Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Ja, men hvorfor sa du ikke bare det da? :)
    Jeg kan la dem ligge litt foreløpig (samleobjekter går som oftest heldigvis ikke fort ut på dato).

    Hvis nå ingen andre her inne plutselig kommer med et kjempebud da ... :)


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Fordi jeg allerede har bestilt hele Fujipakka. Og var ikke sikker på antallet Emtec heller😎

    Vega: Respektabelt minimumsantall, det.. Har gått hardt ut over antallet mitt i 2021.
     
    Sist redigert:

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Det var snakk om Sony kassetter for noen innlegg siden, hva med disse EF60? Er det en forgjenger til HF60?
    DSC_1367~2.JPG
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    har et par sony zx og noen zipote zx???? ser ut som sony i et annet merke.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Det var snakk om Sony kassetter for noen innlegg siden, hva med disse EF60? Er det en forgjenger til HF60?
    Sony EF var ment å være Sony's low-end alternativ i stort sett alle markeder (mer eller mindre tilfeldig/etter tur) både i 80- og 90-årene. Så vidt meg bekjent inneholder disse kassettene helt grei og til og med overraskende god tape i noen enkelttilfeller, men skallene var i mange tilfeller elendige. Det har jeg også selv personlig erfart; tror det var med "EF Super" el. "Super EF"-utgavene produsert på 90-tallet engang. Planen var å kjøpe 100 slike for ett pund stykket fra England (en kjempedeal i utgangspunktet), men jeg var forsiktig nok til å bestille 10 stk. først for å prøve, og fant ut at kvaliteten på skallene var svært variable og betakket meg for flere. De var ikke egnet for videresalg med god samvittighet iallefall.


    har et par sony zx og noen zipote zx???? ser ut som sony i et annet merke.
    Sony ZX var nok et low-end alternativ fra sent 90-tall (så vidt jeg husker), men det ryktes at det jevnt over var et mer vellykket et.
    Sony EF fra sent 90-tall el. tidl. 2000-tall har jeg veldig gode erfaringer med, og har også videresolgt en del av disse.


    Snacky
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    69Variant: Vær svært forsiktig med hvordan du bruker de EFene, de er imo verd MAX femten kroner hver. Litt som de erfaringene jeg har med de nevnte Mitsubishiene. Du har DR, og den QXen der er god og. MX er verd en liten formue i forsegla stand. Hvis de da er dine. Bruk heller dem😎😈 Denon og Sony går imo ikke overens.Den gamle LHen har nok også gått ut på dato, dessverre..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mer info her.

    Bl.a.

    The new TASCAM 424 cassette was developed in close coordination with National Audio Company, Inc. of Springfield, MO, the manufacturer of cassette tape and the world's largest duplicator of recorded music cassettes. The TASCAM 424 cassette employs a hand assembled shell manufactured using traditional injection molding and 3-D printing to re-create the original TEAC shell with miniature gold reels from the early 1980s - in many ways, making the cassette a modern collector's item. The cassette packaging will read 'TASCAM 424 Studio Master C-60'.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Av reine miljøhensyn er det kun typene 1 og 2 som idag nyproduseres. Det har jeg poengtert tidligere her oppe, og produksjonskrav og -ressurser er ikke forenlige med metaltape nå. Hvorfor tror du de er så dyre?😎 Jeg kan fort ta 30 000 for kofferten min. Og det vil utløse budrunde OVER det på Bukta.
    Legg ellers merke til at Tascam lager denne i begrensa opplag, og den er beregna til masterbruk. Det betyr ETT FERDIG RESULTAT, KUN TATT OPP NÅR TEKNIKER OG PRODUSENTER ER 200% FORNØYDE, fulgt opp av årevis med arkivering av samme tape. Og tilgangen til dem vil nok forbeholdes profesjonelle. Slik det skal være. Forøvrig kan du nok regne med at edelmetallressursene produsenter av elbiler er så avhengige av, går samme vei. Om en ti-femten år😠 Da har vi også enten løst batterier og rekkevidde på en annen måte, eller elbilen dør.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Tascam-kassettene er bestillbare for hvem som helst dersom man er i USA (eller bruker VPN med tilkobling via USA som jeg gjorde), og de koster 21,99 USD pr stk:
    tascam.jpg

    Men, som @Terje-A var inne på, så er disse utviklet i samarbeid med National Audio Company (NAC). Flere på tapeheads mener at båndet i disse kassettene er det samme som NAC sin C799 Studio Master, et bånd som mange (både på Tapeheads og facebook-gruppa for kassetter) mener ikke er så mye å skryte av...
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    601
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Hvis bildet er av dine egne kassetter, skulle jeg gjerne ha kjøpt av deg alle de Maxell S-LN90'ene du har. Samler på dem ... :)

    Snacky
    Jeg har fem, mulig vi kan få til en bytte deal på de :)

    69Variant: Vær svært forsiktig med hvordan du bruker de EFene, de er imo verd MAX femten kroner hver. Litt som de erfaringene jeg har med de nevnte Mitsubishiene. Du har DR, og den QXen der er god og. MX er verd en liten formue i forsegla stand. Hvis de da er dine. Bruk heller dem😎😈 Denon og Sony går imo ikke overens.Den gamle LHen har nok også gått ut på dato, dessverre..
    Designet er i allefall ok på EF, mulig de bare får stå i hylla.
    MX,n er kanskje for dyr å sprette? Har noen fler Fuji så med tempoet mitt så holder de en stund enda.

    DSC_1369.JPG
    DSC_1368.JPG
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MX BRUKER DU TIL NOE VELDIG SPESIELT. Eller tar inn 750 kroner på den😎 Tony elsker disse, og vil betale deg godt. EF hadde jeg bytta tvert. Mot EN enkelt DR2. Kun Sonypuristen får noenlunde greit ut av dem. Har selv ikke plass til mer type fire..og der er jeg kresen.

    Robert Miles på Fuji DR IKVELD. Klassikeren 23 AM.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Snacky: Da er det klart for båndpåfyll. 3 x DR60 opptak i går kveld. Prepare the others, will you?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har allerede svart, Snacky👍
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    Den Sonyen som ligger på brukten, er den noe tess.
    Kjøpte nettopp en sånn KA3ES selv. Jeg ville ha et nyest mulig topp deck med tonegenerator og med (Dolby S... selvom jeg ikke bruker NR 😝). Så er den lekker også 😎.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Komfort: Enda en som sporer opp Sonytape😎 Det betyr forhåpentlig mer av Denon til oss som vil ha dem..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig, Komfort. Noe annet ville jo vært hinsides fornuften😎 Det er LANGT LETTERE Å FINNE SONY..Hint..
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er det dere kjøper reim til kassettspillerne deres?
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Hvor er det dere kjøper reim til kassettspillerne deres?
    eBay har det meste; det er bare å søke på den modellen spiller du har + "belt". Det finnes dog noen spesialister som ryktes å ha vare av høyere kvalitet. Husker ikke helt hva de heter eller hvor du kan finne dem, men det er det noen andre her inne som helt sikkert kan gi deg opplysninger om.


    Snacky
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Det er en PC330, vel? Tipper Thakker i Nederland har😎
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer an på hva slags merke det er til. Er det en konkret spiller du lurer på?
    Det gjelder en gammel JVC combispiller.
    JVC-Receiver-Casseiver-Model-9470LS-funktionstüchtig.jpg

    Jeg går for en sånn pakke med flere reimer man får kjøpt flere steder.
    Takk for tilbakemeldinger fra dere.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Det er definitivt kvalitetsforskjeller på belter ja. En ting er å finne et belte med ok størrelse, det er som regel ikke vanskelig. Da vil man ihvertfall kunne gå fra en ikke-fungerende spiller til en fungerende spiller. Men dersom man har som mål å få spilleren tilbake til fabrikk-specs eller bedre, da spiller også ting inn som f.eks. beltets tykkelse og hvor jevn tykkelsen er. Her er det kvalitsforskjeller på beltene avhengig av hvor god produksjonsprosessen er. Jeg liker @niels sitt forslag om å kjøpe inn flere belter fra forskjellige steder, og så velge det beste beltet.

    Med utgangspunkt i en sånn gammel JVC combispiller, så ville nok jeg også i første omgang gått for en pakke-løsning bare for å få den i gang, og så erstattet med bedre belter (dersom behov) senere når alt annet er tipp topp. Synd å blåse masse penger på belter hvis det viser seg at noe annet på spilleren ikke lar seg reparere f.eks.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvis poenget er å fikse EN spiller, leit etter best mulige deler til akkurat den. Hvis du har ei SAMLING, hent reimene i større kvanta. Samme med kassetter: Har du en spiller, målretter du båndvalg fra begynnelsen. Da læres det som læres skal, samtidig som gleden er på maks, og utlegget minst mulig. Det gjør også at det er nok kassetter der ute til de som vil ha. Men et minimumslager forseglet tape bør være konstant på over 150 stykk, imo. Helst flere. Tilpassa maskinparken, men med viss variasjon. Også på tid, for å unngå båndsvinn. Hos meg ventes lageret å overstige 200 igjen om etpar uker. Hvis noe av det seinere selges, forbered eder på storkvanta og femsifra budrunde😎
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sterha: Den og, ja. Men du kjøpte da også en Toshiba PC330 før jul?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn