Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Finnes det noen som tar service på Sony TC D-5 i Norge?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Amatør? Du ? Det kan du ikke være, ettersom du tipser her om noe svært få andre enn oss studiodyr oftest husker! Respekt til deg og! BRA! Maxell- eller Hitachi Maxell siden 2008- er en av fire- fem produsenter som idag lager MCer. Etter litt forskning fant jeg ut at også SK Group - tidligere SKC- i Korea fortsatt lager dem. Under varemerket SMAT:cool: Fine normalbånd derfra er de gamle SKC AX og GX-linjene. Det er greit å hente That´s i Norge- Elektronisk Bureau har. Men de prøver å ta inn kun til de av oss som virkelig vil ha..fra begrenset lager. Stykkprisene står her, under Tilbehør:

    www.elektroniskbureau.no
    Ellers er det Clas- og de har kun UR i daglig salg. Tipper de dog kan klare nye Maxell SQ også. Maxell har en tre- fire typer på tapetet. SKC/SMAT har tre. Femti forseglede SKC AX/GXer - årgang ca 1990- ligger til under 500 kr i Alabama, US, på Ebay nå. Samme selger, samme pris : 20x Sony HF. Noe for deg? Blr vel omtrent like dyre inn hit som femti nye URer fra CO.. (ti fempakker). Men det kommer jo selvfølgelig an på hvor mange du allerede har..

    Jeg skal si fra når jeg har fått henda på mine CDMH. Så får vi se på hvorvidt jeg prøver å by på den kassa med RCAer om noen dager- bare for å ha det prøvd..Hvorfor ta vare på tape? Fordi det er autentisk for en viss tid , og har- i motsetning til filbasert- det jeg kaller sjarmerende begrensninger:cool: Innspillingsutstyret og dets mekaniske stand/bruk har nesten like mye å si som selve tapen..Det er TDK AR, That´s CDMH og Denon HD6S glimrende eksempler på. De avslører svakheter både i eierens opptaksteknikk og - avspiller. Gir ut det du lar dem få inn av signaler. uten å være helt nådeløse. Holder over tid gjør de også.

    Lydersen: Hva er galt med den? Kanskje TT, BirgerG, Cobra2 eller LMC her kan hjelpe deg..
     
    Sist redigert:

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Jeg ga den 12 volt, og etter det går den ikke. Lyser i vu-metrene. Trenger sikkert reimbytte også. Håper noen kan hjelpe. Bor i Telemark.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Lydersen: Har ikke den ei veggvorte til strømforsyning, da? Kan hende det isåfall er den som har vandra heden..

    DS: Rettelse: Den har såkalte D-cell-batterier (amerikansk str. D) Beklager feilen..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    SMAT husker jeg fra midten av åttitallet. Tror jeg prøvde dem også, men holdt meg nesten bare til Denon på den tiden siden jeg hadde jobbet for Boahs og handlet alt jeg trengte av slikt der. Om jeg likte SMAT eller ikke husker jeg ingenting om. Og det er så mange år siden at mye vann har rent i bekken siden den gang.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hadde man bare greid å få henda på etpar hundre forsegla Denons...sukk...:cool: Men jeg har sett noen TDK SA´er i større antall jeg vurderer å legge bud på..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Hadde man bare greid å få henda på etpar hundre forsegla Denons...sukk...:cool: Men jeg har sett noen TDK SA´er i større antall jeg vurderer å legge bud på..
    Denon DX7 var min go to kassett i flere år. SA har jeg også brukt noen eks av, en god kassett som det meste fra TDK. Men Denon DX7 er nok den jeg har brukt mest. 187 kroner for en enkelt kassett? Så gode er de vel ikke? Denon DX7 90 High Position Type II Audio Cassette Tape New | eBay Med en slik pris på enkelttaper kommer nok ei eske til å koste en liten formue.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hatt DX7, men siste generasjoner HD6S, DX1 og DX4 har jeg flere av. Nettopp kjørt tabout på absolutt ALT av brukte blanks.. Er bare skikkelig irritert på meg selv for at jeg ikke kjøpte 2 esker hver av de to DXene, samt seks pakker HD6S på nittitallet. Sistnevnte er i mine ører tett på de fineste krombånd som finnes (Det er en dyrere HD8))- men utrolig sjeldne nå..Går jeg tilbake i bøkene mine, har jeg faktisk kvitteringa på tapene ennå..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På nittitallet har jeg stort sett brukt TDK normalbånd til demotaper. Noen få tilfeller av seriøse opptak forekom, men husker ikke hvilke taper som ble brukt. Kassett som hifimedium er åttitall for meg, og nå totusentall. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Sjarmerende begrensninger, altså..Litt av det som tiltaler meg med dette mediet er akkurat imperfeksjonene- og det faktum at du må TENKE deg om for å få det beste opptaket- som i mixsituasjon. De beste opptakskassettene er ingeniørmessige små mesterverk, med flere mill. kr lagt ned i forskning. For enkelte verd sin vekt i gull. Alt for å ta fram det beste belegget, konstruksjonen og holdbarheten. For å fysisk kunne fryse tida i en til halvannen time av gangen..:cool: Samme finner du i vinylen også, mens CDen er typisk for sin tid..Vi barn av 70-tallet har nok et litt nostalgisk forhold til MCen, men det har sin grunn. Fordi vi - gjennom kassetten og vinylen- lærte å sette ordentlig pris på det massive stykke arbeid som ligger bak en skikkelig plate. Det greier ikke dagens ungdom å få til på samme måte- for de fleste er ei plate kun en usynlig datafil..På åttitallet ble man en slags tekniker hjemme, gjennom å selv bestemme hvilken musikk som skulle få være på båndet- et bånd som både var skjørt og urkult på samme tid..altså måtte det passes på..Vil man lære om feks nivåer, headroom, vreng og dynamikk er en god tape et knall sted å begynne. For høy gain/ input-level gir- som vi alle vet- masse forvrengning, røde lamper, overstyring ++ Da vil også barna våre skjønne mer av hvorfor de får en enda mer guffen vreng på iTunes..mao at "full pupp" aldri er beste utgangspunkt. Annet enn hvis du er skrubbsulten baby, da..:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rundt årtusenskiftet var det noen studioteknikere som mastret på både kassett og Minidisc for å få den riktige båndkompresjonen på enkelte innspillinger. Minidisc har en lyd som minner om båndkompresjon. Og det er en av årsakene til at det finnes studiomaskiner for Minidisc. Men akkurat det mediet har jeg ingen nostalgiske følelser overfor, dessuten er det ikke analogt.
     

    Snejder

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    FLEX.

    God kväll!

    Jag lyssnar gärna på kassetter och har en del kassettdäck.

    Mina kassettdäck är inte dyra eller samlarobjekt men formatet tilltalar mig.

    På kassett eller vinyl (även rullband, vaxrulle och "sjungande tråden") så finns
    musiken fysiskt till skillnad mot digitala filer.

    Man kan vända och vrida, till och med lukta på dessa format.(Hur luktar en digital fil?)

    Jag har av nostalgiska skäl en del kassetter från 70 talet och även några från sent 60 tal som jag njuter av ibland.

    På ett av mina nyare kassettdäck (Pioneer CT-S450S) finns en knapp som heter FLEX.

    På äldre inspelningar som börjar bli lite "dammiga" så förbättras upplevelsen med denna funktion aktiverad.

    Jag tror att kassettdäcket kompenserar för diskantbortfall där det behövs med FLEX.

    Funktionen fanns nog bara på de lite billigare maskinerna.

    Här är en bild på min Pioneerkamrat:

    Vis vedlegget 389677

    MVH S
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Stemmer , det..jeg har en god venn som brukte masse minidisc, men idag ikke har maskinen sin. Sony kutta formatet for godt i 2014, vel..
    Har prata med Thomas på EB i dag, økt bestillingen fra 30 til 50 stykk CDMH- for å slippe Ebay en tid til. Folket i Holland er tilbake på jobb idag iflg ham, så min bestilling blir sendt imorra. Skal jeg hive på en femmer til deg og?

    Snejder: Se der, ja!:rolleyes: Flex var - om jeg husker riktig- en god båndtilpasningsfunksjon som enkelte CTer hadde- ink din.. For å hjelpe i de tilfeller båndet var litt under pari i kvalitet. Ikke at den fikk en Maxell UR til å låte XL2, men bra saker i de tilfeller den funka.. Tapedecks behøver ikke være dyre, men standen har mye å si for totalen. Er du rask nå kan du få tak i et rensesett for tapedecks fra Nagaoka, Japan, før de legger produksjonen ned. Modellnummer: Nagaoka HC800II, Nagaoka QC220 Wash Up Four. En av hver av disse, så har du kassettene i ti år til.. Bestill hos Elektronisk Bureau- adressen står over her!! Forresten kan det være lurt å kjøpe flere dersom du har flere decks-det gjorde jeg. Går ut fra at alle dine decks kan ha behov for gummideleskift (Reimer og valser) samt rens. Hvor mange spillere har du forresten, og hvilke?
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kun NAD som spiller nå, Sony ligger et sted i ei eske og venter på framtidige undersøkelser. NAD-en er veldig lite brukt så den er ikke slitt i det hele tatt, så den trenger neppe noen ny gummi eller slikt. Men en fempakning kassetter er ikke å forakte.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal få Thomas til å legge på en tier! Det blir da CDMH, ikke CD IV..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Da er det visstnok en stor pakke på vei fra Nederland....:D Tipper jeg har dem midt i neste uke.
     

    Snejder

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    24
    Sted
    Sverige
    Tackar för tipset Auditor.

    Det var tyvärr slutsålt där men jag fann samma rengöringspakke i Nederländerna och funderar på att beställa därifrån.
    Avmagnetiseringsband fungerar bra och har på några av mina kassettdäck gjort viss skillnad på ljudet, speciellt diskanten hörs tydligare.

    De kassettdäck som jag har är som sagt inte dyra eller samlarobjekt.
    Jag har köpt dem ibland för att jag tycker om stilen eller för att passa in i någon uppsättning med andra stereosaker.

    Här är de som jag kommer på just nu:

    Mark Prelude GX-500 (Köptes av en blind radiohandlare som tyckte den lät bra.)
    Pioneer CT-S440S (Låter bra för priset och spelar in bra för bilbruk.)
    Pioneer CT-S450S (Lika som ovan men ett år nyare. Var så billig att jag köpte.)
    Braun TGC 450 (Mycket stilig. Design av Dieter Rams. Passar fint brevid en ny Brinkman!)
    Pioneer CT 91 (Min enda lite dyrare HiFi komponent. Mycket välljudande.)
    Saba CS 2000 (Köptes till min Saba anläggning. En påkostad Sanyo RD 611UM i grunden.)
    Luxor 9255 (Tandberg TCD 300 utmanare!)
    JVC CD-1635 (Reportage bandspelare men ser fin ut.)
    Sanyo RD 611UM (2st. För att göra nostalgi band kopiering i min Sanyo anläggning.)
    Sanyo RD 205 (Jag gillar Sanyo.)
    Pioneer CT-M6R (6-kassets växlare. Låter bra och har fjärkontroll och "Shuffle".)
    Akai GXC 39D (Till min äldre stereouppsättning.)

    Om jag någon gång får råd och hittar vill jag gärna ha :

    Tandberg TCD 910, Pioneer CT-93, Bang Olufsen Beocord 9000 mm.


    luxor%209255%20004.jpg
    Luxor 9255 2.jpg


    Tandberg TCD 300 utmanare?

    MVH S
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Med den samlingen er det ikke noe å lure på, Snejder! Bestill fra Nederland, du!!

    -Nagaoka HC800 II (Kanskje du skal bestille flere, i og med at du har såpass mange decks?)
    -Nagaoka QC220 Wash Up Four (Minst tre sett) Jeg har selv fem.
    -Tonar DéMag..det holder med en!

    Ligger en fin TCD 310 på Jessheim utafor Oslo for salg..:cool: Luxoren var - og er- god, den! Men en klar konkurrent...hmmm..det tror jeg ikke. Det Luxor derimot KNUSTE Tandberg/Tantec på var TV! Black Planigon- som siste Luxor-røret het- var MEGET bra.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Tips til tapeheads: That´s opptakstape går opp en smule i pris nå fra EB..Uansett verd det!
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg endelig gjennomført min Thursday Afternoon (Eno) + Vexations (Satie) innsovning/avslapningkassetten jeg hadde tenkt å bruke XLII 110 til. Startet med side B (spolte fram for å finne referansepunkt på telleverket) og Thursday Afternoon. Timet tiden til å være på plass foran NAD 613 før kassetten var tom for tape, og fadet ned i det rolige partiet som kommer etter 54:45 minutter. Perfekt avslutning på side B. Nå står Vexations på opptak, samme timing er foretatt og jeg venter i spenning på hvordan jeg får til fadingen på den siden.

    Nå gjenstår det å skrive på etikett og cover. Jeg føler meg nesten litt forynget her jeg foretar meg handlinger jeg ikke har gjort manuelt på rundt 20 år. Nesten så håret vokser ut igjen. O0
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Ser du?? Det ER noe spesielt med tape! Morsomt, det der. Det opptaket kommer til å bli bra, det. Før neste bør du dog rense.. Nesten så jeg ber om et eksemplar av det Satie-opptaket selv- på Denon HD8:cool: Eller har du ikke dem, kanskje?

    Avslappende musikk? Finn Jean-Yves Thibaudet og hans tolkning av Saint-Saëns Piano Concertos Nos. 2 & 5- på Decca! Sammen med en Deccautgivelse av Rossinis strykesonater..DET er avslappende klassisk, det..Måtte hente Rossini-CDen for et halvår sia, men har hatt originaltapen siden jeg var elleve..
    Topp det med Carl Orff: Carmina Burana:cool: For de mer "sataniske" dynamikkutbruddene..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med Satie-opptaket er at det er omtrent 53-54 minutter langt - sammenhengende. Måtte klippe bort noen Vexations på slutten, så alle 42 kom ikke med. Men siden 42 også er altfor lite i forhold til Saties instruksjoner så gjør ikke det all verden. Men såpass som opp mot timen bør det vare - sammenhengende. Men jeg har laget en 43 minutters spilleliste i Tidal med de mer ambiente pianostykkene til Satie for opptak på en vanlig C90.

    Og så ble det LilleBjørn Nilsens Original Nilsen på B-siden av en Maxell UR jeg hadde tatt opp Ole Paus' Noen Der Oppe på side-A. De to aller første kassettene fra NAD 613 er altså spilt inn. Det ligger nok en XLII C110 og fire UR C90 klar. Førstnevnte må jeg finne noe som passer perfekt til lengden for å få utnytte.

    Fant forresten en relativt uvanlig kassett som jeg brukte noen av tidlig på åttitallet. En Luxman XM-IV C60 med gammelpop fra sent femti og tidlig sekstitall tatt opp hos min musikklærer på et ganske greit kassettdeck, men åpenbart uten Dolby. Fair enough, det låter crisp uten for mye sus. Mener dette var en tape jeg tok opp for å ha noe å spille i pausen når jeg hadde dj-jobber der jeg spilte gammelpop, rockabilly og swing. Det betyr at jeg kan tidfeste den til 83-84.

    luxman xmiv.jpg


    Lurer litt på om jeg skal få spilt over innholdet på en annen kassett, det er støyfritt nok til å overleve en overdubbing. Det er tross alt Paul Anka og denslags på båndet. For dette båndet virker å være i en glimrende stand og vil kanskje gjøre seg til et mer seriøst opptak? Eller skal jeg bare la den være som den er?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Du verden, du overrasker stadig, baluba:).

    Syns jeg så du avviste vinyl her i en annen tråd og lovpriset det heldigitale med CD og TIDAL. Men nå kommer altså en helt annen side frem:rolleyes:. MC er fortsatt verd å diskutere:confused: . Dette må være ren nostalgi, baluba;). Forklar...

    For min del kræsjet min ellers så kjære Tandberg TCD 310 Mk II sånn ca i 2004-5, og jeg har ikke hatt ork eller insentiver til å sette den i orden igjen. Men for all del: mange gode minner fra den tid den virket:)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Behold Luxman, du..de er så sjeldne at det bør være arkiveksemplaret ditt. Spill over til feks CDMH hvis du VET du kommer til å bruke det. Må gjøre det samme med endel URer jeg har, men de er så omnipresente at jeg ikke kommer til å beholde originaler, kun dubbe over direkte.

    Harald HM: Du har den 310en enda? Hva består feilen i ? Båndsalat? Full service, rens og gummiskifte koster vel ca en tusing- da har du den i 30 år til. Hvis ikke det er interessant tar du inn en Teac W890 R MK2- eller den strøkne 310en som er tilsalgs på Jessheim (Finn):cool: Se mine tidligere innlegg for tips om væsker..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du verden, du overrasker stadig, baluba:).

    Syns jeg så du avviste vinyl her i en annen tråd og lovpriset det heldigitale med CD og TIDAL. Men nå kommer altså en helt annen side frem:rolleyes:. MC er fortsatt verd å diskutere:confused: . Dette må være ren nostalgi, baluba;). Forklar...

    For min del kræsjet min ellers så kjære Tandberg TCD 310 Mk II sånn ca i 2004-5, og jeg har ikke hatt ork eller insentiver til å sette den i orden igjen. Men for all del: mange gode minner fra den tid den virket:)
    Hvorfor kassett? Rett og slett fordi det er et undervurdert medium og fordi jeg dumpet over denne NAD-en. Det er rett og slett litt gøy, og slettes ikke så lo fi som enkelte vil ha det til. En god kassettspiller med Dolby C fra slutten av æraen er noe du bør unne deg å i alle fall høre på. Det skjedde nok noe i årene fra midten av syttitallet til midten av nittitallet. Blant annet ble dynamikk og S/N betydelig forbedret.

    Ellers er jeg ikke noen uvenn med vinyl. Har vinyl, er ikke lenge siden jeg kjøpte vinyl sist, og har en grammofon på vei inn. Jeg mener også at ingenting utover mastertapekopier overgår en virkelig god vinylsnurre av dagens generasjon. Det prates om en tredje generasjon innen high end vinyl nå, og det er ingen tvil om at en rigg til 100.000 k ikke overgås av noe digitalt medium. Men i betalbare klasser er kanskje en DSD-DAC det som gir best lyd for pengene, men ikke nødvendigvis bedre enn vinyl i samme prisklasse.

    Jeg lovpriser ikke digital lyd, men jeg lovpriser de mulighetene den gir. Som nå, når jeg lytter til et album jeg ikke har eid på 20 år over Tidal Hifi. Demokratiseringen som ligger i det digitale er det beste med digitallyd IMO.

    Baluba: Behold Luxman, du..de er så sjeldne at det bør være arkiveksemplaret ditt. Spill over til feks CDMH hvis du VET du kommer til å bruke det. Må gjøre det samme med endel URer jeg har, men de er så omnipresente at jeg ikke kommer til å beholde originaler, kun dubbe over direkte.

    Harald HM: Du har den 310en enda? Hva består feilen i ? Båndsalat? Full service, rens og gummiskifte koster vel ca en tusing- da har du den i 30 år til. Hvis ikke det er interessant tar du inn en Teac W890 R MK2- eller den strøkne 310en som er tilsalgs på Jessheim (Finn):cool: Se mine tidligere innlegg for tips om væsker..
    Hvis jeg lager en kopi av den kassetten så er det nok via HDD. Da tar jeg den opp enten med Yamaha-mikser eller et Behringer USB-lydkort som jeg har liggende. Mest sannsynlig det siste, det er mer enn godt nok til dette. Og så spille over noe virkelig flott som jeg låner på vinyl av en kompis på Luxman-kassetten. Som nok er en TDK MA med bedre mekanikk/kassetthus.

    Årsaken til at jeg vurderer å bruke kassetten på ny er at den kun er tatt opp på en gang, og kanskje spilt av fem ganger. Den bør dermed fungere perfekt fortsatt, for den har åpenbart ingen skader etter oppbevaring.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Behold Luxman, du..de er så sjeldne at det bør være arkiveksemplaret ditt. Spill over til feks CDMH hvis du VET du kommer til å bruke det. Må gjøre det samme med endel URer jeg har, men de er så omnipresente at jeg ikke kommer til å beholde originaler, kun dubbe over direkte.

    Harald HM: Du har den 310en enda? Hva består feilen i ? Båndsalat? Full service, rens og gummiskifte koster vel ca en tusing- da har du den i 30 år til. Hvis ikke det er interessant tar du inn en Teac W890 R MK2- eller den strøkne 310en som er tilsalgs på Jessheim (Finn):cool: Se mine tidligere innlegg for tips om væsker..
    Som alltid, gode råd, Auditor:). Husker nesten ikke hva det var som klikket på 310-en. Ikke båndsalat, men jeg tror jeg lurte på om det var en drivrem eller noe slikt. Jeg syns vel på den tiden at opptakene på kassett ikke kunne måle seg med CD, vinyl (hadde (har fortsatt) en liten Technics SL-6 som var grei nok inntil stiften røk) og iPod i sin pure barndom (den med harddisk:). Så dermed ble det ikke noe innsats for å reparere kassettspillern. Og jeg tror nesten ikke det blir noe satsningsområde nå heller (før jeg ev. blir pensjonist;-). Dagene strekker liksom ikke til, når jeg ellers er svært godt fornøyd med det jeg har av platespiller, CD-spiller og TIDAL;). Skal jo ha tid til å høre på musikken også...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Og det har du altså ikke ved bruk av fysisk format annnet enn vinyl og CD? Hmmm..Flere her som kan skifte reimer på en 310, skulle jeg tro..Om så er at du ikke har den er det utrolig synd..Dog er det fullt mulig ¨å få masse mer ut av det anlegget ditt- spesielt Regadelen:cool:

    Baluba: Har du mange sånne Luxtaper? Overdubbing her er kun for å redde gamle Maxeller, Philips og Sony HF som- i motsetning til Memorex DBS, TDK D og diverse Denon- er så slitte nå at det er fare for at de ryker. Ny tapestock fra Nederland forhindrer det, men holder på autentisiteten. Memorex, Denon og TDK har blitt spilt mer enn Maxellene, men det høres ikke på dem. Alle mine Maxell, Sony og Philips viser tegn på solid bruksslitaje. Sånn bortsett fra sprell nye Metal XR, (Sony), da..de har jeg knapt begynt å bruke- kun en av ti har fått fjerna tabs. Det gjøres sporenstreks etter opptak og kvalitetskontroll hos meg, da jeg vanligvis aldri spiller inn på en kassett mer enn en gang.Siste ukes monster-tabout var hovedsaklig av moderns samling, som siden hennes dødsfall i 2011 har levd i mitt eie. Om jeg husker riktig, var det TDK som produserte disse for Luxman.. men en Alpine AL95 deck var en Luxman i bånn. Alpine spesifiserte dog bedre mekk enn Lux selv brukte på tilsvarende modell under eget merke.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det var TDK som produserte for Luxman og XM-IV skal tilsvare TDK MA. Men selve kassetten er mekanisk bedre. Den har blant annet azimuthjustering på selve kassetten. Den kassettspilleren jeg hadde på den tiden mener jeg å huske hadde skruhull i lokket slik at du kunne nå azimuthskruene på kassetten med et lite elektroskrujern. Det var en Luxman K-8. Jeg husker den kassettspilleren med glede fordi den var så smooth og vellydende, men egentlig så syntes jeg da at NAD 6050C, som jeg hadde før Luxman, låt bedre. Spesielt på grunn av en vellykket implementering av Dolby C. Var ikke alle som fikk til Dolby C like godt som NAD. K-8 hadde Dolby B.

    Luxman_K-8_lf_700x381_pixels.gif


    Dette er en annen kassett enn XM-IV, men du ser skruene tydelig på dette bildet.

    luxman2.jpg


    Jeg har bare denne ene XM-IV. Årsaken til at jeg vurderer å bruke den på ny er at den rett og slett ikke er slitt, og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å spille denne kassetten så mye. Det er ingen god utnyttelse av en av de beste kassettene som finnes å ha mono-opptak av femtitallspop innspilt uten støyreduksjon i det hele tatt. Jeg må da kunne finne en bedre bruk for en slik som ikke er slitt?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Den argumentasjonen er jeg enig i . Ta over Anka på et rimeligere bånd, bruk Luxman på nytt. Finn noe du virkelig har lyst til å ta vare på til den XMen, brekk av tabs etter opptaket:cool: De kassettene er ultrasjeldne, så jeg har ikke håp selv om å finne en i forsegling. Men i Australia ligger det en og annen Pioneer M1..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, det blir nok slik. Men det får vente til jeg har fått rens på spilleren og slikt. Først da er det verdt å tape over innholdet. De er nesten like sjeldne som hønsetenner, ja. Og det finnes visstnok noen andre bånd fra Luxman som er så og si umulige å oppdrive. De ble nok ikke eksportert i noen stor grad, men XM-IV tok i alle fall Boahs Hifi inn den tiden Luxman var Bjørn Olavs agentur.

    Dessverre fant jeg ikke coveret. Kan ha blitt mistet på en spillejobb. Men det dukker kanskje opp også. Må se litt over taper for å se om det er noe som kan benyttes bedre. Enkelte fine opptak jeg hadde ble tapet over av min yngre bror, gjerne plater som jeg har i samlingen. De kan jo brukes på ny, og noen av dem er nok av god kvalitet og lite brukt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Thomas tar iallefall sin tid med å få tapene mine hit. Overspilling av uforutsett type er nettopp grunnen til at jeg gjør som jeg gjør med tabs. Søstra var notorisk til å knabbe tape hos broder´n og spille over med utålelig kliss og listepop fra den tid jeg hadde første EC-forsterker som virkelig er verd å skrive hjem om. Men da jeg oppdaga at hu hadde gjort om originalemballasjen til nevnte ECI2 til fløttekasse..vel, jeg tror ikke jeg skal fortelle mer..La oss si at hu skjønte hva hu IKKE skulle gjøre..:cool: Etterpå var hu rimelig forsiktig med å "låne" tape, og lærte å spørre først..og emballasjen forble hos meg inntil jeg solgte forsterkeren til en meget god venn som i dag er i Trondheim..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tabs fjernet jeg alltid i gamle dager, men hjelper ikke det sålenge ei lita papirkule i hullet gjør samme nytten. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Så hold papiret langt unna kassetten, da!:cool: Tapes postlagt fra Thomas tidligere idag!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slit'an er riktig uttrykk men virker litt feil når noen får nye kassetter. ;)

    ... btw, kan jo ikke nekte ungdom å bruke toalettpapir heller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Nei, da ender vi med klassiske Sunde-tilstander Legger opp to av Øysteins plater på XR nå. Hele boksen med hans fem første har perfekt lengde for å få en på hver side av en timestape..CDMH x50 forventes på døra her imorra..endelig. Bare ti forsegla tapes igjen på dagens lager hos Auditor..Bør iallefall være minimum hundre..ispedd 50% analoge gullbarrer. Får ta sikte på å holde de sjeldneste gullbarrene nede på et antall av tolv i gangen- det er det jeg har plass til i dagens boks. Så fire Denons, og en av hver fra merker som Pioneer, Teac, Akai, Emtec++ CDMH er forresten et lite stykke gull, den og:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    Da-endelig- har lageret hoppa opp fra ti til seksti. Bare på f... har jeg likesågodt bestilt litt til Må jo ha nok til å pensjonere ALLE de gamle 60ene etter overdub..og likevel ha på lager:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    De fleste reportasjespillere gjorde det, Laban..får vi modellen er det greit å finne ut..
    THORERJO: MYE MARANTZ HOS DEG..:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.352
    Torget vurderinger
    1
    OK- her er specs! Marantz CP230: Tohodersmaskin med en vekt på 1,2 kilo, bruker batterier, kun Dolby B. Men brukt ofte i reportasjeteam rundtom i verden. Produsert mellom 1985-1990. NESTEN på linje med den ovennevnte Sonyen Lydersen har. Har forresten prøvd CDMH. En ting å si: MEGET bra. 95% av lyden i Denon HD8 til en langt lavere pris..:cool:

    This just in: En venn skal visst kvitte seg med kassettene, så jeg har fått tilbud om overtagelse av både tape og spiller. Han sier det er en toppmodell i topp stand, men vil ikke fortelle hvilken spiller det er- fordi han selv ikke husker det.. Så lite er den altså brukt.. So many mysteries, so little time...:rolleyes:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn