Dazed
Æresmedlem
Indeed!Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm?
Indeed!Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm?
Men hva er det da? Fortell, fortell, jeg er lutter øreHei...."ingenting" av det du finner i hifibutikken handler om EQ. Heller ikke de dyre kablene. Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm? Og hvorfor ikke kjøpe en EQ- boks der man for en liten slant kan styre EQ-en på en forutsigbar måte?Du har bra nok erfaring med kabler, med unntak av at det virker som du har prøvd lite utstyr i forskjellige prisklasser.Siden jeg tydeligvis ikke greier å holde meg helt unna tråden likevel: Hvorfor ser du ikke ut til å legge noen vekt på f eks mine erfaringer?Mitt ankepunkt går mest på at hvis Ullevålseter skriver bok om Paris-Dakar rallyet, så tror jeg ikke at jeg vinner dette med å lese rådene hans i boka.
Det er først etter å ha kjørt rallyet at jeg forstår kompleksiteten og har fått nødvendig erfaring fra deltakelsen.
Å kun lese boka for deretter tre masse råd nedover hodet på folk imponerer ikke meg.
Det er selvsagt folk som har kjørt dette rallyet også, og de hører jeg gjerne på.
Som så mange andre brukte jeg altfor mye penger på ledninger kort etter at jeg hadde begynt med denne hobbyen, for det fikk man jo høre i alle kanaler at man måtte for ikke å "ødelegge lyden". Jeg erfarte ganske fort at det gjorde minimal til ingen forskjell, ved helt enkelt å høre etter, og ble jo litt nysgjerrig på hvorfor det ble slik. Så jeg leste meg litt opp og gjorde noen regnestykker, og fant ut at det var fordi det heller ikke var noen grunn til at det skulle gjøre noen som helst hørbar forskjell. Deretter har jeg forsøkt å legge tid og penger i ting som gjør en forskjell i stedet.
Og da velger jeg å dele den erfaringen med de som vil lytte/lese. Jeg vet at det er ganske mange ringrever her inne som har kjørt den samme ruten. Dere andre som ikke er interessert i den erfaringen, men bare ønsker å få bekreftelse på egne valg, får bare stenge ørene og åpne lommeboken i stedet om det er det dere foretrekker. Det er jo et fritt land og forhåpentligvis egne penger.
Om det er Paris-Dakar, Le Mans eller Nürburgring jeg har kjørt kan sikkert diskuteres.
Der vi kan være enige er at hovedforskjellen på kabler gjerne kan skyldes filtereffekten som manifesterer seg i form av en tilfeldig EQ i ėn retning, ønsket eller ikke.
Der vi skiller lag er hvor du mener at denne effekten nærmest er å regne som insignifikant i magnitude, mens jeg mener den gir langt større variasjoner i oppfattet lydkvalitet. Det vi igjen kan være enige om er at utsvinget i den ene eller andre retningen gjerne kan bevege seg BORT fra nøytralitet og naturtrohet og over i personlige preferanser. Jeg tror også at variasjonene oppfattes individuelt forskjellig fra person til person og fra anlegg til anlegg.
Kanskje på tide at Høvdingen eller noen bringer inn en eller annen voksenperson som kan forklare forskjellen på hifi og EQ? Eller opprette eventuelt en EQ- sentral i tillegg til Hifi- sentralen?
Du traff nok et par spiker på hodet der, Trygve.Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm? Og hvorfor ikke kjøpe en EQ- boks der man for en liten slant kan styre EQ-en på en forutsigbar måte?
Du har bra nok erfaring med kabler, med unntak av at det virker som du har prøvd lite utstyr i forskjellige prisklasser.Siden jeg tydeligvis ikke greier å holde meg helt unna tråden likevel: Hvorfor ser du ikke ut til å legge noen vekt på f eks mine erfaringer?Mitt ankepunkt går mest på at hvis Ullevålseter skriver bok om Paris-Dakar rallyet, så tror jeg ikke at jeg vinner dette med å lese rådene hans i boka.
Det er først etter å ha kjørt rallyet at jeg forstår kompleksiteten og har fått nødvendig erfaring fra deltakelsen.
Å kun lese boka for deretter tre masse råd nedover hodet på folk imponerer ikke meg.
Det er selvsagt folk som har kjørt dette rallyet også, og de hører jeg gjerne på.
Som så mange andre brukte jeg altfor mye penger på ledninger kort etter at jeg hadde begynt med denne hobbyen, for det fikk man jo høre i alle kanaler at man måtte for ikke å "ødelegge lyden". Jeg erfarte ganske fort at det gjorde minimal til ingen forskjell, ved helt enkelt å høre etter, og ble jo litt nysgjerrig på hvorfor det ble slik. Så jeg leste meg litt opp og gjorde noen regnestykker, og fant ut at det var fordi det heller ikke var noen grunn til at det skulle gjøre noen som helst hørbar forskjell. Deretter har jeg forsøkt å legge tid og penger i ting som gjør en forskjell i stedet.
Og da velger jeg å dele den erfaringen med de som vil lytte/lese. Jeg vet at det er ganske mange ringrever her inne som har kjørt den samme ruten. Dere andre som ikke er interessert i den erfaringen, men bare ønsker å få bekreftelse på egne valg, får bare stenge ørene og åpne lommeboken i stedet om det er det dere foretrekker. Det er jo et fritt land og forhåpentligvis egne penger.
Om det er Paris-Dakar, Le Mans eller Nürburgring jeg har kjørt kan sikkert diskuteres.
Der vi kan være enige er at hovedforskjellen på kabler gjerne kan skyldes filtereffekten som manifesterer seg i form av en tilfeldig EQ i ėn retning, ønsket eller ikke.
Der vi skiller lag er hvor du mener at denne effekten nærmest er å regne som insignifikant i magnitude, mens jeg mener den gir langt større variasjoner i oppfattet lydkvalitet. Det vi igjen kan være enige om er at utsvinget i den ene eller andre retningen gjerne kan bevege seg BORT fra nøytralitet og naturtrohet og over i personlige preferanser. Jeg tror også at variasjonene oppfattes individuelt forskjellig fra person til person og fra anlegg til anlegg.
Er det ikke nettopp det Transparent/MIT gjør, da?Kunne vært en 4-5 utgaver av en kabel med litt forskjellig geometri og en med en boks på som kunne tunes litt med bytte av spole/motstand etc.
Og de kunne oppgi dataene på kablene så man visste hva som passet her og der og hva man kunne forvente seg.
For de som ikke vil bruke DSP.
Eller opprette eventuelt en EQ- sentral i tillegg til Hifi- sentralen?
Er det ikke nettopp det Transparent/MIT gjør, da?Kunne vært en 4-5 utgaver av en kabel med litt forskjellig geometri og en med en boks på som kunne tunes litt med bytte av spole/motstand etc.
Og de kunne oppgi dataene på kablene så man visste hva som passet her og der og hva man kunne forvente seg.
For de som ikke vil bruke DSP.
Det er ikke derfor hifibutikker ikke selger EQ..Hei...."ingenting" av det du finner i hifibutikken handler om EQ. Heller ikke de dyre kablene. Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm? Og hvorfor ikke kjøpe en EQ- boks der man for en liten slant kan styre EQ-en på en forutsigbar måte?Du har bra nok erfaring med kabler, med unntak av at det virker som du har prøvd lite utstyr i forskjellige prisklasser.Siden jeg tydeligvis ikke greier å holde meg helt unna tråden likevel: Hvorfor ser du ikke ut til å legge noen vekt på f eks mine erfaringer?Mitt ankepunkt går mest på at hvis Ullevålseter skriver bok om Paris-Dakar rallyet, så tror jeg ikke at jeg vinner dette med å lese rådene hans i boka.
Kanskje på tide at Høvdingen eller noen bringer inn en eller annen voksenperson som kan forklare forskjellen på hifi og EQ? Eller opprette eventuelt en EQ- sentral i tillegg til Hifi- sentralen?
Vel, kanskje svaret er at det IKKE er det meste av hifikunder/ produsenter/ butikker/ blader som har IQ omtrent som skonummeret sitt, men at det er du som er på villspor. Selv om det er noen her som er enig med deg.Du traff nok et par spiker på hodet der, Trygve.Hvorfor skulle man kjøpe kabler til titusener hvis du oppnår det samme ved å flytte høyttalerne en cm? Og hvorfor ikke kjøpe en EQ- boks der man for en liten slant kan styre EQ-en på en forutsigbar måte?
Hvordan gjøres dette oftest i praksis? Med hvilke komponenter?Dette kalles ofte for 'Voicing'.
Med (hold deg fast >)ørene som verktøyHvordan gjøres dette oftest i praksis? Med hvilke komponenter?Dette kalles ofte for 'Voicing'.
Jeg er innvandrer jeg også... I Sverige, og fra AVforum.no, de fleste vet nok det?Du er rene selvplageren du, Danke, innvandrer som du er fra mat og whisky og i glasset tråder.Det skulle bare mangle at noen sa ifra. Desverre tør ikke de fleste.
En av årsakene tror jeg er all innvandring vi har fra andre forums.. Hifisentralen er ikke lenger et rent hififorum. Det er Politikk, Klima, utlendinger, Klokker, Vin, Mat, Bil osv osv osv....
Denne innvandringen truer oss som er interessert i Hifi... Noe av det er sef bra, relevant kritikk, Saklige poeng, osv....
Og sef er det mange Seriøse Ojektivister som er interessert i HIFI... Det er bare det at innvandrerne slenger seg på.... Og det blir desverre krig..
[…]
Det er Objektivister hifi, utlendinger, islam, vin, mat, bil, Klima, klokker.... Glemte jeg noen? Mot hifi Subjektistene...
EQ i dag er ikke det samme som EQ for 30-40 år siden.Her er litt om EQ og meningene bak det..
https://www.quora.com/Why-dont-audiophiles-like-graphic-equalizers
Det virker som om det ikke er noen forståelse for det her eller at folk ikke vet.
Så får de som aldrig har hørt om dette før (det er sikkert noen)
Så kan jeg si at det ikke bare er meg.
Og jeg kan love det ikke er så enkelt som "fordi bransjen vil lure kabler og ting på folk"
En litt enklere forklaring er at forskjellige merker fokuserer på forskjellig musikk. Og de har en egen ide om hvordan ting skal lyde.
Dette hjelper det ikke å fikse med håndpåleggelse av EQ. Iblandt som feks med Cambridge og NAD så kan detaljer og stereoperspektiv og live følelse bli bedre, men det blir ofte ikke like moro på metall.
Men det tror jo ikke enkelte på, dvs at det er en signatur.
Selv etter 30-40 år med hifi.
Det er akkurat det han ikke vil. "Vil" som i "Har lyst til."EQ i dag er ikke det samme som EQ for 30-40 år siden.Her er litt om EQ og meningene bak det..
Det virker som om det ikke er noen forståelse for det her eller at folk ikke vet.
Og jeg kan love det ikke er så enkelt som "fordi bransjen vil lure kabler og ting på folk"
En litt enklere forklaring er at forskjellige merker fokuserer på forskjellig musikk. Og de har en egen ide om hvordan ting skal lyde.
Dette hjelper det ikke å fikse med håndpåleggelse av EQ. Iblandt som feks med Cambridge og NAD så kan detaljer og stereoperspektiv og live følelse bli bedre, men det blir ofte ikke like moro på metall.
Dagens EQ er grunnen til at jeg i det hele tatt begynte å tukle med hifi igjen etter 10-15 års fravær fra hele hobbyen.
Grafisk equalizer....er det virkelig noen som fortsatt holder på med det?
Hvis du f.eks. googler Hypex DLCP, GroundSound, Acourate, Audiolense og Dirac, vil du skjønne at EQ er noe helt annet i dag.
Ja, jo. Digitale filtre i en DAC, kanskje? Men er det "voicing" og ikke bare utvikling av den beste lyden? Det var vel snakk om "huslyden", var det ikke?
Men en forsterker, da?
EQ fra herrens år 1988EQ i dag er ikke det samme som EQ for 30-40 år siden.Her er litt om EQ og meningene bak det..
Dagens EQ er grunnen til at jeg i det hele tatt begynte å tukle med hifi igjen etter 10-15 års fravær fra hele hobbyen.
Grafisk equalizer....er det virkelig noen som fortsatt holder på med det?
Hvis du f.eks. googler Hypex DLCP, GroundSound, Acourate, Audiolense og Dirac, vil du skjønne at EQ er noe helt annet i dag.
Antyder du at det er en sammenheng mellom evnen til å høre forskjell på dyre og billige kabler og intelligens/skostørrelse?]
Vel, kanskje svaret er at det IKKE er det meste av hifikunder/ produsenter/ butikker/ blader som har IQ omtrent som skonummeret sitt, men at det er du som er på villspor. Selv om det er noen her som er enig med deg.
Jeg bruker vanligvis 43 til 44 og finner helt klart sammenheng mellom pris og ytelse for kabler, men intelligensen er dessverre ikke på samme nivå som skostørrelsen.Antyder du at det er en sammenheng mellom evnen til å høre forskjell på dyre og billige kabler og intelligens/skostørrelse?]
Vel, kanskje svaret er at det IKKE er det meste av hifikunder/ produsenter/ butikker/ blader som har IQ omtrent som skonummeret sitt, men at det er du som er på villspor. Selv om det er noen her som er enig med deg.
Jeg kan opplyse om at jeg bruker skostørrelse 45, og har til dags dato ikke opplevd at det er noen sammenheng mellom pris og lydkvalitet når det gjelder kabler
Freudian slip?[...] Det er et effektivt verktøy for å temme moder i lytterommet ved frekvenser for lave til at akustiske remedier av noenlunde akseptabel størrelse vil fungere.
[....]
Det finnes rommoder og romnoder.Freudian slip?[...] Det er et effektivt verktøy for å temme moder i lytterommet ved frekvenser for lave til at akustiske remedier av noenlunde akseptabel størrelse vil fungere.
[....]
Hvor har noen sagt det?At en magisk Dirac kan trylle om en Cerwin Vega til å spille oppløst klassisk viste jeg ikke...
Nei, det er jeg ikke enig i. For det første hører jeg på mye forskjellig, og det blir fort upraktisk å ha ett sett høyttalere for hver musikksjanger jeg sneier innom. (Nå var det nettopp gammel Iron Maiden som spilte, tidligere i dag Rhiannon Giddens.) Derimot kan jeg ha et utall eq-profiler klar til bruk på et øyeblikks varsel.Asbjørn er du ikke enig med meg at EQ er et kompromiss?
Det beste er å velge en passende høytaler for musikken??
Alt spiller jo likt i en lab..Hvor har noen sagt det?At en magisk Dirac kan trylle om en Cerwin Vega til å spille oppløst klassisk viste jeg ikke...
Isåfall må vi være enige i å være uenige.Nei, det er jeg ikke enig i. For det første hører jeg på mye forskjellig, og det blir fort upraktisk å ha ett sett høyttalere for hver musikksjanger jeg sneier innom. (Nå var det nettopp gammel Iron Maiden som spilte, tidligere i dag Rhiannon Giddens.) Derimot kan jeg ha et utall eq-profiler klar til bruk på et øyeblikks varsel.Asbjørn er du ikke enig med meg at EQ er et kompromiss?
Det beste er å velge en passende høytaler for musikken??
For det andre kommer du ikke unna lytterommet. Det farger resultatet mer enn noe annet. Jeg kan gjøre høyttalerkorreksjon til +/- 0,5 dB frekvensgang og +/- 0,5 ms gruppeforsinkelse mellom 16 Hz og 23 kHz, men likevel vil alt som kommer ut av høyttalerne farges av lytterommet, og har er nokså sikkert en annen akustikk enn studioet hvor innspillingen ble produsert og mastret. Med mindre man har mulighet til å bygge et dedikert lytterom med akustisk behandling tilsvarende et middels studio vil jeg si eq er en nødvendighet hvis man vil høre sånn noenlunde det samme som produsenten hørte. Uansett hvor gode høyttalere man har.
Det beste jeg kan si om forsøkene på å “tune” eller “matche” klangkarakteren med kablingen er at det er et uvanlig dårlig verktøy til jobben. Omtrent som å skulle bore hull i en planke med bare tommelfingeren. Men det gjør jo også at sjansen for å bore feil eller skru seg bort er nokså begrenset.
Edit: Om moder i rommet, også kjent som stående bølger:
http://www.acousticfrontiers.com/201163hard-proof-that-equalization-kills-room-modes-html/
Man må fortsatt forstå hva som er kilden til problemet og forstå hva som kan korrigeres på denne måten og hva som ikke kan det, men det er et nokså kraftfullt verktøy.
Søren også! Rommoder høres jo ut som noe spennende det også, men jeg skjønner nå at det er noe ganske normalt.Det finnes rommoder og romnoder.Freudian slip?[...] Det er et effektivt verktøy for å temme moder i lytterommet ved frekvenser for lave til at akustiske remedier av noenlunde akseptabel størrelse vil fungere.
[....]
Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.Dersom jeg skulle spilt mest rock burde det være feks Klipsch eller Jbl.
Men ikke prøv å gjøre det der med en karusell av kabelbytter i håp om å komme frem til noe som gir "matching".This is an excellent speaker for the money as it is, offering something at its price that is hardly available otherwise, especially for people who want to hear music where loudness plays a role, be it rock or classical orchestral, or just solo piano. Except for the potentially excess bass, you can just set it up and have a good time.
But if you are able and willing also to do some small EQ adjustment, the CVs become something really special. You have to sit in one spot vertically and horizontally, too, for best results. And you have to tolerate a small hint of the horn. But when you hear what these adjusted CVs can do both with big loud moments (try the Water Lily Mahler Fifth) and with refined textures, too (Julie London singing pretty much anything), you may well be as impressed as I am.
You’ll have to go some way to hear a more beautiful sound from a speaker than the female voice here, or a more exciting sound on symphonic music. Expert engineering and the economic benefits of mass production have scored a big triumph at a modest price. Congratulations are in order.
Takk for innrømmelsen.Som nevnt er det også noen ting som ikke kan fikses med eq. Du greier bare ikke å få en liten og tungdrevet "stuevennlig" høyttaler til å låte som en JBL, Klipsch eller Cerwin-Vega på rock. Det handler om membranareal og effektivitet. Småtassen vil bare kollapse i termisk kompresjon hvis du prøver å drive den til nivåer som noe med 2x15" basser og kompresjonsdriver med horn foran gjør uten å svette. Men ikke undervurder hva et par Cerwin-Vega kan få til i andre musikkformer hvis du bare temmer festkulen øverst i bassen og kvassheten i diskanten som de er utstyrt med fra fabrikk. Det handler i nokså stor grad om eq. Du vil likevel støte på begrensninger i spredningsmønster, kasseresonanser og det ene med det andre, men det er nok lettere å få et par Cerwin-Vega til å spille bra klassisk enn å få et par "plasseringsvennlige" høyttalere til å spille bra rock.Dersom jeg skulle spilt mest rock burde det være feks Klipsch eller Jbl.
TESTED: Cerwin-Vega CLS-215 Loudspeaker | The Absolute Sound
Men ikke prøv å gjøre det der med en karusell av kabelbytter i håp om å komme frem til noe som gir "matching".This is an excellent speaker for the money as it is, offering something at its price that is hardly available otherwise, especially for people who want to hear music where loudness plays a role, be it rock or classical orchestral, or just solo piano. Except for the potentially excess bass, you can just set it up and have a good time.
But if you are able and willing also to do some small EQ adjustment, the CVs become something really special. You have to sit in one spot vertically and horizontally, too, for best results. And you have to tolerate a small hint of the horn. But when you hear what these adjusted CVs can do both with big loud moments (try the Water Lily Mahler Fifth) and with refined textures, too (Julie London singing pretty much anything), you may well be as impressed as I am.
You’ll have to go some way to hear a more beautiful sound from a speaker than the female voice here, or a more exciting sound on symphonic music. Expert engineering and the economic benefits of mass production have scored a big triumph at a modest price. Congratulations are in order.