Kan noen forklare meg vitsen med en god cd spiller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Roysen

    Gjest
    knutinh skrev:
    Roysen skrev:
    Vi er vel litt uenig om det er den mest sannsylige forklaringen.
    Uenighet er en ærlig sak.
    Uansett så er det vel usikkert om den forklaringen så sannsynlig at vi da skal hoppe over alle andre mulige forklaringer. Dersom vi går ned den gaten du ønsker her blir dette kun en diskusjon om placebo vs. nocebo blindtester vs. seende lytting etc. Det er ikke spesiellt lærerikt og har vært diskutert så mange ganger tidligere her at jeg ikke helt ser nytten.
    Jeg ser ikke helt hvordan du skal løse en gåte dersom du før du starter har bestemt deg for at en potensiell forklaring er uinteressant som forklaring (jfr analogien min om fyllekjøring), og du ikke kan skissere hvordan du har tenkt å gå fram videre?

    Forventning er en naturlig liv av livet vårt og det å være menneske. Hvorvidt det er forklaringen i dette konkrete tilfellet vet vi selvsagt ikke, og min synsing er like god som din inntill noe mer konkret foreligger.

    -k
    Jeg mener ikke at jeg har bestemt meg for noe slikt. Jeg vil bare at diskusjonen også skal kunne berøre andre potensielle årsaker dersom de finnes. Er det uinteressant?

    Mvh
    Roysen
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Hei Roysen,

    Joda - jeg leser at du svitsjet, men det var minneimpulsen om forbedring som satte deg i gang, og det skal du ha honnør for - godt husket, for å si det slik!
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    18
    KindOfBlue skrev:
    Og Rotekroken -- hifi-entusiaster legger ut i det vide og det brede om hvilke perfekte lytteinstrumenter de har, men er aldri i stand til å konkret vise at ørene deres er så perfekte som de skal ha det til.
    Om så var - så ville vi sett kabelannonser som banket slike som meg dypt ned i myra; James Randi ville vært fattig; Mike Lavigne ville gruset Monsterkabelen med sin Transparent Opus MM; og denne tråden ville vært på en halv side.
    Nei, altså sanser er ikke så lett å få til her på HFS, selv om jeg viser deg bilde av kjøttkakene jeg lagde, så klarer du ikke å kjenne smaken av mine kjøttkaker..
    Men om det er noen som kommer med påstander og åpner dørene sine, så kan du jo ta deg en tur, for å se om de juger (noe som du tydeligvis påstår at de gjør.?)..
    Om det er en match til dems ører og smak, så er det jo de som liker det og som refererer til åssen de oppfatter det, subjektivt seff..

    Men jeg undrer litt på om du faktisk sitter med en fasit til tider.?
    Til tider så lurer jeg også på om du mellom linjene påstår at andre juger.?

    Og jeg skal mer enn gjerne, banke dine påstander om at kabler har lite/ingenting å si, om du påstår at kabler ikke har noen betydning for lyden ;D
    Ser frem til en PM fra deg med ønske om å bli overbevist om at kabler har noe for seg, om du ønsker det..
    Om du ikke lar deg overbevise om at kabler ikke har noe å si, for eksempel i mitt anlegg, så syns jeg du skal lukke den munnen med syv segl.! :-X
    Å avfeie forskjeller i drivverk og/eller kabler som placebo eller annet, det kan du godt gjøre med eget anlegg, men ikke våg å påstå det på generel basis eller om mitt anlegg, før du faktisk har hørt og erfart.!
    Vi snakker om praktisk erfaring og ikke teori..
    Eller om du ønsker det, så kan du ta med deg 2 kabler som måler likt og 2 drivverk som måler likt, så skal vi ta oss tid til å lytte på de her og se om du har rett eller om du har feil ;)
    Så kan du selv velge på hvilken måte du skal teste dette, men det er kun drivverk og evt kabel som skal testes hver for seg.!

    Er det bare reklame og tech spec som spiller en rolle for deg personlig.?
    Jeg kjenner deg ikke så jeg må nesten spørre..
    Du skjønner det at jeg har aldri brydd meg om reklame, da hadde jeg antageligvis hatt komponenter som er mest reklamert for i blader, jeg har ikke en pøkk av det som er reklamert for, men jaggu så spiller det en smule bedre enn det jeg kan få til via mobilen min ;D

    Med slike påstander som du kommer med, KoB, så er det på tide at du faktisk motbeviser dine påstander.!
    Jeg åpner gjerne dørene for de som vet at det ikke er forskjell på drivverk, bare send meg en PM..
    Kjell
     
    K

    knutinh

    Gjest
    nb skrev:
    knutinh skrev:
    Jeg tviler på at man oppnår konsensus om slike spørsmål ved å legge ut mp3-filer.
    -k
    Det er mulig, jeg tenkte kanskje at utslagene ville bli såpass store at det var lett å høre det uansett, men på en annen side så er ikke en error burst på 3500 eller 12.000 bits så mye når bitraten på CD er ca 1.4 millioner bits per sekund.
    CD benytter interleaving slik at en fysisk feil-burst blir spredt ut i tid. Dette gjør at metoder som "egentlig" er beregnet på hvit-støy-kanaler med sporadiske feil, også kan benyttes på kanaler som karakteriseres av lange, feilfrie strømmer etterfulgt av burster med mange feil.

    Dette fungerer så lenge lengden på blokken man interleaver er stor nok i forhold til feilburstene. Dersom et helt spor er borte på CD-platen så greier ikke feilkorreksjonen å spre feilene tilstrekkelig ut i tid (det ville kreve en buffer og forsinkelse av samme størrelse som hele CD-platen), og korreksjonen feiler.

    Selv ett enkelt sample med feil verdi kan være hørbart dersom det settes til en tilfeldig verdi.

    Jeg tror at vi tåler en betydelig andel interpolerte verdier før vi 1)merker noen forskjell, og 2)lar oss irritere over det, men dette vil være avhengig av signalet, av lytteren, og jeg har ingenting håndfast å slå i bordet med.

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    Nei, altså sanser er ikke så lett å få til her på HFS, selv om jeg viser deg bilde av kjøttkakene jeg lagde, så klarer du ikke å kjenne smaken av mine kjøttkaker..
    Men om det er noen som kommer med påstander og åpner dørene sine, så kan du jo ta deg en tur, for å se om de juger (noe som du tydeligvis påstår at de gjør.?)..
    Jeg ser ikke noe poeng i å framstille det som om noen påstår at noen "ljuger". Om noe så burde tråden vise at mange mener at det er helt naturlig å foretrekke (f.eks) mors kjøttkaker, og at det ikke er noe mer løgn i det enn når myrsnipa foretrekker sine egne barn.

    Dersom jeg foretrekker mors kjøttkaker når jeg vet at det er dem jeg spiser, men ikke merker det dersom halvparten blir erstattet med din mors kjøttkaker, så kan du umulig slutte at jeg har løyet?

    -k
     
    N

    nb

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    ...
    Å avfeie forskjeller i drivverk og/eller kabler som placebo eller annet, det kan du godt gjøre med eget anlegg, men ikke våg å påstå det på generel basis eller om mitt anlegg, før du faktisk har hørt og erfart.!
    Vi snakker om praktisk erfaring og ikke teori..
    ....
    Med slike påstander som du kommer med, KoB, så er det på tide at du faktisk motbeviser dine påstander.!
    Jeg åpner gjerne dørene for de som vet at det ikke er forskjell på drivverk, bare send meg en PM..
    Kjell
    Eh... (for ca 58. gang) nei. Det stemmer ikke. KoBs påstander er helt i tråd med hva man kunne forvente basert på hvordan CD fungerer. Som har vært gjenntatt til det kjedsommelige i mange debatter - det er de som hevder noe som strider med hvordan det <i>burde</i> fungere som må sannsynliggjøre at sitt synspunkt er riktig.

    KoB kan enkelt komme på besøk til deg, lytte og si "jeg hører ingen forskjell". Det er (f.eks) du som må dokumentere at du hører dette når du ikke vet hva du lytter til. Og om så skulle skje, så finnes det sannsynligvis en fornuftig teknisk forklaring på hvorfor så er tilfelle.

    Og som sagt tidligere: Generelle prinsipper gjelder også høyst sannsynlig i ditt eller noensomhelst annen sitt anlegg også.

    Med den logikken som du legger opp til her så kan hvemsomhelst hevde hvasomhelt og forlange at alle skal tro at det er slik, for det KAN jo hende at nevnte fenomen oppfører seg akkurat slik med akkurat den komboen av komponenter som vedkommende har.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    nb skrev:
    Rotekroken skrev:
    ...
    Å avfeie forskjeller i drivverk og/eller kabler som placebo eller annet, det kan du godt gjøre med eget anlegg, men ikke våg å påstå det på generel basis eller om mitt anlegg, før du faktisk har hørt og erfart.!
    Vi snakker om praktisk erfaring og ikke teori..
    ....
    Med slike påstander som du kommer med, KoB, så er det på tide at du faktisk motbeviser dine påstander.!
    Jeg åpner gjerne dørene for de som vet at det ikke er forskjell på drivverk, bare send meg en PM..
    Kjell
    Eh... (for ca 58. gang) nei. Det stemmer ikke. KoBs påstander er helt i tråd med hva man kunne forvente basert på hvordan CD fungerer. Som har vært gjenntatt til det kjedsommelige i mange debatter - det er de som hevder noe som strider med hvordan det <i>burde</i> fungere som må sannsynliggjøre at sitt synspunkt er riktig.

    KoB kan enkelt komme på besøk til deg, lytte og si "jeg hører ingen forskjell". Det er (f.eks) du som må dokumentere at du hører dette når du ikke vet hva du lytter til. Og om så skulle skje, så finnes det sannsynligvis en fornuftig teknisk forklaring på hvorfor så er tilfelle.

    Og som sagt tidligere: Generelle prinsipper gjelder også høyst sannsynlig i ditt eller noensomhelst annen sitt anlegg også.

    Med den logikken som du legger opp til her så kan hvemsomhelst hevde hvasomhelt og forlange at alle skal tro at det er slik, for det KAN jo hende at nevnte fenomen oppfører seg akkurat slik med akkurat den komboen av komponenter som vedkommende har.
    Nok en gang nb det er ikke hvordan CD-formatet fungerer men hvordan avspillingsmekanismene for dette formatet lyder/måler vi diskuterer her. Av den grunn blir det litt goddagmannøkseskaft å slå i folk i hodet med speken på CD-formatet. Den beviser ikke at alle transporter hverken spiller eller måler likt.

    Mvh
    Roysen
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Nok en gang nb det er ikke hvordan CD-formatet fungerer men hvordan avspillingsmekanismene for dette formatet lyder/måler vi diskuterer her. Av den grunn blir det litt goddagmannøkseskaft å slå i folk i hodet med speken på CD-formatet. Den beviser ikke at alle transporter hverken spiller eller måler likt.

    Mvh
    Roysen
    Fair enough, men det strider mot allmenn logikk at det skal være så store avvik ute og går som det ofte hevdes i alle fall så lenge apparatene har et minimum av kvalitet. Jeg mener dette skyldes at man har bestemt seg for at det er slik - det er jo heller ikke uvanlig at noen har diktet opp en helt egen tankerekke for hvordan CD fungerer og argumenterer basert på denne (udiskutablelt gale) tankerekken.

    Etter at denne tråden kom inn i en litt mer konstruktiv retning om feilkorrigering og slikt, så har jo ganske mange av det-er-veldig-stor-forskjell-på-drivverk-deltagerene sluttet å delta. Det er selvsagt en mulighet at de fleste har gått leie, men jeg <i>tror</i> at en del har fått seg en liten tankevekker. Det er i alle fall lov å håpe;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Nok en gang nb det er ikke hvordan CD-formatet fungerer men hvordan avspillingsmekanismene for dette formatet lyder/måler vi diskuterer her. Av den grunn blir det litt goddagmannøkseskaft å slå i folk i hodet med speken på CD-formatet. Den beviser ikke at alle transporter hverken spiller eller måler likt.

    Mvh
    Roysen
    Fair enough, men det strider mot allmenn logikk at det skal være så store avvik ute og går som det ofte hevdes i alle fall så lenge apparatene har et minimum av kvalitet. Jeg mener dette skyldes at man har bestemt seg for at det er slik - det er jo heller ikke uvanlig at noen har diktet opp en helt egen tankerekke for hvordan CD fungerer og argumenterer basert på denne (udiskutablelt gale) tankerekken.

    Etter at denne tråden kom inn i en litt mer konstruktiv retning om feilkorrigering og slikt, så har jo ganske mange av det-er-veldig-stor-forskjell-på-drivverk-deltagerene sluttet å delta. Det er selvsagt en mulighet at de fleste har gått leie, men jeg <i>tror</i> at en del har fått seg en liten tankevekker. Det er i alle fall lov å håpe;)
    jeg er styrket i troen på at det er forskjell på drivverk, ser frem til testen hos@impulse
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Og Rotekroken -- hifi-entusiaster legger ut i det vide og det brede om hvilke perfekte lytteinstrumenter de har, men er aldri i stand til å konkret vise at ørene deres er så perfekte som de skal ha det til.
    Om så var - så ville vi sett kabelannonser som banket slike som meg dypt ned i myra; James Randi ville vært fattig; Mike Lavigne ville gruset Monsterkabelen med sin Transparent Opus MM; og denne tråden ville vært på en halv side.
    Nei, altså sanser er ikke så lett å få til her på HFS, selv om jeg viser deg bilde av kjøttkakene jeg lagde, så klarer du ikke å kjenne smaken av mine kjøttkaker..
    Men om det er noen som kommer med påstander og åpner dørene sine, så kan du jo ta deg en tur, for å se om de juger (noe som du tydeligvis påstår at de gjør.?)..
    Om det er en match til dems ører og smak, så er det jo de som liker det og som refererer til åssen de oppfatter det, subjektivt seff..

    Men jeg undrer litt på om du faktisk sitter med en fasit til tider.?
    Til tider så lurer jeg også på om du mellom linjene påstår at andre juger.?

    Og jeg skal mer enn gjerne, banke dine påstander om at kabler har lite/ingenting å si, om du påstår at kabler ikke har noen betydning for lyden ;D
    Ser frem til en PM fra deg med ønske om å bli overbevist om at kabler har noe for seg, om du ønsker det..
    Om du ikke lar deg overbevise om at kabler ikke har noe å si, for eksempel i mitt anlegg, så syns jeg du skal lukke den munnen med syv segl.! :-X
    Å avfeie forskjeller i drivverk og/eller kabler som placebo eller annet, det kan du godt gjøre med eget anlegg, men ikke våg å påstå det på generel basis eller om mitt anlegg, før du faktisk har hørt og erfart.!
    Vi snakker om praktisk erfaring og ikke teori..
    Eller om du ønsker det, så kan du ta med deg 2 kabler som måler likt og 2 drivverk som måler likt, så skal vi ta oss tid til å lytte på de her og se om du har rett eller om du har feil ;)
    Så kan du selv velge på hvilken måte du skal teste dette, men det er kun drivverk og evt kabel som skal testes hver for seg.!

    Er det bare reklame og tech spec som spiller en rolle for deg personlig.?
    Jeg kjenner deg ikke så jeg må nesten spørre..
    Du skjønner det at jeg har aldri brydd meg om reklame, da hadde jeg antageligvis hatt komponenter som er mest reklamert for i blader, jeg har ikke en pøkk av det som er reklamert for, men jaggu så spiller det en smule bedre enn det jeg kan få til via mobilen min ;D

    Med slike påstander som du kommer med, KoB, så er det på tide at du faktisk motbeviser dine påstander.!
    Jeg åpner gjerne dørene for de som vet at det ikke er forskjell på drivverk, bare send meg en PM..
    Kjell
    Rotekroken - har ikke sagt noe som helst om ditt anlegg, mener jeg. Kan aldri huske jeg har skrevet et innlegg med ordet placebo i, må i så tilfelle være for flere år siden.
    Det jeg sa var:

    1. Kabelprodusenter ville hatt mengder av annonser som påpekte at kabel A var langt bedre enn kabel B, og at lyttere lett kunne plukket dem ut.

    2. James Randi ville blitt tilbakevist.

    3. Mike Lavigne hadde prestert det Michael Fremer ennå ikke har vågd.

    4. Slike tråder ville vært fullstendig uinteressante.

    Og du legger ut om at jeg juger, og har til gode å høre ditt anlegg. Du må da ha så ekstreme opplevelser du vil, med ditt anlegg, uten at det gjør noe som helst.

    Forøvrig kritiserer du meg for å besitte fasit. Langt derfra -- jeg er nysgjerrig, har prøvd mye, og er (som du forstår) innpå stokk døv.

    Men jeg er litt uinteressert i å lukke munnen med hverken ett eller syv segl. Det er ikke jeg som har et forklaringsproblem når det gjelder de høyst variable ytelsene til såkalt top-end hifi.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.803
    Antall liker
    18
    nb skrev:
    Rotekroken skrev:
    Jeg har og kommer aldri til å ha noen interesse for åssen drivverk er bygget opp eller hva som brukes av teknologi, jeg bruker kun ørene og teller på kronene om jeg har råd til å bruke de pengene på drivverk som spiller best sammen med resten av anlegget slik at jeg kommer mest mulig nær virkeligheten..
    Så jeg er i den kategorien som "driter" i hva teorien sier, jeg stoler på mine egne ører og mange ganger indre følelser, når det kommer til alt i denne hobbyen..

    Uansett tech spec og alt annet, så er det ører og følelser som til slutt skal nyte denne musikken, da spiller det jo ingen rolle åssen ting er bygget opp, jeg skal jo ikke sitte å lese musikken heller ;D
    Greit nok. Men hva med å bytte ut signaturen sin da? ("Share you knowledge - Its a way to achieve immortality")

    Ellers er det slik at de basale forutsetnignene for CD-mediet er til stede uavhengig av om du velger å sette deg inn i de eller bry deg om de... det er bare slik. Og eventuelle erfaringer og oppfatninger som da går på tvers av slike basale forutsetninger er høyst sannsynlig ikke korrekte.
    Og hva er galt med signaturen min da.?
    Jeg prøver etter beste evne, basert på egne erfaringer gjennom en god del år, å hjelpe andre som holder på med samma hobby..
    Det er nok noen som "fortjener" den signaturen bedre enn meg, men det er nok å velge mellom ;)
    Å dele sin kunskap er IKKE det samme som å lese fra en bok ;)

    Immoartality er kanskje litt vel overdrevent, men ;D
    Kjell
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    De som ikke hører forskjell de kaller seg "stokk døve" ... Er det sånn at de som hører forskjell hører mer enn det som faktisk er der da ?? Må jo være slik.... ;D... To verdener...Og de skal aldri forenes... Hehehehe...
     
    K

    knutinh

    Gjest
    HCS skrev:
    De som ikke hører forskjell de kaller seg "stokk døve" ... Er det sånn at de som hører forskjell hører mer enn det som faktisk er der da ?? Må jo være slik.... ;D... To verdener...Og de skal aldri forenes... Hehehehe...
    Det er kanskje slik at det i praksis er (minst) to forskjellige definisjoner av hva det vil si "å høre".

    Så lenge man ikke blir enige om definisjonen på det man snakker om, så er det ikke overraskende at man ikke klarer å bli enige om resultater.

    Min definisjon av "å høre" er noe slikt som:
    "sanseinntrykk forårsaket av variasjoner i lufttrykket eller strukturbårne vibrasjoner primært oppfattet med hørselen. Dersom et sanseinntrykk ikke kan oppfattes isolert fra syn og kunnskap så er det ikke lyd"

    Jeg prøver å holde en oppdatert liste over ord som forårsaker mer harme enn hva verdt er. Så langt inneholder den:
    • Døv
    • Gulløre
    • Mafia
    • idiot, idiotforklare

    Andre ord forårsaker rett nok harme, men jeg synes det saklige innholdet er verdt følelsesutbruddene som måtte komme:
    • Blindtest
    • ABX
    • Måling
    • Metodikk
    • Signifikans

    -k
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    knutinh skrev:
    HCS skrev:
    De som ikke hører forskjell de kaller seg "stokk døve" ... Er det sånn at de som hører forskjell hører mer enn det som faktisk er der da ?? Må jo være slik.... ;D... To verdener...Og de skal aldri forenes... Hehehehe...
    Det er kanskje slik at det i praksis er (minst) to forskjellige definisjoner av hva det vil si "å høre".

    Så lenge man ikke blir enige om definisjonen på det man snakker om, så er det ikke overraskende at man ikke klarer å bli enige om resultater.

    Min definisjon av "å høre" er noe slikt som:
    "sanseinntrykk forårsaket av variasjoner i lufttrykket eller strukturbårne vibrasjoner primært oppfattet med hørselen. Dersom et sanseinntrykk ikke kan oppfattes isolert fra syn og kunnskap så er det ikke lyd"

    Jeg prøver å holde en oppdatert liste over ord som forårsaker mer harme enn hva verdt er. Så langt inneholder den:
    • Døv
    • Gulløre
    • Mafia
    • idiot, idiotforklare

    Andre ord forårsaker rett nok harme, men jeg synes det saklige innholdet er verdt følelsesutbruddene som måtte komme:
    • Blindtest
    • ABX
    • Måling
    • Metodikk
    • Signifikans

    -k

    Litt overrasket over at du ikke ville være med på den testen som impuls skal ha... Du har jo lenge etterlyst en slik test. Er det da å forstå at du ikke er intr, ikke har tro på testen eller andre sublime grunner som du ikke vil dele med oss ? Nå kan du iallefall ikke si at ingen turde gjennomføre en slik test lenger... ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    knutinh skrev:
    Min definisjon av "å høre" er noe slikt som:
    "sanseinntrykk forårsaket av variasjoner i lufttrykket eller strukturbårne vibrasjoner primært oppfattet med hørselen. Dersom et sanseinntrykk ikke kan oppfattes isolert fra syn og kunnskap så er det ikke lyd"

    Denne definisjonen er i strid med persepsjonsforskning. Det finnes ikke isolerte sanseinntrykk ved bevissthetsnivået.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "Dersom et sanseinntrykk ikke kan oppfattes isolert fra syn og kunnskap så er det ikke lyd"



    Hvilken implikans har dette på "blind"-testing ?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    HCS skrev:
    "Dersom et sanseinntrykk ikke kan oppfattes isolert fra syn og kunnskap så er det ikke lyd"



    Hvilken implikans har dette på "blind"-testing ?
    Sannsynligvis at Voff tar feil.

    Selvfølgelig hører blinde folk, og kunnskapsløse hører nesten hva de vil her på institusjonen vår.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Rotekroken skrev:
    Og hva er galt med signaturen min da.?
    Jeg prøver etter beste evne, basert på egne erfaringer gjennom en god del år, å hjelpe andre som holder på med samma hobby..
    Det er nok noen som "fortjener" den signaturen bedre enn meg, men det er nok å velge mellom ;)
    Å dele sin kunskap er IKKE det samme som å lese fra en bok ;)
    Å dele sine opplevelser er vel heller ikke det samme som å dele kunnskap…
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det. Og når vi først er inne på kunnskapsløse,Parelius.. Det er noen av dem som er noen jævler til ikke å høre også.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    HCS skrev:
    Litt overrasket over at du ikke ville være med på den testen som impuls skal ha... Du har jo lenge etterlyst en slik test. Er det da å forstå at du ikke er intr, ikke har tro på testen eller andre sublime grunner som du ikke vil dele med oss ? Nå kan du iallefall ikke si at ingen turde gjennomføre en slik test lenger... ;)
    Hvor sublim grunnene er synes meg vanskelig å avgjøre, men kanskje har han subtile sådane? Din antydning er i det minste alt annet enn subtil, ei heller særlig sublim.

    Så får vi nå se hvilken test det blir. Går ut fra at Impulse ikke gjør noe halvgjort, om jeg kjenner ham rett.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    impulse skrev:
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det.
    Tviler jeg på. Skjønt det avhenger jo mye av hva du putter inn i dette "kan".
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Parelius skrev:
    impulse skrev:
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det.
    Tviler jeg på. Skjønt det avhenger jo mye av hva du putter inn i dette "kan".
    Selvfølgelig. ;) Jeg takker ellers ydmykt for tiltroen. Jeg skal gjøre hva jeg kan for at testen får relevans. Gjøres den halvgjort, blir det jo ytterligere femti sider med gnåling om vitsen med drivverk. Og hvem i himmelens navn orker vel det?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    impulse skrev:
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det. Og når vi først er inne på kunnskapsløse,Parelius.. Det er noen av dem som er noen jævler til ikke å høre også.
    I'm death, dumb and blind. But the music rocks me.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nå synes jeg De koketterer, Hr. Parelius.
    Slik jeg kjenner deg, er du ingen av delene. Snarere tvert imot. Men jeg vet at det siste stemmer. Så lenge den ikke inneholder trompeter. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.230
    Antall liker
    9.088
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    impulse skrev:
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det. Og når vi først er inne på kunnskapsløse,Parelius.. Det er noen av dem som er noen jævler til ikke å høre også.
    I'm death, dumb and blind. But the music rocks me.
    Hur stavar man Death Metal..?

    Va!?

    Inget "F" altså..??



    ;D Mvh. Bjørn
     
    N

    nb

    Gjest
    Parelius skrev:
    Å dele sine opplevelser er vel heller ikke det samme som å dele kunnskap…
    Korrekt. Særlig når man slenger på at man gir blanke i hvordan noe funker, egen opplevelse er eneste som teller.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.286
    Antall liker
    24.891
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Parelius skrev:
    impulse skrev:
    Det behøver det slett ikke være. Men det kan være det.
    Tviler jeg på. Skjønt det avhenger jo mye av hva du putter inn i dette "kan".
    Selvfølgelig. ;) Jeg takker ellers ydmykt for tiltroen. Jeg skal gjøre hva jeg kan for at testen får relevans. Gjøres den halvgjort, blir det jo ytterligere femti sider med gnåling om vitsen med drivverk. Og hvem i himmelens navn orker vel det?
    Not me. And the piano has been drinking.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    nb skrev:
    Parelius skrev:
    Å dele sine opplevelser er vel heller ikke det samme som å dele kunnskap…
    Korrekt. Særlig når man slenger på at man gir blanke i hvordan noe funker, egen opplevelse er eneste som teller.
    Noe rart med det? Jeg mener: Om jeg ikke får en opplevelse av denne "greia"; hvorfor kaste bort tid på det? Hoppla hei....

    Mvh. Johan
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Etter mange harde kamper er denne posten ment som en liten inspirasjon for å hente krefter for å kunne fullføre denne episke odysseen i transportsmekanismens mystikk og mysterier...! Kansje vi har noe å hente her i denne etterhvert klassiske snutten? vel bekomme.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Etter å ha tenkt litt på dette spørsmålet har jeg etter dyp konsentrert grubling kommet fram til at vitsen med en god cd spiller er å få bedre lyd enn med en dårlig cd spiller.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Etter å ha tenkt litt på dette spørsmålet har jeg etter dyp konsentrert grubling kommet fram til at vitsen med en god cd spiller er å få bedre lyd enn med en dårlig cd spiller.
    Den konklusjonen er du ikke alene om.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.282
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    rolfozzy skrev:
    BT skrev:
    Etter å ha tenkt litt på dette spørsmålet har jeg etter dyp konsentrert grubling kommet fram til at vitsen med en god cd spiller er å få bedre lyd enn med en dårlig cd spiller.
    Den konklusjonen er du ikke alene om.
    Der er jeg helt enig!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    890
    Bare som en liten digresjon; er det mulig ved hjelp av objektive kriterier å bevise at en type rødvin som ved subjektive kriterier blir bedømt som bedre enn den andre, virkelig er bedre?

    Sagt på en annen måte; hvis det ikke finnes objektive kriterier/vitenskapelige tester som kan påvise forskjell mellom rødvin A og rødvin B, må det da være placebo som gjør at en vintester sier at det er forskjell?

    Vil den menneskelige erfaring alltid måtte avvises som placebo/innbilning hvis den ikke kan understøttes av vitenskapelige bevis?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Ketil skrev:
    Bare som en liten digresjon; er det mulig ved hjelp av objektive kriterier å bevise at en type rødvin som ved subjektive kriterier blir bedømt som bedre enn den andre, virkelig er bedre?

    Sagt på en annen måte; hvis det ikke finnes objektive kriterier/vitenskapelige tester som kan påvise forskjell mellom rødvin A og rødvin B, må det da være placebo som gjør at en vintester sier at det er forskjell?

    Vil den menneskelige erfaring alltid måtte avvises som placebo/innbilning hvis den ikke kan understøttes av vitenskapelige bevis?


    Mennesklig erfaring er ikke placebo. Men hvis du er i tvil,
    så ta deg en øl.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Ketil skrev:
    Bare som en liten digresjon; er det mulig ved hjelp av objektive kriterier å bevise at en type rødvin som ved subjektive kriterier blir bedømt som bedre enn den andre, virkelig er bedre?

    Sagt på en annen måte; hvis det ikke finnes objektive kriterier/vitenskapelige tester som kan påvise forskjell mellom rødvin A og rødvin B, må det da være placebo som gjør at en vintester sier at det er forskjell?

    Vil den menneskelige erfaring alltid måtte avvises som placebo/innbilning hvis den ikke kan understøttes av vitenskapelige bevis?
    Her blander du litt begrepene "bedre" og "forskjell". Skal man smake forskjeller på vin, eller høre forskjeller på hifiutstyr, er det ryddigste å ta det i denne rekkefølgen:

    1. Avgjøre om det er forskjell.
    2. Forsøke å beskrive de eventuelle forskjellene.
    3. Vurdere forskjellene med tanke på preferanser, etc.

    Det er liten mening i å hoppe rett på punkt 3, uten å først ta for seg punkt 1 og 2. Meg bekjent er seriøse vinsmakere veldig nøye på akkurat det. Og de bruker også blindtesting i utstrakt grad, nettopp for å ikke la seg forstyrre av fordommer og forventninger. Akkurat her tror jeg enkelte hifi-miljøer har en del å lære.

    Når det er sagt, så er min oppfatning at dette å sammenlikne hifi-utstyr med vin blir litt feil. I mine øyne er det musikken som er vinen. Hifien er bare remediene det lagres og serveres i. For eksempel vil en vin servert i et fint glass, av en dyktig kelner, i et trivelig lokale og med hyggelig selskap gjerne oppleves mye bedre enn den samme vinen drukket rett fra flasken i en situasjon som ikke er like trivelig. På samme måte kan et godt anlegg servere musikken slik at det gir en bedre opplevelse enn fra en klokkeradio. Men det er fortsatt musikken som er det sentrale, og derfor den som bør sammenliknes med vinen.
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    For å si det slik: Det å diskutere forskjeller på høyttalere, forsterkere, kabler, lydformater etc i hifisammenheng blir omtrent det samme som å diskutere tønnetyper, lagringstemperatur, flaskedesign, serveringstemperatur osv. i vinsammenheng.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    890
    Fush skrev:
    Ketil skrev:
    Bare som en liten digresjon; er det mulig ved hjelp av objektive kriterier å bevise at en type rødvin som ved subjektive kriterier blir bedømt som bedre enn den andre, virkelig er bedre?

    Sagt på en annen måte; hvis det ikke finnes objektive kriterier/vitenskapelige tester som kan påvise forskjell mellom rødvin A og rødvin B, må det da være placebo som gjør at en vintester sier at det er forskjell?

    Vil den menneskelige erfaring alltid måtte avvises som placebo/innbilning hvis den ikke kan understøttes av vitenskapelige bevis?
    Her blander du litt begrepene "bedre" og "forskjell". Skal man smake forskjeller på vin, eller høre forskjeller på hifiutstyr, er det ryddigste å ta det i denne rekkefølgen:

    1. Avgjøre om det er forskjell.
    2. Forsøke å beskrive de eventuelle forskjellene.
    3. Vurdere forskjellene med tanke på preferanser, etc.

    Det er liten mening i å hoppe rett på punkt 3, uten å først ta for seg punkt 1 og 2. Meg bekjent er seriøse vinsmakere veldig nøye på akkurat det. Og de bruker også blindtesting i utstrakt grad, nettopp for å ikke la seg forstyrre av fordommer og forventninger. Akkurat her tror jeg enkelte hifi-miljøer har en del å lære.

    Når det er sagt, så er min oppfatning at dette å sammenlikne hifi-utstyr med vin blir litt feil. I mine øyne er det musikken som er vinen. Hifien er bare remediene det lagres og serveres i. For eksempel vil en vin servert i et fint glass, av en dyktig kelner, i et trivelig lokale og med hyggelig selskap gjerne oppleves mye bedre enn den samme vinen drukket rett fra flasken i en situasjon som ikke er like trivelig. På samme måte kan et godt anlegg servere musikken slik at det gir en bedre opplevelse enn fra en klokkeradio. Men det er fortsatt musikken som er det sentrale, og derfor den som bør sammenliknes med vinen.
    Poenget mitt var vel om vitenskapen alltid er i stand til å fange opp den menneskelige sanse-erfaring. F.eks. ble cd standarden satt ut fra at man mente det bevist at den menneskelige hørsel ikke kunne høre lyder over 20 000 Hz. Med SACD formatet har det kommet frem at lytteinntrykket kan påvirkes av lyder langt over dette. Kanskje vår sanse-erfaring er mer avansert enn man går ut fra via vitenskapelige kriterier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn