JBL til Senior

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    HEL skrev:
    Blir det vesentlig mer bass med portene bak?
    Krever TAD horna toe in eller kan de stå nærmest på linje?
    Nei. Det er det samme hvor på kassa portene stor (så lenge de puster fritt).
    Jeg liker de best med litt toe-in.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pengesluk skrev:
    kunne skrudd et par Hartley 24" i døra, forseglet rommet med Tec7 og brukt det som woofer ;D

    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Ja, gutten har jo bra tilgang på Tec7, og Hartley produseres fortsatt. Alternativt kan han få overta mine Fostex 31,5".
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Det der, min venn, er deg selv, "back to the Future" - hvor du har avansert til 20 m2 lytterom og fortsatt spikker høyttalere!
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Ja, sånn er vi om et par år.....herlig.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Hva med å prøve porter på undersiden først, eksperimentere med avstand til gulv, tviler på at portstøy blir problem...
    Jeg har bygget en 300 liters versjon av altec 620 kabinett til GPA 604 8H-lll, stivet og dempet ned til 260L,(gjenstår litt for å komme ned til anb. volum på 255L). "Brevsprekken" vart plassert under kab for å ha mulighet til å eksperimentere med basstuning etc, få elementet opp i en bedre høyde og jeg ville ikke ha porter hverken bak eller fram i tilfelle uønskede rekleksjoner, plasseringsproblemer med høyttaler etc.
    Nå har jeg bygget i russisk bjørk x-finer (koster litt på store kasser) uten å teste ut med billigere material først så der ligger også litt av grunnen til nedovervendt port, skulle det låte elendig så har jeg mulighet til å forsikre meg om at neste løsning er sikker, uten å få synlige skader.

    For meg så høres det mest logisk ut at enten nedovervendte porter eller sidevendte porter er en god løsning, da slipper du så nær og direkte "kontakt" med det som kommer ut av portene, jeg tenker på at da hører du det som kommer fra elementene og ikke portene. Korriger meg om jeg er på villspor, dette er bare tanker fra min side.


    Mvh Kjell
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Att. KJELL!!!

    Sprekken ned låter helt glimrende på 604. Du trenger heller ikke være redd for å få for stort kassevolum - jeg har hørt de spille glimrende med både 12 og 16 cu.ft. kasser, og kjenner også en som tok den helt ut og lagde noen veist på rundt 800 l. som spilte bass som ingen hadde hørt fra 604 før!!

    Grunnen til at de anbefaler kabinettvolum på 7 eller 9 kubikkfot er rett og slett gammel morro - til monitorbruk var dette et greit kompromiss ref. størrelse/bassytelse.

    Sorry for litt OT, HEL, men en rektangulær nedadpekende por er ikke noen dårlig ide. Done right.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    6.099
    Sted
    Holmestrand
    Regner med at 1 cu.ft= 1 kubikkfot?
    Det skulle vel bli omtrent 1,6 skjepper det?
    Så de spiller fint, det være seg i 19 og en halv eller i 25 og en halv skjepper.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og omregnet i tylfter også ;D ;D
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    6.099
    Sted
    Holmestrand
    pengesluk skrev:
    Ja, og omregnet i tylfter også ;D ;D
    Har mye kryptiske mål på lager. Skjepper er jo nærmest dagligtale for oss som husker fiskerimeldingene.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    pengesluk skrev:
    Att. KJELL!!!

    Sprekken ned låter helt glimrende på 604. Du trenger heller ikke være redd for å få for stort kassevolum - jeg har hørt de spille glimrende med både 12 og 16 cu.ft. kasser, og kjenner også en som tok den helt ut og lagde noen veist på rundt 800 l. som spilte bass som ingen hadde hørt fra 604 før!!

    Grunnen til at de anbefaler kabinettvolum på 7 eller 9 kubikkfot er rett og slett gammel morro - til monitorbruk var dette et greit kompromiss ref. størrelse/bassytelse.

    Sorry for litt OT, HEL, men en rektangulær nedadpekende por er ikke noen dårlig ide. Done right.
    Takker, Pengesluk, flott at du deler erfaringene dine! Er nok flere enn meg som setter pris på det.
    Jeg kjøpte delefilterne som er laget for dette elementet fra GPA og trodde derfor at kassevolum måtte være identisk med det de anbefalte på sine nettsider. Men før jeg begynte med avstivning hadde jeg innvendig volum på 295 l og spillte en del på det, for å si det sånn så forstår jeg hva du har hørt med dine eksempler, det spillte SKIKKELIG dypt når det skulle! Men jeg følte etterhvert at det manglet på mellombass i forhold til den enorme dypbassen, så jeg måtte ned med volumet på kassene og fikk mer punch og nivå i mellombass,men på bekostning av den dypeste bassen.

    MEN nok om det, beklager HEL, for OT, skal ikke gjenta seg!!

    Lykke til med prosjektet, dette må bli kanonbra!!


    Mvh Kjell
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.252
    Antall liker
    105.633
    Torget vurderinger
    23
    HEL tåler nok litt OT, han er jo skikkelig entusiast må vite, og en av gutta... 8)

    Hadde du jobbet med dempingen på den "store" kassevarianten din så ville du garantert fått mer homogen bass. Plassering i rommet selvsagt også en viktig faktor. 604 spiller bra også i standard Onken, som har volum på 360 l.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Prøvde litt forskjellig, men kanskje ikke nok.. tålmodighet kunne jeg hatt mer av.. :)

    Mvh Kjell
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    HEL tåler off topic. Kona sier jeg sporer av hele tiden ;D

    Har akkurat montert hjul og rulla inn herligheten:

    (thats it, først må JBL til junior gjøres ferdig)

     
    J

    J.J

    Gjest
    Hva med å tapetsere veggen i noe som matcher høyttalerne ?? ;) :p


    ;D


    /JR
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    He he. Alle mobber tapeten til kona. Men ser du at veggene ellers er malt grå (i forhold til tidligere bilder?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Hva skal du drive bassene dine med JR?
     
    J

    J.J

    Gjest
    HEL skrev:
    He he. Alle mobber tapeten til kona. Men ser du at veggene ellers er malt grå (i forhold til tidligere bilder?
    Tror du tåler det .. eller om du ikke gjør det .. så tapetserer du vel ;)

    Fargen som er malt ser bra ut :D


    /JR
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Kaffe og gutteprat er koselig men kompetansen min på DBXn er ikke stor. Tror du må sette deg ned systematisk, papir og blyant, og ta bit for bit. Det du trenger å jobbe med er deling og parametrisk EQ. Dette kan Espen.

    Den Aragonen var rå. Har du gjort vurderinger mht parallell drift og de ulempene det medfører?

    Jeg har ikke noe annet jeg kan bruke på bassene mine en F4 forsterkerne. Espen har anbefalt å kjøre en kanal pr bass (4x25 watt). Det blir nok snaut så jeg er åpen for nye muligheter ;D


    Og når det gjelder tapeten så er ikke den så gæærn live. Den matcher bra med eikegulvet og gir en ganske fin designeffekt på tross av at den er "livlig":



    Hmmmmmmmm ::)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Men det blir nok barskere med grått hele veien
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kommer til å spare mye kroner på rødvin med den tapeten
    litt av gevinsten vil jo gå til angstdempende piller, men likevel...
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    kommer til å spare mye kroner på rødvin med den tapeten
    litt av gevinsten vil jo gå til angstdempende piller, men likevel...
    mvh
    Leif
    He he. Fruen har akseptert høyttalerne under tvil. Det er tross alt et gjesterom ::). Hun himlet noe voldsomt med øynene da hun så dem. På "styremøte" ble følgende forhandlet frem: tapeten blir, det kommer tunge fyldige gardiner med god bredde ut på sidene av vinduet, høyttalerne blir malt "diskret" i en gråtone som matcher vegg og gardiner slik at de "blender inn" (hun lo av ordene jeg brukte ;D ;D). Hun konkluderte med at hun unnet meg interressen og var glad for at jeg ikke plasserte diverse hifi komponenter ellers i huset. Tilslutt lurte hun på om "dere gutta girer hverandre opp"?...............det svarte jeg ikke på 8)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    for å bli oppgearet, må man være mottakelig ::)
    skremmende våken dame....hva er catchet hennes?
    mvh
    Leif
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Baksiden, eller hun har kanskje ingen? Noen er heldigere enn andre mtp valget av partner :).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er superheldig. Ingen baksider. Hvertfall ikke store. Burde oppdaget det siden 1994 hvis det var noen :D
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.118
    Antall liker
    3.660
    Torget vurderinger
    9
    Det jeg lurer mest på er hvor i HEL-sike du finner mot til alle prosjektene du har gående på samme tid...

    mvh
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.945
    Antall liker
    617
    Male høyttalerne grå ::) . Jeg var nylig i et "moderne" hjem, alt var hvitt og grått, inkludert maleriene. Mannen også ;D . Kronen på verket, dama hadde malt et ellers pent og bra piano grått, med malingssig :D

    Jeg var så glad da jeg kom ut og fikk sett farger, selv om det bare var et trafikklys!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    bia skrev:
    Det jeg lurer mest på er hvor i HEL-sike du finner mot til alle prosjektene du har gående på samme tid...

    mvh
    Mot og mot fru Blom. Kanskje heller HEL-SPRØ og impulsiv ;D

    Nå drar alle prosjektene ut i langen, ikke noe kunststykke å ha flere gående da. Snekkerboden min ser ut som et katastrofeområde, lytterommet likeså (tildels). Det er faktisk ikke mange timene i uken jeg har tid til praktisk jobbing.

    Barbaresco skrev:
    Male høyttalerne grå ::) . Jeg var nylig i et "moderne" hjem, alt var hvitt og grått, inkludert maleriene. Mannen også ;D . Kronen på verket, dama hadde malt et ellers pent og bra piano grått, med malingssig :D

    Jeg var så glad da jeg kom ut og fikk sett farger, selv om det bare var et trafikklys!
    Hverken kona eller mannen hos oss er gråe.....her er det kreativt og impulsivt så det holder. Den grå ideen min til JBL-beistene var egentlig ment for å tone ned størrelsen.

    Jeg tar gjerne imot forslag til finish og farge ;)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Tror det kan bli fint med en dempet farge. Jeg valgte å male mine relativt høyvokste horn hvite som resten av møblene i huset. Da ble det mer helhet i min krok av stuen. De er da et par grader lysere enn veggene som har fargen "kalkhvit"... Jeg er fornøyd og kona er fornøyd, så da kan resten av verden mene det er fargeløst om de vil uten at jeg bryr meg :D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Du har jo RAL kode og alt ....


    Finn frem balla dine og sprøyt på ;D


    /JR
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Thumper
    Taktisk

    J.J.
    JBL blå på hele høyttalern eller kun fronten?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.981
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva syntes du om de rødlige kassene til Grelv da? matchet jo TAD ganske bra?
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Ahhh, da var TAD4001 clonene klare og det plinget stygt i paypalen :p

    Nå er det bare tiden og veien ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn