Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    360
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    den fungerer smerte fritt og skulle være overhalt i senere tid følge eier. den gjør hvertfall bra nok opptak for meg og var hakket opp fra alle spillerne jeg har. denne pioneer'n er knall! anbefales trodde ikke jeg skulle ende opp med en pioneer men men slik går no dagen. og den føles rett og slett sexy og bruke. dsd opptak fra pc gir meg best mulig kvalitet på opptak og noen ganger synes jeg det låter bedre en cd det kom fra da jeg ripper og converterer wav til dsd.. wav/flac låter ok synes jeg og. mp3 er jeg ikke fan av.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med en fin spiller. Ifølge denne siden er det kvalitetskomponenter hele veien med unntak av hodene, men nå spiller det ingen rolle hvis de hodene du har fungerer bra. De du har tåler en dullion timer og de du ikke har tåler mange dullion timer med bruk :D

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Vega Jon: Så gammal som den er ville jeg nok helst ha brukt Type 1 på´n for at resultatene skal svare seg ift. utlegg. Emtec sistelinje (IKKE eldre BASF) FE-I , prod. mellom 1995 og selskapets konkurs i 2003 er en knall start. Foliert i rødt, brent oransje og gull.Tar signal som omtrent ingen andre, har akkurat nok info i toppen og er nøytral nok til å ALDRI låte kjedelig på eldre, velholdte spillere- som min egen CT3070R Direct Drive. Bra shell og tidenes beste etiketter også. Maxell UR passer også der, og hvis du har riktig type og antall 2ere å bytte med kan det være jeg vil avhende 40 stykker :) Inklusive noen "ORIGINAL UR" i rød/grønn foliering. Så hva har du, og hvor mange er de?

Sist redigert:

vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    360
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har nok type 1 liggende hvertfall 500+ nye. div maxell tdk og mye type 1 fra et ukjent fabrikat som kom fra et studio her til lands. som fungerer for meg. den virket som den likte maxell xl 2 s også tdk ma. hodene ser bra ut.. det bekymrer meg ikke . type 2 og metal kassettene jeg har skal jeg ikke kvitte meg med :) type 1 har jeg nok av. får bare ikke nok av metal båndene:) synes jeg fikk ganske ok resultat på min yamaha kx300 med tkd ma. den fungerer den og lager overaskende bra opptak den og. spiller som en drøm. kansje jeg må utveksle noen kassetter med opptak for og få en mening fra noen andre .:unsure:

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Vega Jon: Det kan du gjøre. ;) Men metalbånd blir ALDRI brukt på de eldre maskinene mine. Kun på 810. Den er kapabel til å ta det beste ut av dem. RFT får bare type 1, Onkyo og Pioneer brukes som AVSPILLERE her. Og jeg ville heller aldri brukt mer enn max type 2 på A7, om jeg hadde den.. Til det er forseglede metalbånd ALTFOR verdifulle..Og jeg tviler på at du er villig til å betale det jeg vil ha for å avhende mine.. :) :devilish:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Her går det i normal, chrome og metal. Bruker konsekvent Sony KA3ES til alle opptak. Den spilleren oppfører seg som ny, men så er det den også bare 20 år gammel :) og med en service utført av Teletor for et år siden i tillegg. Det siste opptaket ble gjort på en TDK MA-R kjøpt brukt fra Tyskland for noen år siden. En slik:
    TDK_MAR_EU_82_Front.jpg

Den tapen passer perfekt til spilleren , justeringene på 0 og alt blir helt riktig.

AGSXX

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2019
    Antall liker
    38
    Sted
    Oslo
    Her går det i normal, chrome og metal. Bruker konsekvent Sony KA3ES til alle opptak. Den spilleren oppfører seg som ny, men så er det den også bare 20 år gammel :) og med en service utført av Teletor for et år siden i tillegg. Det siste opptaket ble gjort på en TDK MA-R kjøpt brukt fra Tyskland for noen år siden. En slik:
    Vis vedlegget 658530
    Den tapen passer perfekt til spilleren , justeringene på 0 og alt blir helt riktig.
    Jeg har helt identiske kassetter, hele 4 stk!:)
    Sitter litt inne å åpne forseglingen på en slik!

Sist redigert:

vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    360
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Vega Jon: Det kan du gjøre. ;) Men metalbånd blir ALDRI brukt på de eldre maskinene mine. Kun på 810. Den er kapabel til å ta det beste ut av dem. RFT får bare type 1, Onkyo og Pioneer brukes som AVSPILLERE her. Og jeg ville heller aldri brukt mer enn max type 2 på A7, om jeg hadde den.. Til det er forseglede metalbånd ALTFOR verdifulle..Og jeg tviler på at du er villig til å betale det jeg vil ha for å avhende mine.. :) :devilish:
    jeg har nyere maskiner og bla yamaha kx300rs gjør utmerket metal opptak. luxman k373?(husker ikke helt) tascam 202mk3 de har alle hxpro. ikke noe spess high end men yamahaen er klart den beste av "de". etter ct a7. dog jeg har ikke testa metall opptakk på ct a7 enda. men tror virkelig ikke den skal være noe dårligere en de andre jeg har..snarere tvert om håper jeg.. tascamen har jeg ikke fått lekt meg med enda. men den har high speed rec og skal vist gjøre ok opptakk.

vega jon

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    360
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jvc gjør gode metal opptak de og. type 1.2 og er bra type 3 har jeg ikke testet enda. selv om jeg har noen kassetter liggende. kassetter tar tid ja med snikckers og tvist men jeg elsker det. prøv en jvc en gang med sa hode og klasse a drift. de gamle 70 talls dunkerne funker de og på det meste.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    AGSXX: Det burde du gjøre. De er gode :) Har en god del TDK selv. Men vil jo helst ha visse andre...

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Vega Jon: Generelt sett burde ALLE kassetthuer slite med å bryte forseglinga på et metalbånd- ref. mitt innlegg lenger oppi her. Se boksen...De begynner å bli en truet art og er imo kun for den som virkelig har opptaksutstyr og kunnskap i orden til å ta vare på dem. Et metalbånd tar du opp på EN gang, for så å fjerne tabs. intet skal overlates til tilfeldighetene med en slik arkivtape. Kun for den musikken som betyr UBESKRIVELIG mye for en....i min bok. For meg finnes det knapt noe verre formatmessig disrespekt enn en metal-tape som på noen måte har blitt skjødesløst, ukritisk behandlet. Ikke at jeg sier du gjør det. De koster det de koster fordi de skal det. Og prisene går en vei: OPP! Det er noe man bare må godta i denne enden av hobbyen. Tipper du skal forberede deg på at en MA eller MA-XG i forseglet stand dobler prisen sin om etpar år.. ;) Da må du nok ut med etpar-tre tusen. For EN enkelt XG! Suono ligger høyere enn det for den lengste utgaven i de "værste" markeder/utgaver allerede. Så XG er IKKE langt unna det nå...

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    En sann entusiast skal da ikke bry seg om prisen på kassettene, men kan nyte de man har vilt og uhemmet :) Om man vil ta vare på noen eller alle eller en av hver med eller uten folie så er det også innafor. Men for meg blir det meningsløst å bare bruke Maxell UR hvis man har skuffen full å bedre tape. Litt som å samle på tegneserier men aldri tillate seg å lese de. Gleden er vel både å samle og å bruke?

Artig at det er litt fart i tråden igjen. Har sjøl vært litt slapp på stereofronten siste halve året pga. familiære forhold, men nå har brikkene falt på plass og i løpet av en måneds tid er alt tilbake til det normale.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Terje-A: Det jeg sier er at metals er for den som vet hva som kreves- og er 110% villig til å gjennomføre det. Er du ikke det, hold deg til enklere typer. Nå veit jo jeg hvordan du selv tar opp, da, så du ligger godt innafor den braketten...

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    1.394
    Har nå en TCD 440A og 420 (og en 320). Hvilke bånd passer best for de to førstnevnte - og som er å få tak på?
    Mvh
    JMK

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Jamakr: Der har du ETT valg: MAXELL- in any way, shape or form! UR, UD og XL-seriene. De er kalibrerte med UL eller XL "ab Werk in Oslo" ;) Tips: Dropp metals..og sørg for at maskinene er i TOPP stand. Tandberg og Maxell samt Sony på Sony er ekte defaults. Denon er selvfølgelig helt rått på en 810, men de er noe mer fleksible på hvor de låter bra. Som That´s, Fuji og TDK. Kan si såpass at det er mer enn vanskelig å få Denon til å ville jobbe med Sony. Men, det går...Hjertebarnet mitt-DRS 810- liker iallefall ikke Sony UX-S.. Men det snodige da er at den ELSKER å jobbe Fuji/Denon/Thats/TDK..og en Fuji JP1 eller 2 er produsert hos Sony :)

Sist redigert:

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    1.394
    TAkk for overstående svar - da må jeg bare forsøke å huske det. Og, angre bittert på de 1000 pluss maxell XL som ble kastet i sin tid. Huff & huff.
    Mvh
    JMK

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Jamakr: Hvis de var forseglede kan du angre nå, men hvis de hadde noen år på tapen, glem dem. Eldre 70- og 80s Maxell som IKKE er forsegla sliter en hel del med dropouts..iallefall de jeg har eid som var over 30 år. . Men jeg fikk tak i en forsegla, golden mirrorfoil (80s) XL2 og en ny mirror XL1 fra samme tid. Svært gode. Hatt "Pipes Of Peace" på en gammel 2er siden leg var liten...funker bra, selv idag, den. Men jeg måtte digitalisere, kjøpte vinylen og CD i tillegg. ;) Har tilogmed original MC. Kjempeskive.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus.
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    20.516
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    62
    Terje-A: Det jeg sier er at metals er for den som vet hva som kreves- og er 110% villig til å gjennomføre det. Er du ikke det, hold deg til enklere typer. Nå veit jo jeg hvordan du selv tar opp, da, så du ligger godt innafor den braketten...
    Så hvis du ikke har tatt brevkurs og er expert innen kassetter så kan du ikke bruke metal? Merkelig påstand!

O

bambi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    4.337
    Sted
    Nedre Eiker
    Så hvis du ikke har tatt brevkurs og er expert innen kassetter så kan du ikke bruke metal? Merkelig påstand!

O
    Har på følelsen at man kan få veiledning på PM også, men da må man være villig til å kvitte seg med eventuelle bånd som er for bra for en selv, og som bare EKTE entusiaster og tape-eksperter vet å få fullt utbytte av. :)

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    Metal er det enkleste å ta opp på, biasjustering er ikke viktig, det blir bra opptak uansett, og de tåler mye trøkk før de vrenger.
    De friske påstandene om 110% og å vite hva som kreves er nok mer med tanke på hvor dyre og sjeldne metaltape kassetter har blitt.
    Og at dette må behandles med den ytterste respekt av hensyn til både konstruktører, produsenter og samlere av dette vi driver med her i denne tråden. Jeg personlig bryr meg svært lite om hva andre gjør med sine ting, men vi er forskjellige og det gjør det bare mer moro kanskje ;)

torstej

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    76
    En helt annen ting:

Jeg ser på de fleste av mine originalinnspilte kassetter (mao ikke opptakskassetter) at de er merket med Dolby-symbol uten angivelse av hvilken type det er. Er det da korrekt å spille av med Dolby B aktivert på spilleren, og har de av dere som fortsatt også koser dere med original-kassetter for vane å gjøre det på den måten?

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15
    En helt annen ting:

Jeg ser på de fleste av mine originalinnspilte kassetter (mao ikke opptakskassetter) at de er merket med Dolby-symbol uten angivelse av hvilken type det er. Er det da korrekt å spille av med Dolby B aktivert på spilleren, og har de av dere som fortsatt også koser dere med original-kassetter for vane å gjøre det på den måten?
    Har noen få VG og Se & Hør kassetter :D, testet litt nå og de låter klart best med Dolby B.

kjetil71

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Antall liker
    87
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    En helt annen ting:

Ja - om det ikke står noe annet enn Dolby, så kjør på med B.

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Terje-A: Sanne entusiaster er- pr MIN definisjon- selektive. de vet hva de har, skjønner verdien i det og vet det de skal vite om bruken av sine verdier. Samtidig som de har en åpenhet vedr. ny lærdom og selv kan lære vekk til den som fortjener det. . Det er da ingen tape som er så lett å fucke opp opptaket på som en metal..Men HVIS du har funnet de riktige FOR DIN RIGG- slik både du og jeg har-, DA er de enkle. Det er å komme seg dit som kan være hardt for de fleste. Og vanvittig dyrt også. Sjekk hva Tony sier hvis du ikke er enig med meg... :) Han forklarer den problemstillinga slik jeg har forklart det siden jeg var tolv år.

Torstej: Dolby C bruker du kun hvis den originale tapen er merka med det. Hos meg tar den innnstillinga konsekvent så mye i toppen at den kan ødelegge mer enn den er god for. Jeg bruker alltid B av den grunn. Hvis jeg ikke tar opp fra digitalkilde på HDer, da, Du vet hvordan du ser forskjell på tapetyper hvis de IKKE er merka? Har funnet materiale til den kommende 8: Stan Getz Quartet Live At The Village Gate, November 1961. Originalt ei Verve-skive. :)

Sist redigert:

torstej

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    76
    Det høres bra ut Auditor. Er det antall hull og hullplassering på toppen av kassetten du tenker på? Det kjenner jeg til ihvertfall.

Jeg undersøkte et par originalkassetter nå litt nøyere, og da fant jeg fasiten. En fra 1980, og en fra 1989. Dolby B. Benyttet plateselskapene superferric i originalkassettene fra slutten av 80-tallet tro? De har høyere levels enn de gamle jeg har, selv om lydkvaliteten fra de gamle også er overraskende bra.

Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.53.05.png

Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.52.53.png

Skjermbilde 2020-08-31 kl. 09.53.16.png

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.224
    Torstej: Du har to strålende eksempler der (Madonna og Dire Straits) på hvordan en original kassett KAN låte. Den Madonna-tapen har jo alt skrevet på, så der er det greit. Men du KAN finne chrome i originalkassetter: Cliff Richard brukte det, og "Always Guaranteed", samt "Private Collection" derfra er noen ekte skatter. Jeg arvet mine da moder´n døde, men de var så velspilte- og jeg så glad i både henne og dem- at jeg overførte dem til metal- et metalbånd i referanseklasse som jeg fortsatt har, sammen med digitale utgaver av samme skivene, Lytt på f.eks Cliffs duett med Elton: SLOW RIVERS er en knallfin ballade...skrevet av EJ...

Og det samme gjorde jeg med Kim Larsens to beste: FORKLÆDT SOM VOKSEN og YUMMI YUMMI ligger på LP, digitalt og en svært sjelden Denon S-Port Metal her , hvorav jeg har hele to. ;) For ikke å snakke om hvor mye Straits/Knopfler/Elton John jeg har. Komplett er en underdrivelse der også.

Bruk Dolby B dersom du skal avspille originalt type 1 (ferric). C bruker du dersom du tar opptak med referansetapen til det referansedeck du har eller velger å bruke. Og den innstillingen er tilgjengelig. På en 810 velges typen automatisk, men jeg har valg for NR og fininnstilling av bias/program på knapp. Forresten er det ikke autorevers heller, og det gir mer kontroll på oppptaket. Hvem elsker ikke det horisontale, motsatte ilegget av kassett? Pure genius!

Curio: Belegget på en normaltape er- basically-RUST (jernoksid). Snodig tanke, sant? Verdens eneste logiske, brukbare rust.... :devilish: Hater rust ellers, jeg..

Min oversikt for tapevalg er- i grove trekk- som følger. Denne er også til deg, Jamakr:

Tandberg: Maxell
    Sony: Sony. Metal XR, for eksempel, låter strøkent hvis opptaket gjøres på en velholdt ES-modell. Der kan du tilogmed finne Dolby S ;)
    Denon: Denon, TDK, That´s, Emtec og Fuji
    Technics: Sony, TDK, Fuji
    Pioneer: Emtec (BASF) I noen få år fikk Pioneer produsert egne bånd også- hos Denon. En Pioneer N1 normal, f.eks er et ekte samleobjekt. Og lyder KNALL.
    Nakamichi: Housebrand, TDK Produsert av TDK, alle sammen. Kalibreringen Nak hadde gjør decks derfra rimelig universelle mht kompatibel tape.
    Aiwa, Revox m /kalibrator: Det aller meste låter bra her. de liker Sony også. Aiwas beste takler tilogmed Philips... ;)

Undervurderte merker:

-RAKS (Made In Turkey!!)

-Memorex i MODERNE SHELLS Oftest Made In Korea (South) Jeg foretrekker den som er produsert hos SKC.
    -SKC, seinere SMAT
    -Moderne AGFA (1988-´91) GRAILS hvis du finner en METAL!!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn