nb skrev:
Rotekroken skrev:
Helt konkret, mener du at en spiller til 1000 lappen på en god DAC er et godt kjøp, mens en spiller til 10.000 på samma DAC gir så lite utbytte, at det ikke er verdt prisen sin.?
Eller mener du at det over hodet ikke er NOE forskjell på de drivverkene.?
Som sagt så har jeg litt prob med å skjønne tegningen din her, så jeg håper at vi kan prøve å forstå hverandre her, ikke bare snakke svada å rundt hverandre..
Om det er <i>lyden</i> som teller, så er sannsynligheten veldig, veldig stor på at svaret på spørmålet ditt er "ja de to yter sannsynligvis like godt", det er min mening. Det kan være andre gunner til at noen vil ha et drivverk til 10k eller mer, det har jeg ingen problemer med. Ganske mange av begrunnelsene for hvorfor man trenger fjonge dirvverk har jo i denne tråden vist seg sannsynligvis å bunne i svært manglende forståelse for hvordan CD-mediet faktisk fungerer - like fullt er jeg sikkert på at f.eks feilkorreksjon vil bli brukt som begrunnelse ørten ganger til på dette forum. Jeg vedder, som nenvt tidligere, ganske mye på at majortieten aldri hadde hørt om Solomon-Reed-koding. Det har mye mer å si for korrekt avlesing enn alt man kan lese om i reklamebrosjyrer til sammen. Men siden denne kodingen er en del av selve standarden, så er det jo ikke så spennende å snakke om den om man skal selge noe eller forklare hvorfor noe er bedre enn noe annet.
Mye av det som det påstås en HiFI-DAC (hva nå det er for noe) responderer på, etter min ringe fornuft tilsier at det er et dårlig produkt, ikke et godt produkt. OG at her, som andre steder, er det kun problemer som finnes i dyre greier, all den tid man kan få noe til en rimelig penge som ikke i det hele, eller i alle fall i svært liten grad har slike problemer.
Jeg misliker ikke alt som er dyrt, jeg eier en del dyre greier selv, også i stereoen. Jeg reagerer på at det tydligvis er en ganske vanlig oppfatning at det må være bedre, når det tross alt koster så mye mer (sikter ikke til deg her) og noen er villige til å betale for det.
Særlig når begrunnelsen for "hvorfor bedre" er alt fra diffus til direkte gal.
Etter å ha lest en del innlegg fra deg, så virker det som om du føler deg "hakket på" og tar dette litt vel personlig, stemmer dette.?
I såfall så stemmer ikke dette med hva jeg leser..
Men vi (mange) prøver å spørre deg hva du
egentlig mener, slik som jeg i denne lille tråden vi har her
Jeg prøver på alle måter å finne en grunn til at akkurat du ikke hører forskjell på drivverk, ikke for å "angripe" deg eller å sette deg i dårlig lys, men for å finne ut grunnen til at ikke du hører forskjell, altså positivt ment fra min side..
Hva folk bruker av penger på Hi-Fi får være opp til enhver person å bestemme selv, er noen gjerrige og vil bruke lite penger på spiller så er det dems valg, på samme måte som andre bruker enorme summer på spiller..
Du eller jeg kan ikke bestemme hva andre skal kjøpe seg, men vi bør rettlede de som spør, etter beste evne..
Å komme med bombastiske påstander slik som du og jeg har gjort i denne tråden, det er det mange som svelger rått.! Ikke bare de som skriver her, men også veldig mange som leser tråden nå og i fremtiden..
Å komme med bombastiske påstander om at noe ikke funker på ett eller annet vis, det er noe som kan komme av visse omstendigheter, det kan være så mangt og jeg skal ikke komme med noen forklaring på hva det kan være..
Mye lettere er det når ting høres ganske så forskjellig ut, da er det en del ting som ligger til rette for at resten av systemet er så "gjennomsiktig" at du hører det veldig godt og det er lett å bevise at det er forskjeller på drivverk..
Jeg vet ikke om den DAC du har i dag og den du har hatt før, evt kabel eller annet rart, gjør at du ikke hører forskjell på drivverk.?
Kan det være en mulighet.?
Hva målinger sier og hva tech spec sier, det er ikke noe vi kan forholde oss til..
Så lenge det låter vidt forskjellig så har vi et instrument i kroppen som er bedre enn alle måleinstrumenter og hva tech spec hentyder..
Du skal selvfølgelig få lov til å yttre dine meninger om det er en viss grad av sannhet i det som du sier, de aller fleste hører ganske stor forskjell på veldig billige drivverk og litt dyrere drivverk..
Det er gjerne de som har hørt forskjeller selv, helt uten å være påvirket av tech spec eller målinger, de bruker ørene sine og kan bekrefte at det er større forskjeller på drivverk..
Og dette skal vi jo få et svar på i løpet av en måneds tid, da vi skal ta en skikkelig test på drivverk, uansett resultat..
Tråden her viser, sett med mine øyne, at det er ganske mange som bruker en del penger på drivverk for de hører forskjell i sitt eget system, de bruker gjerne en del penger for å få frem enda mer av musikken i eget hjem..
Tråden viser også en ikke ubetydelig grad av folk som henviser til målinger og tech spec, at det ikke er mulig å høre forskjell på drivverk, de har mest sansynlig ikke stor/bred erfaring med spiller, kabel, DAC, kabel inn til pre/integrert, de setter seg gjerne i en bås der de har fasiten til alle..
Er det ikke målbart så er det heller ikke hørbart.?
I såfall er det snakk om noe helt annet enn stor/bred praktisk erfaring..
Samtidig med at vi har denne diskusjonen om det er forskjell på drivverk, eller om det er nødvendig å legge en del penger i drivverk, så prøver jeg å få en viss forståelse på om det er forskjell på DAC teknologier, men ser ut til at det blir blankt avvist av de aller fleste, så da dropper vi den biten der..
Da kan vi si at det ikke er forskjell på den ene type DAC og den andre, om det er masse filter, reklokking, filterløst eller non oversampling spiller ingen rolle og da er også valg av DAC til test ubetydelig..
Litt sånn på sidelinjen, så kan jeg skyte inn at det finnes flere DAC som jeg syns er mer overpriset enn drivverk (siden du bruker det som argument, nb), for meg personlig er valg av drivverk viktigere enn selve DAC'en..
Det er mindre å hente på å bruke DAC når vi snakker om samme sum til drivverk og DAC, etter min erfaring..
Denne påstand er basert på spiller til 10k på forholdsvis mange DAC der alle koster det samme eller mer, jeg har fremdeles ikke funnet en DAC som jeg syns er verdt prisen og som kan forsvares sånn sett..
Skal diskusjonen ta en vendig der det er snakk om hva som er mest overpriset i forhold til ytelse, så har jeg drivverket klar til å ta imot DAC som dere kan ta med for å overbevise meg
Er dette en påstand som du har hørt selv.?
Kan du bevise dette på noe måte.?
Er det noe sted jeg kan henvende meg for å høre om du har rett i den påstand der.?
Kjell