Mat, drikke og røyk Kaffe-nerding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har funnet mye god info om Kenia og Guatemala på et tyskt forum. Skal se om jeg finner den, da kan jeg poste en link. Har vurdert å fin tune en slik som single doser for espresso
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    1.170
    Sted
    VestBredden
    @SAL Hvordan er støynivået på denne ? (ja, jeg ser det er til garasjen... men allikevel)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.505
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her er link til denne tyske siden med mye god info på Mahlkönig Kenia og Guatemala

     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.581
    Antall liker
    4.587
    Torget vurderinger
    10
    @SAL Hvordan er støynivået på denne ? (ja, jeg ser det er til garasjen... men allikevel)
    Nå er ikke jeg over hodet ikke bevandret i hvor støynivået pleier å være på slike kverner, har kun hatt to "mopedkverner" til 50 øre og en dropsrull og de støyet mye!
    Mahlkönig`n er stille i forhold synes jeg, den har også den vibrering/riste funksjonen så totalen er bra synes jeg.
    Kverner kjapt og presist med 71mm "Big Block" kvernskiver, smaker bedre gjør det også!

    Mvh.
    SAL
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    1.170
    Sted
    VestBredden
    Nå har jeg 80mm, men har faktisk mest trua på at det er geometri, som mer en av de viktigste faktorene, kanskje i sammenheng med størrelse.. :unsure:
    Det som forundrer meg mer og mer at det ikke er flere som får til løsninger der man kan skru fast knivene ifra baksiden (ja, det lar seg løse),
    og med det så får man ganske mange prosent mer med overflate på knivene, ikke mist så vil de holde seg renere.
    Rett og slett bedre gevinst !!
     
    • Love
    Reaksjoner: SAL

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Har funnet ut av hvordan man kan lese The New Yorker uten abo. Går det greit da? Å ha en slik en? Bra blad.

     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    ALLE italienere er da GERIATRIC. Har leid vel et femtitalls italienske leiligheter. Alle har slike Bialetti moka-kanne i flere størrelser. Men kaffen den tar de nede på hjørnet på kaffebaren - det er kultur !!!!!!!!
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.810
    Antall liker
    7.851
    ALLE italienere er da GERIATRIC. Har leid vel et femtitalls italienske leiligheter. Alle har slike Bialetti moka-kanne i flere størrelser. Men kaffen den tar de nede på hjørnet på kaffebaren - det er kultur !!!!!!!!
    Sant nok.

    På den andre side av den adriatiske fjord, så var det en kroatisk poet (som jeg ikke husker navnet på nå) som skrev noe slikt som at «intet er så ensomt som å måtte drikke sin kaffe alene».
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    11.505
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det begynner å nærme seg en god espresso her, etter mye modifikasjon og mikmak med billige greier.
    Har funnet espresso-bønner og utsalg som jeg liker. Både Solberg og Stavanger Kaffebrenneri har gode ting. Og så lokale Austrått Kaffebrenneri.
    Da går det den veien det pleier, ( håper framover) nemlig mot tyngre maskineri. Tyngre, men sympatisk beskjeden størrelse.
    Litt spent på hvor god kvern det er i disse fra Sage:
    1725625457365.png
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    1.170
    Sted
    VestBredden
    Helt enig !! Står på min to-do liste og... har du sandkasse og ?
    Har kvern som maler fint nok :cool:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.542
    Antall liker
    1.739
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var i Libanon så fikk vi av og til servert kaffe av de lokale. Den var så tykk at du måtte slå sjeia med mye kraft for å komme til bunnen. Det var kraftig kaffe..
    Jeg har bare smakt espresso to ganger, men det var som vann å regne sammenlignet med den kaffen 🤣
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.359
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva er konseptet Chalshus, kaffekanne?
    Det er en tyrkisk kaffekanne. Kalles Ibrik i Grekenland eller Cezve i Tyrkia og er vanlig i indre delen av Middelhavet og litt østover. Gir en fyldig og nydelig kaffe. Jeg synes ikke den oppleves sterkere enn espresso. Det er noe annet.Men jeg er ingen ekspert og det finnes sikkert lokale variasjoner.

    Forholdet er ca 7 gram kaffe til 60ml vann.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    2.554
    Det er en tyrkisk kaffekanne. Kalles Ibrik i Grekenland eller Cezve i Tyrkia og er vanlig i indre delen av Middelhavet og litt østover. Gir en fyldig og nydelig kaffe. Jeg synes ikke den oppleves sterkere enn espresso. Det er noe annet.Men jeg er ingen ekspert og det finnes sikkert lokale variasjoner.

    Forholdet er ca 7 gram kaffe til 60ml vann.
    Gresk/Tyrkisk kaffe er jo mye mer finmalt enn f.eks espressomalt. Som fint pulver. Fikk både "kanne" og kaffe av vår venner på vår mangeårige stamtaverna på en gresk øy for noen år siden. Fikk kaffekurs av mor på kjøkkenet. Kokemulighetene i leilighetene hadde ofte et pittelite gassbluss, det er til "kaffekjelen"

    Ja, vi liker også gresk kaffe, tykk kraftig og søt !
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn