire uker!
    :)

Nå er vel Vindicatoren også snart på plass?

mvh: J-V

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg sier slik det skal låte , blir det slik som jeg finner som ekte , og med bra klang....jeg har hørt mye pianomusikk på anlegg som pianoet ikke henger helt på greip...

Det smarteste er vel å komme hit å høre på vinylen som jeg hørte i går....selv å bedømme , i 20minutter da denne platen meg en vanvittigs ro i sjelen rett og slett.

Nå er jeg ikke noe pianostemmer akkurat , men det låter da meget all right...minimalt med rot i akkordene...! ;)

Dufår tre hue innom shaunv... ;D

Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Største problemet med pianolyden for min del er vel som regel den litt digitale lydpreget over tonene. Selv på min ikke så veldig gode platespiller er jo det tross alt merkbart bedre enn på cd mediet. Så det er fult mulig at jeg bli overasket!

Jeg får nesten komme bort en dag!;) Du holdt deg bare våken i 20 min? ;D

J-V

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , men det var kveldens site plate , og det på lavest mulig nivå----skal prøve samme skiva i kveld på høyere volum....

Bare stikk innom du...mobil : 45808274 ring før du kommer.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    ssm skrev:
    Hei , men det var kveldens site plate , og det på lavest mulig nivå----skal prøve samme skiva i kveld på høyere volum....

Bare stikk innom du...mobil : 45808274 ring før du kommer.
    Aha! Du får skrive hvordan det går med høyere volum da!

Det er mulig, men vet ikke helt om jeg kan komme de neste dagene eller ikke.

J-V

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Funker bedre med litt volum......spiller mporsomt med pianoskiva....

får få på noe mer gangbart snart.... ;D

Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    ssm skrev:
    Funker bedre med litt volum......spiller mporsomt med pianoskiva....

får få på noe mer gangbart snart.... ;D

Mvh Espen
    Volum er alltid fint! Synes nesten litt synd på foreldra mine, for jeg skal spille musikk i hele natt ;D Kom nemlig hjem i stad!;)
    Må ha noe med litt fart i, i kveld tror jeg! ;)

J-V

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Å foreldre syntes det er trivlig når "barna setter på loudness" vet du , det blir sikkert akseptert....

du får holde deg litt under 1 watt ut.... :D

Mvh Espen

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    ssm skrev:
    Å foreldre syntes det er trivlig når "barna setter på loudness" vet du , det blir sikkert akseptert....

du får holde deg litt under 1 watt ut.... :D

Mvh Espen
    Fikk ingen klager i natt selv om jeg spilte konstant til til i dag morges!;) Spilte aldri over klokka tolv, med unntak av den ene count basie lp'en jeg tror jeg skrudde på fult volum på da jeg ble så engasjert. Hehe. Tror muligens jeg bør skaffe meg en dB måler så jeg holder litt styr på hvor høyt jeg egentlig spiller, for det er ikke akkurat nattestid nivå det går i her. Og med 1 watt som du sier kommer jeg jo ganske så langt! ::) Men men, de sa da at det hadde vært så trist og stille her en måned! :)

J-V

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja du oppnår vel 105 db når du forer La scala med 1 watt.. :D så det skulle vel allerede være godt over natte-lytt nivå !

LP ? Har du fått igang vinylsnurra også ? Syntes du sa det var ute av drift her jeg JV ?

Jeg kobler av med ett par sølvskiver i kveld...savnet av Bodil Niksa melder seg etter noen kvelder med reinspikka vinylspilling her hos meg.....

Jeg har nå forøvrig tatt ett stqandpungt at primærkilde er valgt , det er og blir vinyl her....
    Jeg vurderte for en tid tilbake en an dac......jeg har ikke slått det helt fra meg , men inntil vidre ligger dette på is....litt pga heftig pengebruk den siste tiden.. Jeg funderer på å kanskje selge cary cdp-1 for å finansiere en audionote-dac......jeg skal ha en trafoløs dac fra audionote med 1xoversampling ;D....men jeg har allerede plassproblemer med for mye komponenter , etter at SDS en til vpi n kom i hus og rappa ei hylle , så jeg tror jeg vil prioritere flere hyller fremfor bedre cd lyd....i allefall på denne siden av sommern som kommer....

En slik dac er jo uansett en hyggelig vinterhobby å lime ihop selv.... :)...jeg kan også bruke cary som drev....men det er en mulighet å kjøpe en billigere spiller til drev , teac(selv om de er stygge som ville helvete) , rega , stello eller andre drev.....

foreløpig drever jeg heller ned ett hakk , og satser på vinylmediet for fullt.....Jeg kjenner jeg begynner å få det til nå , men s¨å har det jaggumeg kosta litt også....Samma det...det er bare deilig å kjenne vinyllyden sitter , og eiern trives med sakene mer enn ei uke før det skorter på noe... ;)

Nå får vi håpe effekten sendes fra uk snarest.......men igjen , de saler ikke , og rir samma dagen de folka der.....Hos Audionote!

Mvh Espen

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Etter middag med Førstedamen og Parelius var det klart for hifi-ekskursjon til grisgrendt strøk.
    Parelius har brukt julen på å manne seg opp til å treffe eksen og hennes nye husbond.
    Audiofile sosialiserer på forunderlig vis....

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Jeg var til tider bekymret, for de sosiale antenner og den åpenbare sjalusien vi var vitne til.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Dårlig spøk dette, jeg vet. Guttene hadde selvsagt mye å snakke om, stemningen var god og praten gikk livlig, hvem kan gestikulere den perfekte VTA?

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Vi var heldig å få høre vinyl så vel som cd via SSMs utmerkede Avantgarde. Det låter flott dette SSM, virkelig.
    Vi får legge ved noen bilder av oppsettet også, ikke bare av de gale herrer.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Hun tiltrekker seg oppmerksomhet Zomby, noen blir stående å stirre, andre glo direkte

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Er hun helt i vater? Parelius sier det vel vitende at de fem ord vil knekke SSMs nattesøvn enklere enn undertegnedes espresso. Han hører det neppe, som selv med briller knapt kan skille kabler.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , Tusen takk for flotte bilder , og hyggelig besøk Andre.....

Det ble en særdeles hyggelig kveld i går , og kjøleskapet tomt for øl... ;D , men det er vel lov å kose seg litt ekstra når selveste st.haugens Dynavectorclub tar turen til landet for inspeksjon av superscoutmaster og annen hi-fi .

Håper jeg får det nye effektrinnet snart , må vel bare si meg enig med Geir ang mellomtonen på 45 blokkene , noe slank/flat,,,,,vi får håpe på bedring...

I tillegg fyra vi opp ett par med audioinnovations blokker,...de var ikke helt i form , og jeg tror Geir og Andre fikk litt sånn fyrverkeriføelse av det hele(brent støv og , knitring) høyt støygulv....vi bytta raskt tilbake til WBL blokkene , som trossalt var mye bedre......

Døra står alltid åpen her for dere Andre og Geir , ta gjerne turen tilbake ved anledning , vi snakkes!

Mvh E¤s

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    Håper jeg får det nye effektrinnet snart , må vel bare si meg enig med Geir ang mellomtonen på 45 blokkene , noe slank/flat,,,,,vi får håpe på bedring...

Mvh E¤s
    Du husker hva jeg sa på tlf i går ;)
    Ikke noe stygt sagt om Wellborn eller 45 trioden men 2A3 tror jeg vi kan si er mere av det meste.
    Litt med matching selvsagt men dog.

ssm skrev:
    I tillegg fyra vi opp ett par med audioinnovations blokker,...de var ikke helt i form , og jeg tror Geir og Andre fikk litt sånn fyrverkeriføelse av det hele(brent støv og , knitring) høyt støygulv....vi bytta raskt tilbake til WBL blokkene , som trossalt var mye bedre......

Mvh E¤s
    AI Series 1000 (spesielt de) blokkene ble vel døpt "brannbomber" i sin tid, ikke uten grunn, de ble jæ*** varme.
    Hatt ett par sjøl.

ssm skrev:
    Hei , Tusen takk for flotte bilder , og hyggelig besøk Andre.....

Det ble en særdeles hyggelig kveld i går , og kjøleskapet tomt for øl... ;D , men det er vel lov å kose seg litt ekstra når selveste st.haugens Dynavectorclub tar turen til landet for inspeksjon av superscoutmaster og annen hi-fi .

Døra står alltid åpen her for dere Andre og Geir , ta gjerne turen tilbake ved anledning , vi snakkes!

Mvh E¤s
    Fine bilder Fosse :)
    Gleder meg vilt til du får Vindicatoren i hus Espen. Da tror jeg jaggu jeg skal bevege meg ut av fylket for en lytt.

/jan

H

Hugh

Gjest
    Vinylens 3 musketerer!

Nydelige bilder av et fantastisk musikkanlegg!

PS Legg merke til Dosentens forsøk på å møte folket gjennom en dristig og ledig, men korrekt, åpen nederste knapp på fritidsjakkens ermer.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    Hugh skrev:
    PS Legg merke til Dosentens forsøk på å møte folket gjennom en dristig og ledig, men korrekt, åpen nederste knapp på fritidsjakkens ermer.
    Og hvor har Parelius plukket opp slike lærdom ::)

Jeg synes det låt flott igår jeg SSM, synes ikke du skal være så hard mot eget oppsett. Vakkert og vellydende er ord jeg vil bruke.
    Anlegget spiller stort og med flott smekk og driv. Det er trøkk hele veien og trompetene gir selv Parelius tårer i øynene.
    Største utfordringen ligger i rommet, men der har du jo gedigne planer allerede.

Vi vender plutselig tilbake.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Morro å lese, og ingen tvil om at dette er et flott anlegg :)

Supre bilder Fosse!

Edit, og litt OT (for nysgjerrighetens skyld):
    Har Parelius oppgradert?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.845
    Torget vurderinger
    27
    FallenA skrev:
    Morro å lese, og ingen tvil om at dette er et flott anlegg :)

Supre bilder Fosse!
    Takker for det FallenA, nytt kamera som jeg håper å få litt dreis på etterhvert. Men, så lettbetjenlig er det at en novise som meg får til brukbart resultat allerede.
    Nå var gårsdagens motiver i særklasse da.

Edit: Parelius virrer rundt i blinde, det er synd på mannen.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ærede Parelius ser ut til å få et blikk av noe........
    Kan det være innholdfortegnelsen? ;)

Ser ut til at dere hadde en trivelig kveld med vinylsnakk og spilling.
    Nydelige bilder Fosse, som vanlig fra din side.

H

Hugh

Gjest
    Så Herr Dosenten er ustabil nå for tiden? Det gjør meg ondt.

Gir han ikke de deiligste studiner den oppmerksomhet de fortjener og ønsker der de med stjerneøyne og lett adskilte fuktige lepper åndsfraværende tar seg i håret under Mesters forelesninger?

Det er trist når en Dandy må selge før han kjøper. Det bryter med Dandyens rett til å leve uten å tenke på trivialiteter som husleie og arbeidstid. Hans velgjører skal sørge at det er penger nok, så han kan kjøpe det der lystes på. Her: Den gamle overflødige grammofon simpelthen kastes i efterkant da den selvfølgelig ikke lenger har noen interesse hos Dandyen.

For Forumets Elegante Herre og Dandy er det etter min mening kun en grammofon som egner seg:

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;) Flott skriving OG bilder fra dere...Kjempehyggelig...Nå er vel Tine Thing Helset , av vesenlig slankere figur enn innehavern av både plate og anlegg(som desverre har lagt seg ut i bredden , pga tidvis stor lytteinteresse , og dertil lavere triminteresse i den senere tid.

Ja , Spillern jeg kjøpte tilhørte jo Parelius , han fikk jo ett gjensyn med sin gamle kjære i går ( jeg hørte tydelig han skrøt av grammafonen ja)......DEt er utrolig hyggelig å få besøk av noen av sentralens vinylguruer , begge to står det skyhøy respekt av som vinylentusiaster....De kan sitt fag , og det er bare å innse at her har de fleste mye MYE å lære av disse gutta her.!

Jo Fosse , det låter ok , men jeg ER enig med Parelius ang . noe hardhet i mellomtone , rommet kunne og vært bedre , det kommer tiltak der.....for jeg har ikke tenkt å gi meg , men en tids sykmelding fra helmholtz ene ble henta i Sverige , til nå har satt en stopper for mulighet for arbed , selv på hjemmefronten , når jeg nå er på bedringens vei , får jeg se å svinge saga snart , for gedigene høl i veggen må det bli..... :D

Jeg kommer til å ta ett og ett tiltak , på den måten får jeg prøvd meg frem , og kan gi meg med å kjøpe inn demperemedier når nok er nok (for jeg må ha plass til å leve i min beskjedene hule også)

Nå venter jeg på nye effektrinnet (som jeg har tru på) så får vi se , neste skritt blir trolig ett rack til.....tiden får vise til slutt.......slutt ? en ting har jeg lært de siste to år ....dette tar aldri slutt.......

og bra er det , for jeg er lidenskaplig opptatt av musikk , og det skal jeg fortsette med.

Men jeg har funnet min sti , laveffekt og horn , sånn skal det være fremover....jeg har ett par oppgraderinger på gang , men alt er ikke rodd i havn , og for å holde liv i tråden får jeg la være å røpe for mye , men at det er snakk om noe snadder , det er det... :D

Takk til alle som stikker nesa innom,,,,,dette er gøy....takk for besøket Parelius og Fosse ,

Mvh Espen

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.311
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke bilder! Hvilket sprog! Hvilken trompet hun fører!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn