Kabelhysteriet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skrudde gamle gubber med eierglede er vrange å vende og hører hva de vil.
    Men jeg liker tanken på at yngre folk nå etterhvert forstår at det ikke er ledningen det kommer an på, ei heller prisen og at det hele er ganske så teit og harry.
    Så sant. Da er det endelig godt at jeg er her inne for å diskutere high end med likesinnede heller enn å bli ‘omvendt’.
    Når det er sagt så er ny kunnskap ingen dårlig ting, men da hører jeg mer på folk med erfaring innenfor både anlegg og kabler i forskjellige prisklasser enn bastante yeasayers og forutinntatte synsere.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    721
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke kabler som diskuteres, men ulike verdensbilder.
    Det er sikkert flott at du påpeker diverse markedsføringssvada, og det er det sikkert en del av, men det hadde vært enda flottere om dere "vitenskapsoppholdere" her for en gangs skyld kunne vise at dere kunne høre det samme som "vanlige folk". Det er det som skiller oss. Ikke noen "verdensanskuelse". Men at dere ikke skjønner/ hører hva som skal til for å få god lyd. Derfor vil dere alltid sitte på sidelinjen og bare betrakte det dere ser som uforstand.
    Ikke lurt å dra alle typisk kabelskeptikere eller "vitenskapsoppholdere" under en kam fordi noen kan være proffe musikere og studiofolk som kan proff nedmiksing. Og de vet bedre enn de aller fleste hvordan en mix skal låte. Her på sentralen tror jeg ikke at det er to klin like anlegg. Dermed snakker alle ut fra ulikt erfaringsgrunnlag. Jeg for min del har prøvd haugevis av høyttalere forsterkere dacer og cd spillere og kabler helt siden begynnelsen av 90 tallet og har mange negative opplevelser med halvdyre kabler og forholdsvis dyre kabler. Fakstisk kan ganske dyre kabler skape mer problemer i et annlegg en standard generic kabel.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Trives bra ute på viddene. Passer nok ikke i trange båser med smale rammer.


    Nå får du jaggu gi deg med det mobbepreiket ditt lovemusikk, vil ikke tro det er noen her som prøver å drite ut andre av ondskap. Og litt sleivkjeft må man tåle når man har kommet litt over skolepliktig alder.
    Hvis en kaller alt sleivkjeft og det skal en tåle, så er du litt ute på viddene.
    Vanlig sleivkjeft toler nok alle.
    Og har dere ikke fått med dere hva den mobbingen var, så er det ikke grunn for å kommentere med protest heller.
    Men det er nå min mening.

    Kardemomme loven er nemlig fin.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er ikke kabler som diskuteres, men ulike verdensbilder.
    Det er sikkert flott at du påpeker diverse markedsføringssvada, og det er det sikkert en del av, men det hadde vært enda flottere om dere "vitenskapsoppholdere" her for en gangs skyld kunne vise at dere kunne høre det samme som "vanlige folk". Det er det som skiller oss. Ikke noen "verdensanskuelse". Men at dere ikke skjønner/ hører hva som skal til for å få god lyd. Derfor vil dere alltid sitte på sidelinjen og bare betrakte det dere ser som uforstand.
    Ikke lurt å dra alle typisk kabelskeptikere eller "vitenskapsoppholdere" under en kam fordi noen kan være proffe musikere og studiofolk som kan proff nedmiksing. Og de vet bedre enn de aller fleste hvordan en mix skal låte. Her på sentralen tror jeg ikke at det er to klin like anlegg. Dermed snakker alle ut fra ulikt erfaringsgrunnlag. Jeg for min del har prøvd haugevis av høyttalere forsterkere dacer og cd spillere og kabler helt siden begynnelsen av 90 tallet og har mange negative opplevelser med halvdyre kabler. Fakstisk kan ganske dyre kabler skape mer problemer i et annlegg en standard generic kabel.
    Da er det i det minste signifikant forskjell :p :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen liker å diskutere for diskusjonens skyld, andre streber etter bedre debattklima.
    Derav dras ‘ekkokammer-kortet’ fort, bla.
    Ekkokammer passer bra i en Vennetråd, slik jeg ser det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    men det hadde vært enda flottere om dere "vitenskapsoppholdere" her for en gangs skyld kunne vise at dere kunne høre det samme som "vanlige folk".
    Nå er det jo slik at de som er skeptiske til svindyre kabler har betydelig mer til felles med vanlige folk enn dere som sverger til at 3 meter signalvei uten en eneste elektronisk komponent (en høyttalerkabel) innebærer omtrent samme kompleksitetsnivå som 3 meter signalvei med hundrevis av elektroniske komponenter (altså inni en forsterker). Da kan vi vel omtrent betrakte det som opplest og vedtatt at verken komponentene eller selve kretstopologien i en forsterker betyr en skit for lyden, det er selve lederbanene som er altavgjørende.

    Problemet er vel egentlig snarere det at vi har en menneskelig egenskap som gjør at når det ikke er noen forskjell, så opplever vi allikevel en forskjell, og forskjellen er større jo dypere vi leter. Jeg, som pragmatiker, er helt sikker på at denne høyst veldokumenterte menneskelige egenskapen er en del av meg og deg, mens du derimot, er hellig overbevist om at de som har forsket på dette med placebo er noen idioter, for du vet nemlig bedre, og du har på ingen måte noen planer om å prøve å bevise at ditt syn er riktig, sånn er det bare.

    Så da får vel egentlig bare dere vanlige folk kjempe videre i kampen om å overbevise oss raringer med pragmatisk holdning og null konsept om at en høyttalerkabel på 2x3 meter kan være verdt hundrevis av tusen kroner om at vi har tatt feil i alle disse årene (i hvertfall etter at vi fikk oppleve hva vår egen placebo innebar i praksis og dermed sluttet å tro på alle de rare og lite spesifikke lytteinntrykkene vi fikk den gangen vi var troende), for på den måten å bringe oss i harmoni med alle de vanlige menneskene som utgjør det store flertallet av jordens befolkning, som altså har sett lyset (se min signatur, hint hint) og forstått at om man skal velge mellom å oppgradere høyttalerkablene eller legge pengene i en strøken klassisk Porsche 911 er et vanskelig valg der utfallet er høyst usikkert.

    Jeg innser selvsagt at det å teste om ting er sant er noe raringer som jeg holder på med, mens den øvrige 99% av verdens befolkning av vanlige opplyste mennesker allerede sitter på fasiten, og dermed burde vært forskånet for oss raringer som tror vitenskapen bringer noe nytting til verden. Jeg forstår selvsagt nå at vitenskapen aldri har hatt noen rolle i menneskehetens fremskritt og utelukkende er et slags verktøy for å forvirre oss tilbakestående. Virkelige fremskritt består i å lytte seg frem til hva som er den beste løsningen, og slikt koster penger.

    Jeg lover å ta selvkritikk etter dette og ringer sporenstreks min krisehomøopat. Ikke det at jeg er syk, men han vet ett og annet om hva disse kvakksalverne som driver med forskning gjør galt, så får vi håpe jeg kommer tilbake som et bedre menneske.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Forsatt ikke alle som har fått det med seg hva poenget med denne tråden var?
    Muligens ikke, men for meg var det klokkeklart:

    En tråd med skyhøy klikkfrekvens blir stengt. Så hva gjør man? Jo, man leder togtrafikken inn på sidesporet, under et tema som minner til forveksling om diskusjonen som allerede hadde høy temperatur, også kan man sette de premissene man vil i åpningsinnlegget.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Vi blir ikke enig i formen for at det var trussel, så slutter av.

    Velger å heve meg over det andre dere kommer med, å la det være ubesvart.
    Hahah, det kalles å bli argumentert i senk ;D
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at BJC høyttalerkabler ser ganske kjipe ut.

    Klotz er enkle, svarte PVC-kabler. Mine er ikledd Biltema nylonstromper til 150 Kr og noen krympestrømper for å se penere ut. Det spørs jo hva du er ute etter. Flashy eller diskrét f.eks.
    Det du nevner høres bra ut. Ikke behov for flash, men det ser litt stusselig med kabler på gulvet som ser ut som installasjonskabler, synes jeg da. Klotz kjenner jeg kun som instrumentkabler.
    https://www.speakon.no/kabler-og-kontakter/kabel-metervare.html

    Jeg bruker 4x2,5mm^2 Klotz som biwire-kabel nå, med litt stash fra Biltema på:

    Røde og svarte i endene der kabelen splittes til pluss og minus:

    https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/krympeslanger/krympeslanger-15-stk-2000041560

    En liten bit svart 16mm over "splitten" og for å feste nylonstrømpa i begge ender:

    https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/krympeslanger/krympeslange-2000041556

    ...og pyntestrømpa:

    https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kabelstromper/flettet-kabelstrompe-2000041555

    ....Og plugger/spader etter eget ønske.
    ...og etter en time i boden kan du f.eks. ende opp med noe slikt:

    2A1C1C02-5708-4453-B281-7823B340CD48.jpg


    6x2,5mm^2 Klotz for meeeeer enn nok tverrsnitt og lav motstand, og spiraltvunnet seksleder for lav induktans. ...Kan like godt ta i litt når kabelen koster 78 Kr/m.

    Ikke verdens beste resultat, men noe jeg synes det er helt greit å ha liggende synlig i lytterommet. Med færre tommeltotter enn meg, kan man sikkert få det ganske fint. EBay har mye rart i "kabelpynt" også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    De der så skikkelig fine ut. Ferdig kabelpynt i form av aluminiumssplittere og slikt synes jeg er litt kult, om det ikke koster for mye.

    Det som egentlig er litt rart er at det diskuteres så mye kabler opp og ned i mente, om man hører forskjell eller ikke, om den kabelen til 250k er bedre enn den andre til 350k osv, men ingen av dem snakker om hvordan dette står i forhold til høyttaleren (2,5kvmm på en 8-ohms høyttaler er i prinsipp det samme som 4kvmm på en 4-ohms høyttaler). Når vi vet at mange høyttalere bikker godt under 3 ohm burde man altså tilby samme kabel i ulike tverrsnitt, i hvertfall de dyre, for der har man jo angivelig dratt teknologien så langt det lar seg gjøre. Og hva da med forsterkerne? De kan jo ha 0,0001 ohms utgangsimpedans, eller 0,1 ohms utgangsimpedans. Om sistnevnte krever 0,75kvmm lampettledning for å yte det den skal så skulle den andre behøve 24kvmm kabel. Så vidt jeg vet finnes det ikke en gang høyttalerkabler i slikt tverrsnitt. Og hva da med lengden? De fleste kabler leveres i hvertfall i lengder fra 1,5 til 6 meter. Det er et lengdeforhold på 1/4. En 1,5kvmm kabel med 4kvmm tverrsnitt burde ha 8kvmm tverrsnitt i 6 meter lengde.

    Når disse produsentene av "superteknologiske ekstremkablene med det siste innen teknologi for overføring av skjøre musikksignaler" ikke har forstått slike enkle fysiske begreper som faktisk er godt kjente, OG HAR EN BEVISELIG PÅVIRKNING PÅ LYDEN, hva i all verden står de igjen med av kred?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det kan kanskje være at kabelkunder tenker som de fleste Rolex kunder; Man er kun interessert i tiden (og bling faktoren) og ønsker ikke å sette seg inn i urets virkemåte (tannhjul, visere, mm.) for å vite tiden?
    For de som lager uret er sikkert dette litt trist, men det er realiteten. Hvor mye fornuft og bruksnytte som ligger i å vite hvordan uret i tillegg fungerer er sikkkert mindre viktig enn den nevnte kabelproblemstillingen, dog.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Det kan kanskje være at kabelkunder tenker som de fleste Rolex kunder; Man er kun interessert i tiden (og bling faktoren) og ønsker ikke å sette seg inn i urets virkemåte (tannhjul, visere, mm.) for å vite tiden?
    For de som lager uret er sikkert dette litt trist, men det er realiteten....
    Om disse urverkene gikk med ulik hastighet avhengig av hvem som bar klokkene ville nok folk vært interessert i å få riktig variant til seg selv for å få riktig tid, uansett hvor lite de brydde seg om virkemåten på innmaten. Om de da ikke så sitt snitt til å få 25-timers døgn da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.668
    Antall liker
    35.629
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan kanskje være at kabelkunder tenker som de fleste Rolex kunder; Man er kun interessert i tiden (og bling faktoren) og ønsker ikke å sette seg inn i urets virkemåte (tannhjul, visere, mm.) for å vite tiden?
    De "fleste Rolex-kunder" går ikke rundt og påstår at deres mekaniske klokke måler tiden laaangt mer presist enn noe billig ræl fra Casio, og at det bare er med de dyreste Rolex man kan ha et håp om å komme tidsnok til toget.

    De «fleste Rolex-kunder» går heller ikke rundt og påstår at denne fantastiske nanosekundpresisjonen skyldes hittil ukjente kvantemekaniske fenomener i urglasset, fenomener som ikke kan måles eller beregnes, men som kun åpenbares for spesielt innvidde og verdige.

    For all del, jeg forstår "eierglede" og fryden over å ha noe man synes ser pent ut. Jeg forstår til og med statussymbolet ved å eie noe plebsen ikke har råd til, men hva er det med alle disse pseudotekniske og pseudovitenskapelige argumentene om funksjonalitet? Hvorfor er det nødvendig å kle seg i lånte fjær fra vitenskap og ingeniørfag, for så å bli krenket når man blir motsagt?

    De som føler seg støtt på mansjettene over å møte motargumenter ville unngått det meste av slikt ved å ikke påstå at kreasjonene hadde overnaturlige tekniske egenskaper, og i stedet holdt seg til å skryte av utseendet og "eksklusiviteten". Smaken er det vanskeligere å argumentere mot.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forsatt ikke alle som har fått det med seg hva poenget med denne tråden var?
    Muligens ikke, men for meg var det klokkeklart:

    En tråd med skyhøy klikkfrekvens blir stengt. Så hva gjør man? Jo, man leder togtrafikken inn på sidesporet, under et tema som minner til forveksling om diskusjonen som allerede hadde høy temperatur, også kan man sette de premissene man vil i åpningsinnlegget.
    I den vennetråden var det ikke høy temperatur, men en fullstendig rolig og fin peisstemning en fin vinterdag.
    Det var før folk fikk den gode ideen å peise inn der å lire av seg en syk syk mobbing av folkene der.
    Så da startet jeg denne tråden, mot mobbing.
    Men du måler vel bare trådene via en app, uten gangsyn fra det menneskelige?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.083
    Antall liker
    8.006
    Torget vurderinger
    12
    Vi er i siste halvdel av 2018, selve krenkelsens år. Undres over hva 2019 vil bringe. Det hadde vært deilig om det dreide fra tro mot kunnskap.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Forsatt ikke alle som har fått det med seg hva poenget med denne tråden var?
    Muligens ikke, men for meg var det klokkeklart:

    En tråd med skyhøy klikkfrekvens blir stengt. Så hva gjør man? Jo, man leder togtrafikken inn på sidesporet, under et tema som minner til forveksling om diskusjonen som allerede hadde høy temperatur, også kan man sette de premissene man vil i åpningsinnlegget.
    I den vennetråden var det ikke høy temperatur, men en fullstendig rolig og fin peisstemning en fin vinterdag.
    Det var før folk fikk den gode ideen å peise inn der å lire av seg en syk syk mobbing av folkene der.
    Så da startet jeg denne tråden, mot mobbing.
    Men du måler vel bare trådene via en app, uten gangsyn fra det menneskelige?
    Her er jeg faktisk enig med deg. Syntes heller ikke noe om at man invaderte vennetråden og med skadefro nærmest hånte dem som hadde "dummet seg ut" med å kjøpe produktet og snakke varmt om det. Om det hadde noen hensikt å starte en ny tråd om dette igjen, er jeg usikker på. Trolig ikke, for den virker ikke å bidra til mindre fronter og skyttergrav.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.183
    Antall liker
    4.402
    Torget vurderinger
    1
    Det kan kanskje være at kabelkunder tenker som de fleste Rolex kunder; Man er kun interessert i tiden (og bling faktoren) og ønsker ikke å sette seg inn i urets virkemåte (tannhjul, visere, mm.) for å vite tiden?
    For de som lager uret er sikkert dette litt trist, men det er realiteten. Hvor mye fornuft og bruksnytte som ligger i å vite hvordan uret i tillegg fungerer er sikkkert mindre viktig enn den nevnte kabelproblemstillingen, dog.
    Får du «bedre» tid med Rolex ?

    Jeg er ganske sikker på at ingen som kjøper Rolex, enten det er ekte vare eller en billig kopi, «kun er interessert i tiden», men at de er mer opptatt av alt det andre, først og fremst merkevaren. Jeg tar et lite forbehold for dem som er så godt bemidlet at det ikke gjør noen nevneverdig forskjell på om klokka koster 250 kr eller 250 000 kr.

    mvh
    KJ
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Å, ja. Nå er det Janteloven som gjør at de med dyre kabler blir plager, nå altså?

    Du har et poeng i at man må huske at det er folk man snakker med på nettet også, og oppføre seg som folk, men jeg kan ikke se at dette har blitt syndet veldig mot her. Ta en kikk i kommentarfeltene under artiklene på VG og Dagbladet, så skal du få se. ;)

    Mulig det kom noen stygge bemerkninger i Paradox-tråden som senere ble slettet. Det vet jeg ikke, men vi kan vel prøve å legge det bak oss og komme videre nå.

    Vel: Komme videre og komme videre. Dette er jo en kabeltråd. ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
    Det er mye smålighet her inne ja, men det tror jeg ikke skyldes folka som frekventerer HFS, men heller den norske folkesjela.
    Er overbevist om at selv de jeg er oftest/mest i tottene på er hyggelige folk under fire øyne (obs - der inkluderte jeg pigadø meg selv, gitt!) :D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det kan kanskje være at kabelkunder tenker som de fleste Rolex kunder; Man er kun interessert i tiden (og bling faktoren) og ønsker ikke å sette seg inn i urets virkemåte (tannhjul, visere, mm.) for å vite tiden?
    De "fleste Rolex-kunder" går ikke rundt og påstår at deres mekaniske klokke måler tiden laaangt mer presist enn noe billig ræl fra Casio, og at det bare er med de dyreste Rolex man kan ha et håp om å komme tidsnok til toget.

    De «fleste Rolex-kunder» går heller ikke rundt og påstår at denne fantastiske nanosekundpresisjonen skyldes hittil ukjente kvantemekaniske fenomener i urglasset, fenomener som ikke kan måles eller beregnes, men som kun åpenbares for spesielt innvidde og verdige.

    For all del, jeg forstår "eierglede" og fryden over å ha noe man synes ser pent ut. Jeg forstår til og med statussymbolet ved å eie noe plebsen ikke har råd til, men hva er det med alle disse pseudotekniske og pseudovitenskapelige argumentene om funksjonalitet? Hvorfor er det nødvendig å kle seg i lånte fjær fra vitenskap og ingeniørfag, for så å bli krenket når man blir motsagt?

    De som føler seg støtt på mansjettene over å møte motargumenter ville unngått det meste av slikt ved å ikke påstå at kreasjonene hadde overnaturlige tekniske egenskaper, og i stedet holdt seg til å skryte av utseendet og "eksklusiviteten". Smaken er det vanskeligere å argumentere mot.
    Uavhengig av dette så trumfer jo en eventuell hørbar forskjell mellom kabler din argumentasjon over?
    Skal vi unngå å kjøpe en god kabel fordi sales bull inneholder blomsterspråk?
    Jeg ser jo også at promoteringen ikke henger på greip, men jeg tror du irriterer deg mest over at fabrikantene ikke har tilsvarende teknisk peiling som deg (og det er jo en ærlig sak det - kjenner på denne irritasjonen jeg også når jeg er i butikken).
    Jeg tror, i motsetning til deg, at de fleste kundene her inne er obs på dette og ikke trenger verge for å avgjøre et kjøp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Forsatt ikke alle som har fått det med seg hva poenget med denne tråden var?
    Muligens ikke, men for meg var det klokkeklart:

    En tråd med skyhøy klikkfrekvens blir stengt. Så hva gjør man? Jo, man leder togtrafikken inn på sidesporet, under et tema som minner til forveksling om diskusjonen som allerede hadde høy temperatur, også kan man sette de premissene man vil i åpningsinnlegget.
    I den vennetråden var det ikke høy temperatur, men en fullstendig rolig og fin peisstemning en fin vinterdag.
    Det var før folk fikk den gode ideen å peise inn der å lire av seg en syk syk mobbing av folkene der.
    Så da startet jeg denne tråden, mot mobbing.
    Men du måler vel bare trådene via en app, uten gangsyn fra det menneskelige?
    Det er mulig du var inspirert av flere tråder enn jeg har fått med meg, men jeg må allikevel tilstå at den mobbingen det stadig henvises til har jeg simpelthen ikke sett. Det jeg derimot har sett er at folk påberoper seg egenskaper i disse kablene som er helt usannsynlige, og når noen påpeker at dette faktisk er usannsynlig så er man altså ofte blitt forulempet, og da har liksom den kritiske part skadet musikkgleden. Dette skjedde flere ganger i svindeltråden, rent og pent, men kanskje ubehagelig for enkelte som var blitt rammet av lureriet, men mobbing er det ikke.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Clas Ohlsson/Jula/Biltema må ha økt omsetningen av audio kabler siden kabeltrådene her plukket emballasjen av kobberet :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
    Her synes jeg du blander mye rart. For det første har kritikken, i hvertfall den jeg har sett, gått på hva man påberoper seg, ikke hvor mye penger man har brukt eller at man faktisk har kjøpt noe. Da kan man ikke påstå at det er pengebruken som er gjenstand for kritikken. At man kritiserer produsenten for prisingen derimot, det må være innenfor, spesielt når produsenten også forsøker å argumentere for prisingen med liksomteknisk argumentasjon som ikke henger på greip. Man må rett og slett bare akseptere at om man hevder at 50 000kr for et par kabelstumper er en investering som gir "bra ytelse for pengene" så har man sagt noe som er så dumt at det stort sett vil bli kommentert.

    Jeg har mange ganger lurt på hva jeg skulle gjort om jeg møtte kongen. Man kan jo si at han hadde flaks med valg av far. Skal jeg oppføre meg som en starstruck tulling fordi jeg selv bare har en far som er pensjonert bilselger og gårdbruker? Folk som oppfører seg som idioter og krever at andre skal ligge på kne og kysse deres føtter bare fordi de har penger har jeg lite til overs for. Jeg liker å se for meg hvordan mennesker ville fremstått i et samfunn der penger ikke eksisterte. Hvis de hadde hatt null og niks å bidra med i det samfunnet, da har de for meg ingenting å komme med i vårt pengestyrte samfunn heller.

    Kan vi ikke starte en tråd som omhandler veldedighet vs hodeløs pengebruk? "Jeg droppet de dyre kablene, og arrangerte i stedet julefeiring for 3 familier som har mistet alt". Hvis folk virkelig ønsker å bli hyllet for sine disponeringer tror jeg det er veien å gå.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Når jeg tenker etter virker det som disse kabeldiskusjonene følger samme mønster hele tiden og at de alltid slutter med argumentasjon om pris vs hva de egentlig er verdt. Da ser det også ut til at veien er kort til innlegg om hvorvidt kjøperen er ved sine fulle fem eller ei.

    Personlig har jeg aldri hørt om noen som har kjøpt en høyttalerkabel til flere hundre tusen kroner. Når sant skal sies kjenner jeg heller ingen som har kjøpt høyttalerkabel til 30000. Derimot kjenner jeg flere som har kjøpt kabler for opp mot 10000 uten at jeg synes dette grenser til galskap. Sånn sett er kanskje dette problemet med vanvittig høyt prisede kabler mye mindre enn det fremstilles som her. Det kan selvfølgelig tenkes at noen har en langt lavere smerteterskel mht pris enn det jeg har, men problemet er kanskje at det reklameres med så dyre kabler?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
    Her synes jeg du blander mye rart. For det første har kritikken, i hvertfall den jeg har sett, gått på hva man påberoper seg, ikke hvor mye penger man har brukt eller at man faktisk har kjøpt noe. Da kan man ikke påstå at det er pengebruken som er gjenstand for kritikken. At man kritiserer produsenten for prisingen derimot, det må være innenfor, spesielt når produsenten også forsøker å argumentere for prisingen med liksomteknisk argumentasjon som ikke henger på greip. Man må rett og slett bare akseptere at om man hevder at 50 000kr for et par kabelstumper er en investering som gir "bra ytelse for pengene" så har man sagt noe som er så dumt at det stort sett vil bli kommentert.

    Jeg har mange ganger lurt på hva jeg skulle gjort om jeg møtte kongen. Man kan jo si at han hadde flaks med valg av far. Skal jeg oppføre meg som en starstruck tulling fordi jeg selv bare har en far som er pensjonert bilselger og gårdbruker? Folk som oppfører seg som idioter og krever at andre skal ligge på kne og kysse deres føtter bare fordi de har penger har jeg lite til overs for. Jeg liker å se for meg hvordan mennesker ville fremstått i et samfunn der penger ikke eksisterte. Hvis de hadde hatt null og niks å bidra med i det samfunnet, da har de for meg ingenting å komme med i vårt pengestyrte samfunn heller.

    Kan vi ikke starte en tråd som omhandler veldedighet vs hodeløs pengebruk? "Jeg droppet de dyre kablene, og arrangerte i stedet julefeiring for 3 familier som har mistet alt". Hvis folk virkelig ønsker å bli hyllet for sine disponeringer tror jeg det er veien å gå.
    Jeg synest rikdom i form av kunnskap er ganske stilig!
    Gjerne ikke at man har det beste og dyreste anlegget, men gjerne har kunnskapen til det og faktisk en god ide om hvordan det låter også :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Når jeg tenker etter virker det som disse kabeldiskusjonene følger samme mønster hele tiden og at de alltid slutter med argumentasjon om pris vs hva de egentlig er verdt. Da ser det også ut til at veien er kort til innlegg om hvorvidt kjøperen er ved sine fulle fem eller ei.
    De pleier å slutte med en diskusjon der man mener seg være offer for janteloven fordi noen hevder at argumentene for kablenes tekniske suverenitet ikke holder vann.

    Personlig har jeg aldri hørt om noen som har kjøpt en høyttalerkabel til flere hundre tusen kroner. Når sant skal sies kjenner jeg heller ingen som har kjøpt høyttalerkabel til 30000. Derimot kjenner jeg flere som har kjøpt kabler for opp mot 10000 uten at jeg synes dette grenser til galskap. Sånn sett er kanskje dette problemet med vanvittig høyt prisede kabler mye mindre enn det fremstilles som her. Det kan selvfølgelig tenkes at noen har en langt lavere smerteterskel mht pris enn det jeg har, men problemet er kanskje at det reklameres med så dyre kabler?
    Problemet med høyt prisede kabler er vel heller at kabelbransjen har fulgt betalingsviljen. En gang i tiden, da jeg begynte med hifi, var det "dritkult" å ha tykke høyttalerkabler, sånne som man i dag får kjøpt fra rull på Clas. De som hadde kjipe kabler hadde 0,75mm standardkabel, eller enda tynnere. Så begynte man å lage merkevarekabler, og folk var tydelig villige til å betale flere hundre kroner for å få koblet opp høyttalerne. Man lot betalingsviljen dreie inn mot også signalkabler og utviklet flotte greier som også kostet hundrevis av kroner. Etter en stund begynte selv de dyreste kablene å selge relativt bra, og man fant ut at det var på høy tid å komme med dyrere modeller som kunne tilby noe ekstra for de som var villig til å bruke riktig mye penger på noe eksklusivt. Plutselig så man kabler til firesiftede beløp. Fra å ikke ha en eneste artikkel eller annonse om kabler i løpet av flere tiår med "Hifi og Elektronikk", var det plutselig blitt slik at man kunne legge like mye penger i kabler som i en bunke plater. Men det skulle ikke stoppe der. 90-tallet kom, og plutselig var det vanlig at høyttalerprodusentene kunne tilby høyttalere til over 30 000kr for et par, og det fantes til og med noen som kostet 6-sifrede beløp (faktisk allerede midt på 80-tallet). For de galeste begynte kabler som kostet over 10 000kr å se dagens lys. Men høyttalerne som kostet litt over 30 000kr ble avløst av oppdaterte utgaver, og plutselig var prislappen blitt 6-sifret. Jeg skal ikke gå så langt som å kalle disse for ordinære høyttalere, men vi snakker fortsatt passive høyttalere fra relativt store produsenter. Midten av 90-tallet var passert, og man begynte å få et visst fotfeste både for 20 000 kroners kabler og eksklusive materialer som forsølvet OFC-kobber. Nisjeprodusentene av høyttalere begynte nå å se på mulighetene for millionhøyttalere, og elektronikkprodusentene oppdaget den eksponensielle betalingsviljen. Selv en ekstremt dyr forsterker til 125 000 kr kunne få prislappen doblet bare ved å gi den nytt utseende og noen mindre endringer som i realiteten gjorde den til en betydelig dårligere forsterker. Dette selskapet kunne tilby de fleste hifikomponenter til en pris på kvartmillionen pr stk. Slik galskap hadde vi aldri sett før, men vi hadde også knapt begynt på det nye årtusenet. Men så, noen år senere så sitter jeg og en ivrig selger på en messe. En annen ivrig selger med hestehale legger ut om at en høyttalerkabels eneste oppgave er å lede strøm. Han greier ut om lysets hastighet og mye annet. Sidemannen min sier til meg at dette høres fornuftig ut. Men så da, så kom prislappen. 75 000 kr for to stk stumper av denne kabelen, som altså kunne lede strøm, fortere enn sin egen skygge. Der forsvant all troverdighet for min sidemann. Men så skulle det altså heller ikke stoppe der. Nei da, for noen år senere sitter jeg og hører på en svært entusiastisk selger legge ut om et av de dyreste anleggene som noen sinne har vært demonstrert her til lands. Imidlertid hadde de dessverre ikke fått den nyeste digitalkabelen i tide, og det gjorde at totalprisen på anlegget ble 500 000kr lavere. Ja, du hørte riktig, digitalkabelen kostet altså ikke 500 000kr, men den var 500 000kr dyrere enn den som satt i anlegget, og den kostet neppe 199kr den heller.

    DET er problemet med dyre kabler, at de kun har EN eneste egenskap som definerer dem, nemlig at de er dyre. Og det betyr altså ikke noe som helst hva som sitter inni så lenge historien er bra nok. Vi har sett tynne kabler som gir masse bass fordi de leder strøm så dårlig, og vi har sett tykke kabler som gir stram bass fordi de leder strøm godt. Vi har sett kabler som har "støyfjerningsbokser", som om en kabels oppgave er å være et filter, men felles for dem alle er at de er selvsagt mye bedre enn alt det billige. Og historiene er laget av de samme inkompetente menneskene som har skapt hele eventyret.

    Ja, kjøp dem, kjøp en hel rull om du vil, jeg skal ikke si noe som helst på det, men ikke fortell folk at de er verdt pengene fordi de låter bedre, for det kan være folk som hører/leser dette og tror det er sant. Og dette er ikke nødvendigvis "rike mennesker som må få lov til å bruke pengene sine som de vil". Dette kan like gjerne være mennesker som i sin streben etter god lyd ikke klarer å se forholdet mellom gode høyttalere, god akustikk og dyre kabler. Dette er de menneskene som blir lurt, og de blir ikke bare lurt av produsentene, men av dere som lirer av dere dumme forklaringer på hvorfor investeringen var så utrolig god at det nesten ikke er til å holde ut.

    DET er problemet med dyre kabler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
    Her synes jeg du blander mye rart. For det første har kritikken, i hvertfall den jeg har sett, gått på hva man påberoper seg, ikke hvor mye penger man har brukt eller at man faktisk har kjøpt noe. Da kan man ikke påstå at det er pengebruken som er gjenstand for kritikken. At man kritiserer produsenten for prisingen derimot, det må være innenfor, spesielt når produsenten også forsøker å argumentere for prisingen med liksomteknisk argumentasjon som ikke henger på greip. Man må rett og slett bare akseptere at om man hevder at 50 000kr for et par kabelstumper er en investering som gir "bra ytelse for pengene" så har man sagt noe som er så dumt at det stort sett vil bli kommentert.

    Jeg har mange ganger lurt på hva jeg skulle gjort om jeg møtte kongen. Man kan jo si at han hadde flaks med valg av far. Skal jeg oppføre meg som en starstruck tulling fordi jeg selv bare har en far som er pensjonert bilselger og gårdbruker? Folk som oppfører seg som idioter og krever at andre skal ligge på kne og kysse deres føtter bare fordi de har penger har jeg lite til overs for. Jeg liker å se for meg hvordan mennesker ville fremstått i et samfunn der penger ikke eksisterte. Hvis de hadde hatt null og niks å bidra med i det samfunnet, da har de for meg ingenting å komme med i vårt pengestyrte samfunn heller.

    Kan vi ikke starte en tråd som omhandler veldedighet vs hodeløs pengebruk? "Jeg droppet de dyre kablene, og arrangerte i stedet julefeiring for 3 familier som har mistet alt". Hvis folk virkelig ønsker å bli hyllet for sine disponeringer tror jeg det er veien å gå.
    Jeg synest rikdom i form av kunnskap er ganske stilig!
    Gjerne ikke at man har det beste og dyreste anlegget, men gjerne har kunnskapen til det og faktisk en god ide om hvordan det låter også :)
    Jeg glemmer aldri da jeg hørte et anlegg bestående av SF Stradivari, EC monoblokker og en stabel med DCS-bokser. Jeg hadde med meg måleutstyr og kunne bare konstatere at det jeg trodde jeg hørte var helt riktig. Det falt omkring 3dB fra 1kHz og ned til 100Hz. Det var ikke bittelitt gøy å høre det en gang. Men på veien hjem dro jeg innom en 14 år gammel gutt jeg hadde blitt kjent med via en felles bekjent. Han hadde bygget høyttalere selv (pro-ac kloner etter oppskrift på nettet). Han hadde også en Cayin forsterker og CD-spiller. Og foten begynte umiddelbart å trampe takten mens smilet bredte seg.

    Det må ha vært kablene som var for billige i SF/EC/DCS-oppsettet, tror du ikke?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Her i landet er det veldi mye sånn at du skal ikke skille deg ut ved at du har mer penger enn andre, selv ikke i ditt annlegg hjemme.

    Skriver en på nettet, er det jevlig lett å skrive noe mer og annet enn hvis du hadde snakket med vedkommende i virkeligheten. For da er oftest tonen kjempegod.

    Rart dette med at andre ikke kan få ha rikdommen sin i fred uten at andre skal blande seg inn :)
    Her synes jeg du blander mye rart. For det første har kritikken, i hvertfall den jeg har sett, gått på hva man påberoper seg, ikke hvor mye penger man har brukt eller at man faktisk har kjøpt noe. Da kan man ikke påstå at det er pengebruken som er gjenstand for kritikken. At man kritiserer produsenten for prisingen derimot, det må være innenfor, spesielt når produsenten også forsøker å argumentere for prisingen med liksomteknisk argumentasjon som ikke henger på greip. Man må rett og slett bare akseptere at om man hevder at 50 000kr for et par kabelstumper er en investering som gir "bra ytelse for pengene" så har man sagt noe som er så dumt at det stort sett vil bli kommentert.

    Jeg har mange ganger lurt på hva jeg skulle gjort om jeg møtte kongen. Man kan jo si at han hadde flaks med valg av far. Skal jeg oppføre meg som en starstruck tulling fordi jeg selv bare har en far som er pensjonert bilselger og gårdbruker? Folk som oppfører seg som idioter og krever at andre skal ligge på kne og kysse deres føtter bare fordi de har penger har jeg lite til overs for. Jeg liker å se for meg hvordan mennesker ville fremstått i et samfunn der penger ikke eksisterte. Hvis de hadde hatt null og niks å bidra med i det samfunnet, da har de for meg ingenting å komme med i vårt pengestyrte samfunn heller.

    Kan vi ikke starte en tråd som omhandler veldedighet vs hodeløs pengebruk? "Jeg droppet de dyre kablene, og arrangerte i stedet julefeiring for 3 familier som har mistet alt". Hvis folk virkelig ønsker å bli hyllet for sine disponeringer tror jeg det er veien å gå.
    Rolig NU!, vi bidrager i aller højeste grad med op til flere hundrede tusind i Skat om året, til felles samfunns bygning.
    Så hva i har så jævle ond i røven over, forstår jeg ikke!.

    Mvh ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg velger å ikke kommentere kablene, det er det nok som gjør allerede.

    Men med basis i min enkle kunnskap tenker jeg vi er helt enige om hva som er rett og galt med de to systemene! :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg skal ha nye kabler så vil jeg personelig kjøpe bilstereokabler fra Focal.
    Innbiller meg at de som lager ekstreme gode høyttalerelement også kan kabel.
    Og bilstereo er ofte bedre skjermet.
    Og til en langt hyggeligere pris en til hus.

    Så sånn tenker jeg, selv om jeg er kritisk til oppførselen til enkelte av "kabelskeptikerne"

    Ta dere et kurs hos Asbjørn.
    Jeg har tilgode å se at han har vert spydig.
    Skryt til deg Asbjørn. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Nå må vi slutte å misbruke begrepet mobbing. Går ikke ann å skrike opp om mobbing.
    Hver gang noen er uenige. Eller for den saks skyld erter litt for noe han/hun synes var en tvilsom innvestering.
    Dette vanner ut hele begrepet mobbing. Så det til slutt sitter mennesker som faktisk blir mobbet/sjikanert på daglig basis. Og ikke blir sett eller hørt. Bare fordi man roper ulv ulv. Nå er ikke dette ett stort problem hvis det kun hadde eksistert her inne.
    Men jeg ser dette ellers i samfunnet også. Fint å ha fokus på mobbing. Men tenk litt før det brukes om all type uenighet.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Ja, kjøp dem, kjøp en hel rull om du vil, jeg skal ikke si noe som helst på det, men ikke fortell folk at de er verdt pengene fordi de låter bedre, for det kan være folk som hører/leser dette og tror det er sant. Og dette er ikke nødvendigvis "rike mennesker som må få lov til å bruke pengene sine som de vil". Dette kan like gjerne være mennesker som i sin streben etter god lyd ikke klarer å se forholdet mellom gode høyttalere, god akustikk og dyre kabler. Dette er de menneskene som blir lurt, og de blir ikke bare lurt av produsentene, men av dere som lirer av dere dumme forklaringer på hvorfor investeringen var så utrolig god at det nesten ikke er til å holde ut.

    DET er problemet med dyre kabler.
    Hvor har du lest innlegg hvor det anbefales å kjøpe kabler til flere hundre tusen? De fleste som skryter av en eller annen kabel her inne anbefaler gjerne andre å prøve selv. Det er vel ingen som er blitt lurt av dette. Mulig du blander sammen forhandlerrollen med forbrukerrollen.

    Oppsummeringen av hvordan vi havnet her stemmer nok.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.455
    Antall liker
    12.619
    Sted
    Sørlandet
    Folkens;

    Jeg kan nokså enkelt arrangere en test mellom disse:



    Og disse:



    På samme forsterker, samme DAC og samme høyttalere. Eneste jeg gjør er å bytte inngang på forsterkeren. Dere vil ikke få vite hvilke kabel som spiller når og dere kan selv få velge musikken via Tidal. Prisforskjellen er enorm.

    -BB-
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Skeptisk til bilstereokabler i hjemmet pga at disse er laget for et miljø hvor man ved konstruksjonen av kabler må ta hensyn til wow&flutter som oppstår pga positiv og negativ akselerasjon - gassing og bremsing.
    Uten den påvirkningen ved hjemmebruk er jeg redd for at resultatet blir ujevn lyd i stua.

    :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn