Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Det er ekstremt mange som er interessert i hvordan det går med salget, 70 stk har den som favoritt på finn.no i skrivende stund, det er ikke hverdagskost for kassettspillere.
    Har to. Det holder. Ad forskjell, er det vel noe oppgradering på enkelte komponenter, men har ikke detalj kunnskap. A utgaven kom med frostede kapstan akslinger. Det gir bedre grep på taper, som er veldig glatte. Min første 3014 hender "glipper" med enkelte metallbånd, men et veldig lite problem. Uansett førte det til at mange 3014, som var inne til service fikk de nye capstan akslingene.

    TT, bare de seinere A utgavene, som hadde matte knapper, min har samme, som 3014.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Har to. Det holder.
    Ja, jeg forsøkte ikke å "selge den inn" til deg :) bare nevne at 70 har den på favorittlisten og det er ekstremt høyt for en kassettspiller, så blir spennende hva sluttbudet blir. Ble solgt en 3014 i mai i fjor, og hvis annonseteksten er riktig så endte den på 15500 kr. Omtrent halvparten så mange hadde den som favoritt (36).
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har to. Det holder. Ad forskjell, er det vel noe oppgradering på enkelte komponenter, men har ikke detalj kunnskap. A utgaven kom med frostede kapstan akslinger. Det gir bedre grep på taper, som er veldig glatte. Min første 3014 hender "glipper" med enkelte metallbånd, men et veldig lite problem. Uansett førte det til at mange 3014, som var inne til service fikk de nye capstan akslingene.

    TT, bare de seinere A utgavene, som hadde matte knapper, min har samme, som 3014.
    Var bare noe
    Jeg fant på nett. Jeg har ingen kunslkap om modellen, bortsett fra at vi hadde en 3014A på jobben
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Litt ang ferdiginnspilte kassetter. Da jeg holdt på med kassetter på tidlig 80 tallet, fikk jeg alltid høre at ferdiginnspilte kasseter var dårlige, da det var benyttet dårlig (type I ) tape og at innspillingene var gjort i minst 4x hastighet. Jeg leser at flere her inne omtaler disse som bra, så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Jeg vet om flere steder i nærområdet som har mye brukte kassetter som kan være interessant, men hvis kvaliteten er dårlig, styrer jeg unna
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Ja, jeg forsøkte ikke å "selge den inn" til deg :) bare nevne at 70 har den på favorittlisten og det er ekstremt høyt for en kassettspiller, så blir spennende hva sluttbudet blir. Ble solgt en 3014 i mai i fjor, og hvis annonseteksten er riktig så endte den på 15500 kr. Omtrent halvparten så mange hadde den som favoritt (36).
    Og 15k + er MYE penger for en kassettspiller 🙈🙈🙈
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Og 15k + er MYE penger for en kassettspiller 🙈🙈🙈
    Isolert sett ja, men så får man også en av verdens beste kassettspillere for hjemmebruk. Hva må man ut med for en av verdens beste platespillere, eller CD-spillere for den saks skyld? Jeg vet ikke svaret, men mistenker at man ikke kommer så langt med 15K :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva som er dyrt er et litt kronglete spørsmål å svare på. Hva får man egentlig for pengene ? 15.000 er ikke mer enn det man svir av på en sydentur, eller en stor service på bilen. Og husk på at en fin kassettspiller koster kr. 0 i forsikring, ruster ikke og har ingen årsavgift.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Hva som er dyrt er et litt kronglete spørsmål å svare på. Hva får man egentlig for pengene ? 15.000 er ikke mer enn det man svir av på en sydentur, eller en stor service på bilen. Og husk på at en fin kassettspiller koster kr. 0 i forsikring, ruster ikke og har ingen årsavgift.
    Det er sannsynligvis lettere å selge inn sydentur til konemor - enn enda en kassettspiller 🙈 😁
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Roberten et al: De metalkassettene det vises til ligger GODT UNDER fornuftige priser. Snart bør kassettfolket begynne å innse hvor sjeldent sånt noe nå er. Gjør man det, blir type 4 plutselig mer tilgjengelig. Fordi kravene til størrelse på partiet snart har forsvunnet helt. Og type 4 koster det det koster. Ekte tapeheads på leit etter en bestemt tape av den typen kan venne seg til firesifra stykkpriser først som sist. Innen 2025 tipper jeg det er det vanlige. For forseglede eksemplarer. Jeg kan selv fint ta 30 000 for mine, og det vil trolig utløse internasjonal budrunde OVER prisen.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Leser vi litt på Tapeheads så ser det ut til at ganske mange deltagere har negative erfaringer med gammel tape, og nyere TDK MA :eek: . men alle er enige om at gode normalbånd er suverene :) Jeg har selv merket at TDK MA av nyere type kan være søppel. Drop outs og at tapen kleber seg sammen. Noe kan sikkert skyldes lagringen før jeg fikk tak i dem men det er flere som melder om det samme.

     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @Terje-A : Jeg synes det er utfordrende å skulle forholde seg til sånne tråder, spesielt dersom man ikke har noen kjennskap til de som skriver. Noen som skriver har sikkert peiling, mens andre skyter fullstendig fra hofta. Og en fjær har en tendens til å ende opp som 5 høns...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Terje-A : Jeg synes det er utfordrende å skulle forholde seg til sånne tråder, spesielt dersom man ikke har noen kjennskap til de som skriver. Noen som skriver har sikkert peiling, mens andre skyter fullstendig fra hofta. Og en fjær har en tendens til å ende opp som 5 høns...
    Kan være enig i det, men det ser virkelig ut til at metaltape sliter mer enn f.eks normaltape. Grunnen til at jeg satt på meg brillene og leste litt om emnet er at jeg opplevde problemer med en MA60 for et par år siden og i forrige uke sprettet jeg en MA70 og opplevde noe av det samme.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Hadde begynt å vurdere salg av deler av min overflødige store samling usprettede kassetter, bl.a en rekke TDK MA. Nå blir man nesten usikker på om det er så lurt. Vil jo helst ikke svindle noen heller.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @Terje-A : Har du sett bloggen til WernerO som tester kassetter? Litt mer konkrete resultater enn hofte-skytinga på tapeheads, samtidig som han har en god analyse på testvaliditet og svakheter ved testingen sin.

    @K.H. : Er vel bare å sprette en av de og teste om den er ok før du selger resten?
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    @Terje-A : Har du sett bloggen til WernerO som tester kassetter? Litt mer konkrete resultater enn hofte-skytinga på tapeheads.

    @K.H. : Er vel bare å sprette en av de og teste om den er ok før du selger resten?
    Om en er ok, kan jo andre være skadet. Da må man nesten sjekke alle og da er de ikke usprettet lenger og følgelig en del mindre verdt.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Om en er ok, kan jo andre være skadet.
    Sånn er livet når man selger NOS kassetter. Har man åpnet og testet et lite utvalg før salg så mener jeg man har oppfylt kravene som selger med god margin. Så får man heller akseptere en retur dersom man er uheldig og kjøper rapporterer feil på kassettene man har solgt. Svindel er hvis man selger kassetter man vet er dårlige uten å opplyse om det.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Sånn er livet når man selger NOS kassetter. Har man åpnet og testet et lite utvalg før salg så mener jeg man har oppfylt kravene som selger med god margin. Så får man heller akseptere en retur dersom man er uheldig og kjøper rapporterer feil på kassettene man har solgt. Svindel er hvis man selger kassetter man vet er dårlige uten å opplyse om det.
    Ja, du har vel rett. Dessuten; om det er noe i at kassetter, og da spesielt metal, forringes slik med tiden, skulle det vel i minst like stor grad gjelde for innspilte kassetter. Har opptak på normal og chrome helt tilbake til sent syttitall og kan ikke huske dette som et utbredt problem. Ei heller på metal som kom i bruk noe senere.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.360
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Er en i Italia til ok pris
    Jepp, men jeg vil gjerne ha karakteristiske "grågrønne" Technics fargen. Og den italienske ser ut til å ha blitt "hakket" litt på.

    Liker modellen - og helt perfekt med tanke på perioden den var på markedet... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ok. Se heller etter en RS-M 85. Den er lettere å få tak i og er som oftest i mørk bruk eller K om du vil. Ligger flere på bukten. Det er forresten lillebroren til den jeg kjøpte 😉👍
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bare en observajon om TDK MA-XG, min Tandberg hater dette båndet, den vil gjerne spise det, på Nakamichi spiller det fint. Tandberg kan være kresne på bånd. Dette er et eldre bånd, har bare det ene, desuten spiller Tandberg så vanvittig bra med type I så der er nesten ikke vits i å bruke andre typer.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    @Terje-A : Har du sett bloggen til WernerO som tester kassetter? Litt mer konkrete resultater enn hofte-skytinga på tapeheads, samtidig som han har en god analyse på testvaliditet og svakheter ved testingen sin.
    Enig, det synes jeg er en skikkelig god ressurs. Sammenlignbare tester av forholdsvis mange ulike kassetter, og også av ulike årganger av samme modell er veldig interessant.

    Jeg hadde engang en pdf av en test av omtrent alle kassetter known to man, utført etter alle kunstens regler og med grafer og tall i bøtter og spann, dessverre forsvant den i dragsuget da jeg knakk laptopen. Det var den som åpnet øynene mine for hva gode normalbånd kan gjøre.

    @K.H. støtter @torstej her, har du sjekket et utvalg og de har vært i orden har du gjort det du kan. Å sprette alle vil være overkill.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kan ikke si at de Nakamichiene jeg hadde var særlig glad i TDK de heller, Jeg hadde best opptak med BASF Maxima på dem.
     

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Vedr 3014en som er til salgs, annonsen er oppdatert med: "Liten feil antagelig: Når spilleren står i stop eller play UTEN kassett i, går den i spolemodus.".

    Det skal kanskje være sånn? Spilleren prøver å stramme båndet først ved å spole?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kanskje dårlig kontakt med "leaf" kontakterne, usikker på hvordan det virker på 3014 men har du ikke en kassett i 440A og trykker bladfjæren opp, den der detekterer om der er bånd i, da spoler den som besatt! Dvs si det spoler faktisk ikke men kapstann og motor går med avsindig hastighet. Virker som fjæren sitter fast i en posisjon, lett å fikse om det er det....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    De er litt klimaskeptiske, MA, men jeg har ikke opplevd sånt enda. Metals består av så mange komponenter i selve båndet, at de selvfølgelig sliter mer.. Normalbånd er mer solide fordi de måtte være det. De hadde et langt røffere liv enn de andre typene. Dessuten er de belagt med rust på båndet, og det betyr en langt enklere, breiere bruk enn de dyrere typer. Som den enkle impedanslasten og de bevegelige magnetene gjør for en MM pickup.
     
    Sist redigert:

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Bare en observajon om TDK MA-XG, min Tandberg hater dette båndet, den vil gjerne spise det, på Nakamichi spiller det fint. Tandberg kan være kresne på bånd. Dette er et eldre bånd, har bare det ene, desuten spiller Tandberg så vanvittig bra med type I så der er nesten ikke vits i å bruke andre typer.
    Dette lurer jeg litt på? Hvorfor klarer Tandberg å skvise så mye ut av type 1 forhold til andre spillere? ...og hvordan? Er det sånn at den leverer normal standard på type II og IV da?
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Er virkelig @niels sin uskyldige kommentar om at hans Tandberg spiller vanvittig bra med type 1 i ferd med å bli til et rykte om at Tandberg er "the holy grail" for type 1 kassetter? :D (1 fjær blir til 5 høns osv...)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.288
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det er ikke noen nyhet at Tandberg spiller veldig bra med type I bånd, men det kan masser av andre spillere også.
    Har hatt en del andre spillere, mellomklasse modeller og det var alltid om å bruke de beste båndene, da metal kom var det jo en revolusjon. Selv med Aiwa AD-F770 var jeg forsiktig med å bruke type I, ville fortsatt gjerne bruke chrome eller metal.
    Min Nakamichi LX5 spiller jo også helt fint med type I bånd men der er noe med Tandberg, også med hensyn til elektronikken.
    Da jeg kjøpte 440A eksperimenterte jeg noe og jeg oppdaget at det var vanskeligt å holde den høyre foten stille når den spilte musikk, man blir dratt inn i musikken på en annen måte enn med Nakamichi, også selvom LX5 har mye bedre data på spesiellt w/f. Det sagt, Nakamichi LX5 er en bedre spiller om man leter etter en god maskin, den er bankers, lett å jobbe med, god kvalitet på alt, også potentiometre osv, aldrig hatt et problem med den. Tandberg er litt en diva, og har noen år på baken, deler kan man etterhvert se langt etter og den har hatt noen episoder, brennte motstander på motorstyring, kapstanmotor tok kvelden og bias kort har blitt skiftet da potentiometrene ikke holder lenger.
    Kvaliteten på lyden kan ha noe å gjøre med Dyneq også kanskje men da 440A var justert til et type I bånd bare mistet jeg haken min på gulvet, hadde aldrig forventet den kvaliteten. 440A er en fattig manns 3014.
     
    Sist redigert:

    sterha

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Innlegg
    124
    Antall liker
    154
    Sted
    Trøndelag
    Kan melde om at HK CD491 også gir gode opptak på Type 1 kassetter. Dette i følge mine ører 😁 Har ikke tatt opp så mye på den enda, fordi jeg skal bytte en pressvalse eller to. Men når jeg switcher mellom kilde og opptak så høres det veldig bra ut (med Qobus som kilde via en relativt god DAC).

    Så det er nok mange der ute som er gode på type 1 :giggle:
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Er virkelig @niels sin uskyldige kommentar om at hans Tandberg spiller vanvittig bra med type 1 i ferd med å bli til et rykte om at Tandberg er "the holy grail" for type 1 kassetter? :D (1 fjær blir til 5 høns osv...)
    "desuten spiller Tandberg så vanvittig bra med type I så der er nesten ikke vits i å bruke andre typer."

    Dette leser jeg som at det ikke er vits å bruke type II og IV fordi Tandberg klarer nesten like bra på type 1....
    Han kan jo bare være ruset av eierglede og overdriver voldsomt og hører dette fordi han vil høre det?!
    Kan jo også være at Tandberg er ekstra dårlig på type II og IV så forskjellen blir liten av den grunn??
    Lurer bare på hvorfor og hvordan dette kan være sånn :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når vi diskuterer de ulike båndtypeme så kan det være greit å tenke på at de ulike karakteristikkene type 1,2 og 4 har.
    I hovedtrekk er det slik;
    Type 1 har god bass men litt slapp diskant. Tåler ikke mye før de vrenger ved opptak, gir ofte litt sus.
    Type 2 har lite bass men god diskant.
    Type 4 har god bass og god diskant. (Tåler også høyere nivå inn før forvrengningen inntreffer noe som er en stor fordel)

    Etter min erfaring gir gode type 1 bånd (super-ferro) veldig gode opptak hvis jeg kjører nivået litt opp. Minimalt med sus og en varm enhetelig lyd.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Type II har i tillegg god mellomtone
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn