Det over er dialogen jeg hadde med vedk. som hadde utført service på spilleren i utgangspunkt og naturlig nok ved reklamasjon skulle få mulighet til å utbedre evt feil.
SMSen er av 26.jan 2020 kl. 10.48
At K.H. mente seg i stand til å bytte motor selv og fikk tilsendt motor av serviceman, betalt av meg. Passer visst ikke å opplyse. Det kunne han visst ikke likevel og den ble sendt for oppjustering.
Servicemannen er en av landets mange svært dyktige Tandberg spesialister. Men har annet arbeide og annet, som gjorde han svært vanskelig å komme i kontakt med. Hadde aldri telefonkontakt og bare skjelden annen form for kontakt med han tross stadige forsøk i en periode på ca et år rundt den spilleren. Dialog andre vei i saken var, som å stange hodet i veggen. Virket, som det var en kompetanse på slike spillere langt over hodet på ikke bare ovennevnte service mann, men også flere andre jeg var i kontakt med. Jeg gav opp dialog og dette er mitt motsvar på dette forumet i saken og det vil ikke bli flere uansett hvilke påstander, som framsettes.
At du ikke ønsker å svare ytterligere for deg i denne saken overrasker ikke. Akkurat det samme var tilfellet sist det var kontakt. Da valgte du ganske enkelt å unnlate å besvare mine PM der jeg påpekte at jeg mente ditt avtalebrudd var urimelig. Og du lot som sagt meg sitte med regninga for å få spilleren i orden. Å beskrive dette som at du ga opp videre dialog er å pynte på tingene, syns jeg. Virker også litt søkt å påstå at jeg i kontakten med deg fremstod nærmest som en bedreviter i forhold til Tandberg. Joda, etter å ha eid Tandberg siden midten av syttitallet og ha utført enklere servicer selv, mener jeg å ha en viss peiling. Har opp gjennom tiden også vært i dialog med andre som har innsikt, bl.a andre servicefolk og min bror som jobbet i produksjonen og på serviceavdelingen på Tandberg. Så litt har man vel fanget opp underveis. I alle fall såpass at man kan bedømme når en capstanmotor støyer, særlig når man eier en rekke andre Tandberg kassettspillere man kan sammenligne med.
Jeg har for så vidt lagt saken bak meg og ser heller ingen poeng i videre krangel med deg. Spilleren er nå i orden og fungerer slik den skal, men det er ikke takket være deg eller din såkalte dyktige fagmann, men en annen fagmann som tok oppgaven seriøst og faktisk fant feilen, nemlig et utslitt lager på capstanmotoren.
Du har rett i at jeg først sa meg villig til å bytte motoren selv og fikk tilsendt en motor, men det må kanskje også tillegges at det var etter at jeg fått dette beskrevet som et sannsynlig overkommelig inngrep. Etter hvert innså jeg likevel at dette kunne bli vanskelig. Syntes også det var urimelig at jeg skulle måtte bruke tid på dette garantiarbeidet. Vi ble derfor enige om å benytte en fagmann til bytte av motoren. Det var den endelige AVTALEN mellom oss og dette ble ikke fulgt opp. At jeg som eier ikke ble informert om hva man mente ble avdekket som årsak til motorstøyen og heller ikke fikk mulighet til å uttale meg i forhold til dette, finner jeg ganske useriøst. Neida, her valgte man altså bare å returnere spilleren, uten å informere om noe som helst, ikke engang at motoren faktisk ikke var byttet, slik avtalt. Og dette til tross for at jeg ba om å bli holdt orientert da jeg sendte spilleren fra meg. I tillegg fikk jeg spilleren tilbake med en ny feil, nemlig ubalanse mellom utslagene på viserindikatorene ved avspilling, noe som ble forklart med at spilleren trolig hadde fått en skrell under postgangen til meg. Svært lite sannsynlig i følge andre fagfolk. Det samme ble brukt som en mulig forklaring på at motorstøyen var der fortsatt, noe som senere altså viste seg å ikke stemme. Denne erfaringen i sin helhet gjorde at jeg mistet all tillit til dere begge. For å få spilleren i orden måtte jeg imidlertid bare bite i det sure eplet å sende den på en ny rundtur i landet og stå for alle utgiftene selv.