Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoftj, Terje-A: De BASFene der er av en type som må passes litt på mht nivåer og kjede forøvrig. Båndet er knall, tåler høy utstyring. Men har du en svakhet ett eller annet sted vil de nådeløst avsløre den. Får dem meget godt til på 810, men tror ikke helt TCD er riktig maskin der, altså..
    Det er nå den spilleren jeg har, så det får gå :)
    Takk for innsikten.
    Ikke snev av ironi denne gangen Sir!

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Lyntoftj, Terje-A: De BASFene der er av en type som må passes litt på mht nivåer og kjede forøvrig. Båndet er knall, tåler høy utstyring. Men har du en svakhet ett eller annet sted vil de nådeløst avsløre den. Får dem meget godt til på 810, men tror ikke helt TCD er riktig maskin der, altså..
    Hvilke gode bånd er det som ikke avslører svakheter da Auditor? Og om de passer til en TCD?, prøv ! Jeg tror det går veldig bra.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nå den spilleren jeg har, så det får gå :)
    Takk for innsikten.
    Ikke snev av ironi denne gangen Sir!
    Du kan få bytte dem i noen fantastiske Mitsubishi Black Diamond jeg har liggende. De er visstnok skapt for akkurat TCD440. :cool:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoftj: Jeg bruker aldri ironi der det kan unngås. Hobbyen er for alvorlig til det. Såpass bør du ha skjønt. Men du har vært heldig der..de er verd sine penger.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Gamle bånd fra gammel butikk hjemme på Hamar.
    Gratis.
    30 stk.
    Takk ALLE gutta :)
    Slike historier er det som driver meg frem med mine bruktbutikk runder.. Føles magisk når man kommer over slikt.

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg har prøvd...på nittitallet. Et virkelig godt bånd lar seg hente topp resultater fra på de fleste maskiner, men tilpassing er og blir svært viktig. Match er like viktig her som i alle andre aspekter av livet.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    T-1: That´s what happens when you fuck up your tape deck:rolleyes:

• Liker
    Reaksjoner: T-1

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Jeg har prøvd...på nittitallet. Et virkelig godt bånd lar seg hente topp resultater fra på de fleste maskiner, men tilpassing er og blir svært viktig. Match er like viktig her som i alle andre aspekter av livet.
    Og jeg var en ivrig jævel på åttitallet:cool:. TDK, Maxell og BASF var sakene sine det. Fungerte knall på en 3 hoders Akai.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mja.. vetitte helt
    Your loss! ;) Men hvis du ikke har noen stor stock med andre chromebånd så kan du jo finjustere bias for de bånda. Man skulle jo ønsket at Tandberg hadde funnet opp en elektronisk måte å forandre bias på istedenfor noen skruehull, men de er funker jo fint.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    ..sålenge du gidder å juster for hver enkelt type..

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Har en følelse av at det snart dukker opp nok en spiller i heimen, får se hva det ender opp med :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: DU og disse røra dine..hehe..Verden ER større enn Sony..Iallefall min. Men det kan jo hende det er Technicsen da. Det er en bra maskin, Lyntoftj..Den liker også CS2..

Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Incomming.

Siden jeg her hører at TCD 440a av kjennere klassifiseres som knotete og halvveis ser jeg meg nødt til å supplere med en Yamaha KX-300 levert i original forpakning.
    Dette fra en ideèl stiftelses bruktbutikk.
    Priset til ett halvt tusen kroner inkludert ett antall oppløftende bånd.

Bilder kommer.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Incomming.

Siden jeg her hører at TCD 440a av kjennere klassifiseres som knotete og halvveis ser jeg meg nødt til å supplere med en Yamaha KX-300 levert i original forpakning.
    Dette fra en ideèl stiftelses bruktbutikk.
    Priset til ett halvt tusen kroner inkludert ett antall oppløftende bånd.

Bilder kommer.
    Gratulerer:)

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Ser stusselig ut fra specs men skal visst være god mener internettet.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Svarte.
    Ordrebekreftelse spesifiserer en "u" for enden av modellbetegnelsen altså KX300U.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror den er helt ok, HX-Pro, Dolby B og C er bra. Yamaha lagde sikkert noe som låter skikkelig. Kos deg.;)

Edit; vet ikke forskjellen på med og uten U,
    Men jeg sjekket vintagecassette.com og det ser ut til at en eller begge variantene har et veldig bra lydhode.
    Nemlig; Amorphous Head

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    De gjorde det, ja. Heller den enn en Sony her i huset.

Lyntoftj: Der har du til CSene dine. Men du får håpe den ikke trenger deler. Yamaha er notorisk vanskelige å finne deler til. Rollers, motorer.. Reimene bør dog være greie å oppdrive. Og rens må den ha uansett. Første bud, uansett maskin.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.814
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De gjorde det, ja. Heller den enn en Sony her i huset.

Lyntoftj: Der har du til CSene dine. Men du får håpe den ikke trenger deler. Yamaha er notorisk vanskelige å finne deler til. Rollers, motorer.. Reimene bør dog være greie å oppdrive. Og rens må den ha uansett.
    Auditor er jo helt vill, han vil heller ha Yamaha enn Sony.:eek:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Av gode grunner, Terje. Meget gode. Tar en topp Yamaha før en hvilken som helst Technics også.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    @ terje
    Den første etterrettelige gode Sony som kommer min vei skal sannelig bli vurdert :)

Kjenner en kremmer oppi dalen som stadig er om seg :)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoftj: Nå? Funker den nye?

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Ikke mottatt ennå, kommer per post med det første.
    Blir ingen utpakkingsorgie fra denne kanten, men ett bilde og en en enkel rapport fortjener dere :)

J

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Sørg for rens først. Så prøver du et opptak på CS2 -fra CD, selvfølgelig. Ingen vits i å prøve opptak før, da det ikke tar ut potensialet. KX300 er en morsom maskin som mest sannsynlig vil overraske deg. Men det sitter altså garantert noe pels på lydhodene- maskinen er fra 1988. Glem heller ikke det jeg sa om nivåene. Overstyring = vreng.

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Hmm..

Man vet man begynner å bli gammel og sær når man bruker sin fritid i 2017 på å lodde inn motstander på coax`n ifra kabelnett boksen inn til en FM tuner ifra 1979 for å få ned signalstyrken.... Overstyring galore.. Enten er det noe rav ruskende galt med denne tuneren eller så er det noe rav ruskende galt med Canal Digital..

Mest trolig det siste..

Har muligens noe 3 hoder Quartz drevet til alldeles latterlig pris på gang her.. Krever en god kjøretur på 30 mil over grensen men jeg trenger en skikkelig harry tur snart uansett. Håper vedkommende ikke leser dette forumet :)

Frog79

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Lyntoftj: Veldig enkelt. Sett den på en speningskonverter. Amerikansk spenning i apparatenden, norsk i kontakten.

Svensketur er aldri feil, Frog! Aldri! Lodde inn motstander??? Pokker heller..bruk et DEMPELEDD istedet:) Rothwell, for eksempel--Canal Digital har volumjustering på fjernkontrollen til boksen. Den justerer utnivået på radioen også- som du justerer headroom på iTunes ut fra Mac´en.. Våken idag, eller???

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Lyntoftj: Veldig enkelt. Sett den på en speningskonverter. Amerikansk spenning i apparatenden, norsk i kontakten.

Svensketur er aldri feil, Frog! Aldri! Lodde inn motstander??? Pokker heller..bruk et DEMPELEDD istedet:) Rothwell, for eksempel--Canal Digital har volumjustering på fjernkontrollen til boksen. Den justerer utnivået på radioen også- som du justerer headroom på iTunes ut fra Mac´en.. Våken idag, eller???
    Boks?

Den endte opp på feil side med en Ruger Super Blackhawk rundt 2012.. Den har uansett ingen kontroll over det analoge leddet ut av det separate radio uttaket på kabelboksen. Den tar alt digitalt inn igjennom tv uttaket. Man kan muligens route det signalet ut ifra "boksen" analogt men..

Dempeledd må kjøpes.. Motstander gjør samme nytten.. :)

Frog79

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Ah ok.. Litt misforståelse når det gjelder boks her.. Jeg mener uttak ifra vegg.. ikke tuner ;)

Frog79

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg med, Frog! Du har for kraftig nivå ut fra vegguttaket, og får vreng ved opptak fra Canal Digitals radio? Det er så enkelt løst som å sette volumet fra tunerboksen ( knapper på fjernkontrollen dens) ned på femti prosent istf 100. Så bruker du input level på tapedecket til å unngå ytterligere overstyring. Ved å senke volumet på boksen istf TVen unngår du vreng, og skaper headroom som i iTunes. La minst mulig hindre signalet fra veggen- da slipper du problemer med borettslag/kabelselskap/dodgyDIY og brannfare. Hvis det viser seg at det ikke funker, bestiller du et dempeledd fra kabelselskapet ditt!!! Reverser i mellomtida ALL DIY i den signalkjeden, og hent inn en skikkelig antennekabel istedet! VDH Name Antenna, feks.. Som går fra veggen og innpå boksens antenneinngang. Derfra kjører du HDMI. Har du digitale dropouts og pakketap i bildet på TVn, hent inn en tekniker fra kabelselskapet. Dette løser du IKKE med DIY. Løsninga ligger i å dempe utnivået fra kabelboksen- altså kildens volum. TVn er MASTERvolumet ditt, men boksens volumjustering baserer seg altså på UTNIVÅ fra audiodelen. Sett ned det, så vil mastervolum funke utfra et LAVERE MAXNIVÅ, og du unngår vreng/overstyring. Sett boksens volum mellom 50-70%. og LA DET STÅ DER. Så kan du deretter bruke TVn som mastervolum. Are we clear??

Vil du gjøre slike opptak via DAC? Sett boksens volum på 100%, dra en skikkelig bygget digitalkabel fra boksens digitale utgang og opp i DACen. Den kontrolleres deretter nivåmessig av forforsterkeren din, siden den er kobla inn dit via RCA/XLR - eller er intern I den. Får man da overstyring på tapedeck, bruk input level for å dra den ned og vekk!

Sist redigert:

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Vel nei..

Dette har ingenting med tape og gjøre..

Vi snakker overstyring av analogt signal ut ifra eget radiouttak på veggen med ren 75ohm coax inn til en FM tuner.. Jeg har ikke tv tuner/dekoder og ikke vil jeg ha det heller. Den eneste grunnen til at jeg fremdeles har Canal Digital abonnement enda er pga internett.

Når det gjelder analoge signaler så tror jeg Canal Digital bryr seg katta om hva jeg får såfremt jeg får.. Iallefall i disse DAB tider..

Er nesten redd for at hvis jeg klager så blir de klar over hva de driver med og kutter all analog radio :D

Skål!

Mvh
    Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    OK! Altså skal du ha et coax antennedempeledd- en attenuator. Reverser all DIY, bestill dempeleddet fra CD, CO eller en troverdig, europeisk ebayist, og bytt ut antennekabelen til noe seriøst bygget, som VDH. ! Ferdig! Ligger en tremeter Name Antenna ute nå..Forresten tror jeg Hi-Fi Klubben i Trondheim har slike dempeledd.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn