Gutten må ha vært snill i år, for han fant en slik under juletreet:
Whammy DT | DigiTech Guitar Effects
Genial sak. I prinsippet er det en pitch shifter. Toner inn kopieres og skyves til en annen frekvens. Tonen ut er den endrede kopien, eventuelt sammen med den opprinnelige tonen. Den greier å håndtere akkorder tålelig bra, ikke bare enkelttoner.
Venstre side av pedalen kontrollerer whammy- og harmoni-effekter. Whammy er helt enkelt at pedalen i midten styrer hvor stor frekvensendring det skal være i kopien på utgangen, mens knappene bestemmer hvor stort spenn pedalen skal virke over. En kvart, en kvint, en oktav eller to. Opp eller ned. Alt fra bluesy bends via "stratocaster with a whammy bar" til dive bombs på to oktaver. Harmoni er det samme, bare at den opprinnelige tonen også blir med til utgangen. Da kan man f eks sette den på en oktav opp, spille en brukbart troverdig versjon av en tolvstrengers Rickenbacker, og så
bende bare harmonistrengene. Det er en sånn "hei, vent nå litt..." type lyd.
Den høyre halvparten av pedalen er en elektronisk capo. Forhåndsinnstill et intervall, f eks en ters opp, trykk på knappen, og så transponeres alt en ters opp, inntil man trykker på knappen igjen.
"Truck driver's gear change". Eller ned, for instant barytongitar.
Dessuten har han en oktavpedal og et par loopere, så her kan det lages mye snodig lyd. Ett av bandprosjektene er gutten, gitaren og en trommis, og da har han en 4x12 gitarforsterker på den ene siden og en 1x15" bassforsterker på den andre. Den beste basslyden får han ved å spille en oktav opp på gitaren, sette oktavpedalen på
to oktaver ned, og så rute det signalet til bassforsterkeren. Da er det mulig å gjøre "bass shredding", hva det nå enn måtte være. Eller loope det bassriffet, slå av oktavpedalen, og fortsette flerstemt med seg selv via whammy-pedalen til gitarforsterkeren.
Dessuten er Sluket sannspådd:
Nå venter vi bare på oppfølgeren.... "kan vi ikke lage øl til gitaren, fatter'n?"
Han satte første batch i går. Det skal visstnok bli en bayer, men jeg har forklart i noen detalj at dette er
hans hobby, ikke min. Jeg har ikke tid til fler. Unntatt kanskje prøvesmaking.