Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Knut Runar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Antall liker
    186
    Illsken kløe og skabb....

Her har jeg sterke motforestillinger mot loddingen din Kabelsatan.

Årsaken ligger ikke i valget av tinn type eller kabelsko, men valget av "loddebolt"

Lodding i seg selv er en vitenskap, og da jeg gikk mine barnesko hos Tandberg Data for mange år siden, slapp vi ikke til med lodding før etter vi hadde bestått et lengre kurs i lodding. ( Selvskryt skal man lytte lenge til. Det kommer rett fra levra )

Så til kritikken.

Lodding med feil varme eller feil oppvarmingstid fører som oftes til et dårlig resultat.

For høy varme eller for lang varmetid, gir deg tørrlodding. Her vil loddingen være grovkornet og ha liten glans. Denne loddingen har ikke god kontakt med hverken kobber eller kabelsko. Noe av årsaken er at flussmiddelet, som skal ta bort oksyder på kobber og annet vil forbrent og bli borte.

For lav varme vil gi deg et liknende problem. Dårlig kontakt mellom kobber og kabelsko.
    Tinnet vil kunne oksidere og du vil kunne få galvaniske overganger i kontaktpunktene.

Jeg er redd at din varmepistol vil gi deg for høy temperatur, og faktisk skade kobberet.

Jeg tror at å klemme kabelskoen sammen med en tilpasset tang er den beste løsningen i dette tilfellet.

Til forståsegpåere og ignoranter..... Jada jeg vet at loddetinn er endret fra jeg fikk mitt milspek lodde-sertifikat, men se det viktigste i det jeg skriver.

Til Kabelsatan.....
    Fortsett med dine innlegg og dine kabler. Du ender snart opp med noe som er både billig og bra.

Hilsen Knut Runar

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    kabelsatan skrev:
    Har undersøkt litt om fenomenet "dielectric absorption" og "dielectric effect". Et materiales dielektriske egenskaper
    blir beskrevet ved den dielektriske konstanten til materialet. Lavere verdi er bedre dielektriske egenskaper. Luft er regnet som best, og har dielektrisk konstant 1. Denne tabellen viser konstanten for en rekke stoffer. Det er litt interessant at polypropylen har lavere dielektrisk konstant (1,5) enn teflon (2,0).

http://www.asiinstr.com/technical/Dielectric Constants.htm

Hvorfor har forresten teflon fått slik status i hifi-kretser?

mvh
    kabelsatan
    Kvaliteten til en isolator er ikke alene gitt av realverdien av dielektriske konstant (permittivitet). Man må se på loss tangent som er forhold mellom kompleksverdi og realverdi av dielektrisk konstant. Denne parameteren er svært lav for teflon.

Her er en oversikt som inkluderer loss tangent:
    http://www.rfcafe.com/references/electrical/dielectric-constants-strengths.htm

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    kabelsatan skrev:
    Fattigmanns "Highend"-kabler krever også fattigmanns "highend" jumpere. 8awg kabel og fortinnete rørkabelsko i kobber fra BilExtra. Kostnad for 1 meter kabel og 8 kabelsko: kr.60.-

Loddes med snedig miniatyr gassbrenner fra Clas Ohlson. Det er et lite hull i fronten av den rørformede delen av kabelskoen slik at tinnet flyter inn i enden av kabelen. Brenneren kan forresten også benyttes til lodding på kretskort da det følger med påskrubar loddespiss.

Selvføgelig blyfritt loddetinn med 5% sølv. Også fra Clas Ohlson.

Ferdig resultat. 2 av 4 stk.

Hvis noen allergikere her på hfs får utslett på grunn av tinnbelegg på kabelskoene, er det enkelt å pusse fram blank kobber med litt fint sandpapir ;D

Mvh
    Kabelsatan
    Uansett om du lodder eller ikkje,ville eg feks brukt skrustikke på kabelskoen,da klemmes den til skikkelig.
    Da blir loddetinnet kun som "forsegling"

Mvh.

O

Oblivion

Gjest
    larkussatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

larkussatan skrev:
    Har undersøkt litt om fenomenet "dielectric absorption" og "dielectric effect". Et materiales dielektriske egenskaper
    blir beskrevet ved den dielektriske konstanten til materialet. Lavere verdi er bedre dielektriske egenskaper. Luft er regnet som best, og har dielektrisk konstant 1. Denne tabellen viser konstanten for en rekke stoffer. Det er litt interessant at polypropylen har lavere dielektrisk konstant (1,5) enn teflon (2,0).

http://www.asiinstr.com/technical/Dielectric Constants.htm

Hvorfor har forresten teflon fått slik status i hifi-kretser?

mvh
    kabelsatan
    Polypropylen har en dielektrisk konstant på 2.2 - ikke stol på ALT du finner på nettet.
    Du blander også sammen vakum og luft.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Knut Runar skrev:
    Illsken kløe og skabb....

Her har jeg sterke motforestillinger mot loddingen din Kabelsatan.

Årsaken ligger ikke i valget av tinn type eller kabelsko, men valget av "loddebolt"

Lodding i seg selv er en vitenskap, og da jeg gikk mine barnesko hos Tandberg Data for mange år siden, slapp vi ikke til med lodding før etter vi hadde bestått et lengre kurs i lodding. ( Selvskryt skal man lytte lenge til. Det kommer rett fra levra )

Så til kritikken.

Lodding med feil varme eller feil oppvarmingstid fører som oftes til et dårlig resultat.

For høy varme eller for lang varmetid, gir deg tørrlodding. Her vil loddingen være grovkornet og ha liten glans. Denne loddingen har ikke god kontakt med hverken kobber eller kabelsko. Noe av årsaken er at flussmiddelet, som skal ta bort oksyder på kobber og annet vil forbrent og bli borte.

For lav varme vil gi deg et liknende problem. Dårlig kontakt mellom kobber og kabelsko.
    Tinnet vil kunne oksidere og du vil kunne få galvaniske overganger i kontaktpunktene.

Jeg er redd at din varmepistol vil gi deg for høy temperatur, og faktisk skade kobberet.

Jeg tror at å klemme kabelskoen sammen med en tilpasset tang er den beste løsningen i dette tilfellet.

Til forståsegpåere og ignoranter..... Jada jeg vet at loddetinn er endret fra jeg fikk mitt milspek lodde-sertifikat, men se det viktigste i det jeg skriver.

Til Kabelsatan.....
    Fortsett med dine innlegg og dine kabler. Du ender snart opp med noe som er både billig og bra.

Hilsen Knut Runar
    Samme var det der jeg jobbet før. Slapp ikke til uten å ha loddekurs. Dei skal ha kvalitet på kablene sine og ikke feil på målingene sine som koster mye å rette. Nei, ingen hifi kabel fabrikk, men Seismikkfabrikk, og det sies det er den beste i verden.
    :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Som nevnt tidligere i tråden, krympe først, så lodde.
    Er i hvert fall det jeg foretrekker.
    Men det er minst 144 perfekte måter å gjøre ting på så ......

;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.622
    Torget vurderinger
    49
    We live underground. We speak with our hands. We wear the earplugs all our lives.

PLEASE! You must listen! We cannot maintain the link for long... I will type as fast as I can.

DO NOT USE THE CABLES!

We were fools, fools to develop such a thing! Sound was never meant to be this clear, this pure, this... accurate. For a few short days, we marveled. Then the... whispers... began.

Were they Aramaic? Hyperborean? Some even more ancient tongue, first spoken by elder races under the red light of dying suns far from here? We do not know, but somehow, slowly... we began to UNDERSTAND.

No, no, please! I don't want to remember! YOU WILL NOT MAKE ME REMEMBER! I saw brave men claw their own eyes out... oh, god, the screaming... the mobs of feral children feasting on corpses, the shadows MOVING, the fires burning in the air! The CHANTING!

WHY CAN'T I FORGET THE WORDS???

We live underground. We speak with our hands. We wear the earplugs all our lives.

Do not use the cables!

This review is from: AudioQuest K2 terminated speaker cable - UST plugs 8' (2.44m) pair (Electronics)

Fant dette morsomme review'et på Amazon ;D
    http://www.amazon.com/review/R3I8VKTCITJCX6/ref=cm_cr_pr_viewpnt#R3I8VKTCITJCX6

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    For høy eller lav temperatur er like ille innen elektronikkproduksjon. Dette gir dårlig elektrisk forbindelse. Dette er debatert under DIY. End of discussion. :mad:

Mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Uttern skrev:
    For høy eller lav temperatur er like ille innen elektronikkproduksjon. Dette gir dårlig elektrisk forbindelse. Dette er debatert under DIY. End of discussion. :mad:

Mvh
    Så sinna, da! ;)

Det var vel ingen som motsa det på noen måte heller, forresten?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.368
    Torget vurderinger
    1

Larkus har gjennoppstått som Satan! Tenkte nok at han ikke ville klare å holde seg unna kabelsalaten så lenge, he-he.

Forøvrig en interessant tråd med noen matnyttige ingredienser. Poenget er at kabler kan låte forskjellig, og disse forskjellene er verdt å sjekke ut.
    For min del har jeg tro på flate ledere (rektangulære). Finnes det som kobber til lavpris, eller må man bestille slike ledere fra sølvsmed? Noen som vet?

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    580

pedal skrev:
    Larkus har gjennoppstått som Satan! Tenkte nok at han ikke ville klare å holde seg unna kabelsalaten så lenge, he-he.

Forøvrig en interessant tråd med noen matnyttige ingredienser. Poenget er at kabler kan låte forskjellig, og disse forskjellene er verdt å sjekke ut.
    For min del har jeg tro på flate ledere (rektangulære). Finnes det som kobber til lavpris, eller må man bestille slike ledere fra sølvsmed? Noen som vet?
    Xindak bruker flate ledere i sine kabler. Har selv ett par slike, og de gjør ikke noen hørbare feil hos meg ihvertfall.
    http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.aspx?ProductID=270

L

larkus

Gjest
    pedal skrev:
    Larkus har gjennoppstått som Satan!
    Kabelsatan har tatt kommandoen over legemet. Profeten Larkus sin sjel er hinsides.
    På tide med en skikkelig katolsk exorcist?

mvh
    kabelsatan

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1

pedal skrev:

Flate ledere kan jeg ikke huske å ha sett i bulk med unntak av en Nordost variant som het 2FL. Det var ikke all verden ledeareal i denne, og kan vel betraktes som en enklere variant av flerlederne deres. Ellers hadde Tara Labs en flat sak som het Reference for mange år siden. Den var isolert som en vanlig TV-coax med unntak av skjermen. Har vært på utkikk etter noe lignende, uten å finne.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Goertz selger vel kabler med flate ledere.
    Eller så kan man kanskje rulle ut en foliespole?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.895
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Goertz selger vel kabler med flate ledere.
    Eller så kan man kanskje rulle ut en foliespole?
    Det kan man, og det blir flatt, men det blir også en kapasitans som ikke ligner grisen. Gir bra nivå langt opp i diskanten, men RF-resonanser kan brenne av utgangstrinnet. Se her: http://sound.westhost.com/cable-z.htm (Det som betegnes "Special" cable i linken er Goertz.)

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.954
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det han karen oppe på Kongsvinger heter, han som selger flatsølv...? K.A Rasmussen eller noe i den duren?
    Vet at min gode venn Sense har brukt sølv derfra, med meget gode resultater... ;D

mvh
    Proffen

L

larkus

Gjest
    Hva er fordelen med en flat leder fremfor en rund?

mvh
    kabelsatan

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Proffen skrev:
    Hva er det han karen oppe på Kongsvinger heter, han som selger flatsølv...? K.A Rasmussen eller noe i den duren?
    Vet at min gode venn Sense har brukt sølv derfra, med meget gode resultater... ;D

mvh
    Proffen
    Hei.
    Eller du kan ta kontakt med Nogusra i Oslo
    Rasmussen holder til på Hamar.
    Alt jeg har kjøpt kommer fra Nogusra, men det er et fett hvor du kjøper det renheten på det er det samme så lenge du ber om finsølv.
    Da er renheten fra 99,9%
    Ønsker du det renere må du be om analyse av det du skal ha.
    (min svigerfar er i denne bransjen)
    Har gode resultater med det jeg har laget.

Steinar.

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Bruker du en tykk rund leder sånn som f.eks. skogrand gjør, blir det øvre frekvensområdet dempet (antakelig p.g.a. skin effect). Det er derfor kabelprodusenter enten bruker flate ledere eller mange tynne småledere. Da kommer alle de små detaljene i diskanten veldig tydelig frem.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    sinep skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Bruker du en tykk rund leder sånn som f.eks. skogrand gjør, blir det øvre frekvensområdet dempet (antakelig p.g.a. skin effect). Det er derfor kabelprodusenter enten bruker flate ledere eller mange tynne småledere. Da kommer alle de små detaljene i diskanten veldig tydelig frem.
    tror jeg trenger mere kaffe, jeg ....... tidlig på morran ennå .....

L

larkus

Gjest
    sinep skrev:
    Her er en simulering av en kabel med parallelle 2,8mm tykke ledere. Den kvite linja viser frekvensavgang p.g.a. skin effekt.
    Ca. 0,025 dB avrulling ved 20khz. Absolutt hørbart, vil jeg tro ;)

Dette verktøyet finnes her http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At mange tynne småledere gir mer detaljer, mens en tykk, kompakt kabel gir kraftigere bass, har Asbjørn skrevet om i en post, les den. Hint: Synsinntrykk og lytteinntrykk henger sammen.

L

larkus

Gjest
    Mange tynne, individuellt isolerte ledere fører jo til en uhorvelig mengde isolasjonsmateriale sammenlignet med en enkelt leder.
    Og da får vel den fryktede dielectricum-effekten fritt spillerom? Ikke enkelt dette her. Det er faen meg "skjær i sjøen" over alt ;D

mvh
    kabelsatan

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Prøvde å rekable anlegget mitt både innvendig og utvendig etter RS metoden for rundt et år tilbake, av ren nysjerrighet. Da brukte jeg 6kv PR kabel og litt tynnere kabler til diskant/mellomtone, men fortsatt for tykke der også.

Hvordan ble lyden? Veldig, veldig mørk. Var akkurat som noen hadde koblet på en EQ og stilt bassen på 50 % av max og kjørt diskanten til 50% av bunn.
    Det var jo litt gøy på noen innspillinger, men på film og tv klarte jeg omtrent ikke å høre hva folk sa - så store var forskjellene...

Jeg synes det er nærliggende å tro at det har en sammenheng med skin effect siden den beskriver en effekt som øker impedansen på høye frekvenser ved økende tverrsnitt, men jeg er åpen for at det skyldes andre fenomener..
    Det er uansett et enkelt og billig problem å fikse...

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å kombinere forskjellige ledertykkelser i samme kabel?

Jeg har ingen teknisk forutsetning for å drodle rundt hva slags effekt dette vil ha, men det kan være en tanke?

M

Mr-T

Gjest
    Dazed skrev:
    De likner på Nordost, og alle vet at de er best! ;)
    Nei - Pultost er best. Skal lage en tråd her om DIY high-end pultostsmørbrød. ;D

Mulig at Nordost er "best", men jeg liker de ikke for det. Har noen Nordoster som ligger i en skuff, og der blir de liggende. 6 kvadrat RK til 10 kr meteren liker jeg langt bedre.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    kabelsatan skrev:
    Mange tynne, individuellt isolerte ledere fører jo til en uhorvelig mengde isolasjonsmateriale sammenlignet med en enkelt leder.
    Og da får vel den fryktede dielectricum-effekten fritt spillerom? Ikke enkelt dette her. Det er faen meg "skjær i sjøen" over alt ;D

mvh
    kabelsatan
    Husk å ta med draft så går du ikke på grunn ;D
    (Dette var en spøk)
    Må passe seg her, har jo vært en del sinte innlegg her.

Steinar.

L

larkus

Gjest
    Husk å ta med draft så går du ikke på grunn ;D
    (Dette var en spøk)
    Må passe seg her, har jo vært en del sinte innlegg her.

Steinar.
    [/quote]

Draft = i hifi-sammenheng, sunn fornuft/bakkekontakt?

mvh
    kabelsatan

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Draft - gammelt navn på sjøkart.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    tore_v1 skrev:
    Draft - gammelt navn på sjøkart.
    Vanlig missforståelse.
    Betyr egentlig dybde, så kan kanskje kobles med skineffekt. ;D ;D

O

Oblivion

Gjest
    Larkussatan lager fattigmanns Lucifer ht-kabel!

Larkussatan skrev:
    Her er en simulering av en kabel med parallelle 2,8mm tykke ledere. Den kvite linja viser frekvensavgang p.g.a. skin effekt.
    Ca. 0,025 dB avrulling ved 20khz. Absolutt hørbart, vil jeg tro ;)

Dette verktøyet finnes her http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/Java/twin.html
    Hadde det vært så enkelt som dette Larkus så kunne også du ha designet kabler ;D ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    kabelsatan skrev:
    Draught (draft) beer = fatøl :)

mvh
    Kabelsatan

tørst ............................................................................................

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det var jo litt gøy på noen innspillinger, men på film og tv klarte jeg omtrent ikke å høre hva folk sa - så store var forskjellene...
    Hva slags kabel er det du har brukt, er det noe som er beregnet på hifi i det hele tatt? Hvis ikke, kanskje det er RCL som her er helt ute på viddene? Disse RCL- ligningene Asbjørn linker til må kanskje oppfylles for å få noenlunde klar tale in the first place? Ifølge de grafene som er postet over skulle denne skin- effekten ha minimalt å si antagelig, da er det gjerne andre ting som er viktigere ved kabler. Selv heller jeg til materialrenhet som noe av det aller viktigste. Har selv kabler med mange isolerte småledere, men om det er gjort slik kun på grunn av skin-effekten eller om det er noen annen grunn til at det er gjort slik, aner jeg ikke.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    erato skrev:
    At mange tynne småledere gir mer detaljer, mens en tykk, kompakt kabel gir kraftigere bass, har Asbjørn skrevet om i en post, les den. Hint: Synsinntrykk og lytteinntrykk henger sammen.
    Manglende erfaring og sterke meninger henger visst også veldig godt sammen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.768
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ingen sterk mening at sansene påvirker hverandre og at feks farger påvirker sinnsstemning, og at lyder tolkes ulikt i ulike settinger. Les linkene i Asbjørns post så forstår du det. Betyr det at et er eller ikke er forskjell på kabler? Tja, det betyr i hvert fall at det er en krevende prosess å sile reelle forskjeller (som ulikheter i signalet) fra forskjeller som har sin opprinnelse i andre forhold enn hørselen. Lang erfaring har i hvert fall lært meg at jeg i visse situasjoner tidvis hører ting som ikke er reproduserbart i andre situasjoner.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn