Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jifbaderom, Du misforstår, aldrig røre avspillingshodet er det han mener.
    Som vist på bildet er innspillehodets azimuth kritisk, dette ses veldig lett på vu metrene, og som det er nevnt varierer dette med hver kassett så det er viktigt dette justeres for maks utslag før hver innspilling.
    Du mente jeg skulle prøve å endre avspillehodets azimuth, ser ikke hvorfor da dette er perfekt, og forseglet.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Jifbaderom, Du misforstår, aldrig røre avspillingshodet er det han mener.
    Som vist på bildet er innspillehodets azimuth kritisk, dette ses veldig lett på vu metrene, og som det er nevnt varierer dette med hver kassett så det er viktigt dette justeres for maks utslag før hver innspilling.
    Du mente jeg skulle prøve å endre avspillehodets azimuth, ser ikke hvorfor da dette er perfekt, og forseglet.
    setter han seg mere inn i Nakamichi som han burde, vil han til slutt komme over en spiller som gjorde det automatisk, men kun på avspillingshodet.
    er bare å se på hodet i en spiller er det en fjær bak.
    så å skrive aldri uten å begrunne har jeg problem med, har liksom ikke svar på begrunnelse som kun han vet..

Vedlegg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nu blir det litt forvirrende, vi snakket her om Tandberg. Om du vil kalibrere avspillingshodets azimut der setter denne til en referense verdi så kjøpte ferdig innspilte albums spiller fint, da må du ha spesiellt utstyr, du må da fortsatt justere innspillehodet før hvert opptak du gjør selv. Om testtonen matcher avspillehodet, og resultatet er rett frekvensgang, da er det ikke nødvendig å justere avspillehodet jo!
    Her er en DIY for Nakamichi https://naks.es/calibration-tutorial/
    Vet ikke helt hva du mener her....

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Nu blir det litt forvirrende, vi snakket her om Tandberg. Om du vil kalibrere avspillingshodets azimut der setter denne til en referense verdi så kjøpte ferdig innspilte albums spiller fint, da må du ha spesiellt utstyr, du må da fortsatt justere innspillehodet før hvert opptak du gjør selv. Om testtonen matcher avspillehodet, og resultatet er rett frekvensgang, da er det ikke nødvendig å justere avspillehodet jo!
    Her er en DIY for Nakamichi https://naks.es/calibration-tutorial/
    Vet ikke helt hva du mener her....
    der har du link til hva jeg tidl har lest meg opp på å også forklart i div tråder.
    er vanskelig å konkludere med noe annet kan være riktig, som ikke å røre i det heletatt. det faller bare på i det beste uvitenhet.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    det kan man godt, men disse Tandberg spillerene har egen test tone metode til dette.
    ellers er det heilt kurrant og bare justere til diskanten gjengis godt
    Nei, det er ikke test tone for avspillings azimuth på disse Tandberg og de aller fleste andre spillere er avspillings azimuth justerings skrue(ne) forseglet.
    Den det henvises til, er for innspilling om du leser hva, som står på innsiden av luken. Avspilling bør bare justeres av de, som virkelig har peiling og gjøres med korrekt utstyr

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.202
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Takker.
    Ja, det var bra. Og tapen er overraskende god.
    jeg fikk min eske i posten i dag. kan ikke se noe antyding til prikker her:) i esken og under forsegling men han sa jeg skulle si i fra hvis det var noe:) godt og vite at det endte godt alikavell :)

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Nei, de har ikke test tone for avspillings azimuth på disse Tandberg og de aller fleste andre spillere er avspillings azimuth justerings skrue(ne) forseglet.
    Den det henvises til, er for innspilling om du leser hva, som står på innsiden av luken. Avspilling bør bare justeres av de, som virkelig har peiling og gjøres med korrekt utstyr
    kjære deg har en tdc330 og jeg brukte samme skrue til å få bra avspilling. kom med hvor det står det kun gjelder avspilling. kan kanskje tolkes det kun er til opptak på bilde jeg la inn men det stemmer ikke. men etter innspilling er det meningsløst å sitte å justere fordi azimuth var feil på et opptak, men nak maskinen gjorde det automatisk som er greit

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Nei, det er ikke test tone for avspillings azimuth på disse Tandberg og de aller fleste andre spillere er avspillings azimuth justerings skrue(ne) forseglet.
    det er helt urimelig og ikke fornuftig, at en kan justere innspillingshodet selv, men ikke avspillings. siller du feil på ditt innspillingshode har justering av avspillingshode ingen god effekt. 3 hoders maskiner gjør en det samtidig, dem sitter somregel i samme hodehus. se siste bildet mitt.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ok, leste manualen til 440A. De skriver der at man bruker en 1000hz tone for å justere innspillehodets høyde til mest mulig output, de skriver også man kan bruke den innbygde 10khz tone til justering av innspillehodets azimuth. Avspillehodet må justeres ved bruk av azimuth kassett.
    (Redigert)

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    TCD har separate av og innspillings hoder. Justering av innspillings azimuth skruen innvirker ikke på avspillings azimuth. Det står eksakt samme tekst forklaring på innesiden av lokket på 330, 340 og 440. Avspillings azimuth skruen er en forseglet skrue, som du kommer til om du tar av hele front plata.

Den er merket playback azimuth på illustrasjonen i service manualen.

Vedlegg

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    TCD har separate av og innspillings hoder. Justering av innspillings azimuth skruen innvirker ikke på avspillings azimuth. Det står eksakt samme tekst forklaring på innesiden av lokket på 330, 340 og 440. Avspillings azimuth skruen er en forseglet skrue, som du kommer til om du tar av hele front plata.

Den er merket playback azimuth på illustrasjonen i service manualen.
    jeg justerte på skruen under luken og diskanten ble fra nesten ikke eksisterende til normal. hvordan får du det fysisk til å stemme hvis den knotten kun berører innspillingshodet ?

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    jeg justerte på skruen under luken og diskanten ble fra nesten ikke eksisterende til normal. hvordan får du det fysisk til å stemme hvis den knotten kun berører innspillingshodet ?
    Dette er jo normalt, du justerer innspillehodet så det ikke matcher med avspillehodet. Når du ser på vu metret når du skrur på innstillingen ser du dette, ved høyest utslag er innspillehodet perfekt i forhold til avspillehodet. Avspillehodet justeres IKKE.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Dette er jo normalt, du justerer innspillehodet så det ikke matcher med avspillehodet. Når du ser på vu metret når du skrur på innstillingen ser du dette, ved høyest utslag er innspillehodet perfekt i forhold til avspillehodet. Avspillehodet justeres IKKE.
    Hvorfor ble lyden bedre (under avspilling) når jeg skrudde på denne knoppen ?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.583
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tapen går over flere hoder, og disse hodene må være i lik høyde.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvorfor ble lyden bedre (under avspilling) når jeg skrudde på denne knoppen ?
    Ok, kunne redigere mitt innlegg men det er for seint. Under avspilling, om du justerer på skruen endrer du innspillehodets vinkel, dette medfører skjev transport av båndet og resultatet blir tap av diskant og ullen lyd.
    Du kan se dette om du bruker en billig kassett med toppen skåret av hvor hoderne er plasert, ta av kassettluken, spill båndet og du vil se det ikke er ideelt sikkert.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Ok, kunne redigere mitt innlegg men det er for seint. Under avspilling, om du justerer på skruen endrer du innspillehodets vinkel, dette medfører skjev transport av båndet og resultatet blir tap av diskant og ullen lyd.
    Du kan se dette om du bruker en billig kassett med toppen skåret av hvor hoderne er plasert, ta av kassettluken, spill båndet og du vil se det ikke er ideelt sikkert.
    Men hvis slik skulle det være helt galt på da på opptak etterpå og kanskje avspilling også, noe det ikke er og ser du på braketten er begge hodene festet på den så klart begge justeres selv om en kan gjøre det inviduelt på skruer på braketten i seg selv

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har aldrig opplevd at et bånd lyder ullent på 440A. Om du justerer skruen til ekstreme verdier og lar den sitte der kanskje men har aldrig hatt behov for det. Med alle bånd jeg har prøvd er det minimale justeringer der må til for å tilpasse innspillehodet.

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Har aldrig opplevd at et bånd lyder ullent på 440A. Om du justerer skruen til ekstreme verdier og lar den sitte der kanskje men har aldrig hatt behov for det. Med alle bånd jeg har prøvd er det minimale justeringer der må til for å tilpasse innspillehodet.
    Min den hadde stått i 20 år ca sa selger. Jeg har hatt den i 2måneder. Spilte kassett og lyden var mørk, justerte på knobben frem og tilbake til det ble bra (avspilling).
    Gjorde mitt første opptak med den for en 14dager siden, opptaket var veldig bra på både den maskinen og en annen. det hadde det ikke vært hvis hodene ikke justertes begge av den knobben riktig av meg.
    hvis det skulle vært slik at avspillingshodet er feil og jeg trodde jeg fikset det med å forandre retning på båndet med å skru Opptakshodet så mye det.Vrir båndet og høres fint ut på avspilling hadde ikke opptak hørt bra ut verken på denne eller annen spiller. Dessuten har ikke opptakshodet noen måte å vri båndet på se bildet, og med dobbel capstan absolutt ikke, når rullene klemmer båndet e det dem som bestemmer vinkel båndet går i, hodene justeres etter det.
    Noe skulle vært helt galt hvis teorien din stemmde men det er ikke noe galt eller rart med måten den tar opp eller spiller av på, det samme spiller jeg av bånd den har tatt opp på annen maskin( hvis da ikke den andre maskinen var like på halv8 som denne, men det motbevises jo når den spiller andre kasetter helt fint)

Vedlegg

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å tvile om hva vi skriver forstås. Du får heldigvis ikke gjort noe galt med avspillings azimuth, så lenge du kun justerer skruen for innspillings azimuth. Den går gjennom dekselet og kun til innspillings hodet. Om du ser nøye på bildet ditt er hodene festet i hver sin brakett under dekselet. Det venstre avspilling, høyre innspilling

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    Begynner å tvile om hva vi skriver forstås. Du får heldigvis ikke gjort noe galt med avspillings azimuth, så lenge du kun justerer skruen for innspillings azimuth. Den går gjennom dekselet og kun til innspillings hodet. Om du ser nøye på bildet ditt er hodene festet i hver sin brakett under dekselet. Det venstre avspilling, høyre innspilling
    Han mente å justere opptakshodet påvirker hvordan båndet går over avspillingshodet. Hvordan får en det til på denne spilleren med helt glatt og uten kanter opptakshode?

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Trondheim
    Nå begynner det hele å minne om kverulering! Hva slags mening er det med disse innspillene dine, @jifbaderom? Hva er det du vil ha frem som kan være av allmenn interesse???
    Mvh ToreP

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Både Niels og jeg snakker om justering av innspillings hodet. Men, som du riktig påpeker, det er ingen båndføring på innspillings hodet, så det skal nok ekstremt mye til for å påvirke avspilling ved å endre vinkel på innspillings hodet. Uansett all oppjustering av båndløp foregår først med at avspillings hode har riktig høyde og vinkel. Om det ikke stemmer vil justering av innspillingshodet kun gi riktig lyd på den berørte spilleren og kun de svært få spillerne, som har avspillings azimuth justeringsmulighet vil kunne gi riktig avspilling om feilen ikke er for stor. Disse spillerne er Nakamichi Dragon og CR-7, som gjør dette automatisk og for siste også ved manuell overstyring, samt CD one og DR-1 med manuell overstyring. de få endre er Tandberg TCD 911, manuell og Marantz SD930, samt en, eller to av Nakamichi sine TD spillere for bil. Satt bl.a. en av disse i Lamborghini Countach. Har ikke den siste (men var en drøm lenge ;) ) Men samtlige av de nevnte hjemme spillerne haar jeg i mine oppsett. Unødvendig for skryt, for svært mange her vet at kassett garderoben min er svært god. Men som dukumentasjon for at jeg har litt mer enn førskolen innen kassettspiller kunnskap.

slemmo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Antall liker
    570
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Bare for å ha sagt det, denne tråden er noe av det mest "toxic", fiendtligsinnet og kverulerende jeg har vært på i min tid på internett, og jeg har vært på internett siden begynnelsen av 90tallet.Her har vi altså en liten gjeng som er interessert i et så snevert interessefelt i Norge at sannsynligvis de fleste er representert i denne lille tråden på internett, også klarer man ikke gjøre noe bedre ut av det enn daglig krangling om alt mulig fjas. Den gamle regelen om at man ikke skal si noe på nett som man ikke ville sagt irl er kanskje verdt å ta til seg.

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.446
    Sted
    vest
    Bare for å ha sagt det, denne tråden er noe av det mest "toxic", fiendtligsinnet og kverulerende jeg har vært på i min tid på internett, og jeg har vært på internett siden begynnelsen av 90tallet.Her har vi altså en liten gjeng som er interessert i et så snevert interessefelt i Norge at sannsynligvis de fleste er representert i denne lille tråden på internett, også klarer man ikke gjøre noe bedre ut av det enn daglig krangling om alt mulig fjas. Den gamle regelen om at man ikke skal si noe på nett som man ikke ville sagt irl er kanskje verdt å ta til seg.
    Rene kable tråen detta

ToreP

Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Antall liker
    3.071
    Sted
    Trondheim
    Godt svart, @BirgerG ! Jeg har selv en Tandberg 310MkII og har ikke justert en døyt siden jeg kjøpte den nyoverhalt for snart 2 år siden! Den er en to- hoders modell og brukes dermed fortrinnsvis til avspilling av innspilte kassetter! Har prøvd å spille inn et par kassetter med denne, og synes ikke disse innspillingene er så verst!😇
    Ellers har jeg en Technics RS-BX501, som jeg også er fornøyd med! I tillegg 3-4 andre, litt eldre spillere! Er dermed en ekte kassett-venn!
    Mvh ToreP

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    1.736
    Sted
    Stavanger
    å stå for noe jeg var skråsikker på av flere grunner er ikke samme som fientlighet.

nå var jeg så skråsikker at jeg åpnet opp spilleren min for å se om tandberg gjorde det anderledes, tydeligvis.
    noe oppforbi la jeg inn et bilde fra en sony tc-k970es jeg hadde inntil nylig, den og andre 3hoders maskiner jeg har hatt sitter begge hodene inntil hverandre og i samme "hus" montert på samme justeringsskruer som det bildet viser.

legger ved bilde i dette innlegget her, så viser etter halve maskinen er åpnet at under platen som begge hodene sitter på, viser at under den platen er dem separat.

Peace ✌
    274152575_944835009556550_2312697407633415963_n.jpg

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette er ikke kverulering egentlig, det handler om å lære og vite mest muligt om den spilleren man har, og andre man er interessert i.
    Inspillehodet på Tandberg har båndstyr, jeg kan eksperimentere og se hvor mye det flytter seg ved avspilling når skruen vris på. Tandberg er ekstremt følsomme maskiner, om båndstyret der sitter helt til høyre på bildet ditt, ved trykkrull, bare rører båndet minimalt vil du se enorme problemer.
    Utydelig bilde du har der.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.016
    Torget vurderinger
    1
    Noe av diskusjonen har nok oppstått, som følge av missforståelsen av "sandwich heads" og to separate hoder for inn og avspilling. På forstnevnte vil justering av innspillingshodet også påvirke avspilling. Siste fører endring på ene hodet ikke til noen endring på det andre (relatert da til hodehøyde og azimuth) Case closed nå?

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tonehoder
    Har selv prøvd ved avspilling nå, og ja, lyden blir veldig dårlig når skruen vris ganske mye så det er logisk at tenke seg man justerer avspillehodet også med skruen men det gjør man ikke. Hoder sitter på hver sin blokk så det er innspillehodets båndstyr, eller bare vinklingen på det hode der gjør at båndet mister vinklingen da på avspillehodet også. Jeg har lært noe nytt idag, aldrig observert dette før.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn