Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Ja, det er en behagelig lydsignatur.....noen ganger ønsker man bare å senke skuldrene og kose seg med musikken. Cary spilleren jeg har er vesentlg mer highend og kan spille helt fanrastisk, men så var dette med skuldersenkingen da.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Må forøvrig komme med en liten kommentar vedr lydsignaturen til Marantz.........de er jo helt klart ikke nøytrale, men nærmer seg heller hva mange kaller for rørlyd, m.a.o en litt varmere lyd.......til tider formelig elsker jeg denne lyden og spesielt hvis det står klassisk musikk på menyen. Sitter og hører på musikk stykker fra denne cd"en og hva er det de sier ?? ........man blir bergtatt.

    Saknar du ikkje litt bass?
    Vis vedlegget 878151
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Minianlegg, hodetelefon forsterkeren er den største av de tre Embla preampen i midten og den vesle ProJect riaa'en til høyre........kobler man til effekttrinn og et par høyttalere så er man egentlig i mål. Jeg synes det er gøy med slike billige komponenter som holder høy standard lydmessig.........at pickupen jeg spiller på alene koster dobbelt så mye som de 3 nevnte tilsammen behøver vi jo egentlig ikke å nevne :LOL:

    20221221_211111.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Noen som har erfariger med rør bytte på en slik Project riaa ...... er det noe poeng . Sitter vel 2 stk ECC83/12AX7a i den. Jeg har en hel haug med rørsett til hodetelefon forsterkeren, men ingen til riaaen.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfariger med rør bytte på en slik Project riaa ...... er det noe poeng . Sitter vel 2 stk ECC83/12AX7a i den. Jeg har en hel haug med rørsett til hodetelefon forsterkeren, men ingen til riaaen.
    Noen som har erfariger med rør bytte på en slik Project riaa ...... er det noe poeng . Sitter vel 2 stk ECC83/12AX7a i den. Jeg har en hel haug med rørsett til hodetelefon forsterkeren, men ingen til riaaen.
    Hei 🔊🔊
    Har project tube box DS m samme rør type originalt levert med JJ rør.
    Disse skriker noe fælt. Så de ble byttet
    Står nå i Wurlitzer 12 ax7 rør .
    Spiller nydelige me disse her hos meg
    Åpent å flott med dybde i lyd. Rent med varme i lyd.
    Har sikkert testet flere merker her på boxen men husker ikke helt.
    men har masse boxer her me rør
    Å det så går igjen for godlyden er USA /EU rør 💪💪
    Samme ka boxer eg bruker.
    Mvh Roy
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfariger med rør bytte på en slik Project riaa ...... er det noe poeng . Sitter vel 2 stk ECC83/12AX7a i den. Jeg har en hel haug med rørsett til hodetelefon forsterkeren, men ingen til riaaen.
    Hadde en samme for noen år siden. Det er ganske riktigt ECC83, som sitter i.
    Prøvde mange ulike typer med nermest ingen forskjell.
    Men det skjedde noe veldigt positivt med lyden, da jeg skiftet til et par 60-tals NOS Sylvania 12AY7.
    Gikk aldrig tilbake til 12AX7/ECC83 etter det. I den konstellationen kunne jeg såmenn levd med den i dag ;)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.423
    Antall liker
    12.512
    Sted
    Sørlandet
    Jeg vet ikke om den eldre versjonen som du spiller på er op-amp basert men den nye Tubebox S2 skal ikke være det:

    Tube Box S2 is our very first product to feature a fully discreet circuit design without using any operational amplifiers (OpAmps). It also is the first product to come with replaceable tubes for tube rolling and sound-shaping. This gives the customers many options to pick from and alter the sound signature to their preferences.

    Jeg har S2 i reserve og har byttet rør i den med suksess.

    @HasseBasse; vil ikke 12AY7 halvere gain vs 12AX7?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @HasseBasse; vil ikke 12AY7 halvere gain vs 12AX7?
    Jo..... om den ikke hadde vært opamp-basert, hvilket den er.
    Så rørene er i den modellen bare katodefølgere/buffere med forsterkning = 1.
    Var derfor også temmelig forundret over, at rørene gjorde en så pass endring på lyden.
    Det skulle ikke være muligt....... men igjen..... Teori og praksis er ikke alltid som forventet ;)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Første lyttesesjon med comboen Musical Innovation Mi23,5a og Hovland Stratos Reference.......foreløpig for kaldt hører jeg. Foreløpig veldig highend....superoppløst, stramt og analytisk........men det bruker og forandre seg litt når Hovlandene blir skikkelig varme.
    ...


    20221222_203123.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det låter veldig bra, men jeg er ikke helt der hvor jeg er fornøyd.........mangler litt skyv helt der nede, har masse topp kvalitets bass, men ønsker enda et hakk mer i dypet. Masser med dynamikk, luft, oppløsning og trøkk........og jeg kan spille dundrende høyt om jeg ønsker det (hvilket jeg gjør ofte)......men mye vil ha mer :LOL:
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Det låter veldig bra, men jeg er ikke helt der hvor jeg er fornøyd.........mangler litt skyv helt der nede, har masse topp kvalitets bass, men ønsker enda et hakk mer i dypet. Masser med dynamikk, luft, oppløsning og trøkk........og jeg kan spille dundrende høyt om jeg ønsker det (hvilket jeg gjør ofte)......men mye vil ha mer :LOL:
    Hva synes du om 23.5A i forhold til EAR 912?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hva synes du om 23.5A i forhold til EAR 912?

    M-I 23,5a har et veldig åpent og luftig lydbilde og holder på ingen måte igjen når det gjelder dynamikk.... det er liksom krefter og overflod i hele lydbilde.... de aller fleste andre preamper jeg har prøvd påvirker lyden ved at de på en måte liksom holder igjen litt mens 23,5a slipper alt løs....... på godt OG vondt vil jeg si. Jeg mente i sin tid at 912 var ganske så avslørende og faktisk enda et hakk "værre" i så måte enn sin storebror 312........ men 23,5a overgår de begge der......... man kan vel si at 23,5a er det som antaglighvis ordet High-end egentlig skulle stå for..... dvs "ultimate".
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Har fyra godt i dag og temperaturen i lytterommet har passert 25 grader........og da kom dypbassen seg betraktelig også gitt........så skal jeg ha anlegget til og spille dypbass må tempen opp.....må nok som jeg har vært inne på tidligere I tråden fyre mrd digre klasse A forsterkere........ser ikke ut til og være noen vei utenom...........hvis da ikke...........en svart boks jeg skal hente i romjula løser det meste......time will show 😇
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Da har min gamle moddede DP 2.2 riaa overtatt jobben fra EAR324........lenge siden DP riaaen har vært oppe og spillt nå, har vært glad i den sammen med assortert utvalg av Lyra pickuper, men nå har jeg solgt nesten alle sammen.........DP riaaen representerer en annen type lyd enn 324en, så nå blir det litt cross checking.
    Må snart få røven i gir og få koblet opp Montegiro spilleren også..........blir sittende og lytte til musikk så lenge jeg allerede har velspillende platespilllere oppkoblet........men som sagt: røven må ut av godstolen.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Begynner og bli noen år gammel nå, har faktisk ennå ikke satt strøm på spilleren .......har det ikke alltid så travelt, men får se om det blir en serminomel dåp i morgen.

    20221225_215445.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Såvidt jeg husker blir dette variant no28 jeg tester av Denon DL103..........får beholde denne da hvis den får godkjent :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Satt og grubblet litt..........spillrren og pickupen er fra 2012.........på tide og få tatt den i bruk da kanskje............og det er minst 6 år siden Montegiroen var oppe og gikk.......tiden flyr, men nå må jeg skjerpe meg gitt. Men jeg har da i det minste fått tilbake det meste av utstyr som har vært på utlån/eksil. Det som plager meg litt er at RM fremdeles har min gamle Proceed cd spiller og han sier at han har gitt den opp...........for meg er og gi opp den totale fallitt og uakseptabelt.......jeg nekter og gi opp inntil jeg er dau som ei sill.........antaglighvis ikke da heller.....jeg er i direkte blodslinje med Olav den hellige, så det ligger nok i DNA'et mitt og ikke gi opp så lett 😁..
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Når jeg monterte sammen pickup shell arm i natt syntes jeg det så litt snålt ut, men tenkte det vat ok siden jeg bruke Denon sin egen mal, så i dag begynte lyttingen..........hmmmmmm ok, det låt litt snålt........litt kontroll måling, frem med en protractor......... MEN I ALLESTE DAGER, detta henger ikke på greip i det hele tatt........hmm inn i manualen.........9,6" arm gir 244mm.......men det viser seg og være total lengde.......når jeg måler finner jeg 233mm til pivot.......hvis vi da skal forholde oss noenlunde til en eller annen geometri eller for den saks skyld komme i nærheten av en vanlig geometri må man ha et langt headshell og en pickup med cantileveret stikkende langt ut der fremme. Monteringsmalen til Denon er ikke værd materialet den er laget av........vet a faen hva de har tenkt med her.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Du kan jo utvide hullene i shellet med en liten fil.

    Joda, mye rart man kan gjøre, men dette virker veldig lite gjennomtenkt av Denon, jeg hadde sparka han som tegnet dette.......makan til amatør, kanskje samme fyren som er ansvarlig for geometri hos Rega.........de har også et veldig avslappet forhold til geometri.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.493
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Litt romstering i natt...... DrFeikert Vero er nå koblet til DrFeikert Blackbird spilleren og videre til Soha hodetelefon forsterkeren og også til Primare effekten og Jbl høyttalerne.......det blir spennende og prøve ut når folket har våknet.

    20221227_012039.jpg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.865
    Antall liker
    26.615
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dette er fremdeles et fantastisk bra album når det gjelder lydkvalitet, perfekt til og avsløre pickuper og riaa'er........og seff kabling og spillere.


    Vis vedlegget 879669
    Helt enig ang lydkvaliteten Solitude Standing (y) vokalen fremstår klar/stor/tydelig godt sentret i lydbildet, fundamentet i musikken har også ett godt avtrykk.
    Hører ingen antydninger til noen skarpe S lyder og sporer bra.
    Hvordan bruker/lytter du etter til når du tester lyden, noen spec spor?

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn