Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    slowmotion skrev:
    Tror vel at stort nok tverrsnitt og god kontakt er det viktigste rent lydmessig.
    Alt det andre er vel i praksis småpirk ....

;)
    Det "småpirket" eksisterer jo ikke når kablene holder seg innenfor standarder og høyttalerne/elektronikken er "normalt" konstruert. Bruker man elektrostater, så kan det f.eks hende man bør bruke kabler med litt andre egenskaper.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:
    ganilsen skrev:
    #1: Hvis dette stemmer skjønner ikke jeg helt hvorfor du har terminert på måten du har gjort. På enden av kabelen har du en påskrudd banaplugg. Denne har i min forsåelse kun direkte kontakt med et mindre antall tråder i kabelen(i allefall ikke alle), og da er det naturlig for meg å tenke at strømmen fra lederne som ikke har kontakt "hopper" over fra kabel til kabel helt til de når høyttaleren(akkurat som sædceller svømmer innover you-know-where på jakt etter egget). Hvorfor kan ikke da elektronene "hoppe" fra leder til leder inne i kabelen også? Jeg har fått med meg såpass fra skolegang at strøm går alltid korteste vei, og i en flettet leder er ikke det å følge en og en leder slavisk å annse som korteste vei, men via-via-via(om dere skjønnte hva jeg mente). Hvis det du skriver stemmer kan jeg ikke skjønne annet enn at den drøyt overdimmensjonerte kabelen din ikke utnytter alle lederne du har betalt for.

Geir Arne
    Joda, jeg er klar over akkurat dette potensielle problemet. Endene av lederene er derfor knallhardt sammentvinnet før skruing.
    Fortinning av endene før skruing kan vel også være bra. Det beste er uansett krymping og deretter lodding. Kan hende jeg modifiserer litt på termineringen for sjelefredens og nattesøvnens skyld ;)

Pass forresten på å holde dere on topic, folkens!

mvh
    kabelSatan
    Hva med å lodde endene.. legge loddebolten på undersiden og loddetinnet på oppsiden og så vente til loddetinnet renner nedi. Da vil det fylle godt rundt hver leder..

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Trur ikkje nødvendigvis lodding bedrer resultatet,siden det leder litt dårligere enn feks kobber.

Med skikkelig krymping/skruing er det så bra det kan bli vil eg tru.

Kanskje erato eller andre kan korrigere meg om eg tar feil.

Mvh.

M

Mr-T

Gjest
    Best kontakt får man med en såkalt gasstett forbindelse, dvs å skru selve kabelen godt fast i terminalen.

Poenget med å lodde er å forsegle en allerede eksisterende forbindelse slik at den blir solid og ikke korroderer.

L

larkus

Gjest
    Mr-T skrev:
    Best kontakt får man med en såkalt gasstett forbindelse, dvs å skru selve kabelen godt fast i terminalen.
    Gasstett ??? ???

mvh
    kabelSatan

M

Mr-T

Gjest
    "Gasstett" betyr at luft ikke kan trenge inn og lage korrosjon. Dette er en helt standard terminologi ifm elektriske kontakter.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir sagt ifra en som jobbet i bilindustrien at lodding gikk dukken før kontakter. Men det nå også et helt bruksområdet som strengt ikke har noe særlig overføringsbetydning til hifi. Bluejeans sin welding er vel kanskje noen av det beste man kan bruke ville jeg tro.
    http://www.bluejeanscable.co.uk/articles/ultrasonic-welding.htm

Selv sover godt om natten med DIY teminering av bananplugger.

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Lodding - fortinning er ikke noe god løsning på sikt. Jeg har ikke tall på hvor mange oksiderte koplingspunkter jeg har sett gjennom årene. Som tidligere nevnt er tinn en dårlig leder. Når tinnet i tillegg er oksidert så er det et virkelig dårlig koplingspunkt.

Rent kobber og som Mr. T sier, gasstett og en god skrukopling. Innen HI-FI slipper vi jo 50Hz'ens forbannelse med skrukoplinger - de løsner.

Sonny

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere nevnt bruker jeg Crystal Cable HT kabler. Siden jeg har de har jeg ingen planer om å endre på det. Men jeg har også ett sett Nordost Blue Heaven. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på disse kablene. Jeg har lyttet kritisk og objektivt over så lang tid at det finnes ikke tvil.
    Blue Heaven kablene er mye "tynnere" i bunnen. Det eneste forslaget jeg har til hvorfor er tverrsnittet. Tverrsnittet er for lite til å klare strømtoppene og dermed så "dipper" det i bunnen.

Sonny

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sonny skrev:
    Som tidligere nevnt bruker jeg Crystal Cable HT kabler. Siden jeg har de har jeg ingen planer om å endre på det. Men jeg har også ett sett Nordost Blue Heaven. Jeg har ingen problemer med å høre forskjell på disse kablene. Jeg har lyttet kritisk og objektivt over så lang tid at det finnes ikke tvil.
    Blue Heaven kablene er mye "tynnere" i bunnen. Det eneste forslaget jeg har til hvorfor er tverrsnittet. Tverrsnittet er for lite til å klare strømtoppene og dermed så "dipper" det i bunnen.

Sonny
    En forklaring er det garantert hvis vi holder placebo utenfor som en mulighet. Har vært morsomt og fått de målt av en som kan dette.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    orso skrev:
    Sonny skrev:

Sonny
    En forklaring er det garantert hvis vi holder placebo utenfor som en mulighet. Har vært morsomt og fått de målt av en som kan dette.
    Måling er jo en ting, men da må det måles f.eks med strømmengden f.eks noen kraftige monoblokker gir..Det er jo heller ikke en konstant flyt i en høyttalerkabel som det er i en strømkabel på veggen.
    Er jo litt å ta hensyn til ved måling, for det er stor forskjell kontra måle en kabel som skal brukes til vandlig strøm.
    Synser litt, men synser nok veldig fornuftig.
    :)

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Plasebo kan vi holde utenfor fordi jeg er veldig oppmerksom på akkurat det fenomenet. Det skulle ha vært morsomt å målt, men jeg vet ikke hvordan.
    Muligens at man kan kople til scopet og fryse sekvenser slik at man kan beregne strømmen i amplityden/toppene. Det som lager usikkerheten i resultatet er jo at man har en impedanse å forholde seg til og ikke en ren ohms belastning.

Sonny

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sonny skrev:
    Plasebo kan vi holde utenfor fordi jeg er veldig oppmerksom på akkurat det fenomenet. Det skulle ha vært morsomt å målt, men jeg vet ikke hvordan.
    Muligens at man kan kople til scopet og fryse sekvenser slik at man kan beregne strømmen i amplityden/toppene. Det som lager usikkerheten i resultatet er jo at man har en impedanse å forholde seg til og ikke en ren ohms belastning.

Sonny
    Ikke for å være uhøflig, men så lenge du ikke har utført en kontrollert blindtest så er det umulig å holde placebo helt utenfor. Der er vi alle i samme båt. Selv folk som er objektivister på sin hals blir påvirket av hva man vet på forhånd eller ser med øynene. Selv to identiske høyttalere med ulike farger vil kunne gi et annerledes lytterinntrykk. Dette er godt dokumentert.

Kanskje Rhesus her på sentralen kan gjøre det. Ellers så er det jo noe Audioholics gjør i sine kabeltester og et forum der hvor man sikkert kan finne mange svar.
    http://www.audioholics.com/reviews/cables

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.760
    Torget vurderinger
    1
    Sonny skrev:
    ...
    Når strømmen gjennom en leder er større enn lederen er i stand til føre fordi kvadratet ikke er stort nok, vil det begynne å skje ting. Spenningen faller, motstand øker og det utvikles varme. Bassignal gir strømtopper - er ikke kvadratet må lederen stor nok til å ta disse toppene vil det ha innvirkning på lydkvaliteten.

I jobbsammenheng har jeg mange ganger opplevd at spenningsfall har kræsjet digitale styringer. Kvadratet må være stort nok er konklusjonen.
    Selv fortsetter jeg med mine Crystal Cable HT kabler og signalkabler. De er veldig bra og jeg vet ikke hvorfor. :)

Sonny
    Joda, men sereiemotstanden i en HT kabel er antagelig et problem lenge før effektavsettingen i den samme kabelen resultere i noen merkbar temperaturøkning. I praksis går ikke vanlige godt dimensjonerte HT-kabler i "metning" mht strøm, og termisk kompresjon/forvregning i en HT-kabel er ikke et problem.

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    Mr-T skrev:
    "Gasstett" betyr at luft ikke kan trenge inn og lage korrosjon. Dette er en helt standard terminologi ifm elektriske kontakter.
    Blir det en mer gasstett kobling hvis en skrur kabelen fast i ht-terminalene istedet for i bananpluggene?
    Logikken tilsier vel at skal det bli gasstett, så må koblingen forsegles på en eller annen måte.

Jeg mener dessuten jeg har sett små "hylser" til å krympe fast på enden av lederene før fastskruing.
    Noen som kjenner til slike?

mvh
    kabelsatan

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:
    Mr-T skrev:
    Blir det en mer gasstett kobling hvis en skrur kabelen fast i ht-terminalene istedet for i bananpluggene?
    Logikken tilsier vel at skal det bli gasstett, så må koblingen forsegles på en eller annen måte.

Jeg mener dessuten jeg har sett små "hylser" til å krympe fast på enden av lederene før fastskruing.

mvh
    kabelsatan
    Kom til å tenke på Monster rca kabler jeg har til 200kr..dei har en gummihette en skal dra over koblingene..
    noe for seg?

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    kabelsatan skrev:
    Mr-T skrev:

mvh
    kabelsatan
    Jeg har sett koblinger som er forseglet med epoxy, vil tro at det er gasstett :)

Mvh :)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Sonny skrev:

Sonny
    Ikke for å være uhøflig, men så lenge du ikke har utført en kontrollert blindtest så er det umulig å holde placebo helt utenfor. Der er vi alle i samme båt. Selv folk som er objektivister på sin hals blir påvirket av hva man vet på forhånd eller ser med øynene. Selv to identiske høyttalere med ulike farger vil kunne gi et annerledes lytterinntrykk. Dette er godt dokumentert.

Kanskje Rhesus her på sentralen kan gjøre det. Ellers så er det jo noe Audioholics gjør i sine kabeltester og et forum der hvor man sikkert kan finne mange svar.
    http://www.audioholics.com/reviews/cables
    Skal vedde på at to høgt av samme type,vil måle ulikt.
    Treverk,liming,tåleranse på element vil tilsammen utgjøre målbar forskjell vil eg tru.

Feks viss treverket ikkje er fra samme batch,kan det sikkert måles differanser,pirkete ja,men skal det vere så skal det vere:)

Mvh.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har du link til ein slik test orso,med måling og heile pakka?

Mvh.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Mr-T skrev:
    Enig, det er min erfaring også.

Resten av småpirket av forskjeller mellom kabler er uansett mindre enn å flytte lytteposisjonen eller høyttalerne 10 cm i rommet. Da gjør jeg heller det.
    Hva gjør du etter at du har flyttet lytteposisjon eller ht'er 10 cm?

L

larkus

Gjest
    Det ser ut som om høyttalerkabelen fra Helvete er ferdigdiskutert ;D
    Satans gode kabler!
    mvh
    kabelsatan

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    kabelsatan skrev:
    Det ser ut som om høyttalerkabelen fra Helvete er ferdigdiskutert ;D
    Satans gode kabler!
    mvh
    kabelsatan
    jepp, tipper (kan også vedde en del kroner på det) at den kabel du har er fullt på høyde med kabler til mange ganger prisen. Gratulerer med en flott kabel.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    teddyh skrev:
    jepp, tipper (kan også vedde en del kroner på det) at den kabel du har er fullt på høyde med kabler til mange ganger prisen.
    "Tippe" er en god beskrivelse av det du holder på med. I likhet med så mange andre her er det lett å "tippe", for da slipper man å ta seg brydereriet med å finne ut av saker og ting på egenhånd.

Når du så en gang gidder å ta deg bryderiet med å finne ut av dette på egenhånd kan du gjerne skrive et innlegg her og forklare at du ikke hører forskjell på hjemmebrygget og en dyr kjøpekabel. Dette er en erfaringsbasert konklusjon jeg ikke har noen problemer med å forstå eller godta. At andre kommer til en annen konklusjon enn det du gjør må du selvfølgeloig også respektere.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Mr-T skrev:
    Setter på litt musikk kanskje? :)
    Hva med å prøve kablene på nytt etter at du har flyttet høyttalerne 10 cm? Det er i grunnen det vi andre gjør.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Fordi styrken på det innstrålte feltet er omtrent som en fjert i en tornado sammenlignet med strømmen som allerede går i høyttalerkabelen, noe som igjen "skyldes" at høyttaleren har forholdsvis lav impedans og derfor drar mye strøm. Det skal litt av et magnetfelt til for å indusere nok strøm til å drive en høyttaler. Å gi merkbar støy på et ubalansert signalgrensesnitt med 47 kOhm mottakerimpedans er noe annet, som du også nevner.
    Hva med utstrålt støy fra en ht-kabel?

mvh
    kabelsatan

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    ayaboh skrev:
    teddyh skrev:
    jepp, tipper (kan også vedde en del kroner på det) at den kabel du har er fullt på høyde med kabler til mange ganger prisen.
    "Tippe" er en god beskrivelse av det du holder på med. I likhet med så mange andre her er det lett å "tippe", for da slipper man å ta seg brydereriet med å finne ut av saker og ting på egenhånd.

Når du så en gang gidder å ta deg bryderiet med å finne ut av dette på egenhånd kan du gjerne skrive et innlegg her og forklare at du ikke hører forskjell på hjemmebrygget og en dyr kjøpekabel. Dette er en erfaringsbasert konklusjon jeg ikke har noen problemer med å forstå eller godta. At andre kommer til en annen konklusjon enn det du gjør må du selvfølgeloig også respektere.
    Ja, hva med en blindtest? Panelet bør da i hovedsak bestå av de som mener at prisen angir kvaliteten på kabelen.
    Fant denne linken i en annen tråd her: http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Den sier jo litt om hva som kan være i vente.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    el_mariachi skrev:
    ayaboh skrev:
    teddyh skrev:

Ja, hva med en blindtest? Panelet bør da i hovedsak bestå av de som mener at prisen angir kvaliteten på kabelen.
    Fant denne linken i en annen tråd her: http://www.matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

At vi alle kan kjøpe boom-blastere ifra Enkelre Liv og nyte musikken ifra disse ? Dette da forskjellene uansett er marginale... ??????? Er det slik du ønsker at hobbyen vår skal være el_mar ? Hvis ikke, så er det spennede om du skriver litt om mangfold innen hobbyen og respekt for denne.... ;)

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    HCS skrev:
    el_mariachi skrev:
    ayaboh skrev:
    teddyh skrev:

At vi alle kan kjøpe boom-blastere ifra Enkelre Liv og nyte musikken ifra disse ? Dette da forskjellene uansett er marginale... ??????? Er det slik du ønsker at hobbyen vår skal være el_mar ? Hvis ikke, så er det spennede om du skriver litt om mangfold innen hobbyen og respekt for denne.... ;)
    Dette var da med tanke på hvor enkelt det ville være å identifisere kablene.

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Og dere som snakker om mangfold og respekt, hvorfor hopper dere på å begynner å disse dette prosjektet?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.760
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    ...

Den testen har svært begrenset utsagnskraft da panele får spørsmål om hva de liker. Testen sier ingen ting om de hører forskjell eller hva denne evt består av.

mvh
    KJ

L

larkus

Gjest
    Ny ide til høyttalerkabel er på gang. Denne gangen skal det fryktede fenomenet "dielectric absorption" reduseres, i og med at mesteparten av lederen er omgitt av luft og ikke har kontakt med isolasjonen.
    Utgangspunktet er coax-kabel med solid senterleder. Kabelen strippes for ytterkappe og skjerm. Den indre isolasjonen (gas injected polyethylene) fjernes delvis slik at det står igjen ca. 1cm lange biter med 4-5 cm mellomrom. Det hele tres så inn i en slange (f. eks trykkluftslange som på bildet) med passende indre diameter. Dvs. litt videre enn isolasjonstykkelsen slik at treingen går lett. Kabelen på bildet er et prøveprosjekt med 0.8mm leder som er alt for tynt til høyttalerbruk. Men ELFA leverer coax med massiv 2,6 mm ( ca. 6 mm2 tverrsnitt) senterleder til ca.kr.60,- pr. meter. To slike pr. høyttaler blir 10 meter med kabel. Med skikkelig terminering, pyntestrømpe og litt krympeslange burde dette bli bra. Nesten samme konstruksjon som Skogrand Cables bruker. Evt. (teoretiske?) negative effekter av isolasjonmaterialet burde bli kraftig redusert med dette konstruksjonsprinsippet.

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    el_mariachi skrev:
    Og dere som snakker om mangfold og respekt, hvorfor hopper dere på å begynner å disse dette prosjektet?
    Lite dissing fra denne kanten. Synes det er bra at en av våre gamle medlemmer kommer tilbake for å dele av sin kunnskap. Og tester gjerne kabler ved å lage et par av de.

Hva som er den værste dissinga : - er det dyrt er det bortkastede penger, siden alt lyder nesten likt.
    - er det billig og selvgjort lyder det garantert huggorm....

Begge deler er på trynet , siden det finnes så mange variabler som kan påvirke kabler... :)

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    kabelsatan skrev:
    Kabelsatan jobber ustanselig i kulissene! Ny ide til høyttalerkabel er på gang.
    Utgangspunktet er coax-kabel med solid senterleder. Kabelen strippes for ytterkappe og skjerm. Den indre isolasjonen (gas injected polyethylene) fjernes delvis slik at det står igjen ca. 1cm lange biter med 4-5 cm mellomrom. Det hele tres så inn i en slange med passende diameter. Dvs. litt videre enn isolasjonstykkelsen slik at treingen går lett. Den på bildet er et prøveprosjekt med 0.8mm leder som er alt for tynt til høyttalerbruk. Men ELFA leverer coax med massiv 2,6 mm ( ca. 6 mm2 tverrsnitt) senterleder til ca.kr.60,- pr. meter. To slike pr. høyttaler blir 10 meter med kabel. Med skikkelig terminering, pyntestrømpe og litt krympeslange burde dette bli bra. Nesten samme konstruksjon som Skogrand Cables bruker.
    Nå begynner vi å snakke interessant prosjekt. Du skal ha skryt for kreativiteten din. :)

kabelsatan skrev:
    Evt.(teoretiske?) negative effekter av isolasjonmaterialet burde bli kraftig redusert med dette konstruksjonsprinsippet.
    Kan bli en Nordost killer det her. Veldig nært deres tilnærming på reduksjon av isolasjon.

Forøvrig så den helt jævlig ut i den plastslangen. ;)

Geir Arne

L

larkus

Gjest
    Har undersøkt litt om fenomenet "dielectric absorption" og "dielectric effect". Et materiales dielektriske egenskaper
    blir beskrevet ved den dielektriske konstanten til materialet. Lavere verdi er bedre dielektriske egenskaper. Luft er regnet som best, og har dielektrisk konstant 1. Denne tabellen viser konstanten for en rekke stoffer. Det er litt interessant at polypropylen har lavere dielektrisk konstant (1,5) enn teflon (2,0).

http://www.asiinstr.com/technical/Dielectric Constants.htm

Hvorfor har forresten teflon fått slik status i hifi-kretser?

mvh
    kabelsatan

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    kabelsatan skrev:
    Ny ide til høyttalerkabel er på gang. Denne gangen skal det fryktede fenomenet "dielectric absorption" reduseres, i og med at mesteparten av lederen er omgitt av luft og ikke har kontakt med isolasjonen.
    Utgangspunktet er coax-kabel med solid senterleder. Kabelen strippes for ytterkappe og skjerm. Den indre isolasjonen (gas injected polyethylene) fjernes delvis slik at det står igjen ca. 1cm lange biter med 4-5 cm mellomrom. Det hele tres så inn i en slange (f. eks trykkluftslange som på bildet) med passende indre diameter. Dvs. litt videre enn isolasjonstykkelsen slik at treingen går lett. Kabelen på bildet er et prøveprosjekt med 0.8mm leder som er alt for tynt til høyttalerbruk. Men ELFA leverer coax med massiv 2,6 mm ( ca. 6 mm2 tverrsnitt) senterleder til ca.kr.60,- pr. meter. To slike pr. høyttaler blir 10 meter med kabel. Med skikkelig terminering, pyntestrømpe og litt krympeslange burde dette bli bra. Nesten samme konstruksjon som Skogrand Cables bruker. Evt. (teoretiske?) negative effekter av isolasjonmaterialet burde bli kraftig redusert med dette konstruksjonsprinsippet.

mvh
    kabelsatan
    Den løsningen dær er ikke dum:)

Utfordringen er å holde irrdannelsen på kobberet under kontroll. Man kan f.eks fortinne kobberet eller lakkforsegle lederen. Eller få isolasjonen helt tett. Men det er kanskje lettere sagt enn gjort.

L

larkus

Gjest
    Fattigmanns "Highend"-kabler krever også fattigmanns "highend" jumpere. 8awg (litt over 8 mm²) kabel og fortinnete rørkabelsko i kobber fra BilExtra. Kostnad for 1 meter kabel og 8 kabelsko: ca. kr.90.-

Loddes med snedig miniatyr gassbrenner fra Clas Ohlson. Det er et lite hull i fronten av den rørformede delen av kabelskoen slik at tinnet flyter inn i enden av kabelen. Brenneren kan forresten også benyttes til lodding på kretskort da det følger med påskrubar loddespiss.

Selvføgelig blyfritt loddetinn med 5% sølv. Også fra Clas Ohlson.

Ferdig resultat. 2 av 4 stk.

Hvis noen allergikere her på hfs får utslett på grunn av tinnbelegg på kabelskoene, er det enkelt å pusse fram blank kobber med litt fint sandpapir ;D

Mvh
    Kabelsatan

Vedlegg

Sonny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Utslett er bare fornavnet. ;D
    Nei da, du skrur jo dette fast slik at det ikke oksiderer i selv kontaktpunktene. Dette blir hel ved med god kontakt.

Sonny

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn