Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Sånn forutenom litt nostalgi drømming om store effekt trinn så går dagene i litt oppussing og snekkring hjemme og litt tilspilling av pickuper på kveldene med tilhørende småjusteringer...... og de er det mange av. Zyx Ultimate Dynamic har vist seg og være et aldri så lite rasedyr hvor en millimeter feil vei i en eller annen retning gir store utslag på lyden. Den nye Jelco 12" armen viser seg og være et godt nytt supplement i Jelco sitt utvalg av armer...... men jeg kan jo ikke røpe altfor mye her..... skal jo tross alt presentere en omtale om den snart :)

    Ellers har en ny preamp kommet på plass og jeg begynner så smått og bli kjent med den.

    Kabler....... ja litt nye kabler har jeg fått inn også, bla topp modellen til XLO, det er en kabel jeg gleder meg til og høre hvordan vil bli lydende i anlegget mitt. Jeg ba om og få teste den da jeg etterhvert har fått god erfaring med XLO sine armkabler som jeg synes gjør en glimrende jobb i det største platespiller oppsettet mitt.
    Er høyttalerkablene like gode som armkablene så vil det bli et godt løft i lyden..... og intet er bedre enn det, skjønt man skal kanskje ikke håpe på altfor mye fra en kabel..... eller ?? :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Driver og leter frem bilder etter et data crash og det dukker opp litt av hvert ;)

    Legger ut en liten bildeserie med DrFeickert Blackbird og 9" og !2" SME serie V armer under justering....... inklusive "Doktor" Rudi som er klar for operation på bildene..... alt sterilt.... ha ha ;).



    L1030614.jpg
    IMG_9690.jpg
    IMG_9685.jpg
    IMG_9675.jpg
    IMG_9672.jpg
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.586
    Sted
    Sørlandet
    Spørsmål til Doktor Rudi;

    Hvilke protraktorteori foretrekker doktoren? Stevenson? Löfgren A? Löfgren B (Baerwald) eller noen andre? Og hvorfor om jeg kan spørre?

    Mvh
    -BB-
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Spørsmål til Doktor Rudi;

    Hvilke protraktorteori foretrekker doktoren? Stevenson? Löfgren A? Löfgren B (Baerwald) eller noen andre? Og hvorfor om jeg kan spørre?

    Mvh
    -BB-


    Har skrevet side opp og ned opp dette emnet tidligere, men kort oppsummert:
    Kommer litt an på hva/hvilken geometri armen er laget for.
    Jeg er av typen som for lengst har innsett at det er nyttesløst og henge seg opp i EN teori i og med at det ikke finnes et korrekt svar.
    En radial arm kan kun justeres på den måten at man flytter 0 punktene, man eliminerer aldri sporingsfeilen.... man bare flytter på den.
    Så lenge man er innenfor de mest kjente geometriene så er det hele egentlig i mål........ men så kan man selvfølgelig justere utifra om man har et spesielt favorittkutt på en plate og sørge for at sporingsfeilen er minst mulig på akkurat det kuttet.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.450
    Antall liker
    12.586
    Sted
    Sørlandet
    Tusen takk for et veldig fint svar på mitt relativt flåsete spm.

    ”man eliminerer aldri sporingsfeilen men flytter på den”

    Så enkelt kan det altså forklares.

    Mvh
    -BB-
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Til-spilling av pickuper er kjedelig..... men nødvendig skal man få et riktig test resultat...... så da er det bare og spille i vei. I mellomtiden tok jeg meg tid til og sortere platesamlingen og da dukket det opp både en og to og ti-tolv plater jeg ikke har spilt på mange år, så hvorfor ikke kombinere til-spilling av ny pickup og se om testobjekts pickupen klarer og puste nytt liv i gamle plater. Som sagt så gjort og mange gamle plater fant veien opp på platetallerken, noen med glimrende resultat og andre låt som jeg kan huske de alltid har gjort........ MEN så dukket jeg på den gamle War of the worlds, en plate jeg kjøpte for 40 år siden og som var noe nytt og nesten skremmende den gangen den var ny i 1978. Det hele går ut på at Mars-vesen innvaderer jorden en gang for 100+ år siden, hovedforteller på platen er ingen ringere enn Richard Burton og mange kjente navn medvirker på platen. Morsomt og høre denne igjen og høre at Zyx pickupen graver frem detaljer jeg ikke kan huske og ha hørt før.
    Men altså: her er et bilde av 40 års jubilanten.


    War of the worlds.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Som tidligere nevnt er ny preamp innhandlet og tatt i bruk..... og jeg har til og med begynt så smått og bli kjent med den. Lydmessig er det på ingen måte noen revulution, men jeg har fått dobbelt så mange ballanserte innganger og jeg kan justere gain på hver inngang.....og det liker jeg. Balanse kontroll og mulighet for skifting til endelig fase er også på pluss lista mi. Barnslig som jeg er så er det mest gøye at jeg kan navngi hver inngang, så no1 er DP riaa, no 2 er EAR riaa, no 3 er LInn riaa...... ja du skjønner..... det går mye i riaa'er ;)



    justert.jpg


    L1030800.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Det går sakte fremover i kjeller'n, litt nødløsnings bilder har kommet opp på veggene inntil kunstneren jeg har anlitet skal bli ferdig med sine krusseduller, så i mellomtiden blir det litt togbilder på veggene.

    Litt senking av et rack (tatt vekk en hylle) og oppsetting av en Target platespillerhylle gjør at jeg kan ha en spiller ekstra oppkoblet

    Ellers er det til-spilling av pickuper og sortering i platebunken det går i....... og med det nærmeste må jeg sette meg ned og begynne og skrible litt om Martin Logan høyttalerne også........ de spiller så godt at de fortjener en lang og god omtale....... men de er håpløse modeller og ta bilder av...... nær uansett vinkel så blir det feil....... men øss får sjå om det blir en løsning på det....... må jo ha noen fine bilder.


    L1030822.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for et veldig fint svar på mitt relativt flåsete spm.

    ”man eliminerer aldri sporingsfeilen men flytter på den”

    Så enkelt kan det altså forklares.

    Mvh
    -BB-
    ...og så vanskelig. For hvordan vil du fordele sporingsfeilen? Hvor vil du ha nullpunktene? Hvor langt inn mot spindelvev går egentlig rillene på de platene du spiller? Etc, etc.? ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har lyst til og skryte litt av vesle anlegget....... det er ikke veldig dyrt, det er ikke veldig fancy....... og det er definitivt ikke siste skrik...... men speller bra... DET gjør det...... overraskende bra vil jeg påstå og hadde jeg blitt plassert foran dette vesle anlegget i en blindtest kunne jeg nok fort gjettet på at det var noe langt dyrere jeg lyttet til. Det er tydelig at ingen har fortalt de små Proac One SC høyttalerne at de er like store som en skoeske str 45, størrelsen er ganske lik LS3/5A, men lyden kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Så lenge det finnes ProAc One SC kan jeg ikke fatte at folk kjøper LS3/5A. I dag er den sistnevnte kult forklart, men med vesentlig dårligere dynamikk, manglende evne til og spille selv normalt høyt og nær 0 dypbass, samt totalt fraværende perspektiv kunnskaper og høy pris er jeg dypt uenig i kultforklaringen av LS3/5A. De vesle ProAc'ene gjør alt bedre til lavere pris etter min mening.
    Jeg kjøpte forøvrig mitt første sett av LS3/5A i 1979 og har hatt 4 forskjellige sett siden, men de blir aldri værende hos meg lenge.
    Grunnen til at jeg ha hatt så mange sett er jo andre folks stadige skryt om hvor fantastiske LS3/5A er og jeg har flere ganger begynt og tvile på meg selv og kjøpt nye par for og sjekke meg selv........ men de er like herlig dårlige hver gang....... og joda, de kan ha sin sjarm i små rom ved lave volumer, men utover det er det over og ut.

    Når det gjelder vesle anlegget så består jo det av en supermoddet Sony XA5ES og en kraftig oppgradert QED Vector Reference som er moddet av Asle Kvernmark til det u-gjenkjennelige på innsiden og koblet sammen med hjemmelagde sølvtråder i bomulls strømper med Bullett plugger og selvfølgelige loddet med Cardas loddetinn for loddinger med helhetlige molekylstrukturer.
    Effektrinnet er mitt 42 år gamle GAS Son of Ampzilla som Roar Malmin har renovert litt på og høyttalerkablene er de gamle topp modellene til Wireworld i bi-wire utgave.
    En T+A strømskinne og noen få strømfilterkabler er det også i anlegget og det hele er koblet til en egen 16a kurs.
    Det hele spiller jædrans bra om jeg må få si det selv, og selv om høyttalerne står nær inntil bakvegg så mestrer de alikevel å lage et flott perspektiv og faktisk også litt 3d opplevelse..... riktig så gøy og lytte til, det låter varmt og naturlig i mellomtonen med god oppløsning og faktisk så er det litt bass der også, faktisk så mye at det virker ganske så naturstridig... er flere som har vært på besøk som har lurt på hvor subben står.
    Skal bli morsomt og gi en demo når det kommer litt flere audiofile innom på besøk.
    Det neste må bli og koble opp en platespiller i dette anlegget........ har jo noen u-virksomme stående her...... men det er jo gøy og kjøpe noe nytt også 8)

    L1030813.jpg
    L1030815.jpg
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Son of Ampzilla er fremdeles god vare etter min mening. En kompis bruker den sammen med Dalquist DQ-10. Skikkelig auforisk!.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Disse dukket opp i en eske og har vel ikke vært hengt opp på noen vegg de siste 40 ? årene...... så for og være litt i nostalgiens hjørne så skal de få henge oppe en liten stund......... skremmende er det dog og tenke på at det er 40+ år siden jeg kjøpte de og var på konsertene.
    Runaways konserten var vel i Chateu Neuf om jeg ikke husker feil og var pyton, de spilte så høyt og var så drita eller høye at man nesten ikke hørte forskjell på sangene..... det var et eneste rot......... mens Manfred Mann konserten foregikk i Ekeberg hallen og var litt bedre. Husker vi gledet oss til "Davy's on the road again", men fikk en blass sløv versjon som beviste at de tydlighvis var drita lei og spille den sangen....... konklusjonen den gangen var som nå......... det låter MYE bedre hjemme ;)


    L1030811 justert.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har blåst litt liv i min gamle trofaste følgesvenn........ min Pioneer PLC-590, altså topp modellen fra Pioneer for det europeiske markedet anno 1978......... og faktisk er dette et av ganske få produkter som er oppegående selv i dag 40 år senere. Dette driv-verket er av meget bra kvalitet og matcher man det med riktig pickup og arm så blir det lydmessige resultatet riktig så bra. Jeg satte den opp nå med en SME M2-9" arm som i for seg er en veldig god match og en Lyra Helikon SL pickup jeg hadde liggende, men det er ikke nødvendigvis noen kjempegod combo da Lyra'en blir litt vel kjølig og analytisk i klangen i denne comboen, men du verden hvor detaljert den spiller. Kanskje kan denne spilleren sammen med en varmt klingende riaa passe bra i vesle anlegget mitt som allerede har en varm og naturlig spille karakter........ men så var det det med riaa da..... hva skal man velge der montro....... kanskje en EAR 834 vil gjøre seg.
    Problemet er bare at hvis det blir vellykket, så blir jeg sittende og høre mere på vesle anlegget enn det store anlegget..... og på store anlegget har jeg allerede brent av en ny Mercedes E klasse på i år....... så jeg burde vel få brukt det litt også og at det ikke bare står der til pynt....... men av en eller annen grunn er det mer moro med slike anlegg som egentlig ikke har altfor store forutsetninger til og spille bra..... men som man faktisk får til og spille helt rått...... det store anlegget er det liksom en selvfølge at spiller bra.... så det er liksom ikke så spennende.



    L1030810.jpg
    L1030808.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har bestilt et abstrakt oljemaleri til kjeller'n type litt stort, kunstnern har fått beskjed om bruk av knalle farger da kjeller'n jo har grå vegger og grått gulvteppe....... grått er visstnok moderne stil, men akk så kjedelig (50 shades of grey, ha ha)...... så jeg må ha litt farger som liver opp litt. Regner med at det blir en kopi av et eller annet kjent noe, lurte også litt på noe og ha på sideveggene...... kanskje finnes det noe som også har litt akustisk egenskaper og ha der...... skjønt det vil i såfall bli hengende på sidene av høyttalerne og jeg vet ikke om det har så mye og si der...... har nok mer og si i taket og bak i rommet..... men me får sjå.
    Men sakte men sikkert går det mot en form for ferdigstillelse av stereo rommet..... så da får jeg begynne og bygge en ny garasje kanskje ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Det begynner å bli ordentlig fett i kjeller`n hos Rudi.
    Siden du allerede har brent av et budsjett tilsvarende en grei Mrecedes i E-klassen antar jeg at dette også er på innkommende!?

    https://www.hifisentralen.no/forume...jE7fQ==&displaytype=gallery&PagePosition=1083




    Nei Power'n..... det Gryphon settet er et hakk for nytt for meg, jeg vil ha et likt sett av det jeg hadde en gang i tiden.....og nei, E klassen er brukt på strømfiltere, høyttalere og preamp...... i tillegg kommer oppussingen, varmepumpe, el-arbeidene og solskjerming....... har brukt mye mer enn jeg liker og tenke på.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.023
    Antall liker
    12.922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Deler dine synspunkter Rudi på ProAc One SC.
    Har selv eid disse to ganger, først S, så kom SC i hus.

    De gjør veldig mye riktig, bare i mindre skala enn svære og gode høyttalere. Fin balanse, og låter veldig bra på mye musikk, untatt når det blir store orkestere og musikk med "massiv" lyd.
    Jeg har aldrig hørt LS3/5A, men diverse Spendor jeg likte godt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Så var endelig omtalen om Martin Logan Classic ESL 9 publisert....... og det passer jo bra at det snart er helga så ned pakkingen av disse høyttalerne kan begynne og oppsettingen av Rockport'ene kan starte........ etter det så er det bare litt farge igjen på veggene og litt nye gardiner å sånnt som gjenstår.... så er egentlig lytterommet klart....... vel det vil si...... det store racket skal bygges om og det skal platespiller og riaa opp i det lille anlegget og det skal en Target hylle til opp et eller annet sted og og og....... er visst ikke helt ferdig enda alikevel :rolleyes:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    De fleste ganger er jeg treig og har gooooooood tid...... men så serru så skjer det ting fort fort fort og i dag ved 07.00 tiden mens jeg fremdeles drev med ZZZZZZZZZZZZZ så ringte det på døra, der stod det en representant fra UPS med pakke til meg....... men siden jeg fremdeles var opptatt mitt i sagbruket mitt, så leverte han/hun pakken på posten, så når jeg endelig våknet etter en hard natts "jobbing" på sagbruket så fikk jeg dratt bort på posten og hentet pakken og i den var det litt av hvert snacks, bla:


    L1030870.jpg


    og:

    L1030869 (2).jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Fikk med batteri power supplyet også...... men det skal jeg koble til senere og se hva det gjør med lyden.

    Jeg har jo en gang for mange år siden testet Trigon Vanguard II med Volcano med godt resultat og nå som Vanguard finnes i en MKIII versjon som påstås og være en ny konstruksjon.... så må jo den testes ut, spesielt nå som jeg skulle prøve med riaa og platespiller oppsett i vesle anlegget........ og første inntrykket er at dette kommer jeg til og lytte mye på. Nå er ikke Lyra Helikon SL noen optimal match i SME M2 9" pga av for lite dempe egenskaper i armen til en såpass stiv pickup, men for utenom noen u-ønskede resonanser i bassen så spiller det knakandes godt...... det tok ikke mange sekundene og konstantere at her er det potensiale for mye godlyd....... så dette skal jobbes litt videre med.


    L1030872.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    På plass, men nå starter utprøvingen om hvor de skal stå i rommet....... og de er så jædrans tunge og flytte på, så selv sånn en og en cm er et helvete....... men i følge Art Dudley så skal dette være 450 pounds og pure fun når de endelig står der de skal stå.



    L1030879.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.712
    Antall liker
    7.968
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukte handkle under høgtalarane då eg finjusterte plasseringa. Det vart råd å flytte på dei då. Men mine småttingar veg berre 85 kg/stk, så det kan hende du får større utfordringar enn meg.
    Sannsynlegvis er det mindre jobb å finplassere dine enn mine, tenkjer eg.
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Har hånddukene liggende under enda...latskapen lenge leve :rolleyes:
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Hei. Interessant å se innom tråden her, samt å lese dine tester på audiophile.no

    Hvilken av dine platespiller rigger foretrekker du hvis du bare skal sette deg ned for å nyte musikken? - altså, om du skulle stoppet med testing og bytting: hvilken ville du beholdt? (om det er greit at jeg stiller et slikt spørsmål). Du har jo tre veldig forskjellige spillere (nei, sikkert flere? Tenkte på Dr Feickert, Giro(?), Linn, men og noe japansk direktedrevet)

    Og: jeg har en Lyra Kleos (stereo normal output) som jeg er svært godt fornøyd med og som har vært i ca ukentlig moderat bruk siden 2012 (la oss si 300 timer som er langt mindre enn hva den skal klare). Er det noen holdbarhet å passe på utover driftstimer (ikke hørt noe galt), men tenker på om noe kan bli hardt og/eller sprøtt som skal være fleksibelt. Bruker Lyra stylus cleaner, la oss si annenhver uke, men med lengre opphold når lite tid til å spille plater.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hei. Interessant å se innom tråden her, samt å lese dine tester på audiophile.no

    Hvilken av dine platespiller rigger foretrekker du hvis du bare skal sette deg ned for å nyte musikken? - altså, om du skulle stoppet med testing og bytting: hvilken ville du beholdt? (om det er greit at jeg stiller et slikt spørsmål). Du har jo tre veldig forskjellige spillere (nei, sikkert flere? Tenkte på Dr Feickert, Giro(?), Linn, men og noe japansk direktedrevet)

    Og: jeg har en Lyra Kleos (stereo normal output) som jeg er svært godt fornøyd med og som har vært i ca ukentlig moderat bruk siden 2012 (la oss si 300 timer som er langt mindre enn hva den skal klare). Er det noen holdbarhet å passe på utover driftstimer (ikke hørt noe galt), men tenker på om noe kan bli hardt og/eller sprøtt som skal være fleksibelt. Bruker Lyra stylus cleaner, la oss si annenhver uke, men med lengre opphold når lite tid til å spille plater.



    Vedr din Kleos...... den burde holde i minst 10-12 år med forsiktig bruk, det eneste som kan skje med den er stort sett at gummi opphenget kan bli morkent med årene..... som med alle andre pickuper, men det er ikke noe jeg ville bekymret meg over på ennå mange år.
    Dog skal det sies at jeg ville vært veldig restrektiv med såpevannet til Lyra, men med forsiktig bruk av det på kun diamanten så går det vel greit. Ta en titt på diamanten en gang i året i et mikroscop og er det noen avleiringer så bruk heller en vibrator på den enn alt dette superdyre oppvaskvannet .
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Har egentlig ikke noen favoritt....... men skal jeg pushes til og velge kun en, så måtte det blitt Simply Black'en, den har et skikkelig fundament i bassen det er vanskelig og komme forbi.
    Tenkte og forandre litt på den og få bygd på en ny armbase på den slik at den kunne ta 12" armer og sendte den tidlig på sommeren til Kråkerøy for oppgradering, men etter og ha vært der i 9 uker uten at det hadde skjedd en dritt, så hentet jeg den hjem igjen og har tatt den i bruk igjen som den var.

    Montegiro spilleren lyder bra den om enn med en noe kjøligere og nøytral karakter fra driv verket enn fra Simply Black'en, den store fordelen med Montegiroen er jo at man kan sette på så lang arm man bare måtte ønske..... 14"..... 20" ja hvor lang man vil.

    Linn LP12'en min er jo en spiller med de aller fleste oppgraderinger som er og få..... og den spiller veldig bra, men den mangler fremdeles det der siste lille nederst i bassområdet....... har man ikke en spiller som Simply Black'en og sammenligne med vil man neppe noen gang savne noe med LP12'en...... men nå har jo jeg det....... alikevel bruker jeg rett som det er LP12'n for og sammenligne med....... den er jo tross alt nærmere "vanlige" spillere enn mange av de andre jeg har og når jeg tester pickuper og slikt er det jo viktig og kunne danne seg et bredere bilde av lydegenskapene til pickupene enn kun fra en spiller.

    DrFeikert Blackbird spilleren med oppgraderte føtter montert med SME V12 armen låter fantastisk bra sammen med MySonicLab Signature Platinum pickupen og er en match made in heaven...... men sjelden i bruk desverre....... kunne egentlig tenkt med og byttet ut Blackbird'en og opp til en Firebird slik at jeg kunne ha en 12" arm og en 14" arm montert samtidig....... DET hadde vøri noe....... vi får se hva lommeboka tillater etterthvert.
    Nå for tiden er DrFeikert spilleren testbenk for den nye Jelco armen og jeg liker virkelig lyden fra denne sammen med en Orotofon SPU pickup.

    Med Montegiro spilleren er det jo mulig og sette opp flere armer samtidig og dermed muligheten for direkte sammenligning..... f.eks brukte jeg den en del når jeg testet forskjellene på SME serie V i 9" og 12" utgave, da brukte jeg vel faktisk 2 stk Lyra Kleos om jeg ikke husker helt feil.

    Jeg har jo rett som det er både kjøpt og/eller lånt 2 stykk av samme pickup for A-B testing....... hadde som sagt 2 Lyra Kleos, 2 Lyra Titan "i", 2 stk Miyajima Shilabe og 2 Kansui og ikke minst 2 stk MySonicLab Signature Gold...... det aller dyreste jeg har hatt på Montegiro tallerkenen var når hjalp til med ut testingen av et par nye DaVinci pickuper........ da var det pickuper for 60,000 euro på spilleren...... husker jeg sa til meg selv at: "nå må du faen ikke nyse":cool: .

    Må kanskje nevne vintage spillerene mine også......... de lyder godt også...... den gamle Kenwood KD500'en med Jelco SA750 arm og en gammel Garrott pickup spiller fint og kan være super i et vintage oppsett.

    Pioneer PLC590 spilleren med SME M2-9" arm og Lyra Helikon SL pickup spiller på en måte som jeg tror vil overraske svært mange og til tross for høy alder på driv verket så gir det de fleste spillere i opp til 10k kategorien i dag et realt ass-kick.

    En av tingene med vinyl hobbyen jeg finner mest fascinerende er og finne frem til gode combo'er, det og greie og frem det siste lille ut av en spiller er gøy og det behøver ikke og være noen dyr spiller..... faktisk er det mer gøy og få en eldre eller rimelig spiller til og yte som en svindyr en....... men det kan ta mye tid og noen ganger kan det være noe så dumt som underlaget til spilleren eller føttene som gjør utslaget hvorvidt en spiller låter bra eller ikke eller hvilken kabel som passer inn...... eller ikke i det hele tatt....... men man lærer litt etter litt ;)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for svært utfyllende og interessante svar på begge mine spørsmål. Artig at du mener Simply Black Classic på mange måter slår nyere og dyrere spillere som du også er fornøyd med. Har hørt en mindre arvtager hos Veteran Hifi i Stockholm spille fantastisk på Harbeth PS3ER - mitt favoritt-HT-merke
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Ikke "Classic"..... men den større og vesentlig tyngre 330 modellen. Mirre og company laget denne kun med henblikk på og være minst like bra eller bedre enn SME modell 30 og etter min mening lyktes de bra. Har snakket med Mirre senere om og starte produksjonen igjen av 330 spillerne, men han sier at de er såpass omfattende og tidtakene å produsere at prisen ville blitt svært høy i forhold til hvordan det en gang var og at han heller ville vie tiden til og lage litt rimeligere spillere for et bredere publikum, men også å ta et skritt enda lenger oppover og lage en ultimate spiller eller Simply Black Maximus som den ble hetende. Det er en spiller som jeg selv uten hverken og ha sett eller hørt så godt som kan garantere at er "The real deal".... Mirre's konstruksjoner er vel gjennomtenkte.
    For en del år siden laget Mirre en spiller som ble kalt det "The beauty", jeg har vist frem noen bilder av den tidligere, men kan pga tidligere pc krasj ikke finne igjen bilder av den....... men Mirre samarbeidet litt med Clear Audio og de har laget en enklere versjon av den..... skal se om jeg klarer og finne et bilde av den...... den var virkelig a beauty.
    Alt i alt er Mirre en av virkelig få i denne branchen jeg har respekt for.... han setter seg sine mål og følger det hele opp og lager skikkelige ting..... en ordentlig entusiast.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Som regel bruker jeg to pickuper av samme type når jeg tester......... men noen ganger er jeg heldig og blir kontaktet av folk som tidligere har vært i branchen og blir tilbydd ting..... og da kan det gå som her...... om jeg ikke husker helt feil så fulgte det med en fjerde en også :)



    P1010715.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.558
    Antall liker
    7.662
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Et dårlig og uskarpt bilde, men det skal egentlig vise frem hastigheten Simply Blacken snurrer med, den går utrolig stabilt på 33,38 og perværst stabilt til og være en spiller med kun en motor. Vi brukte DrFeikert målesutsyr og Kim fra Exotic audio i Danmark sa han aldri tidligere har målt en spiller som går mer stabilt enn denne.


    P1010644.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.630
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ser du er interssert i JBL Jubal høyttaler. Har sett de prisene de har på Ebay. Det er mange som ikke vil sende. Ser en JBL L65 som er priset over 16000,- i USA(med mye skade på fineret). Med frakt og avgifter (moms)så vil de komme på godt over 20000,-. Jeg kjøpte 2 par JBL L112 for noen år siden, da betalte jeg ca 7000,- paret. Nå vil de komme på rund 13000,- i USA. De ene paret skiftet jeg ut kantoppheng på, samtidig flikket jeg på membranet der det gamle kantopphenge var limt på oversiden med rødt lim:) Det andre paret måtte jeg restaurere med rep av hjørner, stofframme og nytt frontstoff. Har også gamle JBL drivere som jeg skal bruke på et JBL prosjekt. Da skal jeg forsøke meg på en''klone'' av den mere sjeldne modellen til JBL fra begynnelsen av 70 tallet. Da kan jeg prøve ut de forskjellige kit (combos) som ble levert på den tiden. Var ute etter 375 horn driveren. Men den har også blitt kostbar. Så da må jeg heller se meg etter pro utgaven.
    Ellers syes jeg denne tråden er interessant. Da det også som omhandler analog. Har tenkt å oppradere til ny RIIA trinn(eller kanskje en step up trafo) i første omgang. Har 2 vintage platespillere liggende også, som jeg skulle ha gjort noe med.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Takk for kjempefin tråd! Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du ønsker deg JBL Jubal. Som god venn av den norske JBL-importøren siden vi var ungdommer, har jeg prøvd det meste av JBL-modellene og L65 er ikke en jeg savner :) Skulle jeg ha en av de jeg prøvde/eide på den tiden, ville jeg definitivt valgt L101 (med tregrill og marmorplate) eller kanskje aller helst L 300 - etter min mening en av de mest vellykkede modeller fra den tiden.

    Men smaken osv... Prøver på ingen måte å disse dine preferanser, men er nysgjerrig på hvorfor akkurat denne modellen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn