Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg åpnet nettbanken min i sted for og sjekke tilstanden......regnet med og se mange 0'er som seg hør og bør før jul....... men neida, der hadde en allerede vært og Vipps'et inn 300 kroner til "Julenissen"...... pengene er allerede overført til sparekontoen til neste års gatebarnfest........ så allerede nå er det penger på den kontoen.......det tegner godt for neste år.



    Både kona og jeg ble rørt, så takk på vegne av barna.
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.891
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Rudi....min gode mann, som gjør tanker om til handling.

    Neste vinter/høst, har du å legge ut nødvendig info til forumets medlemmer til å støtte neste års fest for gatebarna, så vi kan være med å støtte en sak der det virkelig monner.

    Rudi er et strålende eksempel på at det kan skjule seg mye annet bak et "nick" som bruker tid på hvilken mm eller mc pickup vi skal bruke på den armen, eller hvilken kabel som matcher den og den amp/ høyttaler komboen.

    Det er mange ting her i livet som er gir LITT større kontraster enn godlyd i den store sammenhengen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg åpnet nettbanken min i sted for og sjekke tilstanden......regnet med og se mange 0'er som seg hør og bør før jul....... men neida, der hadde en allerede vært og Vipps'et inn 300 kroner til "Julenissen"...... pengene er allerede overført til sparekontoen til neste års gatebarnfest........ så allerede nå er det penger på den kontoen.......det tegner godt for neste år.

    Vis vedlegget 522778

    Både kona og jeg ble rørt, så takk på vegne av barna.
    Støttes med 300kr :)

    O
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Litt bilder fra dagens gatebarnfest på McDonalds i Cavite City.

    20.jpg
    21.jpg
    22.jpg
    23.jpg
    26.jpg
    27.jpg
    29.jpg
    30.jpg


    Nederste og siste bilde er av våre frivillige hjelpere (og familie som trofast stiller opp hvert år, uten de hadde det ikke blitt mye til fest)....... og selvfølgelig min svigermor som er det nærmeste Mor Theresa man kan komme, hun gjør alltid uselvisk hva hun kan for og hjelpe andre og er godheten selv.


    En form for julegave fikk jeg i dag når jeg hørte at en dame i den Filipinske gruppen av damer i den katolske kirken i Moss har latt seg innspirere av oss og i dag startet hun sin egen gatebarnfest i storbyen Cebu lenger syd i Philipinene........ det gledet meg stort og høre....... kanskje enda flere kan la seg innspirere etterhvert.... det hadde vært topp.

    Fortsatt God Jul alle sammen.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Flott gjort,Rudi.
    Er det noen som fortjener dette så er det de barna.

    Ha en fin jul videre!

    O
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Respekt er det eneste jeg kan si.
    Du er herved utnevnt til Østfolde store sønn, med et giverhjerte av gull.
    Fy satan vi har noe å lære.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Takk for hyggelige ord og tilbakemeldinger, de varmer, men jeg har i alle år vi har drevet med dette ønsket at "personen meg/Rudi" skal være mest mulig usynelig, fordi dette ikke handler om meg, jeg skaffer tilveie penger og jeg stiller opp som julenisse når jeg har mulighet til det, men utover det eksisterer jeg ikke....... og når folk skryter av meg føler jeg meg utilpass og flau fordi jeg føler liksom ikke at det vi gjør er noe spesielt....... det er som kona sier.....we share litt av våre blessings........ men ikke misforstå, jeg er glad for tilbakemeldinger og også litt ekstra penger fordi da kan vi hjelpe flere med Noche-buena (matposer)....... det er flere og flere eldre som ikke har nåla i veggen og som rett og slett sulter i hjel og det er hyggelig og gi noen av de litt julemat.

    Jeg har lyst til og fortelle noe som gledet meg stort for noen år tilbake..... dere husker kanskje super tyfonen Jolanda som traff Filipinene fryktelig hardt i 2013...... etter det var byer som Tacloban nærmest utslettet og maaaange tusen mennesker var uten hus, vann og mat. I den forbindelse ble det laget flyktningeleire bla i Cavite City bestående av 99 telt og i teltene ble det plassert masser med enkelt personer (altfor mange barn) som hadde mistet sin familie med 4-6 personer pr telt. Svigermor fortalte meg om det hele og da greide vi faktisk og kjøpe inn 99 poser med Noche-buena, slik at alle i flyktningeleiren fikk julemat i allfall, selv om det nok monnet lite, fordi de allerede hadde mistet alt, men det føltes alikevel litt stort og vite at vi greide og fø over 500 mennesker i allfall en kveld som virkelig trengte det.......det syntes jeg var litt kult og det gleder meg faktisk enda nå 5 år senere. Pengene til det hele fikk vi i fra at vi hadde satt av penger til en tur til Palawan med unga, men kona og jeg snakket med unga etter at vi hadde vært i flyktningeleiren og spurte om vi skulle kanselere turen til Palawan og heller kjøpe mat til alle barna i leiren for pengene og unga syntes det var en god ide..... og da ble det som det ble......ingen tur på oss, men masser med glade fjes og vi ble overøst med takknemlighet i leiren.
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Noe av det første jeg så på gata i downtown Manila da jeg ankom en januardag i 2008 var nakne små barn som ble vaska/dusja på fortauet under en stump alminnelig hageslange.
    Sånt gir litt perspektiv på våre egne liv...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og når folk skryter av meg føler jeg meg utilpass og flau fordi jeg føler liksom ikke at det vi gjør er noe spesielt....
    Du skal bestemt ikke føle dig "flau".... tvertom..
    Fik en tåre i øjenkrogen, da jeg læste de sidste 3 sider i din tråd nu. Det du gør er intet mindre end fantastisk, uselvisk og er et skub til os alle om at være mindre selviske. Håber du på et eller andet tidspunkt i 2019 vil sende mig en PB med konto info. Så bli´r det donation herfra også.
    Forsinket, gledelig jul herfra :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du skal bestemt ikke føle dig "flau".... tvertom..
    Fik en tåre i øjenkrogen, da jeg læste de sidste 3 sider i din tråd nu. Det du gør er intet mindre end fantastisk, uselvisk og er et skub til os alle om at være mindre selviske. Håber du på et eller andet tidspunkt i 2019 vil sende mig en PB med konto info. Så bli´r det donation herfra også.
    Forsinket, gledelig jul herfra :)
    Ja, jeg synes dette initiativet er verdt en oppriktig tommel opp. Jeg regner med at kontonummert i post #644 går til neste års julefeiring. :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Du skal bestemt ikke føle dig "flau".... tvertom..
    Fik en tåre i øjenkrogen, da jeg læste de sidste 3 sider i din tråd nu. Det du gør er intet mindre end fantastisk, uselvisk og er et skub til os alle om at være mindre selviske. Håber du på et eller andet tidspunkt i 2019 vil sende mig en PB med konto info. Så bli´r det donation herfra også.
    Forsinket, gledelig jul herfra :)
    Ja, jeg synes dette initiativet er verdt en oppriktig tommel opp. Jeg regner med at kontonummert i post #644 går til neste års julefeiring. :)


    Jeg har fjernet bildet med konto nummeret i innlegg 644 da det kun var ment og vise at et generøst medlem hadde satt inn 300 kroner allerede til neste års (2019) fest før 2018 festen hadde startet (vi ble tatt litt på sengen der) og ikke en oppfordring eller at jeg ba folk om og gi/donere penger til neste års fest.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Legg gjerne ut vipps info om du vil,flere som sikkert vil støtte dette. Det er en god sak som det står enormt respekt av!

    O
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Man blir litt satt ut når man tenker over hva man puttet i munnen igår, hva som gikk i matbosset når man ser hvordan andre folk har det. Vekker en tanke her jeg sitter å inntar mat igjen. Opne døra på kjøleskapet og ikke klare å bestemme seg hva man skal putte på brødskiva. Og jeg vet at sikkert 20-30% av det som står der inne, vil bli surt og kasta.

    Jeg jobber jo også i dagligvare og ser mye mat som blir kasta pga datometking. Feks, du vet de klasetomstene som ligger i en papp boks...? Om en av de er krasja så må de andre 5 kastes. Dette er ikke regel fra butikken / kjeden. Nei det er regelverk fra et tilsyn som passe på at vi ikke får i oss dårlig mat blant annet. Jeg forstår ikke hvorfor vi ikke kan gjøre slik som man gjør hjemme. Tar de 5 hele tomatene ut. Skyller de og selger de. Vi får ikke engang lov til å gi de bort til blåkors ol orginisasjoner.

    Uansett Rudi. Jeg er kjempeglad for at du deler med oss. Dere har virkelig forstått hva julen er. Keep up the good work. Og fortell meg hvor neste donasjon skal gies.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Utkjøring og utdeling av Noche-buena i et slum område og noen bilder fra pakkingen.

    41.jpg
    42.jpg
    43.jpg
    44.jpg
    45.jpg
    46.jpg
    47.jpg
    48.jpg


    I år hadde vi 2 slike lass med matposer og de ble alle utdelt i shanty-town i Cavite City.

    Nederste bilde viser nevøen min Miko som bærer og bærer.....og bærer ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Legg gjerne ut vipps info om du vil,flere som sikkert vil støtte dette. Det er en god sak som det står enormt respekt av!

    O

    Skulle noen ønske og støtte det vi driver med kan de bare sende meg en PM her på HFS så kan jeg sende konto nr og eller telefon nr man kan Vippse til....... alle penger vil bli satt rett inn på sparekonto og 100% av beløpet vil bli brukt til mat og fest for gatebarn i 2019.
    Skulle noen ønske og gi penger skal jeg vise bilde av hva som står på kontoen fremover.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    U got mail
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Jeg har vært i Manila et par ganger, og den fattigdommen som man får innpå seg, selv helt inn i sentrum av byen gjør at man tenker hvor heldig man er som har trukket vinnerloddet og blitt født i Norge.
    Det er også godt å se at noen evner å gjøre gode tanker om til gode handlinger. Det står det utrolig stor respekt av.

    God jul til deg og dine, Rudi.

    Roy
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan fortelle litt lett om hva vi driver med.
    Jeg kan ikke redde verden, jeg kan ikke forandre hva som skjer........ det er veldig mye jeg "ikke kan"........ MEN, jeg kan forandre dagen EN dag i året for noen.
    Festen vi lager til hvert år er for de barna som alltid henger utenfor McDoanlds el lign som sjekker søppelkassene etter noe og spise og som står utenfor og tigger og som aldri slipper inn på steder som McDoanlds fordi de ikke har og har aldri hatt nok penger til og kjøpe noe der.
    Kona mi er filipinsk og katolsk noe som vanlighvis henger sammen med filipinske jenter........ og selv om jeg ikke akkurat er veldig religiøs av meg så har jeg fulgt henne i kirken i mange år og en av de beste tingene med henne er at hun alltid sier: "We should all share our blessings, then the world would be a better place for us all"........ så engang for mange år siden surret denne settningen hun alltid sa oppe i hodet mitt og jeg tenkte at det må da være noe vi kan gjøre med et eller annet, men det er vanskelig for det er så stor fattigdom der borte at man liksom ikke helt vet hvor man skal begynne. Men altså, jeg kom på at det måtte være moro for disse gatebarna og komme inn på McDonalds og faktisk få noe og spise....... i begynnelsen innviterte vi med små gjenger med barn inn på McDonalds og kjøpte mat til de, men barna var redde fordi de var vant til og bli jaget av vaktene....... så jeg tok det hele opp med svigermor. Vi kom til slutt frem til at hvis vi stenger av bakgaten og bestiller mat og entertainment dit, så kunne vi lage en liten fest hvor barna kunne leke fritt og få mat. Som sagt så gjort og nå har ballen rullet i noen år og festen blitt større og større for hvert år, noen år leier vi hele 2dre etage på McDonalds og innviterer opptil 150 barn dit eller vi har gatefest og bestiller mat dit........ så jeg har kjøpt mer McDonalds mat enn de fleste gjør i løpet av et helt liv. Så en dag i året i løpet av julen så får barna ris & kylling + hamburger og drikke, vi leier inn Dj og maskot fra McDonalds og har konkuranser og leker hvor alle vinner, vi opererer ikke med tapere, alle barna vinner denne dagen og som nevnt tidligere hadde vi hele 440 gaver og gi bort i fjor. Hver gavepose har f.eks en liten bamse, litt godteri, en ballong og kanskje en T-skjorte eller slippers. I fjor hadde vi også 50 ordentlige bamser som vi fikk en veldig god pris på i en butikk. Svigermor er verdens flinkeste til og kjøpe inn ting og forhandle frem gode priser på alt. Er jo litt morsomt når det kommer 3 tri-cycler fullastet med McDonalds mat og de som jobber på McDoanalds vet alle hvem jeg er..... de tenker vel bare: nå kommer han gærningen som gjør at vi må jobbe som gale igjen.
    Jeg tenkte mange ganger på og gi penger til etablerte organisasjoner, men etter at jeg fant ut av at store deler av pengene aldri kommer frem til de som trenger det så valgte vi våres egen vei hvor 100% av midlene kommer frem til de som trenger det.
    Vi har 2 ex naboer som hjelper oss med 2000 kroner hver i året og så sparer kona og jeg en tusing pr måned og vips så har vi nok penger til det hele, men det er mange som hjelper til frivillig og hjelper til med pakking og henting og bringing, samt servering og opprydding, trykking av innvitasjinskort og lign, vi låner stoler på den lokale skolen i nærheten......... ja også glemte jeg da....... vi har som regel nok penger til at vi kjøper inn ca 150 bæreposer med ost, litt skinke, brød, kjeks og ris til familier i slummen..... så alt i alt får vi kjempevaluta for pengene......... så det var litt om jule-hobbyen min/våres.





    Vis vedlegget 522613 Vis vedlegget 522614 Vis vedlegget 522615 Vis vedlegget 522616 Vis vedlegget 522617
    Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen! Fantastisk fint du deler dette med oss andre, Rudi


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Rørende og vekkende lesning. Takk for jobben du gjør Rudi. Man kan ikke annet en å bli forlegen her man velter seg i all sin overflod.
    Håper du legger ut en tråd i god tid før neste års prosjekt, slik at man kan få muligheten til å i det minste bidra med noen kroner.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.831
    Antall liker
    5.476
    Sted
    Holmestrand
    Jeg åpnet nettbanken min i sted for og sjekke tilstanden......regnet med og se mange 0'er som seg hør og bør før jul....... men neida, der hadde en allerede vært og Vipps'et inn 300 kroner til "Julenissen"...... pengene er allerede overført til sparekontoen til neste års gatebarnfest........ så allerede nå er det penger på den kontoen.......det tegner godt for neste år.



    Både kona og jeg ble rørt, så takk på vegne av barna.
    Kan du opprette en egen tråd med opplysning om hvor/hvordan vi skal sende penger etc?
    Jeg f ejs har ingen kontaktinfo, og kan da ikke sende penger.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    198
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Dette setter ting litt i perspektiv Rudi. Imponerende.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Jeg åpnet nettbanken min i sted for og sjekke tilstanden......regnet med og se mange 0'er som seg hør og bør før jul....... men neida, der hadde en allerede vært og Vipps'et inn 300 kroner til "Julenissen"...... pengene er allerede overført til sparekontoen til neste års gatebarnfest........ så allerede nå er det penger på den kontoen.......det tegner godt for neste år.



    Både kona og jeg ble rørt, så takk på vegne av barna.
    Kan du opprette en egen tråd med opplysning om hvor/hvordan vi skal sende penger etc?
    Jeg f ejs har ingen kontaktinfo, og kan da ikke sende penger.




    Det tror jeg at jeg måtte tatt opp med Høvdingen først, dette er jo et hifi forum og ikke noe sted man skal legge ut ting for donasjoner eller innsamlinger........ og det var heller ikke min intensjon med og legge ut bilder av hva vi driver med i julen.

    Foreløpig så foretrekker jeg at de som ønsker og støtte oss sender meg en PM/melding her på HFS, så kan jeg opplyse om bank konto nr eller tlf nummer man bruke og Vippse til........ kanskje jeg kan spørre Høvdingen til høsten 2019 om jeg kan oprette en tråd med konto nr og slikt hvis noen ønsker og støtte oss og hva vi driver med ?



    Jeg kan nevne at 11 medlemmer allerede har Vipps'et/overført penger:
    300.-
    300.-
    500.-
    500.-
    400.-
    500.-
    150.-
    500.-
    300.-
    500.-
    200.-
    Jeg er imponert og det gjør meg glad og jeg har allerede sagt fra til svigermor at det har begynt og komme penger, hun svarte med et stort WHAT ??.....already, why, how, who ??... at vi har penger på kontoen allerede dagen etter 2018 festen er noe nytt, dette lover godt.
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Du fortjener skryt for dette, Rudi! Ta den i mot :)

    Ble oppriktig glad og rørt av å lese det du skriver og se bildene du legger ut. Jeg vil gjerne bidra til dette neste år, og støtter forslaget om at du åpner for muligheten til å la oss her inne bidra med en skjerv, så du kan glede enda fler med dette flotte tiltaket.

    Og hjertelig god jul til deg og familien! Flotte folk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Extremt prisverdig tiltak. Folk med store hjerter vier deler av tiden sin til slikt.
    Er du i Philipinene nå?
    Uansett ha ei fin tid videre.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Fant litt bilder fra 2014 festen, da leide vi inn Jollybee som er en konkurent av McDonalds og da hadde vi faktisk en av de morsomste festene for crewet fra Jollybee var veldig flinke..... de danset og showet og lagde konkuranser......... MEN aller først var den liten prayer..... og selv om det er mennesker fra hva jeg kaller slummen..... så er troen sterk og med ett var det knyst stille og alle bøyde hodet og alle tok en liten bønn........ i neste sekund var det full fart igjen.

    En annen ting er at på festene våres er det ikke leftovers.....når festen er over finnes det ingenting igjen, vær smule er spisst opp.


    50.jpg
    51.jpg
    52.jpg
    53.jpg
    54.jpg
    55.jpg
    56.jpg
    59.jpg
    60.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Når gaver skal deles ut er vi veldig på allerten og det fordi alle blir veldig ivrige og det er mange smårollinger og de blir lett trampet ned når kanskje 100-150 trykker på bakfra, så vi forsøker og la de minste komme fremst og jobbe så fort som mulig for og minske trykket....... heldigvis har jeg meget effektive hjelpere som har vært med før og vet hva som trengs.

    62.jpg
    63.jpg
    64.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.428
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er det snakk om leker,klær og lignende også som du sender ned ditt?
    Eller er alt der nede?
    Kan bli stort dette nissefar:>)
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Som jeg har forstått det (ikke fasit); ALT finnes der nede, men fordelinga er en smule skakk :(
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Er det snakk om leker,klær og lignende også som du sender ned ditt?
    Eller er alt der nede?
    Kan bli stort dette nissefar:>)

    Vi brukte tidligere og sende nedover hva som kalles Balikbayan box, men det begynner og koste en del penger og fremføringen tar mange ganger opptil 3 måneder + at man ikke alltid kan være sikker på at ikke noe blir borte fra esken på veien (da hovedsakelig i Filipinsk toll)........ så vi har begynt og bare handle lokalt der nede. Vedr klær så er det jo varmt klima året rundt og shorts og T-skjorter, samt slippers er det det går i.

    Kanskje ikke alle som vet hva en Balikbayan-box er..... det er en ganske stor firkantet pappeske som man henter hos eller blir levert til av en norsk-filipiner, så fyller man opp denne kartongen og så blir den hentet og sammen med hundrevis av andre så blir den lastet inn i en 40" container og sendt til filipinene med båt hvor den blir tømt og pakken distrubiert ut til mottakerne,...... selve ordet balik-bayan betyr .....balik betyr egentlig tilbake og bayan betyr land på Tagalog, men kan også bety utlending eller person fra eller som befinner seg utenfor filipinene. Balikbayan-box betyr på en måte "eske som skal tilbake til Filipinene" fra utlandet. Alle filipinere vet hva en balikbayan box er..... man skal huske på at det finnes svært mange filipinske sjøfolk og au-pairs rundt omkring i verden og de sender balik-bayan boxes hjem til familiene sine hele tiden. Det er et ganske effektivt og relativt trygt system og man kan sende opptil kanskje 50 kg forholdshvis rimelig.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Som jeg har forstått det (ikke fasit); ALT finnes der nede, men fordelinga er en smule skakk :(


    Ja en smule skjevfordelt, i stor Manila som har ca 16 millioner mennesker så er det minst 6 millioner som lever på gata uten fast tilholdssted/bopel.
    I Cavite City hvor vi holder til er det registrert at ca 15000 lever i shanty-town og ca 90% lever under fattigdoms grensen og det er cirka 1800 barn som lever på gata uten mamma eller pappa, men mange av de flokker seg sammen og lager sine egne "gjenger"som møtes på kveldene og sover sammen.... desverre går veldig få av disse på skolen. Filipinene er skjevfordelingens hjemland....... under 2% av befolkningen eier 99,9% av alt, kinesiske busniess folk utnytter billig filipinsk arbeidskraft til det ytterste og betaler ALDRI mer enn minimumslønnen. Det er ikke noe fungernde helsesystem, har du ikke penger = ikke noe sykehus, kommer du på utsiden av et sykehus med en skade/sykdom som trenger akutt hjelp blir du ALLTID spurt om du har penger, har du det ikke så blir du liggende på fortauet utenfor sykehuset...... jeg har en datter som er akuttmottaks-sykepleier og hun har fortalt om hva hun er beordret til og gjøre eller ikke og gjøre og hun sier hun mange ganger går gråtende til sengs fordi hun ikke får lov og hjelpe folk og hun jobber på det største high-end sykehuset i Manila....... det er bare et råttent system.
    Hvis du ikke jobber er du ikke værd noe og da skal ikke samfunnet bruke noen penger på deg heller.
    En vanlig alders pensjon i Filipinene etter at man har arbeidet i 50 år "på gølvet" ligger som regel på ca 300 kroner pr måned og en liter melk koster omtrendt det samme som her, så man kommer ikke langt.
    Bare på de digre søppelfyllingene i Manila bor det over 50.000 mennesker, bare på fyllinga i Tondo bor det over 20000 mennesker, gjennomsnittsalderen der er 27 år, i slumstrøket rundt er gjennomsnittsalderen 32 år.
    Det er ikke lett og overleve der borte.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Anekdote fra da jeg var der:
    Vi er på et marked/torg. Ei i vårt følge - ung. blond og vakker dame - kollapser.
    *Poff* Detter som en sekk, midt på lyse dagen.
    Null mat (hun likte den ikke), null salt - kun vann. Vi andre aaante ikke...

    Hva skjer?
    Joda. Alle de lokale strømmer til for å hjelpe.
    Noen gjør antiforhekselses gester, andre stormer over gata og raner kiosken over gata for vann.
    Vi får litt fukt og salt i dama, så hun kvikner til igjen ganske kjapt.

    Det morsomste var at sjæfa i følget var innfødt, og od dermed også forberedt på lurendreiertriks ala det den j*veln som prøvde å utnytte ovennevnte oppstuss til å klippe av håndveskereima hennes, rappe alle mulige monetære herligheter og stikke.
    Han prøvde.
    Veskestroppa hadde stålinnlegg.
    Han lyktes ikke.
    Vi lo halve kvelden av akkurat det, men jeg tror også at alle vi hvitinger var overraska over den genuine omtanken vi var vitne til.
    Vi gikk over gata til kiosken for å betale for vannet og ble avslått. De ville ikke engang høre om denslags.
    Ergo handla vi 188 ting vi ikke trengte i et slags forsøk på å gjøre opp
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rudi ,,,ett sånt humanitært engasjement burde hatt en egen tråd ,og for lenge siden ) slik at du kunne nå flere medlemmer , jeg ser jo selv at det er lettere å få tiltro til lokale eller kjente små hjelpe organisasjoner å støtte det framfor de store der meste parten av pengene går til organisering :( av og til kommer de ikke så langt heller
    Ett kjempe flott tiltak og engasjement fra deg og dine hjelpere , jeg takker deg vil og støtte .Og jeg håper at neste innsamling er en tråd som gatebarna i manilla"feks
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hei Rudi ,,,ett sånt humanitært engasjement burde hatt en egen tråd ,og for lenge siden ) slik at du kunne nå flere medlemmer , jeg ser jo selv at det er lettere å få tiltro til lokale eller kjente små hjelpe organisasjoner å støtte det framfor de store der meste parten av pengene går til organisering :( av og til kommer de ikke så langt heller
    Ett kjempe flott tiltak og engasjement fra deg og dine hjelpere , jeg takker deg vil og støtte .Og jeg håper at neste innsamling er en tråd som gatebarna i manilla"feks



    Kanskje jeg burde hatt en egen tråd om det ja...... og kanskje kunne jeg lagt ut litt om det hele for mange år siden, men dette projektet har aldri vært ment og være noe offentlig opplegg og kona og jeg har alltid spart til dette selv inntil for 4 år siden hvor 2 av naboene våres fikk nys i hva vi drev med og faktisk forlangte og få ta del i det hele. Etter at de sponser oss med tilsammen 4000 kroner pr år kunne vi utøke aktiviteten til også og omfatte julemat poser til de som ikke har noe eller har mulighet for og skaffe seg noe godt og spise på julaften.
    Vi som alle andre kjemper litt mot inflasjonen og økte priser på alt vi kjøper inn så det har blitt en god del vanskeligere bare de siste 2 årene og opprettholde det kvanta vi nådde i 2015 med opptil 150 barn og opp mot 100 poser med Noche-buena, i år var det ikke nok penger igjen til mer enn 70 poser........ MEN full pakke på McDonalds for barna.
    Med hjelp i fra dere på HFS kan vi opprettholde det kvanta fra 2015 og kanskje til og med øke litt, at vi nå allerede har fått inn 2000 kroner vil hjelpe og skulle vi være heldige og få inn ennå mer vil vi selvfølgelig tenke nøye i gjennom hvordan vi skal bruke pengene på og på hva vi får maksimal valuta for pengene på.

    Fremtiden:
    Hadde jeg vunnet en skikkelig lotto gevinst skulle jeg startet et barnehjem der borte og en gratis dagskole med servering av minst et ordentlig måltid hver dag, men foreløpig er det bare drømmer.
    Vi har allerede en form for gratis legetjeneste i og med at den eldste dattera mi og hennes kusine er sykepleiere og fetteren til kona er barnelege og har egen klinikk samt at kona hans er gynekolog og fødselslege og alle stiller opp gratis for oss når vi ber om det, så vi driver og planerer forsiktig og legger til rette for at en gang i fremtiden..... så kanskje.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Med en krone rulling her inne burde vi klare og sammle et betydelig beløp til neste år,vi kan droppe 2 plater i året og gi de pengene til Rudi’s prosjekt. Jeg gir gjerne 500kr eller mere til sånne ting som virkelig betyr noe!

    Mvh
    Ove
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Utrolig hyggelig lesning som gjorde meg andektig, stum og rørt til tårer. Fantastisk at Dere har etablert en slik tradisjon, og gjør en slik innsats i felleskap Rudi. Det er en høvding verdig :cool: Et direkte tiltak som kommer dit omtanken trengs, uten at noe stjeler av lasset.
    Så i stedet for å lire av meg plattheter og emosjonelle sitater, velger jeg heller å gjøre noe med det for å bidra til å få opp antall "Noche-buena" poser igjen. Om få sekunder har du en PM Rudi.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    7.587
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Oppdatering.

    Jeg åpnet nettbanken min i sted for og sjekke tilstanden......regnet med og se mange 0'er som seg hør og bør før jul....... men neida, der hadde en allerede vært og Vipps'et inn 300 kroner til "Julenissen"...... pengene er allerede overført til sparekontoen til neste års gatebarnfest........ så allerede nå er det penger på den kontoen.......det tegner godt for neste år.



    Både kona og jeg ble rørt, så takk på vegne av barna.
    Kan du opprette en egen tråd med opplysning om hvor/hvordan vi skal sende penger etc?
    Jeg f ejs har ingen kontaktinfo, og kan da ikke sende penger.




    Det tror jeg at jeg måtte tatt opp med Høvdingen først, dette er jo et hifi forum og ikke noe sted man skal legge ut ting for donasjoner eller innsamlinger........ og det var heller ikke min intensjon med og legge ut bilder av hva vi driver med i julen.

    Foreløpig så foretrekker jeg at de som ønsker og støtte oss sender meg en PM/melding her på HFS, så kan jeg opplyse om bank konto nr eller tlf nummer man bruke og Vippse til........ kanskje jeg kan spørre Høvdingen til høsten 2019 om jeg kan oprette en tråd med konto nr og slikt hvis noen ønsker og støtte oss og hva vi driver med ?



    Jeg kan nevne at 20 medlemmer allerede har Vipps'et/overført penger:
    300.- Vipps
    300.- Vipps
    500.- Vipps
    500.- Vipps
    400.- Vipps
    500.- Vipps
    150.- Vipps
    500.- Vipps
    300.- Bank overføring
    500.- Bank overføring
    200.- Bank overføring
    500.- Bank overføring
    200.- Vipps
    300.- Vipps
    1000.- Bank overføring
    300.- Vipps
    400.- Vipps
    500.- Bank overføring
    300.- Vipps
    500.- Vipps
    Jeg blir mer og mer imponert og det gjør meg glad og jeg har allerede sagt fra til svigermor at det har begynt og komme penger, hun svarte med et stort WHAT ??.....already, why, how, who ??... at vi har penger på kontoen allerede dagen etter 2018 festen er noe nytt, dette lover godt.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn