Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hifi kameraten min i Ungarn er nettopp ferdig med sitt første høyttaler projekt......... og låter de bra er det stor sannsylighet for at de skal inn i sommerhuset mitt til sommeren fordi kameraten har lysst til og bygge en D'Appolito variant som skal bli bæl-diger til seg selv.


    Istvan October2022.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skuffende lite tid til kvalitets tid i kjelleren egentlig, men ny tv er på plass OG jeg har kjøpt en DA converter for og få lyd ut av tv'n og da passet jeg på og koble inn min gamle Marantz CD63 K I også som driv verk drev og sorterte litt i kabelskuffene her forleden og fant alt jeg trengte av kabler der inkl digitalkabel og et sett xlr kabler........gjenbruk er jo inn for tiden. Synes faktisk det ble et lite løft i cd lyden. Får se an om det dukker opp et eldre dedikert cd drivverk på brukten til en rimelig penge etterhvert........ men økonomien er stram for tiden så det har ikke veldig høy prioritet.......men dukker det opp en Teac 700 eller en Micromega Drive 2 el lign for en fornuftig penge må man kanskje vurdere det.
    20221102_121344.jpg
    20221102_121303.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har en hodetelefon forsterker fra samme serie/merke som jeg har vært godt fornøyd med også, så det var litt på grunnlag av brukererfaringer med den at jeg kjøpte converteren.

    20221102_123804.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.938
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har en MF riaa som jeg er kjempe fornøyd med så lurer på dac fra samme fabrikant bare litt oppover i hirakiet :)

    mvh
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når jeg tenker meg om....... så har jeg faktisk testet en slik MF riaa........ og skrevet en test av den....... skal tro om den finnes tiljengelig noe sted, men som regel så er det slik at hvis jeg ikke husker noe spesielt fra en test jeg har skrevet....... så har jeg ikke oppdaget noe negativt om dens performance i allfall....... og det i seg selv er positivt.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fikk beskjed i dag at en UPS pakke er på vei med den nyeste versjonen av DrFeikert preampen......... det er jo en dedikert vinyl/analog preamp med en meget godt utbygd riaa del med ikke mindre enn 4 platespiller innganger, den skal bli spennende og teste ut.
    Dr Feickert er et merke som imponerer meg med gjennomtenkte løsninger på alt de lager....... hvilket igjen gjenspeiles i lyden, f.eks så lyder min DrFeickert Blackbird helt der opp i toppklassen av alle platespillere jeg har hørt i mitt liv og brukervennligheten er på toppnivå........ og joda, dem koster litt og spesielt når man tar med den dyreste tallerknen, den separate strømforsyningen og de spesielle spikes/føttene...... men totalpakken blir MEGET bra lydmessig og jeg har hørt spillere til den dobble OG tripple prisen som ikke engang kommer opp på siden lydmessig, så Dr Feickert gir meget god value pr buck.

    vero_rs3.jpg
    vero_vs3.jpg
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Har selv M1 Dac, M1 Clic og M1 Phono, bytter jo litt på Phono forsterkerne jeg bruker i anlegg nr 2. Og er strålende fornøyd med M1, de er heller ikke dyre. For tiden brukes den med Denon DP47 og Denon DL110 i anlegg nr 2. M1 Clic brukes som nett radio.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.652
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fikk beskjed i dag at en UPS pakke er på vei med den nyeste versjonen av DrFeikert preampen......... det er jo en dedikert vinyl/analog preamp med en meget godt utbygd riaa del med ikke mindre enn 4 platespiller innganger, den skal bli spennende og teste ut.
    Den ser da meget sober ut - og fire phonoinnganger, nå snakkær vi! 👍

    /Morten
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja, dette ser ut til og være noe nær det ultimate for ei gammal vinyl-hore.


    Analog outputs: 1x balanced stereo, XLR; 1x unbalanced stereo, RCA (optional fixed or variable level)
    | Line level inputs: 2x unbalanced stereo, RCA
    | Phono inputs: 4x unbalanced stereo, RCA (2x MM, 2x MC)
    - Selectable terminations/MM input: 100pF/200pF, 22kOhm/47kOhm
    - Slectable terminating impedances/MC input (ohms):
    25/26/27/29/30/31/34/35/37/38/
    40/42/44/45/46/56/59/64/68/76/82/90/94/99/99/
    129/149/179/195/218/317/465/979/1.733/47.000
    - Selectable amplification values (gain)/phono input (dB): MM - 48/53/57/60, MC - 60/66/72/78

    | To compensate for level differences between the connected pickups, each phono input can also be individually regulated in terms of volume / gain
    | Fine balance adjustment for each phono input
    | Subsonic filter can be switched individually for each phono input
    | Pre-stage section can be bridged by remote control (pure phono preamplifier operation)
    | Separate driver stages for RCA and XLR outputs, each of which can be muted individually
    | High quality external power supply
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Denne DrFeickert preampen nærmer seg med stormskritt hva Tim de Parvachini og jeg satt og drømte om en sen kveld for mange år siden, den gangen hadde jeg en 312 preamp hjemme og jeg klaget til Tim at jeg ville ha flere innganger og mere utbygd riaa del..... og han var helt enig..... det værste var at han tegnet den ultimate preampen og planla og lage en prototype av den basert på en 312 og den ville ha 2 modifiserte 324 riaa'er innebygd og således 2 MC og 2 MM innganger i tilegg skulle den ha ballansert inngang på riaa..... problemet var jo at vi snakket om og "rodde" opp en preamp som allerede kostet rundt 300 Frogner ti'ere....... så jeg prøvde ganske så hadnakket og overbeise Mr Tim om at det fantes et marked for noe slikt...... desverre så gikk han bort før creationen så dagens lys...... men DET folkens..... DET hadde blitt preamp det.
    I dag er vel det nærmeste man kan komme en DrFeickert Vero kombinert på en eller annen måte med en Musical Innovation MI23,5a topp preamp....... regner med at man ville vært i mål da :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjempe tillykke med Dr. Feickert. Bli´r nokk ultimativt bra det (y)
    Nesten som min kommende (når den engang bli´r ferdig) 😁
    4 innganger som kan konfigureres til enten MM eller MC, 4 gainsettings på MM og MC,
    Den ender opp med at kunne justeres i ohm: 26,27,28,29,30,31,32,33,36,38,39,41,43,45,47,49,59,62,66,71, 83,91,100,142,165,200,250,330,500,
    1000 og 47000.
    Kapacitiv belastning: 100,200,320,420,430,530,650 og 750pF.
    Allt justerbart fra sweetspot med remote.
    Mangler egentlig bare å få boret huller og få montert allt i kabinett...... men livet forstyrrer hele tiden projektet :ROFLMAO::ROFLMAO:

    Riaa:
    SX8.jpg


    PSU: (Bli´r 2 stk. 100VA ringkerner utover PCB)
    PSU.JPG
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Kjempe tillykke med Dr. Feickert. Bli´r nokk ultimativt bra det (y)
    Nesten som min kommende (når den engang bli´r ferdig) 😁
    4 innganger som kan konfigureres til enten MM eller MC, 4 gainsettings på MM og MC,
    Den ender opp med at kunne justeres i ohm: 26,27,28,29,30,31,32,33,36,38,39,41,43,45,47,49,59,62,66,71, 83,91,100,142,165,200,250,330,500,
    1000 og 47000.
    Kapacitiv belastning: 100,200,320,420,430,530,650 og 750pF.
    Allt justerbart fra sweetspot med remote.
    Mangler egentlig bare å få boret huller og få montert allt i kabinett...... men livet forstyrrer hele tiden projektet :ROFLMAO::ROFLMAO:

    Riaa:
    Vis vedlegget 864811

    PSU: (Bli´r 2 stk. 100VA ringkerner utover PCB)
    Vis vedlegget 864812


    Den så rå ut....... håper du snart har den ferdig så "verden" kan få høre den.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ahhhhhh, det er fredag, kona er på jobben, minsta er på skolen og alt som skal gjøres er gjort..........freedom, stereoanlegget har stått på burnin og demagnetisering cd hele morgenen, live tog på tv'n, en Gorbies med chilisaus og kald Pepsi max venter på å inntages..........life is good akkurat nå.......må nyte det mens jeg kan.


    20221104_123854.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Straks ble det problemer med lengden på kabler og alt av balanserte kabler må byttes foruten ned til effektene. Nå har den stått på et par timer og det hele begynner og komme seg lydmessig.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Straks ble det problemer med lengden på kabler og alt av balanserte kabler må byttes foruten ned til effektene. Nå har den stått på et par timer og det hele begynner og komme seg lydmessig.
    Det er noe hel j.... tiden vet du Rudi :oops:
    Se her ja, nytt leketøy fra doktoren i det store utland.
    Tørr man spørre om villedende utsalgspris på leketøyet/RIAAen?
    Kos deg med omkabling og uttesting ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det er noe hel j.... tiden vet du Rudi :oops:
    Se her ja, nytt leketøy fra doktoren i det store utland.
    Tørr man spørre om villedende utsalgspris på leketøyet/RIAAen?
    Kos deg med omkabling og uttesting ;)


    Spurte akkurat selv etter det samme og fikk svar......... 61.450.- inkl Vedum gebyr.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    Spurte akkurat selv etter det samme og fikk svar......... 61.450.- inkl Vedum gebyr.
    Du verden!
    Ikke mer, og sågar inkludert Vedum gebyret.
    Men ingen "free of charge" tur med Vedums traktor på miljøvennlig skatteunndratt gårdsbrukdiesel :rolleyes:
    Tror også den svenke Röcklinger RIAAen fra Gøteborgstraktene kan være noe å tenke på Rudi.
    Venter i spenning på eders erfaringer min herre.
    Ha en avbalansert aften :cool:
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Du verden!
    Ikke mer, og sågar inkludert Vedum gebyret.
    Men ingen "free of charge" tur med Vedums traktor på miljøvennlig skatteunndratt gårdsbrukdiesel :rolleyes:
    Tror også den svenke Röcklinger RIAAen fra Gøteborgstraktene kan være noe å tenke på Rudi.
    Venter i spenning på eders erfaringer min herre.
    Ha en avbalansert aften :cool:


    Mnja......mnjo, kanskje, men ren riaa har jeg flere av og jeg tror det skal MYE til for at noen riaa blir bedre lydmessig enn EAR 324......... DrFeickert Vero er jo mer en Riaa med 4 innganger..... pluss en preamp hvor alt kan styres fra remote...... skal man sammenligne Vero med noe så heller det mer mot Aesthix sine preamper og andre enda dyrere kreationer........ men Vero er egentlig en platespillerpreamp som har veldig liten konkuranse innenfor sitt segment.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har vært under utredning for kreft i det senere, men i dag på sykehuset i Oslo fikk jeg de beste nyhetene man kan få og det var at svulsene/systene var godartet, så nå blir det bare en mindre operasjon for og fjerne de uten dramatikk .........ca 3 tonn vekk fra brystkassen..........life is good again. Det og gå rundt med den nagende usikkerheten er ganske slitsomt og man gjør seg opp ganske mange tanker og scenarier.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.893
    HUFF, har Gamle Erik viftet innom deg også nå.
    Akkurat som om du ikke hadde nok fra før.
    Godt å høre at det var snakk om godartede elendigheter, selv om det blir operasjon Rudi.
    Følelsen av at det lettet 3 tonn fra skuldrene var nok ubeskrivelig.
    Lykke til :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Litt forskjellig prøves ut for tiden, tenkte og finne ut av hvor dårlig min gamle Haffler preamp egentlig låter, som sagt så gjort. Koblet den opp med min tilsvarende gamle Harman Kardon Rabco platespiller og en gammel Pickering pickup av høyst moderat nivå, det hele kjøres så inn en Musical fidelity hodetelefonforsterker og videre til mine moddede Denon hodetelefoner........en særdeles lite tilgivende combo. Uansett hva jeg tester så ønsker og gi komponente optimale arbeidsforhold, så det hele får strøm fra et Isol 8 strøm filter og en Taa strømpadde, kabel mellom pre og hodetelefon forsterker er tilalderskommend Monster 950 kabel........og resultatet er av en slik karakter att det er litt skremmende......... litt sånn at har det virkelig ikke rent mer vann ut i sjøen på 45 år ?.......det låter nemlig veldig bra, jeg spiller nå gjennom alle testplatene mine og foreløpig står det hele seg veldig bra. Nå skal det sies at eldre utstyr profilerer til dels voldsomt på ren strøm og i dette tilfellet er forskjellen stor, uten filtrering blir bakgrunnsstøyen vesentlig mer fremtredende og de gnistrende transientene og generell dynamikk blir langt mer avslepend....... det hele blir vesentlig blassere.......så konklusjonen er at eldre utstyr kan fremdeles henge med bare man sørger for gode arbeidsforhold.


    20221115_112932.jpg
    20221115_112917.jpg
    20221115_112858.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ting kommer hjem igjen etter år i eksil :)....... i hyllen oppe til venstre skimtes Musical Fidelity dacen også som ble kjøpt inn for og få tv lyden ut på anlegget, men som gjør en god jobb som musikkformidler for Micromega drivverket også.



    20221201_231504.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Stor preamp.........og liten preamp, de gjør jo egentlig samme nytten, men hver på sitt vis.


    20221201_232023.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.398
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvis jeg får tid i morgen skal jeg prøve denne comboen, den må vel med rette kunne kalles liten og stor ;)

    For de som ikke vet hva det er.........så er det en Embla Erato preamp og det største Primære sluttrinnet........det sistnevnte forøvrig et veldig underrated slutrinn her hjemme........0 problemer med og gi en ny EC 250R kamp til dørterskelen........selvom den koster halvparten.




    20221201_232642.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn