Ixos`s sin lyttestue.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    17.485
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Ærede Parelius ser ut til å få et blikk av noe........
    Kan det være innholdfortegnelsen? ;)
    Av ansiktsuttrykket å dømme har Parelius definitivt funnet den midtsidede utbretts-innholdsfortegnelsen, ja :eek:

Utrolig hva 3 herrer kan få ut av noen ord, et par bilder og et glass øl - helt knall!
    Den allerede flotte tråden din Espen fikk enda en dimensjon - ENTERTAINMENT.

Mvh
    Jan P.

P

Parelius

Gjest
    Takk for i går, SSM (og beklager at kjøleskapet ble tomt for øl - det bør selvfølgelig ikke gjenta seg).

Potent anlegg du har! Når du satte på den første skiva med SRV så tenkte jeg at om jeg skulle skifte høyttalere, så skal jeg ha Avantgarden på sjekklisten.

Men med annen musikk var det, som du sier, noe med mellomtonen; ord som hard/komprimert/flat var vel uttrykk vi brukte. Om det er noe med rommet eller forsterkeriet skal jeg ikke være for skråsikker på, men jeg kan ikke huske slikt fra de få gangene jeg har hørt Avantgarde nede hos Tor, og vinylsnurreren er det jo ikke! Jeg sjekket ut den Kirsty MacColl (Kite) skiva hjemme, og den var langt mindre stressende (ikke stressende i det hele tatt, egentlig) å høre på her, så noe er det, og rommet mitt er om mulig enda mindre dempet enn ditt. Med romplanene dine og nytt forsterkeri vil du nok sette deg ned og bruke pengene på nok øl i skapet. ;) Jeg tar mer enn gjerne en tur til med Fosse som sjåfør, men uten dette bildeapparatet han nå ha skaffet seg.

Jeg likte dårlig å høre om at armen så å si endret azimuth når den kom inn på det innerste sporet. Forstår ikke hva det skulle være. Bare en tanke; er det på samme måten nå etter at du tok av anti-skatingen? Vi skulle selvfølgelig ha sjekket det ut, men jeg er litt engstelig i forhold til slike oppsett etter at det er blitt tomt for maltbasert drikke i kjøleskapet. Sjekk om det er forskjeller i azimuthen (med den pinnen) uten at tallerkenen spinner, samt når det spinner, på det innerste sporet. Slik skal det bare ikke være.

Ellers var det jo litt trompetmusikk i går - sikkert for å glede Fosse som jo bare kjenner to musikksjangre (trompetmusikk og Springsteen). Ytre og indre ulyden; men den trompetistinnen hadde jo fått til et flott cover og pene bilder - Tine Tingen Helstøpt! Og det var artig å høre på den gamle vinylen med Reidar Larsen (vi studerte faktisk litt filosofi sammen i Bergen i hin hårde dager).

Noe av det beste med det hele er det sosiale samvær. Kjempehyggelig, SSM.

Ellers må jeg si at gjensynet med 10.5i armen varmet etter å ha forbannet meg på at Mörch DP6 skal skiftes ut her hjemme. En steinalderarm mht. oppsett og armrørbytte relativt til VPI-en. Jeg har aldri opplevd verre match enn XV-1S og DP6 (så langt). Verre enn da jeg prøvde en Denon 103D på en SME serie 3 arm.

[OT]
    Parelius er stabil i sitt sideleie, og det fins ingen oppgraderinger etter en SuperScoutMaster, FallenA (om en da ikke tar en roysen). Knappen på fritidsjakken ble egenhendig knappet opp av Fosse en sommer over en øl på Waldemars. En liten ungdommelig gimmick jeg har latt forbli i ettertid, Hugh. Så er det bare å håpe at Fosse (til neste gang) enten mister sin Nikon, eller begynner å avfotografere vakre anlegg som SSMs uten å blande inn disse geriatriske innslagene.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei Parelius...takk for i går ja...var svært så hyggelig...Ølen skal du ikke tenke på , det er mer der det kom fra ! Viktig å kose seg litt .

Gleder meg vanvittig til ny effekt nå etterhvert....det skal bli snadder å få på plass .

Jeg kan ikke skilte med hverken interessen eller kunnskapen som stillbilde-mester Fosse disker opp med i ovenstående avsnitt , men har fått forminsket de få bildene jeg knipset med mitt kamera , dog ikke av samme rå bildekvalitet som fosse sine , men jeg får klare meg med dette , foto er ingen hobby for meg , og kjøpte kamera for å bruke til sånt som dette .......Kjøper hi-fi for det sparte isteden...

Nå vil jeg tro at Fosse har en langt høyere interesse enn meg på bildesiden , og ikke minst kunnskapen , med blitz , veske og stativ ,og gromt objektiv er han vel rustet for sin jakt på knivskarpe bilder av audio -saker eller hva dagene måtte bringe av momenter som bør foreviges...

NIkon var visst en svært så kostbar sak , så vi får håpe det ikke faller ned Parelius ;D

Da kommer ett par bilder fra gårsdagen , etter ett par timer , riktig hyggelig hadde vi det , det må gjentaes ved anledning .

Beste hilsner

Espen Saatvedt.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takker igjen for fine innelgg i tråden.....på mandag er det ærbe igjen , og arbeidsdag for de fleste , Sogar Engelskmenn som konstruerer hi-fi hos Audionote , og jeg har da tenkt å ta telefonen fatt , for her må det ringes etterlysning av ampen...

Pakking og forsendelse står for tur...så jeg setter min lit til at folket i staben til guru Quortrup har kommet seg vel igjennom julens strabaser , og nå kan sende min nye amp....

PAKK OG TEIP , her skal det spilles!

Mvh Espen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hyggelig å lese om den sentrale delen av Dynavectorklubbens hjemmebesøk! Som perifert, men akseptert medlem (om jeg da ikke har fallt i unåde) gleder det meg å se at de øvrige medlemmer får øynene opp for Avantagarde høyttalernes fortreffeligheter. For høyttalerne har egenskaper som fortjener den aller edleste elektronikk!! Parelius og Fosse har stående invitasjon til fjernbesøk i hugh end land! Her kan fristes med alskens (hifi) lekkerbiskener. Avantgarde står sterkt her i distriktet. Var sist fredag på besøk og fikk demonstrert AG Mezzos fortreffelighet på rørforsterkeri og vinylrigg i ypperste klasse. Meget delikat!!!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei, da fikk jeg til en etterlengtet deal med Norsk VPI importør på tampen i dag.....

Og ett nytt rack av lik type som det jeg har , ble bestillt , prisen er dog noe høyere enn forrige gang , noe som skyldes dollarstigningen....

Racket forventes levert om 3-4 uker pga fraktløsningen....Jeg har rota en del med dette for å se om jeg kunne spare (meg til fant) ;Dpå å bestille dette fra us , men i dag fikk jeg altså til en deal hos importøren som gjør at kjøp her hjemme ble gunstigst...I tillegg til racket ble det bestillt noe servicedeler for å ha i skuffen til min vpi spiller .

Så da lener jeg meg tilbake igjen , og venter på at verden skal oppdrive både det ene og andre....for forsterkern som er bestillt lar vente på seg , ett lysglimt i det hele er jo at Fryd hi-fi s Håkon Rognlien lover at det vil spille sjukt bra som han sier...det kan jo være noe å leve på mens vi venter på godsakene noen uker til .

I tillegg til vpi greiene , benyttet jeg meg av anledningen å ta med meg ett sett med Hodetlf fra stax hjem , Må si det allerede imponerer , selv dette settet som Både er rimlig og har en driver med transistor , men ja det trenger innspilling!

4-5 døgn på repeat , så er kanskje søndagskvelden her for en kritisk lytt....

Klokkene "lekker" relativt mye , men får håpe naboen klarer å leve med dette sene kvelder....hvis ikke er det kanskje på tide å pakke snippesken å reise til ett mer lyd-vennlig strøk...fra før har jeg jo hatt studioutstyr men fikk det aldri til......så 4. runde med headset kom nå , og stax skal gjøre jobben , så får vi se om man blir så hekta på disse staxene som alle brukere sier.....for det skal visst ikke være noe vei tilbake ! ;)

Comfort en er upåklagelig.....og det går an å oppgradere til en brukt rørdriver på sikt , hvis abstinensene blir for store..! he he.

Det hele ser jo ut som noe bestefattern kunne komme drassende med , og jeg er neimen ikke sikker på at de til daglig skal henge på veggen , men de er i det minste sorte disse da.....De fleste er jo brune , og de er i allefall ikke vakre!!

fordelen med at dette første settet er av ederuelig prisklasse er at skulle man enten få lyst på en kontroversiell løsning , som suppelement eller bedre driver , trenger man ikke selge hele rukla.....

Skal Se om jeg kan få knipsa noe bilder av den nyinnkjøpte japanern etterhvert....
    Så har jeg gitt head-fi en enda en sjanse .....Elektrostat prinsipp , dette blir egentlig litt spennede...hører jeg allerede.. ;)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , Stax settet har ligget på Innspilling/repeat kobla direkte i cd spillern siden forrige dagen ved kjøp....

Det er ikke tvil om at dette er den aller beste hodetlf lyden jeg har hatt hjemme , musikken flyter og bassen tighter seg mer og mer....ett funn til prisen.

Når det gjelder stax er somsagt dette stortsett svinedyre saker , min utvalgte er tansistorbasert med liten driver og kun en rca inngang , diode for ON og volumratt...psu sladd 12v til vegg...altså temmlig enkel sak . Klokkene er av den rimligste modell , allikevel er den solid laget med god finish og stax comfort til tusen .

Dette spiller virkelig musikk , som andre elektrostat-løsninger skiller det en del på innspillinger , selv på cd (ikke prøvd med vinyl enda)...men kanskje må man leve med det da....uansett , her er det detaljer i fleng , luft og åpenhet , ikke blir man klam i øra av å lytte heller.......

Jeg har hatt ett par andre sett , enten er det ampen eller så er det klokkene , noe var det begge ganger , match og mismatch...men denne gangen virker det som noe er til å leve med...Klart , i stax sitt sortiment finnes det jo mye dyrere greier , uten å ha hørt spesifikkt på de andre i timesvis , tror jeg at dette settet gir utrolig value or money , spesiellt da med tilbudspris på 3990,- kr nå om dagen....

At klokkene er sorte , fant jeg egentlig passende , brunt er så retro(selv om lyden teller mest)....like før jeg kjøpte dette settet , handla en god venn av meg sitt stax sett nummer 3 i rekka , han har holdt på i tiår med stax , og havna på det dyreste , svinnende 40k veil (hva som ble betalt kjenner jeg ikke til) ...men det ble dog uansett en dyr affære...så skal det med tid og stunder bli gøy å teste en 190 E mot 600 SL.........

Jeg har en følse om at man får som med klassebiler følsen av kvalitet og ytelse helt fra bunn , men at det blir bare enda mye bedre,.....tiden får vise , test blir det , og moro kan det jo bli å se hvor god den billigste er.....

For meg handler dette om ¨å innfri naboens klager om høy lyd , liksom dempe lynsje-suget litt , spille litt senere på kveldene , dette har jeg lenge testa men fikk liksom ikke sving , med headamper og klokker fra forskjellige hold.....

Disse blir i hus , og det er fare for at de blir lenge også( uten at jeg skal være for bastant) ...det fine er prisen , det kosta ikke mer enn at de kan stå her , om det dukker opp en spennede løsning med vanlige klokker og amp...som bare må testes over tid.

Disse kan jeg leve med , til å få go-fot av....rett og slett , og akkurat nå til en pris man må betale på hi-fi klubben for å i det heletatt å få ei brukbar pakke.....

Plutselig ble det skikkelig gøy med head-fi.............. ;D

Stax entry line kan ikke annet enn å anbefales!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Videre kan jeg røpe om at en svært spesiell og hyggelig brukthandel er landet , dette er litt frem i tid men avtalen er satt.....Så det er flere grunner til å stikke nesa innom tråden fremover....Det eneste jeg vil røpe er at komponentet som er kjøpt vil ikke bli benyttet straks det ankommer....men det skal benyttes litt på sikt ,av ulike grunner , det er ikke hyllevare akkurat , derfor slo jeg til når jeg fikk sjansen....det fine er at produktet er fleksibelt mht fremtidens hi-fi utsikter...ett aldri selg igjen produkt.. :D

Følg med...

Mvh Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Jaha, hva kan det være da?
    Fremtidssikkert, hm, noe med rør?
    Eller...meta primo?
    Med basshorn?
    Burde være fremtidssikkert...!!!

;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Nja hverkern basshorn eller meta primo får vel veldig luftig plasseing her hos meg....

men du er inne på noe , produktet dukker opp like ofte tilsalgs som ett sett basshorn fra Avantgarde omtrent ;) ;)

prøvd rørene forresten kjoenik?

Mvh ESpen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Øh, nei jeg har ikke prøvd rørene. Burde vel kanskje gjøre det. Har jo tilsvarende rør i nå, som ikke har stått i mer enn et halvår. Handlet bare for å "tryggje fremtida"... ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mest lydmesig , dersom du skulle bytte fra noe annet vet du ;)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da har det skjedd litt her igjen , Jeg har jo lenge gått å drømt om dac fra Audionote , ankepungtet har vært dyre drivverk , og at jeg ikke har cd mediet som satsingsmedie , og at cary spillern gjør en god jobb , men jeg tenkte litt over det hele , og fant ut at jeg skulle begynne i andre enden...........

Altså , an dac må det bli , og det kan kjøpes i butikk , så jeg har lett etter ett brukbart drivverk til en dac...Det har vært noen cd transporter til salgs nå og jeg har vurdert ett par tre stykker , det ble en enighet mellom partene (som det heter så flott på tv) i går , jeg kjøpte en tag mc laren cd transport av en hyggelig kar her på sentralen , prisen var det heller ikke noe å si på-----

så da er tanken å selge cary spillern på sikt( ikke noe jeg stresser med) og dytte de pengene i en audionote dac kit....jeg har lenge hatt lyst til å bygge , og hva ervel bedre enn å starte med ett kit fra an...når jeg har andre an ting i kjeden....

prosessen går videre , mht å bestemme seg for hvilken dac jeg skal gå for , det blir uansett ikke av de mest kostbare , men noe som vil spille greit..

Jeg jobber fremover med å skafe matrialer til å lage frontplate til dac en , kit frontene er jo sorte , jeg skal ha sølv...da må jeg lage denne selv , det skal gå greit , så dette blir ett prosjekt utover , og vil sikkert ta litt tid...

cary tjener videre en liten stund til , så selges den trolig(og det er en svinaktig bra cd spiller det der)...

pengene kjøper jeg dac kit for , og benytter på det nye drivverket fra tag mc laren...

så får vi se....dac åpner for mulighet til pc basert avspilling på enda lengere sikt , dette er vel den største grunn til at det virkelig er noe å satse på...Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg dratt en del spennede ting i hus for test utover....

cary 300b set monoblokker ;D

en nusselig liten dac....Audio alchemy

ec stepup.....denne er jeg spent på...(skal selges etter testom noen er interessert/aktiv..)

Dac en skal prøves på drevet jeg kjøpte for noen dager siden...Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    er det batteri? det er i allefall 12v vorte , mulig det er ladekabel...jeg mener å ha hørt at denne er selvjusterende til impedanse , ikke vet jeg...je pluggern inn ;)

Den har stått ubrukt sammen med en hel masse andre greier hos en god venn...jeg var innom i går , caryblokkene skal videreleveres i morra til en 3. kamerat o ovk....for test , så det er kun i dag de er disponible her , det spiller jevlig god altså , men de er jo av type dyr , og tyste på 101db...

stepupen vil jeg ha her en stund , om jeg finner den spennede , så får vi se..jeg skal nok prøve trafo fremover og , så denne skal nok uansett selges...t om noen er intressert...(men først være her ett par uker)

;DES

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Artig å lese om alt du finner på mens du venter på vindicatorn.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    ssm skrev:
    er det batteri? det er i allefall 12v vorte , mulig det er ladekabel...jeg mener å ha hørt at denne er selvjusterende til impedanse , ikke vet jeg...je pluggern inn ;)

;D ES
    Da er det ikke den gamle :)
    Den het vel MC2 eller no.

/jan

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Står bak mc -2 class A......sort ekloksert liten boks med ec skrift en grønn diode og to unbrakoskruer i front...

ES

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takk for titten, lytten og kaffen på onsdag. Jaggu har du svingt deg rundt siden sist. Flotte greier du  har nå, Espen! Så mye strammere i bassen, og så mye lettere og mer elegant oppover. Gleder meg til å høre en gang når den nye forsterkeren kommer i hus.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk Takk Thomas......

Ja jeg er vel rimlig enig med deg......horna hadde ikke mer enn blitt husvarme når OVK enteret stokken første gangen , og du var med....

Jeg får inkalle menigheten til nytt treff når rør er innspillt på vindien....Ringte fluxrud i dag....Ingen vindicator er sendt( snakka med en ansatt)

.....etter min nådeløse klage sa han.....Jeg tror du må finne deg ett annet merke i fremtiden , noe som er på lager...Audionote er ett så lite firma at det er helt sprengt , og produktene blir mer å regne for tolmodige som virkelig har tid til å vente,,,,dette bare fordi jeg ba om å få vite hvorfor det tar så inni hampen lang tid å få kassa over fra Sussex.

Jeg har hørt både at det mangler deler , står på forsendelse , kapasitet osv.....Jeg syntes det er rett og rimlig å få greie på HVORFOR det tar sånn tid , ikke bare at det kan være det og det og det...eller alt sammen.

For ordens skyld , den ansatte hoa akomp var hyggelig han , og jeg roa det hele ned og beklaget min krasshet...

Men å si at jeg bør finne ett annet produkt/forhandler virket da merksnodig eller?

Jeg legger til at jeg har full tiltro til både importør og og forhandler som er fryd hi-fi , mens det er litt mer frynsete der på fabrikken....

Klart man venter , men når antatt leveringstid overgåes med 6-8 uker og kanskje mer , syntes jeg det bare var rett og rimlig å få høre om grunnen.'

Jeg spesifiserte at feks om det manglet blanke fronter , var det dumt å vente lang , lang tid på dette , da kan heller en sort monteres og jeg selv ettermonterer blank når den ankommer ........

vel vel.....jeg får vel bare vente...det er jo trossalt Audionote....og jeg vet jo hvordan DET låter... ;)

Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    De lager jo AudioNote i Japan også... ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    kjoenik skrev:
    De lager jo AudioNote i Japan også... ;)
    Kjappere å få levert derfra, med sykkelbud.

At ting tar tid er en ting, at info uteblir derimot det er irriterende.
    Krysse fingrene og satse på at ampen er i hus ila januar Espen.

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Har prøvd og handle med Flugsrud selv, ikke suksess. Omtrent samme greia som du har gående nå, bare 10 hakk verre. Krysser fingra for at det ikke går den veien med deg. :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ja , jeg har handla med fryd hi-fi jeg.....men håkon er på jobbreise og sa jeg kunne ta kontakt direkte , det gjorde jeg....

vet at an kondo er ett alt....produktspekteret er mye mindre(mener jeg) og dette er jo en rimlig amp.....

Nei faen heller ....jaggu skal de få levere dritten....

Og så er det sånn at alt er akkurat sånn som rognlien sa , men jeg var litt optimistisk....

På denne sak forliser an UK ett salg av en dac til 15k til meg.

beklager an.uk jeg gidder ikke å vente til gresset blir brunt igjen..... 8)(etter det har vært grønt nestegang.)

Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.....kanskje jeg skal fleske til med denne isteden...?

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Da må du vel i såfall opp i pris vil jeg tro?
    Du får smøre deg med tolmodighet og se fremover til Vindicatoren står i hus.
    Det er i grunn rart det der; at hifi er synonymt med tolmodighet? ::) ;) ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja må litt opp i pris , men egentlig ganske lite ,i og med at jeg har bestemt meg på å bruke bp strømforsyning på vindicatoren :eek:

Da blir det tilegg for denne oppå nyprisen , og bp n er jo brukt....og det blir mye styr både med toll,frakt, vekslig til singaporedollar ;D avbestilling av anp , få igjen penger osv osv....

Nei jeg får vel bare smøre meg med hi-fi middelet tolmodighet....

det blir nok bra en gang.....Skal huske på hvor lett det er å få tak i en sånn en når prutingen er ett faktum , dersom den selges en gang. ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    ssm skrev:
    Hmm.....kanskje jeg skal fleske til med denne isteden...?
    Jeg kunne tenkt meg å prøvd noe slikt fra BP en gang!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ....og jeg kunne egentlig tenke meg å teste den jeg har bestillt jeg :-[

;) ;) ;) ;)

Mvh Espen

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg venter jo på forsterkern , i og med at venting er noe kjedlige greier ;) må man prøve å finne på noe , jeg har nå gått til innkjøp av noe jeg egentlig ikke trenger,......en platespiller nummer 2 !

Det ble gjort en deal med en kar her på sentralen med overtakelse av en Opera audio lp 1.0 drivverk...Jeg har lenge ønska meg en tweakespiller , og fikk til en hyggelig deal , der jeg samtidig ble kvitt noe annet jeg skulle selge , så jeg slår til på denne(ikke fått den enda)

Drivverket vil ike bli tatt i bruk på en god stund enda , dette fordi jeg ønsker å ro i land ett par andre prosjekter først.....Men her harjeg ett relativt kostbart drivverk som er få mnd gammelt , og kan benyttes med forskjellige armer.....

Med andre ord , det er tid for arm-jakt utover.....Hva jeg ender opp med vil nok bli noe tilfeldig , men jeg har i allefall lyst på noen av disse armene.

Dynavector 505 /507
    Triplanar
    Mørch dp-6
    ADA.LIN tangensial-----luftbåren , denne har ande brukt på samme verket med hell , og det er noe å styre litt med , ved siden av denne komboen vil min superscoutmaster være klar til å trille fram vakre toner når operaen ikke er i spillestand , og under modifisering....

Hvis det blir en ada .lin arm , vil jeg nok lage en del deler selv , armbord etc...Det er ikke meningen å overgå superscoutmasterns fortreffeligheter på noen måte , kanskje ha noe som spiller annerledes , uansett er dette en spiller det er ganske lett å omsette , så hvis det ikke blir gøy , selges den trolig igjen som en komplett rigg med tiden.'

Jeg har i allefall kjøpt og betalt den , så får vi se....drivverket er jo massivt med tykk tallerken , og vil nok kunne spille ganske bra med en bra arm og pickup....vi får se hva som dukker opp på min vei.....pakke opp skal jeg i allefall når den ankommer.

Jeg ser på en løsning med tangensialarm , fordi jeg har plasseringsmuligheter bak vegg for utjevningstank og pumpe , dette kan da oppbevares i annet rom med diskrete gjennomføringer i veggen , slik får man både slanger og kabling vekk , og lavere støy i rommet det spilles i....

Eneste jeg vet er at jeg ikke vet hva jeg kommer til å bruke av arm enda....en slik dyna-arm frister noe helt for jævlig rett og slett , men koster flesk... :D

Mvh Espen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hei, kan anbefale deg MG-1 eller Ada-Lin (har den fått konstruktørens navn nå?). På LP1.0 trenger du ikke nytt armbord. Det er bare LP2.0 som må ha nytt armbord. FallenA brukte LP1.0 og MG-1 arm i et par år. Jeg hadde LP2.0 og MG-1 arm. Har bare lovord å si om den komboen. Til prisen, finner du ikke bedre armer (om ikke du gjør et røøøøøverkjøp fra en eller annen tulling som ikke vet hva han selger :)) Jeg brukte både Lyra Dorian og Grado ref ref med hell. FallenA brukte Grado Statement med VdH nål. Husker ikke helt om han også brukte VdH the Frog og Transfiguration Temper på MG-1 armen, eller om han fikk disse etter han solge verket. Det kan han sikkert fortelle noe om selv.

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info Gut......

Jeg må innrømme at en dynavector 505/07 står usedvanlig høyt på ønskelista...

Men allikevel ahr jeg ett greit utgangspungt for mg-1(som ikke har endret navn) ...mht plassering av alt stashet bak i egen bod....med dør inn fra siden.

Jeg har kjøpt 1.0 en til psykonaut , og baktanken med kjøpet er ikke å få langt bedre vinyllyd , men å ha noe å kose seg med og skru på----(inems hører jeg på vpi en)

Nå vet jeg ikke hvor langt frem dette er men trolig en god stund....drivverket tåler å lagres , det er jo ett knappt halvår gammelt.

2.0 er nok enda bedre verk...men jeg skl i utgangspungtet ha en spiller nmed lavere budsjett enn den andre , så jeg kommer og til å utelukkende kjøpe pickupen brukt....

dukker det opp en 505 arm til en overkommlig pris går jeg trolig for denne,,,,,rett og slett en av verdens beste tonearmer(etter 507mkII)

Triplanar er heller ikke helt borte... ;D

Mvh Espen

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Faktafeil; DV og Triplanar er fine armer, men verdens beste arm er Airtangent Reference ;D Uansett er de armene kanskje litt overkill for Opera verket. De fortjener å få stå i gromspilleren :)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg er enig med deg....men på gromspillern har jeg nok allerede den beste armen for denne/skal vi tro vpi)...altså en jmw-10,5i siste versjon med valhalla kabling...

speller jo som ei kule det......

Vi får se hvor vi ender med operaen...men at triplanar og dynaarmer er noe overkill er jeg enig i...når det kommer til lyden , er jeg nokså sikker på at med slike armer kan ett sånt verk blomstre ganske bra ! Det er nok få som går til det skrittet å monterer såpass kostbare armer på relativt rimlige drivverk.....

men det er i allefall ikke dumt , langt mer idiotisk er det å kjøpe den værstingriggen for så å montere en rega rb-250 arm og middelmådig pickup ! 8)

Men meg om det......det blir gjort både titt og ofte liksom ser jeg , synd , fordi en bra pu og arm vil man komme utrolig langt med om drivverket er av grei klasse.

------------------------------------------------------------------------------

Det er nok fare for at det kan bli en MG-1 med modifiseringer etter eget hode her på sikt ja....Når bodveggen skal oppgraderes med helmholtz resonatorer , står mulighetene der for å legge rør inn i veggen med koblinger til luftslanger og kabler ¨, da er det man må ha tenkt over saken :D

Vi får se , hvis det blir en kostbar radialarm , blir denne selvsagt kjøpt brukt , og vil nok være en del eldre enn selve verket.....men som du sier Gut...mg-1 funker det... ;)

Espen

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Grattis!
    Drivverket Opera Reference LP1.0 spiller meget bra. Med MG-1 og en god PU blir den en "killer" ;)
    Når det kommer til armer, så leveres den med armbord for 2 armer som standard, men man kan lage nye armbord, eller bestille for å montere en tredje arm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn