kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Att. Asbjørn!!

Nå har jeg vært en drøy time i bunkers1 og spilt spikerne ut av veggen, skarptrommer, tomtoms, feit elbass, Mussorgsys Picture at an exhibition, vakker korsang. panfløyte, grisetung hardrock på 120 dB CLEANT.......

Finn den AMT-jævelen, akkurat DEN eneste som gjør det med slik kraft, trykk, "live" feeling og den uanstrengtheten som 1m. MODERNE gode horn/drivere med 30 kg. magnetkraft klarer, og jeg skal være den første til å ta av meg hatten! Så skal jeg drite i den samme hatten og ta den på meg igjen!!

Herfra er det en ny linje. De som piper om forvrengning, frekvenslinearitet, vannfall og gud vet hva har ikke lenger adgang til min oppmerksomhet dersom de ikke har opplevd et slikt anlegg og den musikkgleden det formidler hele veien fra knapt hørbart til live-nivå! PERIOD.

No hard feelings, Asbjørn, måtte bare få det ut - det låt så inni helvete her nå i kveld at jeg har aldri hørt makan.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Det er helt klart en noe annen skål når vi snakker om deling fra ca 15k og oppover.
    Jeg tror ikke det. I prinsippet er det akkurat det samme - bortsett fra (selvsagt) at hele "problemet" flyttes tilsvarende opp i frekvens og derfor blir mindre påfallende.

Og kanskje tilogmed (hvis du har flaks) dermed matcher diskant/mellomtonehornets rolloff noe bedre - skjønt det er i de fleste tilfeller tvilsomt. De aller fleste drivere/horn faller som en stein når de først når opp til sitt frekvensmessige maksimum - et 6dB filter vil aldri kunne matche en slik rolloff.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    å si noe som ikke kan tilbakevises om delefiltre/delehz blir nesten umulig, hvis en ikke da har LANG praktisk erfaring med akkurat en kombinasjon,(1) en ting er målinger, men subjektive lytteinntrykk , egne preferanser, komponent typer,tilogmed KABLER.

at et element har lav forvrengning gjør det ikke mindre musikalsk, mener jeg så tidlige målinger av ag uno i stereophile, forvrengningen var så lav i mt området at det tangerte måleutstyret ! Etter min mening er lav forvrengning noe av det som utgjør forskjellen på low og highend.

er det slik at kompresjonsdrivere har generelt høy forvrengning ? og jeg som endelig har fått ut fingern.. kansje det er slik at gode konvensjonelle mt enheter i waveguides kan gi et bedre resultat ( lavere forvrengning ?) allikevel, men så var det det med lytte inntrykk da. tilbake til (1)..

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Att. Asbjørn!!

Nå har jeg vært en drøy time i bunkers1 og spilt spikerne ut av veggen, skarptrommer, tomtoms, feit elbass, Mussorgsys Picture at an exhibition, vakker korsang. panfløyte, grisetung hardrock på 120 dB CLEANT.......

Finn den AMT-jævelen, akkurat DEN eneste som gjør det med slik kraft, trykk, "live" feeling og den uanstrengtheten som 1m. MODERNE gode horn/drivere med 30 kg. magnetkraft klarer, og jeg skal være den første til å ta av meg hatten! Så skal jeg drite i den samme hatten og ta den på meg igjen!!

Herfra er det en ny linje. De som piper om forvrengning, frekvenslinearitet, vannfall og gud vet hva har ikke lenger adgang til min oppmerksomhet dersom de ikke har opplevd et slikt anlegg og den musikkgleden det formidler hele veien fra knapt hørbart til live-nivå! PERIOD.

No hard feelings, Asbjørn, måtte bare få det ut - det låt så inni helvete her nå i kveld at jeg har aldri hørt makan.
    Vi får invitere hverandre på besøk når de høyttalerne jeg bygger rundt en sånn AMT-sak er ferdige. Tror ikke den vil være i stand til å konkurrere med horn og dedikert lytterom i ekstrem dynamikk, men det bør bli pretty darn good til å være en kassehøyttaler i en vanlig stue. Håper jeg. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Ja, se DET er en helt annen eksersis, Asbjørn. Selvsagt. AMT kan spille forrykende bra, det vet jeg da, men den illusjonsgjenskapingen (c) Sluket som jeg nevnte ovenfor er jeg redd ikke lar seg gjenskape med AMT slik jeg kjenner prinsippet. Mulig det finnes bak buskene der ute, utstyr som er radikalt annerledes og heftig i så måte men da er det ike akkurat vanlig eller godt kjent, ei heller kommersielt så tilgjengelig.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    grelv skrev:
    BHO skrev:
    Det er helt klart en noe annen skål når vi snakker om deling fra ca 15k og oppover.
    Jeg tror ikke det. I prinsippet er det akkurat det samme - bortsett fra (selvsagt) at hele "problemet" flyttes tilsvarende opp i frekvens og derfor blir mindre påfallende.
    Og kanskje tilogmed (hvis du har flaks) dermed matcher diskant/mellomtonehornets rolloff noe bedre - skjønt det er i de fleste tilfeller tvilsomt. De aller fleste drivere/horn faller som en stein når de først når opp til sitt frekvensmessige maksimum - et 6dB filter vil aldri kunne matche en slik rolloff.
    Her er du ved det jeg egentlig poengterte, og en annen ting er jo at vi ikke hører så godt der oppe over 16k. Det tror og mener jeg er mye av grunnen til at integrasjonen virker enklere høyt i frekvensområdet.
    Like forbanna er det lett å høre at diskanter som går langt over det, gjør noe med lydbilde.
    Jeg har prøvd stupbratte filter, og synes slakke filtre spiller mer naturlig. En annen ting er at filtre med en masse komponenter synes å ødelegge lyden. Less is more.....bare komponentene er gode.
    Det er nå min ringe mening uten målbare bevis. ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    En liten kommentar til dette med forvrengning og kompresjonsdrivere;

- virkelig gode kompresjonsdrivere (og dyre, er jeg redd) brukt sammen med optimalt horn er noe av det mest forvrengningsfattige som finnes.

- dårligere (og gjerne billige...) drivere med tilsvarende dårlige horn som kanskje ikke en gang er beregnet på den benyttede driver kan oppleves helt motsatt, og låte skrekkelig. Og ikke bare p.g.a. tradisjonell distorsjon selvsagt.

Husk at e godt system gjerne har en effektivitet på 20-30%, mens tradisjonelle dynamiske elementer kan ligge på 2-5%. Dette betyr at de må jobbe så utrolig mye mer for å fremvise samme lydtrykk, og mye av tilført effekt går med til varme og en masse andre gjøremål enn å produsere lyd.

Et horn er det mest effektive settet å koble den elektriske energien som beveger en svingspole og derved bevegelsesenergi oer til å skape lydbølger - et horn er en akustisk forsterker i så måte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    BHO skrev:
    grelv skrev:
    BHO skrev:
    Her er du ved det jeg egentlig poengterte, og en annen ting er jo at vi ikke hører så godt der oppe over 16k. Det tror og mener jeg er mye av grunnen til at integrasjonen virker enklere høyt i frekvensområdet.
    Like forbanna er det lett å høre at diskanter som går langt over det, gjør noe med lydbilde.
    Jeg har prøvd stupbratte filter, og synes slakke filtre spiller mer naturlig. En annen ting er at filtre med en masse komponenter synes å ødelegge lyden. Less is more.....bare komponentene er gode.
    Det er nå min ringe mening uten målbare bevis. ;D
    Amen to that, brother - jeg har testet ut alt fra 6-24 dB på flerveis-systemer og ender alltid opp med 6 dB. Mange fabrikanter anbefaler riktignok 12 dB på sine drivere, men det er nok mer av beskyttende årsaker enn av lydmessige.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Jeg har gått fra 48dB filtre til en periode med 18dB filtre til 6dB filtre som jeg bruker nå.
    Sier ikke at 6dB filtre er "bedre" enn f.eks 18dB filtre. Man kan få det mest til å virke ....

Det er tidlig på morran og jeg har ikke fått i meg noe kaffe ennå ....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    løsningen kan altså være et 6db som går over til 12/18 litt unna delehz - av beskyttende årsaker

slurp !

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    En slags "frekvenskondom" (c) Sluket....

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Når det gjelder forvrengning på kompdrivere skal man ha i bakhodet at de ofte måles
    ved 110dB ut. Da har mange konvensjonelle diskantelementer gått i stykker allerede...

;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg liker spesielt:
    sensitivity 108db/watt@100feet! :eek:
    ikke noe puslegreier!
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Tenk dere en stakkars 20 mm dome i SILKE (!!!) som skal prøve å gjengi peaker på 120 dB fra energien til en hi-hat som en trommeslager tar løpefart og dæljer til... i tillegg til andre ting kanskje... Kan ikke være så vanskelig å skjønne at oppgaven er dødfødt.

Ganske morsomt å se spec'en på tøffe drivere; maks SPL 136 dB/rated power.. ;D ;D

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    pengesluk skrev:
    En slags "frekvenskondom" (c) Sluket....
    He he et annet ord for delefilter, et begrep for fremtiden, spørs hva det koster til sluket i copyright

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Av generalpreventive hensyn er det vel best å ikke oppgi prisen her..

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Kommer frekvenskondomen med flere smaker eller kun i nøytral?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Kun en smak - smaken av suksess - men den kommer i flere "kurvehellinger" ;D ;D ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    er det noen tommelfinger regel for kompresjonforholdet mellom membranarealet og halsen på hornet?
    øker følsomheten med økt kompresjon? pga aksellelert luftstrøm?
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Selve prinsippet bak kompresjonsdrivere er nettopp forholdet mellom membranarel, fasepluggens åpninger (normalt er disse kanskje kun en tiendel av membranarealet) og og hornhalsen. Følsomheten er også en funksjon av hvor stor magnetisk kraft som driveren klarer å generere i membranens spolegap (blir som hk. på "bakjula" for en bil) og kombinasjonen av spolens trådareal og vekt. Normalt ligger effektiviteten opp mot 30-35% på en skikkelig konstruert og bygget kompresjonsdriver, mens et vanlig dynamisk element gjerne ligger på 1-2%, i det mest ekstreme tilfelle kanskje opp mot tre prosent bare.

Det er "motstanden" i systemet, og guiden av luftstrømmen som avgjør effektiviteten sammen med magnetstyrken. Er hornet f.eks. for kort så blir effektiviteten dårligere fordi driveren "ser" mindre motstand og lufta vil bakse rundt med mindre styring.

Det er denne motstanden som membranet møter i den lille avstanden til fasepluggen, kombinert med sporene i fasepluggen, som er selve kompresjonsprinsippet. Viktig er at materialet i membranen er stivt, lett og formstabilt, derfor anvendes det gjerne metall, hvorav eks. Beryllium har suverent best egenskaper.

Maksimalt av hva som i dag er oppnåelig m.h.t. magpower i magnetgap er i praksis 26-27.000 Gauss. Deretter er det forhold som membranstørrelse (en klassisk 2" exit driver har ofte 4" eller ca. 100 mm. diameter på membranen) materiale og membrantykkelse som avgjør hvor stor kompresjon (eller trykk om du vil) som driveren kan generere uten oppbryting og andre problemer; igjen i kombinasjon med fasepluggens utforming og samlet areal. Fasepluggen har i tillegg som oppgave å sørge for at alle de kanalene den er utstyrt med får lydbølgene til å treffe likt i hornhalsen.

ALt er som vanlig trade-off; styrke, materialer, diameter, hornprofil, lengde, munningsdiameter osv. osv.

Et eksempel på meget høy følsomhet er de råeste ALE og GOTO driverne, som ligger på rundt 116 dB. Årsaken er meget eksotiske materialer, grenseløse magneter og ultralette membraner. Ulempene er at de tåler lite effekt (men mer enn nok til hjemmehifi), veier mye (inntil 100 kg.) og koster mye - en halv mill. på det værste... Mer typiske PA-drivere stopper gjerne på 110 dB, trade-off mot lavere følsomhet er mye større effekt-tålighet, robuste membraner (vel, i forhold til de ekstreme da..) og lavere vekt/pris og serviceability "on the spot"

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    permorten skrev:
    kompresjonsdriver kun i diskant ? veldig høye impedanser - hvorfor velge slike verdier, mindre kondensatorverdier i filter ?
    Slik jeg ser det er viktigste fordel at høyere impedans drar mindre strøm fra forsterkeren, og ganske mange forvrengningskomponenter blir redusert når strømmen avtar, både i utgangstrinnet i forsterkeren og i høyttalermotoren. Høy følsomhet og høy impedans er en bra start for å redusere forvrengning. Den utredningen om dempefaktor har derimot en sterk duft av BS - "4,5 times more control and presicion!" De kan jo ikke engang stave "precision", langt mindre måle det.

Alle tre driverne er forøvrig kompresjonsdrivere i den konstruksjonen.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    nedre mt/midbass ser for meg ut som en ordinær enhet med stor støvhette ( for bedre kobling til hornet), mt ligner da på en vanlig mt dome , men mulig denne har en faseplugg som monteres utenpå ?

mvh

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    permorten skrev:
    kondensatorer "forspent" med dc, dette er brukt av andre også.
    Dette ble introdusert av JBL for ca 20 år siden, og var/er vanlig i store monitorer og prestisje-seriene Everest og K2.

Gir IMO klare hørbare forskjeller i passive filtre - og er mye mer effektivt/nyttig for lydkvalitet enn "eksotiske" (les: ekstremdyre) delefilterkomponenter.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    og du trenger 4 ganger så store verdier..

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    permorten skrev:
    nedre mt/midbass ser for meg ut som en ordinær enhet med stor støvhette ( for bedre kobling til hornet), mt ligner da på en vanlig mt dome , men mulig denne har en faseplugg som monteres utenpå ?
    Sluket får arrestere meg hvis jeg trår feil her, men min forståelse er at en kompresjonsdriver i prinsippet er et "vanlig" høyttalerelement med membran og motor som er beregnet for å jobbe mot den akustiske motstanden i et horn. Det kritiske punktet er at membranarealet er større enn det trangeste punktet i halsen på hornet, sånn at membranen komprimerer luften i kammeret mellom membranen og halsen i hornet. Det gir driveren "tettere luft" å jobbe med, noe som reduserer impedanseforskjellen mellom driver og luft, noe som igjen øker effektiviteten betydelig. Den fysiske utformingen kan være ganske lik en "direct radiation driver" eller ganske forskjellig, med eller uten faseplugger og lignende, men det er dette driftsprinsippet som kjennetegner kompresjonsdriveren. Trur eg.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    dvs alle enheter som sitter i horn og har mindre hals enn membranareal er kompresjonsdrivere ? enheten BLIR muligens kompresjonsdriver først når du monterer den inn , men dette er vel i utgangspunktet ikke det, eller - disse er nok custom til avantgarde, og fått data som gjør dem egnet til formålet , men kompresjonsdrivere - definisjonsspørsmål, misforstå meg hvis du vil..

kompresjonskammer og mindre hals er vel et virkemiddel i å påvirke output slik at en får ønsket frekvensgang.

, men jeg er ingen ekspert her, reagerte vel bare på at de har valgt en slik tilnærming. Kansje de oppnår lavere forvrengning til en lav pris ? hmmm - dette hørtes nesten litt diy ut !

mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Igjen, ekspertisen får rette på meg hvis jeg er på bærtur, men en god kompresjonsdriver har best mulig impedansematching mellom de bevegelige delene og luften. Med perfekt matching blir den teoretiske effektiviteten 50 %. En god kompresjonsdriver sørger også for at bølgefronten er tilnærmet plan når den når frem til halsen på hornet selv om avstanden fra forskjellige punkter på membranen til halsen er ulik. Da kan en faseguide være en særdeles god idé, spesielt for høye frekvenser hvor det trengs lite løpetidsforskjell for å skape stor faseforskjell. Da vil kompresjonen foregå mellom membranen og kanalene i faseguiden, slik som Sluket beskrev. Stiv membran er heller ikke så dumt, ettersom den kommer til å arbeide mot et betydelig trykk. Dessuten vil frekvensgangen også komme an på forholdet mellom motorkraft (BxL), seriemotstand og bevegelig masse, sånn at gigantiske motorer og lette membraner av rent unobtainium har noe for seg. Ikke rart det blir dyrt hvis det skal være riktig, riktig bra.

Jeg mistenker at Sluket ikke godkjenner annet enn integrerte drivere med faseplugg og det hele som en ekte kompresjonsdriver, uansett hvilke bølgelengder det er snakk om. Eller?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Asbjørn skrev:
    permorten skrev:
    Sluket får arrestere meg hvis jeg trår feil her, men min forståelse er at en kompresjonsdriver i prinsippet er et "vanlig" høyttalerelement med membran og motor som er beregnet for å jobbe mot den akustiske motstanden i et horn. Det kritiske punktet er at membranarealet er større enn det trangeste punktet i halsen på hornet, sånn at membranen komprimerer luften i kammeret mellom membranen og halsen i hornet. Det gir driveren "tettere luft" å jobbe med, noe som reduserer impedanseforskjellen mellom driver og luft, noe som igjen øker effektiviteten betydelig. Den fysiske utformingen kan være ganske lik en "direct radiation driver" eller ganske forskjellig, med eller uten faseplugger og lignende, men det er dette driftsprinsippet som kjennetegner kompresjonsdriveren. Trur eg.
    I det store og det hele riktig observert. Den første kompresjonsdrivervarianten var UTEN faseplugg, og koblet direkte på et horn, hvor hornhalsen er mindre enn membranarealet. Der har du PRINSIPPET. Deretter er det liten likhet mellom et vanlig høyttalerelement og en komp.driver. Driverens membran har gjerne form av en invertert dome, og har spolen i YTTERKANT av diameteren i motsetning til et vanlig dynamisk element hvor spolen sitter inn mot senter. På ttrettitallet kom fasepluggen på banen, en forbedring som består i en plugg montert foran membranet, i overgangen driver/horn med hensikt å forbedre visse akustiske problemer i kompresjonskammeret. Tredje forbedring besto i riktigere spalter/hull gjennom fasepluggen slik at det ble lik avstand fra membranet og til utløpene i fasepluggen. Denne konstruksjonen gjør at driver/horn ikk trenger å være en integret del fra starten, og man har friheten til å prøve ut varierende hornstørrelser, profiler og andre variabler. enkelte drivere har fortsatt opprinnelig konstruksjon uten faseplugg, og noen også med "normal" dome og ikke invertert. Idag har man simulerings- og målemuligheter i forbindelse med faseplugger/horn som gjør at det er langt enklere å få til konstruksjoner som spiller tålelig bra. Men det er fortsatt ikke lett..

I prinsipp kan et dynamisk element brukes som en kompresjonsdriver, men da må elementet være konstruert for dette spesielt, bl.a ha evnen til å tåle de store trykkene som oppstår i hornhalsen. Klassiske eksempler er Altec's typiske kabinetter hvor du ser at hornhalsen er innsnevret i forhold til selve det dynamiske elementet (A5, A7 osv.) Dette er da egentlig ingen kompresjonsDRIVER som sådan, bare et vanlig element som er montert i et kabinett hvor denne innsnevringen forårsaker kompresjon av en viss grad.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    permorten skrev:
    interresant lesning - ag sin løsning

http://taein.com/product/prod_brd_view.asp?prd=avg&mkr_code=1304&pid=10017&table=brd_10230

kompresjonsdriver kun i diskant ? veldig høye impedanser - hvorfor velge slike verdier, mindre kondensatorverdier i filter ?

kondensatorer "forspent" med dc, dette er brukt av andre også.

enhet utstyrt med "jordingskobling" også et diy trick

mvh
    Intet nytt under solen, nei. mellom-bassen og mellomtonen er vanlige elementer, diskanten er en kompresjonsdriver. Som alltid (vel, nesten alltid) så er det typisk mumbo-jumbo for å fremstå som nyskapende og unik i virkemåter og konstruksjoner. Det handler om å fange oppmerksomhet her som i alle andre markedsføringssammenhenger. Dette er ikke anderledes enn "dermatoligisk testet med clinomyn og polynam - opptil 40% lengre hårskygger enn torsdag" Proaktiv retinol.

At the end så er det resultatet, nemlig lyden, som teller, og den oppfattes som kjent subjektivt og er vanskelig å utstyre med noen fasit.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Klassisk eksempel på en kompresjonsdriver fra Altec

Her ses den inverterte dome-formen på membranet, fasepluggens ganger og utløpet i driverens munning (som så kobles til hornets hals som fortrinnsvis har eksakt samme diameter og vinkel som driverutløpet.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Her en moderne driver fra Cogent.

Først den delen av fasepluggen som membranet "ser" - tenk dere det trykket som membranet må produsere for å presse lyden gjennom disse små spaltene..

Her er utløpet på fasepluggen, her sees tydelig ekspansjonen i slissene. Presisjonsarbeide, 1 uke.

Vedlegg

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Venter på et par horn fra Autotech... JMLC350 og E-OS15, begge for 1.4" drivere (kanskje en tabbe for 350 horna, men ser for meg de kan bygges om dersom nøden blir stor). Jeg har vurdert Radian745NEOPB.
    Har dere anbefalinger til andre 1,4" drivere som kunne gjort en bedre jobb? - da noenlunde innenfor samme prissegment.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Får ikke håpe det er kupping av tråden din permorten, men jeg lurer fortsatt på gode 1,4" alternativer .
    Radiandriveren koster Ca 300usd pr stk. For denne summen så finnes det alternativer både fra BMS, Beyma, Faital Pro og de andre mer komerse fabrikatene. Ser også at 1" alnicodriver fra GPA koster 260usd pr. Stk og regner da med at 1,4" utgaven ikke er mange ganger dyrere... Noen som vet?

Jeg har med andre ord et visst slingringsmonn rundt Radian driveren.
    Innspill og anbefalinger mottas med stor takk.

Burde jeg også opplyse om munningsvinkelen på hornet ???

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Tytte71 skrev:
    Hvis du tenker på vinkelen i utgangsmunningen på kompresjonsdriveren, så er det en del som mener at denne bør matche hornets vinkel i starten av hornhalsen. Jeg har akkurat beregnet/tegnet et LeCleach horn som matcher en JBL 2441 2" driver, og det kan gjøres i Hornresp. Vet ikke hva Autotech gjør, men standardhornene de selger går jeg utfra er like i og med at de lager en "mould" og støper. Man kan også få de til å lage custom horn, men da snakker vi oppstartskost på 2500$. Hør med Autotech hva slags vinkel de har på hornet.
    Det ligger forøvrig noe informasjon ute på DiyAudio angående vinkel på noen kompresjonsdrivere, men ikke alle er der.
    Når det gjelder 1,4" drivere, så mener jeg Aair eller H.R bruker en Altec/GPA, hvis jeg ikke husker helt feil. Sluket bør vel også kunne si noe om disse. Har ikke erfaring med 1,4" selv.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Hvis du tenker på vinkelen i utgangsmunningen på kompresjonsdriveren, så er det en del som mener at denne bør matche hornets vinkel i starten av hornhalsen. Jeg har akkurat beregnet/tegnet et LeCleach horn som matcher en JBL 2441 2" driver, og det kan gjøres i Hornresp. Vet ikke hva Autotech gjør, men standardhornene de selger går jeg utfra er like i og med at de lager en "mould" og støper. Man kan også få de til å lage custom horn, men da snakker vi oppstartskost på 2500$. Hør med Autotech hva slags vinkel de har på hornet.
    Det ligger forøvrig noe informasjon ute på DiyAudio angående vinkel på noen kompresjonsdrivere, men ikke alle er der.
    Når det gjelder 1,4" drivere, så mener jeg Aair eller H.R bruker en Altec/GPA, hvis jeg ikke husker helt feil. Sluket bør vel også kunne si noe om disse. Har ikke erfaring med 1,4" selv.
    Tusen takk for tipset... skal tråle diyaudio for info :) Antar også de har en standard hos Autotech - sendte en epost til de med spørsmål. Har forresten vært i dialog med Jazeck angående custom horn og de gjør cnc maskinerte mye rimligere enn 2500usd. Betinger nok at hornene ikke er alt for svære, slik at de går i maskinen.
    hmmm...hadde vært interessant å vite hvor stort vinkelavviket kan være før det blir hørbart.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Tytte71 skrev:
    Tusen takk for tipset... skal tråle diyaudio for info :) Antar også de har en standard hos Autotech - sendte en epost til de med spørsmål. Har forresten vært i dialog med Jazeck angående custom horn og de gjør cnc maskinerte mye rimligere enn 2500usd. Betinger nok at hornene ikke er alt for svære, slik at de går i maskinen.
    hmmm...hadde vært interessant å vite hvor stort vinkelavviket kan være før det blir hørbart.
    Ja, når jeg fikk pris på custom horn mener jeg det var et 250hz eller noe i den duren, og da skjønner jeg at det koster. Vet det ligger noe i tråden om JMLC horn, men det var lite..finner ikke resten for øyeblikket.
    Hvilken vinkel som gir hørbart avvik kan man bare gjette seg til egentlig. Det hadde vært interessant å målt et horn som var perfekt mot et som ikke var det, og se hva som dukket opp. Hvorvidt man hadde hørt det er jo en annen greie.
    Hvis du feks ser på en del av firkant hornene ala TAD TH-4001 eller lignende, så begynner jo disse med rund hals i driveren, så festet til en adapter, som går over i en firkantet horn hals. Skal man være petimeter, skulle man jo tro dette gjorde større utslag. LMC og Grelv har jo nylig målt et slikt horn med en JBL-2446 2" driver, med pene resultater ifølge LMC, så hvem vet. Målinger er jo ikke alt. Det eneste jeg bet meg merke i, var at LMC mente det kanskje låt litt snillt, aka "snillere" enn AG hornene han er vant til. Dette har trolig med preferanser å gjøre, og betyr ikke at noe er galt med frekvensresponsen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har skrevet om dette ved flere anledninger før; TAD's trehorn TH-4001 er utviklet for å spille optimalt sammen med TAD's driver TD-4001, som har en litt spesiell faseplugg. Denne kombinasjonen er optimal.

TAD TD-4001 driver i andre horn er ikke optimalt.

TAD TH-4001 horn brukt med andre drivere er langt fra optimalt.

Det er ikke så enkelt som å swappe drivere/horn uten videre. Særlig ikke denne kombinasjonen, hvor hornet attpåtil er et radialhorn.

Samme gjelder Vitavox horn og deres S2 driver. Utviklet og kalkulert som en enhet.

Selvsagt kan du montere en hvilken som helst driver på et vilkårlig horn og lyd blir det. Men av og til er konstruktøren og produsenten faktisk de som gjør den beste jobben. TH-4001 og TD-4001 er et slikt tilfelle.

TH-4001 låter på ingen måte "snilt" med TD-4001. Dette er noe jeg VET. Har både TH-4001 med TD-4001, AG Trio og 5-6 andre horn/driverkombinasjoner som er prøvd ut.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    sikkert riktig!
    har dessuten lest at noen mener det ligger "korreksjoner" i hornet for matching mot deres egen driver og det bekrefter resultatet jeg opplevde med JBL 2446 i TAD TH4001 klonen
    LIKEVEL målte og spilte 2446 bedre i Trehornet enn i JBLs eget horn!
    Skal det bli optimalt må man nok ha TAD + TAD ja...helt enig
    mvh
    Leif

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Tytte71 skrev:
    Får ikke håpe det er kupping av tråden din permorten, men jeg lurer fortsatt på gode 1,4" alternativer .
    Radiandriveren koster Ca 300usd pr stk. For denne summen så finnes det alternativer både fra BMS, Beyma, Faital Pro og de andre mer komerse fabrikatene. Ser også at 1" alnicodriver fra GPA koster 260usd pr. Stk og regner da med at 1,4" utgaven ikke er mange ganger dyrere... Noen som vet?

Jeg har med andre ord et visst slingringsmonn rundt Radian driveren.
    Innspill og anbefalinger mottas med stor takk.

Jeg også kikket rundt etter driver og jeg skjønner at å gi spesifikke råd på driver også innebærer råd på horn, slik grelv tidligere skrev i denne tråden " større forskjell på membraner og horn enn driverene fra jbl.".

det er tilsynelatende kjempefine ting fra alle merkene du nevner og det er få /ingen her som har sammenlignet på en slik måte at de har gitt hver enkelt driver optimale vilkår.

det kan være kombinasjoner derute - kansje uprøvde som fungerer ekstremt bra og garantert også det motsatte !

Munningsvinkel på driverene burde vel vært oppgitt, mener vel å ha lest noe om dette på jbl - du finner endel info om dette også på andre forumer.

Rådet jeg fikk på denne tråden gikk på tad og jbl , jbl drivere robuste ting som det finnes endel av på bruktmarkedet, slik at en kan komme økonomisk ihavn hvis en ikke fikser dette

mvh
    per morten

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn