Voff skrev:
Ketil skrev:
Poenget mitt var vel om vitenskapen alltid er i stand til å fange opp den menneskelige sanse-erfaring.
Joda det gjør den forsåvidt. Persepsjonsforskning har for lengst dokumentert at vi har dårligere tilgang til sanseinntrykk fra de primitive deler av hjernen jo større grad av tilstand av selvbevissthet vi har.
Det interessante er at jo lengre du begraver deg ned i persepsjonsforskninga (la oss ikke gjøre det her
), jo mer ligner verdensbildet på kvantefysikkens!
Mange forskere gjør nettop en slik tilnærming. Nå har det blitt hevdet at ingen EGENTLIG forstår kvantefysikk.... ;D
1. Jo lengre du begraver deg ned i persepsjonsforkninga
2. jo mer ligner verdensbildet på kvantefysikkens
3. Mange forskere gjør nettopp en slik tilnærming.
4. Nå er det blitt hevdet at ingen EGENTLIG forstår kvantefyskk.
Å dømme etter de logiske feilslutningene her, er det grunn til å tro at du har satt fra deg spaden selv og overlater til andre å gjøre gravearbeidet, voff.
For det første mistforstår du den vitenskapelige metoden. Det er fullt mulig at alle teser omkring kvantefysikken er feil, til tross for en etterhvert respektabel mengde forsøk som synes å gi støtte til en rekke grunnteser. Men det er fortsatt mange selvmotsigelser som det gjenstår å se nærmere på.
Når det er sagt, så føler vitenskapen seg på såpass trygg grunn at den kan gjennomføre eksperimenter som kun ville vært mulige dersom kvantefysikk har noe for seg - bl.a. produksjon av MOSFET Nano-transistorer.
Derfor er ditt punkt 4 litt underlig, det synes å sette opp Kvantefysikk som noe som burde vært forstått allerede - fysikere som arbeider med dette ville nok beskrevet det de gjør som et forsøk på å forstå mer.
Men spranget du gjør fra 1 til 2, og så 2 til 3, er grunn argumentasjon. Jeg har merket meg at begrepet Quantum Physics kan brukes til det ene og det andre innen hifi, og at det er blitt det nye hjertensbarnet til enkelte kabelprodusenter.
Men å bruke dette til å bortforklare ønsket eller villet uvitenhet omkring elektromekanikk slik den anvendes i hifi er platt; og å trekke sammenligninger mellom persepsjonslæren og kvantefysikken, uten annet belegg enn påstanden, er også platt.
Har du satt deg inn i det?
For det du skriver er egentlig litt banalt. Lys består av partikler på det sub-atomære plan, følgelig hører lys inn under det fysikken nå definerer som kvantefysikk. Måten øyet og synsorganet i hjernen interagerer med fotonene på er også kvantefysikk, og denne prosessene er godt beskrevet og målt, for å si det slik.
Nå har man vha hjernescanning også kunnet observere prosesser i levende hjerner, og det skjer enorme fremskritt innen området, nettopp fordi man kan begå "non intrusive research" på menneskehjerner. Og forståelsen av hvordan persepsjonsorganene arbeider og formidler stimuli de påvirkes av har gjort kvantesprang bare de siste ti årene, grunnet de enorme fremskrittene som er gjort innen scanningteknologi.
Dine fire påstander av- eller forklarer ingenting, det er en påstandsrekke som er skapt for å forsøke å fortsette å bre mørke over noe, fremfor å spre lys -- og jeg forundres over denne hangen innen hifi til å ville snu ryggen til vitenskapen, når dens forklaringsmodeller faktisk er meget gode, og for min del langt å foretrekke fremfor en masse rør omkring søkte antagelser som bygger på Fritjof Capras misbruk av fysikk som religion.
http://www.csicop.org/si/9701/quantum-quackery.html