Kabelhysteriet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Det finnes faktisk. Ihverfall i følge datablad. Husker ikke produsent, men det de har gjort er å lage en hul senterpinne.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Kan hende det er den jeg tenkte på. Jeg bare mener å huske at senterpinnen var hul tvers gjennom. Altså et rør.

    Men uansett. kan godt være det var 75ohm og ikke 50ohm.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er Molex som har den teknologien, ja. Gir mening for en RF coax, men er helt unødvendig ved audiofrekvenser - og i særdeleshet hvis man terminerer kabelen med RCA-plugger uten spesifisert impedans. Noen må gjerne vise meg en 50 ohm RCA-plugg.
    Vis vedlegget 508224
    https://www.molex.com/molex/product...ily&pageTitle=Introduction&parentKey=tempflex
    http://www.literature.molex.com/SQLImages/kelmscott/Molex/PDF_Images/987650-9081.PDF
    Jeg tenkte på en ting.
    Tenkte kjøpe rca som er trippelskjermet, Focal til en billig peng.
    Spørsmålet er, disse funker vel enda bedre enn de hus rca som er enkel eller dobbel skjermet?
    1m gjør vel ikke så mye?

    https://www.bassbrothers.no/bilstereotilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er1-elite-10m-rca-trippel-skjermet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte på en ting.
    Tenkte kjøpe rca som er trippelskjermet, Focal til en billig peng.
    Spørsmålet er, disse funker vel enda bedre enn de hus rca som er enkel eller dobbel skjermet?
    1m gjør vel ikke så mye?

    https://www.bassbrothers.no/bilstereotilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er1-elite-10m-rca-trippel-skjermet
    Resistansen i returlederen er en av de tingene som faktisk har litt betydning for en ubalansert signalkabel. Returen går vanligvis i skjermen, men det gjør også eventuelle jordstrømmer mellom apparatene - rett i signalveien. Nivået på jordstøyen kommer an på motstanden i returlederen, siden den setter opp en spenning over returen ihht Ohms lov. Lav resistans i returleder, f eks med dobbel eller trippel skjerm, gjør at jordstøyen blir lavest mulig. Det har ikke så mye å si for innstrålt støy, ettersom det ikke er så forferdelig mye elektromagnetisk støy i et stuemiljø, men det kan ha noe å si for graden av "mørk bakgrunn" eller lignende, helt avhengig av hvor mye jordstøy som går i den skjermen.

    Det er det samme som får sånt som Crystal Cable Bridge til å fungere. Det gir en ekstra leder for jordstrømmer, og reduserer derfor nivået på støyspenningen over forbindelsen. Men det ville vært enda bedre å feste en 4 mm2 gul og grønn jordleder til en skrue på hvert apparatchassis.

    Jeg selv bruker balanserte (differensielle) signaloverføringer alle steder det er mulig. Ser ingen grunn til å mikse eventuell jordstøy i signalveien.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Canare påstår seg vel å ha en 75 ohms RCA, men 50 ohm tror jeg ikke er mulig gitt dimensjonene på en RCA..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenkte på en ting.
    Tenkte kjøpe rca som er trippelskjermet, Focal til en billig peng.
    Spørsmålet er, disse funker vel enda bedre enn de hus rca som er enkel eller dobbel skjermet?
    1m gjør vel ikke så mye?

    https://www.bassbrothers.no/bilstereotilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er1-elite-10m-rca-trippel-skjermet
    Resistansen i returlederen er en av de tingene som faktisk har litt betydning for en ubalansert signalkabel. Returen går vanligvis i skjermen, men det gjør også eventuelle jordstrømmer mellom apparatene - rett i signalveien. Nivået på jordstøyen kommer an på motstanden i returlederen, siden den setter opp en spenning over returen ihht Ohms lov. Lav resistans i returleder, f eks med dobbel eller trippel skjerm, gjør at jordstøyen blir lavest mulig. Det har ikke så mye å si for innstrålt støy, ettersom det ikke er så forferdelig mye elektromagnetisk støy i et stuemiljø, men det kan ha noe å si for graden av "mørk bakgrunn" eller lignende, helt avhengig av hvor mye jordstøy som går i den skjermen.

    Det er det samme som får sånt som Crystal Cable Bridge til å fungere. Det gir en ekstra leder for jordstrømmer, og reduserer derfor nivået på støyspenningen over forbindelsen. Men det ville vært enda bedre å feste en 4 mm2 gul og grønn jordleder til en skrue på hvert apparatchassis.

    Jeg selv bruker balanserte (differensielle) signaloverføringer alle steder det er mulig. Ser ingen grunn til å mikse eventuell jordstøy i signalveien.
    Nå er jo problemet mitt med støy borte, da jeg skiftet til transistor pre..
    XLR er bedre ja..

    Tolker jeg det rett, at de Focalene kan være bedre da enn mine 30cm ?

    Er det bare å skru fast en slik jord kabel mellom effekt og pre?
    Skal det også være en mellom DAC og pre?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Da bruker en bare SMA

    allnva (2).jpeg


    TIS_AP_2.jpeg


    nva (2).jpg


    TIS,en glimrende forsterker,noe av det beste jeg har erfart.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    SMA er glimrende plugger til sitt bruk, men tungvindt og kostbare å arbeide med, og fullstendig unødvendig til audio. Jeg sliter likevel med å forstå hvorfor ingen bruker eks BNC hvis man på død og liv skal ha impedansnormerte plugger og kabler, særlig til elektrisk TOSLINK...
    Var det ikke Audio Research som fiklet med Camac-plugger på 70-tallet?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
    «
    Skin depth in copper
    Frequency Skin depth (μm)
    50 Hz 9220
    60 Hz 8420
    10 kHz 652
    100 kHz 206
    1 MHz 65.2
    10 MHz 20.6
    100 MHz 6.52
    1 GHz 2.06
    »

    Merk at dybden er gitt i µm. Konsekvensen av skin-effekten er er at ledningen oppfører seg som rør med en veggtykkelse lik skin-dybden.

    En annen faktor her er at selv om skin-effekten gjør mer av seg på tykke kabler en tynne kabler (AC motstanden i forhold til DC motstanden), så er det fortsatt slik at AC-motstanden i en tykk kabel er lavere enn i en tynn kabel.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Og er aktuelt i el-opplegg,spesielt i TN anlegg område 250 - 350Hz,
    Høyspent og kommunikasjon etc,dvs nesten over alt,unntatt for audio.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Hvis du behøver ledertverrsnitt på mange kvadratcentimeter for å overføre et utall Ampére bør du nok ta hensyn til det også ved 50 Hz. Plutselig er tverrsnittet ditt mindre enn du trodde ved AC, og så blir det varmt. :)

    For våre formål med frekvenser opptil 20 kHz og høyst moderate strømmer kan man rolig se bort fra hele greia med skinneffekt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er det samme som får sånt som Crystal Cable Bridge til å fungere. Det gir en ekstra leder for jordstrømmer, og reduserer derfor nivået på støyspenningen over forbindelsen.
    Dette er mine favorittkabler (XLR versjon) men også på grunn av fleksibilteten i de tynne lederene.
    Det ligger også et HF filter i dem (langt over hørbare frekvenser) etter det jeg erindrer.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå inneholder tilførsel mange flere frekvenser enn kun 50Hz som kommer inn,både lavfrekvent og høyfrekvent,
    og så avgis det noe høyfrekvens som skal ut.
    Høyttaler trenger vel også litt strøm i de tungdrevne varianter,selv om det ikke er snakk om noe varmgang.

    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/256792/350779_FULLTEXT01.pdf?sequence=2

    Målingene viser at datamaskiner er en veldig stor bidragsyter til harmoniske strømmer, og at
    bærbare maskiner er verre enn stasjonære maskiner.

    Stikkontaktkurser til datautstyr hadde store bidrag av harmoniske strømmer,
    med et påfølgende behov for bruk av reduksjonsfaktor ved dimensjonering. I kulturhus er det
    spesielt lys- og lyd-kursene som skiller seg ut fra andre typer bygg. Målingene fra
    scenelyskursen viste at det vil være store forvrengninger i strømmen, og at man i høyeste grad
    må ta hensyn til dette ved dimensjonering.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Belastningstabellene i bransjenormen tar hensyn til faktisk temperaturutvikling i ledere. Ved dimensjonering av kabler er det en rekke forhold i tillegg til dette som skal hensyntas. Dette er ytterligere strammet til med nye nasjonale særregler i siste revisjon. Konsekvensen er mindre tap, større reservekapasitet og litt dyrere installasjonskostnad.

    Takk for link, Ymir. Hyggelig å se at tidligere kollegaer bidrar til å øke kunnskapen om nettkvalitet her på forumet også.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.423
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant link, men det kan vel ikke være et dimensjoneringskriterie for apparatledninger til hifi-apparater at overharmonisk støy skal komme gjennom mest mulig uhindret? «Audiofile» strømkabler med sølvbelagte Litz-ledere ser fint ut, helt til man begynner å tenke på hva tingen gjør. Og da konkluderer man med at vanlig 1,5 eller 2,5 mm2 skjøteledning gjør jobben bedre.

    Dimensjonering av tverrsnitt for hovedtilførselen for et kontorbygg er noe annet. Der vil man ha tilstrekkelig tverrsnitt til å unngå varmgang med de strømtrekkene som kan tenkes å oppstå. Det er derimot veldig sjelden at noe hifi-apparat trekker så mye strøm at apparatledningene blir varme. 1,5 mm2 tåler opptil 3000 W kontinuerlig før sikringen slår ut (13 A).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    På en 13A kurs med en typisk automatsikring man normalt finner vil kabelen måtte belastes med 4,3kW i en time før kursen tripper. På en skrusikring nesten 5,7kW ...... (teoretisk siden 13A skrusikring ikke finnes)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne 'Mor Theresa' holdningen som skal redde enfoldige audiofile fra kabelpushere opplever jeg som en smoke screen.
    Som skal skjule hva? At man bare liker å idiotforklare folk og føle seg bedre enn dem, eller at man liker å hetse audiofile og ødelegge hobbyen for dem?

    At noen føler seg lokket til å fortelle om at kabelkeiseren egentlig er naken, skjønner jeg godt. Bare fordi det er irriterende å se vranglære.
    Jøss - her var det mange 100% treff!
    Tilfeldig tipping? :rolleyes:
    Sleng på 'avensyke' i samme slengen så er vi godt dekket :cool:
    Som noen sa her inne; Hadde Nordost Odin kostet NOK 1000,- for meteren så hadde de nok solgt godt i begge leirene.....
    Hvis du virkelig tror dette, burde du kanskje få gjort noe med den paranoiaen. ;)

    Musunnelse, ja. Det hadde jeg glemt. Selvsagt er jeg bare misunnelig.

    Jeg hadde aldri kjøpt noen kabel til stereoanlegget til 1000 Kr/m uansett. Hadde jeg kommet over et 2x3m sett Odin høyttalerkabel for 6000 spenn, som var ekte og i orden, så innrømmer jeg at jeg nok hadde kjøpt det for å selge videre for å tjene penger, men det hadde ikke gitt meg noen god følelse i gjerningsøyeblikket.


    Men, faen, da. Jeg hadde jo sagt mitt siste ord i denne saken, jeg! ;)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Kabelmenighet joda...
    Men jammen er det mange misjonærer/korsfarere her også og de er hevngjerrige. Korstog kalles det vel?
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed - den nye kabelpusheren vi blåøyde må passe oss for på brukten! >:D
    Hvis jeg finner et sett til 6 lapper, lover jeg at jeg ikke skal ta mer enn halvparten av veiledende pris for dem når jeg selger det videre. ;)
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel ikke det kontinuerlige strømtrekket ved 50 Hz
    Som det snakkes om ang skinn effekt.
    3 kw fra/med kun 5 , 7 , 90nd,140nd,eller høyere harmonisk,eller fra alle harmoniske?
    Det er et ''skriv'' fra Høyskolen i Østfold ang høyspentkabler og skinn effekt der litz blir nevnt som løsning,men selvfølgelig uaktuelt pga pris.
    To videoer som viser harmonisk strømtrekk opp til 31 harmoniske fra effekttrinnet mitt under bruk.Er en del støy som skal i retur her,helst.



     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er gått for langt!

    Vi har hørt nok nå, at det er svindel og høye priser.

    Men når dere og går inn i en vennetråd å gjør narr av andre der, er det NOK!


    Respekterer ikke Moderator og durer videre,

    Det holder nå dere!!!

    Oppføre dere!

    Dette føles jo som å kjefter på småunger.. 13-14 åringer.


    (Godt å få det ut)
    Å følge forumets retningslinjer blir sjelden feil.

    Ellers synes jeg Einar Øverenget treffer spikeren på hodet her i dag.

    https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wEGdn4/Det-er-bekymringsfullt-at-samfunnsdebatten-i-okende-grad-handler-om-at-enkelte-bor-fratas-muligheten-til-a-ytre-seg--Einar-Overenget
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
    «
    Skin depth in copper
    Frequency Skin depth (μm)
    50 Hz 9220
    60 Hz 8420
    10 kHz 652
    100 kHz 206
    1 MHz 65.2
    10 MHz 20.6
    100 MHz 6.52
    1 GHz 2.06
    »

    Merk at dybden er gitt i µm. Konsekvensen av skin-effekten er er at ledningen oppfører seg som rør med en veggtykkelse lik skin-dybden.

    En annen faktor her er at selv om skin-effekten gjør mer av seg på tykke kabler en tynne kabler (AC motstanden i forhold til DC motstanden), så er det fortsatt slik at AC-motstanden i en tykk kabel er lavere enn i en tynn kabel.

    mvh
    KJ
    Merkelig, har fått forklart at ved 50Hz så er det ganske homogent igjennom kabelen.
    Att motstanden er mindre er jo ikke så rart i en tykk kabel, det er jo ett større tversnitt å gå i hvis dette stemmer med skin depth.
    Men tydeligvis blitt feilinformert.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
    «
    Skin depth in copper
    Frequency Skin depth (μm)
    50 Hz 9220
    60 Hz 8420
    10 kHz 652
    100 kHz 206
    1 MHz 65.2
    10 MHz 20.6
    100 MHz 6.52
    1 GHz 2.06
    »

    Merk at dybden er gitt i µm. Konsekvensen av skin-effekten er er at ledningen oppfører seg som rør med en veggtykkelse lik skin-dybden.

    En annen faktor her er at selv om skin-effekten gjør mer av seg på tykke kabler en tynne kabler (AC motstanden i forhold til DC motstanden), så er det fortsatt slik at AC-motstanden i en tykk kabel er lavere enn i en tynn kabel.

    mvh
    KJ
    Merkelig, har fått forklart at ved 50Hz så er det ganske homogent igjennom kabelen.
    Att motstanden er mindre er jo ikke så rart i en tykk kabel, det er jo ett større tversnitt å gå i hvis dette stemmer med skin depth.
    Men tydeligvis blitt feilinformert.
    Skin-effekten virker ved alle frekvenser over 0 Hz, men legg merke til skin-dybden ved for eksempel 50 Hz som er 9 220 µm eller 9,2 millimeter. Så lenge kabelen har en radius på lederen som er mindre enn skin-dybden ved den aktuelle frekvensen, så er strømmen homogent fordelt i kabelen. Dvs at ved 50Hz så trenger du en kabel med mer enn 18,4 mm tykk kobber for å få en merkbar skin-effekt, det er 265 mm2.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så når skinndybden i kobber er 461µm eller 0,46mm ved 20KHz; hva betyr det i praksis? Ingenting siden tverrsnittet av skinnet er mer enn nok likevel?

    Det vil si at et signal ved 20KHz i en 4mm^2 kabel kun bruker 2,6mm^2. I en 2,5mm^2 kabel bruker det 1,92mm^2 og i en 6mm kabel bruker det 3,34mm^2.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Kabler til 4 ell 5 sifrede beløp.

    Så der var en som lurere på hva som fik nogle av os, ja vi er blevet kaldt mangt og meget overtid indeher, til at betale så store beløp kabler, som efter deres mening er det rene vanvid!

    Her findes der nok ligeså mange svar, som der er mennesker du spør!.

    For mit vedkommende forholder det sig sådan at, musik er en fritids interesse som prioteres, på samme måtte som andre prioteret Båt, Bil opplevelser, ect.
    Andre liker at se en god film engang imellem, og nogle prioteret da også billed kvaliteten i så høj grad at de er villige til at sette av et stort beløp for at maximere denne opplevelse.

    En av hoved poinget rundt mine prioteringer går på hvor mange timer daglig vi benytter en ting.
    Foreksempel vi tilbringer 7 til 8 timer i en seng i døgnet, en sådan seng kan du få for 3000kr, og også op til 30.000kr.
    Her er vi jo lidt forskjellige i vores valg av prioteringer, men vores koster nærmere 30000 end 3000 for at sige det sådan, da jeg mener at søvn kvaliteten er bedre i den dyre end den billige variant.

    I hjemmet er anlegget stået på i rundt 6 timer i døgnet, og derfor for det en forholdsvis høj priotet.

    Vedrøende anleg er det sådan at når man når op på en vis kvalitet, begynder det at blive sjikkelig dyr at forbedre gengivelsen ved yderlige opgradering av enkelt produkterne.
    Her er valget da at sige sige at dette rekker, eller om man vil prøve at forbedre opplevelsen ved eventuel at maximere gengivelsen fra, på de produkter man har.

    Vil nevne et par ting som er viktig for en sådan optimering.

    Opstilling i rom av Høytalere, anleg, møbler, ect.
    Diverse rom akustiske tiltag for at opnå korrekt efterklangs tid, og minimere reflektioner.
    Diverse vibrations dempende tiltag for at hindre at anlegg komponentene settes i resonans av svingninger, og vibrationer.

    Strøm!.
    Ja den kommer utenfra i den kvalitet den nu engang leveres i. Så enkelt er det!.
    Men man har selv lidt innflytelse på hva man mener er optimal inde i huset.
    Her er valget faldet på innsettelse av egen kurs, og instalering av et skjkkelig kvalitets kabel, direkte frem til en kvalitet padde for anlegg komponentene. Dette for at sikre at ha kraft nok tilgengelig uanset hvor stort strømtrekket er til diverse panel ovne, og andet, en sige gevinst er at kabel føringen ikke er en flok samlinger i diverse stik dåser på veien frem til produkterne.

    Og der er vi nået til High end kablerne, og hvorfor man bruger penge på sådan.
    For mig drejer det sig om Ydelse, og ydelse er for mig hva jeg oplever i lytte posion uanset målinger.
    Og hva er da mulig at opnå:

    Man kan få et lang bedre definerte stereoperspektiv i alle dimentioner. Højere detaljering grad, bedre bas defination, ect ved at benytte High end kabler, og man kan fintune klang balansen ved at skifte mellem de forskjellige produksenter alt efter hva de tekniske parametre er på kablerne.

    Og jeg skal medgi at der findes mye chaleton inden for kabel markedet, fra diverse kabel produksenter hvor nogle av disse vel nærmest må certifiseres som Køkken bords produksenterne., men der findes også en del produksenter inden for Highend kabelmarked som er seriøse og støtter sig til vitenskaplige beviselig teorier , og nogle av disse har gået så langt som at ha bekyttet deres produktion ved patent anmeldelser.

    Hvor mye den enkelte så er villig til at betale for kvaliteten er vel op til den enkelte selv at avgøre.

    Jeg har ihvertilfelde ikke i sinde at starte er korstog, vedrøende hvor meget folk eventuel er villig til at betale for bra fisse, på ene ell anden måtte.

    Men som sagt uanset hva du velger for du hva du betaler for!

    Mvh
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det rimelige høyttalerkabler som ser bra ut?

    Jeg kjøpte noen Blue Jeans-kabler en gang, men jeg mislikte dem. Jeg tipper jeg hadde likt dem om jeg hadde lukket øynene, men på den tiden var jeg temmelig overbevist om at de låt dårlig også. Så jeg hadde nok bestemt meg for hvordan det ville låte i det jeg åpnet esken; grått og kjedelig.

    Det var dagens innrømmelse. Tilbake til spørsmålet, er det noen som kjenner til høyttalerkabler som er fine å se på og ikke gjør noe fra eller til med lyden?

    Edit; Jeg liker utseende på Telos-kablene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at BJC høyttalerkabler ser ganske kjipe ut.

    Klotz er enkle, svarte PVC-kabler. Mine er ikledd Biltema nylonstromper til 150 Kr og noen krympestrømper for å se penere ut. Det spørs jo hva du er ute etter. Flashy eller diskrét f.eks.

    Telos sine kabler ser jo ut som en eller annen rund kabel med nylon kabelstrømpe utenpå, festet med litt krympeslange. Pluss litt gullpynt, da.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.291
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enig i at BJC høyttalerkabler ser ganske kjipe ut.

    Klotz er enkle, svarte PVC-kabler. Mine er ikledd Biltema nylonstromper til 150 Kr og noen krympestrømper for å se penere ut. Det spørs jo hva du er ute etter. Flashy eller diskrét f.eks.
    Det du nevner høres bra ut. Ikke behov for flash, men det ser litt stusselig med kabler på gulvet som ser ut som installasjonskabler, synes jeg da. Klotz kjenner jeg kun som instrumentkabler.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Så når skinndybden i kobber er 461µm eller 0,46mm ved 20KHz; hva betyr det i praksis? Ingenting siden tverrsnittet av skinnet er mer enn nok likevel?

    Det vil si at et signal ved 20KHz i en 4mm^2 kabel kun bruker 3,32mm^2. I en 2,5mm^2 kabel bruker det 1,83mm^2 og i en 6mm kabel bruker det 5,33mm^2.
    Jeg tror ikke regnestykkene dine stemmer helt. Jeg får

    DC 2,5 mm2 = AC 1,9 mm2 @ skin-dybde på 0,46 mm
    DC 4,0 mm2 = AC 2,6 mm2 @ skin-dybde på 0,46 mm
    DC 6,0 mm2 = AC 3,3 mm2 @ skin-dybde på 0,46 mm

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn