KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Akkurat nå: Telegraph Road
    Det er så bra at man kan bli helt skrullete!
    Man må være lobotomert for ikke å bli henrykt av en opplevelse som dette!!!
    Ja er enig i det....telegraph road med dyna i rilla , skremmer fanden på flatmark det ;)

Interessant at du opplever TH stepup+ riia bedre enn asr.....selv har jeg jo riia/step settet fra Dansken etter at jeg solgte min til imulse , som igjen solgte til deg......Fosse hadde den før meg igjen , så du er eier nummer 4 på denne , flotte saker til en billig penge.....det er 5 års garanti på denne fra th.......jeg kjøpte jo jasmin , prøvede, leverte tilbake og bestillte fra thorhauge igjen ;D

Flott anlegg du har kjoenik!

Mvh Espen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Mine monoblokker har justering for gain. Jeg har dem stilt på kl 12 (1/2 nivå). Da har jeg mer enn nok gain og det er null støy/brum. Hvis jeg stiller gain på monoblokkene på fullt får jeg hørbar brum i høytalerne. Mine høytalere er 94dB.
    Om dette har vært slik siden de var nye (94) eller om dette er et tegn på at det er på tide med en liten service, det vet jeg ikke. Kan altså høre noe trafobrum (fra forsterkerne altså, ikke høytalerne!) når jeg er innenfor et par meters avstand.
    Om noen har noen tanker om dette, kom gjerne med deres meninger!

På den annen side er det jo ingen grunn til å ha gain på fullt med Duo. Du ville sikkert hatt mer en nok guff med gain på 1/4 nivå. Jeg vet at gainjusteringen har blitt bypassed som en modifisering på private forsterkere, men hvilket nivå gain settes til da vet jeg ikke.

Personen jeg kjøpte dem av hadde brukt dem på hornhøytalere (jeg spurte ikke hvilke) og han anbefalte meg å prøve hornhøytalere, nettopp fordi det var så lite støy fra dem.
    De bildene jeg har sett av audion i hjemmeoppsett rundt omkring har stort sett vært med hornhøytalere, og Pål på Sterolab anbefaler jo horn til dem.

Men om jeg hadde hatt hornhøytalere med 170dB sensitivtet kan det jo være jeg hadde hørt noe jeg ikke gjør nå ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er unektelig spennende å rote litt med rør når en får en ny forsterker i hus. Med på kjøpet fulgte to 6922-rør, Sovtek og Amperex som er stemplet 17. februar 1961. Her trenger jeg vel ikke gå i detaljer. Amperex er en favoritt for mange. 5687 kom også i to fabrikater, begge NOS: National (som er anbefalt på Audions hjemmesider, tror jeg) og RCA. Begge er gode, men RCA er hakket luftigere i mitt oppsett.

300B kan det nok knipe litt mer med. Her stod det Sovtek på rørene, og det er neppe den endelige løsningen. Her mottas kyndige råd med takk. På gjenhør.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    awe skrev:
    300B er i boks.
    Tusen takk for en utdypende og innsiktsfull opplysning ;D

Kanskje du kan utdype litt med f.eks

Hvilke valgte du?
    Hvorfor valgte du?
    Hva synes du?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke 300B noget varmt i boks, awe? Eller er de i boks uten strøm på?

Slemme-Valentino har en teori om at 300B-rør også spiller best når de kan sees, men la oss ignorere ham.
    Snille-Valentino har (som enkelte kanskje husker) hørt særdeles agreeable lyd fra stereoanlegg med slike rør i effektforsterkeren.

Kjoenik, jeg synes også det er veldig praktisk med en hovedvolumkontroll som ikke er overnervøs mhp. både søte små barn og store stygge festdeltakere.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nå er vi spente her, awe! Kjøpte du Valve Art, kanskje? (Som Audion i alle fall leverte som standard før i verden..)
    Og Valentino, jeg er nok enig. 300B skal sees! Ikke bare fordi de er fine å se på, men fordi de blir fryktelig varme.

Hilsen Impulse, eier av en "At this point not so agreeable" 300B-forsterker...med et udekket servicebehov.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Her går praten gitt :D

Awe, jeg lytter i skrivende stund på Boulez med Mahler symfoni no.8, som du anbefalte.
    Oi hvor er det stort og flott!

Jeg bruker Valve Art 300B, som er det røret Audion ble levert med i helt frem til våre dager. Disse rørene har fått svært gode omtaler.
    Nå lurer jeg på om de blir levert med JJ 300B.
    Om jeg skal ha noen andre 300B rør blir det WE.

Av småsignalrørene er det beste jeg har prøvd til nå Tesla goldpin 6922 http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,19669.0.html

Golden Dragon fungerer bra, men har nok ikke det lille magiske ekstra som ordentlig gode rør har. Teslaene tilfører mer ambience, glød, atmosfære, om du forstår hva jeg mener.

5687, her har jeg bare prøvd National og Tung-Sol. De siste månedene har jeg spilt med Tung-Sol, og det fungerer nå glimrende. Var litt skeptisk i starten, men nå har enten rørene eller hjerne min gått seg til, og alt er bra.
    Hadde vært interessant og skifte tilbake for å høre etter evt. forskjeller, men i sommervarmen blir jeg litt lat, og foretrekker å bare nyte musikken...

Men jeg skal sjekke ut RCA 5687 og Raytheon 5687 med tid og stunder.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    ixos_76 skrev:
    kjoenik skrev:
    Akkurat nå: Telegraph Road
    Det er så bra at man kan bli helt skrullete!
    Man må være lobotomert for ikke å bli henrykt av en opplevelse som dette!!!
    Ja er enig i det....telegraph road med dyna i rilla , skremmer fanden på flatmark det ;)

Interessant at du opplever TH stepup+ riia bedre enn asr.....selv har jeg jo riia/step settet fra Dansken etter at jeg solgte min til imulse , som igjen solgte til deg......Fosse hadde den før meg igjen , så du er eier nummer 4 på denne , flotte saker til en billig penge.....det er 5 års garanti på denne fra th.......jeg kjøpte jo jasmin , prøvede, leverte tilbake og bestillte fra thorhauge igjen ;D

Flott anlegg du har kjoenik!

Mvh Espen
    Takk skal du ha Espen!

Innlegget ditt snek seg inn mellom et spørmål og svar, så jeg så det ikke før nå... :)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nei og nei, rørprat så det forslår i sommervarmen. Spennende saker og ting. Jeg har som hypotese at smårørene har mest å si for klangen i en effektforsterker, og at inngangsrøret 6922 teller aller mest i Silver Night. Altså: Jeg vet ikke, men antar. kjoeniks rørtips er snadder for en fersking, og han er i alle deler en mann å regne med. Takk skal du ha. Hverken Tesla eller Tung-Sol skal være uprøvde. Så kan vi hygge oss med noen velvalgte ord om den ultimative kombinasjon. Både Rotekroken og Upgrade Audio er i markedet med fine rør til fine priser. Her kan en ha mye gøy for noen hundre kroner.

Det er uråd å finne hode og hale på de omtaler av 300B som melder seg på nett ved mine søk. En begynner å lure på om utslagene i lytteinntrykk mer handler om hvilken forsterker, høyttaler osv. enn hvilken utgave av hvilket fabrikat som kjører. F. eks. TJ Meshplate får mildt sagt varierende bekomst; alt fra banking av WE til uttalt misnøye. Jeg prøver i første omgang Elektro Harmonix' beste bud i sakens anledning. Beskrivelsene av dette rørets klang og egenskaper later gjennomgående til å dra i positiv retning av det jeg bruker nå. Igjen: Jeg vet ikke, men antar.

Det ville selvfølgelig være artig å teste ut mer lettdrevne høyttalere enn dem jeg bruker nå, men i et alternativ to-oppsett måtte det dreie seg om ikke altfor vidløftige kostnader. Poenget her er kanskje at det er mer å hente på den fronten i mitt tilfelle enn et par WE 300B.

Og så vil jeg ønske impulse all verdens hell og lykke med service og en "in the end absolutely agreeable" 300B-forsterker. Til Valentino kan jeg bekjenne at jeg hadde tendenser til yrhet for glass som lyser for noen år siden, men dette er bare uklare erindringer der jeg er nå. 300B lyser forresten ikke i det hele tatt, med unntak av lyskasteren TJ Meshplate... og den har jeg altså ikke bestilt. Men lyden, du.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ma medgi at jeg merket meg den noe bleke fremtoningen impulses 300B-flasker hadde. Dog var jeg mest opptatt med å trampe takten. Mannens musikksmak er most agreeable.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Right back at you, Signore Valentino! :D Du har rett i at 300B-rør ikke er noen veritable lyskastere akkurat. Men de gjør jaggu jobben sin! Ellers kan jeg nevne at JJ 300B nok låter litt mer lineært og åpent, og med større grad av basskontroll enn Valve Art, som er mer romantisk og litt mørkere. For what it is worth. Rør kan jo likevel fremvise forskjellige karakteristika alt etter hvilken krets de benyttes i.
    Jeg er enig med den nybeslåtte triodeeier awe, smårørene er VIRKELIG viktige. Går det an å få lånt noen gode typer, er nok det aller lureste å prøve seg fram....
    Personlig synes jeg ofte NOS-rør fra RCA gir kropp og klangfarger i massevis, uten å være hysterisk overpriset..enda.
    Hva 6922 angår, har både Valvo, Telefunken og ikke minst Siemens & Halske Cca fungert utrolig bra her i Selvaagstova. Sistnevnte er jo blitt så dyre at det er ikke grenser, men det smaker også!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Kjoenik!

Flott tråd!

Nesten missunerlig på dere rør/vinyl gutta som kan hodle på i det evinnelige med små justeringer! ;D ;D

Et lite tips fra min side når det gjelder 6922 - hos meg var Telefunken Diamond (Sonicfrontier SF CD-1) en skuffelse, mens Siemens Halske NOS var knepent bedre enn Golden Dragon (CJ Premier 17LS)...og - forksjellen mello mellom slitte/nye rør var langt større enn mellom merkene.....

Ellers.....hvordan spiller det i forhold til når jeg var der.......? Store forksjeller...?

Mvh
    OMF

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Takk for sist OMF!

Det er kjekt å ha litt å putle med ja.

Hva har skjedd siden du var her sist...

Alle rør i oppsettet er skiftet
    Ht kabler fra Chord Company, nå bi-wiret hele veien
    Alle signalkabler er nå Chord Company
    Alle strømkabler er FAT LMC med Furutech Gold
    Høytalerne er skjøvet lenger mot høyre, avstanden mellom dem er økt, de har mer toe-in, og avstanden til bakvegg er redusert til ca 1 meter fra frontbaffel
    Eksperimenterer jevnlig med ulike underlag/føtter på komponentene
    Hadde en ny pickup, men diamanten forsvant. Den låt bra og må nok erstattes

Lyden...

Større lydbilde
    Bedre innsyn
    Kraftigere bassfundament

Musikken...

Etterhvert som vinylsamlingen blir større har jeg begynt å fjerne det som kanskje ikke helt hører hjemme i en høykvalitetssamling (du mobbet meg jo litt for den "A Tribute to James Last" plata ;D)
    Om noen uke reiser jeg til Østlandet. På Hvaler venter det fire kasser klassisk vinyl som skal hentes hjem :D

Hjemmesnekrede kabelordensholdere

Alt er med andre ord velstand, og jeg koser meg med denne herlige hobbyen!!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Uh. Jeg nå nok finne fram den innkjøpte kosmetikken til mine synlige 30cm høyttalerkabel.

Har du nye oversiktsbilder, kjoenik (eller har jeg oversett noe)?

Bare kom innom her med de vinylkassene. Min pickup er dessverre ingen DV, men den har iallefall diamant!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har da fremdeles denne Valentino ;)

Koblet den opp i går, og jeg må si at den opplevde forskjellen til Karat 17D3 var mindre da jeg koblet tilbake til OC9 enn da jeg koblet opp Karat 17D3. Hmm...
    Poenget er vel kanskje at begge er glimrende musikkformidlere, selv om Karat er (var :'() bedre på alle enkeltparametre.

Oversiktbilder

Her er en av skattene jeg hadde med meg tilbake fra langhelg i min gamle studieby (Kbh)

Opptak fra første del av 60-tallet, i god 60-talls RCA stil med supertransparent og naturlig lyd.

:)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vurderer veldig en OC9.
    Nå har ikke jeg hørt andre DV enn 10x4 og 20x5,hvor ligger (sånn ca) OC9 i forhold ?

Flott anlegg og nydelig bilde av OC9 :)

/jan

O

omholt

Gjest
    Nydelig anlegg du har KJOENIK. Flotte bilder og meget innbydende stue. Tenker du koser deg her.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    JanR skrev:
    Vurderer veldig en OC9.
    Nå har ikke jeg hørt andre DV enn 10x4 og 20x5,hvor ligger (sånn ca) OC9 i forhold ?

Flott anlegg og nydelig bilde av OC9 :)

/jan
    Jeg vil vel tro at Audio Technica OC9 er i samme klasse som DV10x4 (eller 10x5 som den heter nå). OC9 er vel litt billigere, ca 1800-2000 importert, inkludert frakt og moms.
    AT OC9 er fryktelig god i RB250 armen!

Omholt, jeg har tenkt å invitere Lydlauget igjen på sensommeren/tidlig høst!

Takk begge to, for hyggelige kommentarer!

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hå, hå! Og ha, ha! Da har jeg fått i hus Electro-Harmonix 300B Gold (gold grid, som Lars Erik på Upgrade Audio skryter av, også i sammenligning med WE), Tesla E88 CC Gold Pin (som samme mann skryter enda mer av) og Tung-Sol 5687 50-talls Black Plate (som han hevder er best, uansett). I kveld kokkeleres det i den store stil og for mange, så resten av kvelden går med til tygging, prat og fordøyelse, men i morgen starter velregissert vurdering av ulike alternativer. På gjenhør.

AT-OC9 er bra, og det store hoppet kom med Benz Reference, som er fire-fem ganger prisen. OC9 har suverent glatt og sammenhengende lyd i sin klasse, og gir deg musikken sammenlignet med hva som helst. Heller ingen alvorlige mangler eller feil, og kanskje det beste kjøpet av det jeg har hørt.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Awe!
    Da har du jo noen timer med innspilling av rør foran deg, før det hele åpner seg opp ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hviledagen gryr, og det er tid for litt avslappende rørbytte. Ut med Sovtek 300B, inn med EH 300B GG. Fin lyd, men for det meste i venstre kanal. Ok, utgangsrørene byttes om. Fremdeles samme ubalanse, fremdeles i favør venstre kanal. Inn med Sovtek og alt er bra. Litt vrient å forstå. Noen som vet noe om slikt?

Så førstemann ut for mer langvarig lytting var Tung-Sol 5687. Ferskt rør, men dette er lovende, og minner meg litt om en oppgradering av diskantelementer jeg foretok en gang. Mer informasjon og mer avslappet. Silver Night er en racer på detaljer i øvre mellomtone, og min fiolinspillende datter tok helt av på informasjonsmengden om posisjoner, gripebrettlyder, bueføring og litt av hvert. Hun mener, med sine tenåringsører, at denne forsterkeren har sin desiderte styrke i de høyere lag av frekvensområdet. Jeg er ganske enig med henne. Kanskje jeg virkelig må prøve ut andre høyttalere. Her kan noe ligge gjemt i frekvensavhengig motstand som SN møter i nåværende høyttalere, i og med at den må jobbe hardt mot en følsomhet på 89 db.

Konklusjon: Tung-Sol Black Plate 5687 kan være det helt rette for Audion Silver Night.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Biassetting en på høyre kanaler kanskje på grensen siden bare ett fabrikat rør gir beskjed om at noe er litt ute, awe?

Forresten, har dere lest J. Gordon Holt?

S

Storebror

Gjest
    Et par spørsmål/kommentarer

- Du har ganske ekstrem innvinkling, sitter du nærme eller krysser de et godt stykke foran nesa? Hadde vært interessant med et par ord om dette, beklager om du har nevnt det tidligere i tråden din.

- Rommet virker åpnet og litt kjølig på de siste bildene. Men jeg tenker at den gode takhøyden og masse "stasj" i rommet bidrar til diffusering og god akustikk? Noen tanker om det?

Ellers et veldig spennende anlegg som virker godt sammensatt. Har selv bare hørt cdspilleren din.
    Har forresten en 80cm høy blå utgave av de vasene dine i vunduet, tar imot bud.... ;D

R :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "Krysse foran nesa" er det nye store i SfCI, etter at man har sett oppsettet med Elipsa i referanserommet i Vicenza:

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Forresten, har dere lest J. Gordon Holt?
    Sitat (J. Gordon Holt)
    [...] the sound of many tubes deteriorates over time, a known cause of tremens audiophilius.

Jeg har vært utsatt for denne tilstanden selv. Heldigvis finnes det en "quick fix"...Kjøp nye rør, eller enda bedre, kjøp ny forsterker ;)

Storebror skrev:
    Et par spørsmål/kommentarer

- Du har ganske ekstrem innvinkling, sitter du nærme eller krysser de et godt stykke foran nesa? Hadde vært interessant med et par ord om dette, beklager om du har nevnt det tidligere i tråden din.

- Rommet virker åpnet og litt kjølig på de siste bildene. Men jeg tenker at den gode takhøyden og masse "stasj" i rommet bidrar til diffusering og god akustikk? Noen tanker om det?

Ellers et veldig spennende anlegg som virker godt sammensatt. Har selv bare hørt cdspilleren din.
    Har forresten en 80cm høy blå utgave av de vasene dine i vunduet, tar imot bud.... ;D

R :)
    Denne ganske ekstreme graden av toe-in er anbefalt av Living Voice i manualen. Jeg har forsøkt alle grader av "toe-in" på disse høytalerne, også 0. Men jeg har alltid kommet tilbake til 35-40 grader, altså slik de står på bildet.
    Høytalerne forsvinner i størst grad med denne vinklingen, og holografien oppleves som mest riktig når de er plassert slik.

Når det gjelder akustikken kunne man umiddelbart tro at den ville være håpløs. Men det fungerer veldig bra. Jeg tror også at den store takhøyden, og det faktum at det er en åpen mezzanin med forbindelse til trappesjakten som går gjennom husets tre etasjer, bidrar til "drenere" overskuddslyd, istedenfor å sende den som en sprettball mellom veggene.

Det er definitivt en livlig klang i rommet, men til musikk så spiller det for det meste på lag, slik jeg opplever det. Men det ville vel overraske meg om man ikke hadde funnet noen "dips" og "peaks" om man hadde gjort målinger her...

Rommets akustiske begrensninger kommer først virkelig til kjenne når man har barnebesøk for 12 sukkerrusede 4-åringer...da spiller det ikke på lag ::)
    Har føvrig omorganisert anlegget. Skal se om jeg kan få lagt ut et oversiktsbilde i kveld

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Slik ser det ut nå. Monoblokkene er plassert slik monoblokker skal plasseres...rett ved høytalerne. Har ved denne manøveren fjerne mange meter ht-kabel. Delefilterne er nå koblet til forsterkerne med jumpere.
    Har satt greiene på en Expedit i påvente av Montana.
    Men det er jo litt leit å gjemme bort disse øyedropsene på denne måten.
    Har også blitt tvunget til å redusere antall plater i stua.
    Aiaiai, livet er fullt av kompromisser... ::)

Synes lyden har blitt bedre.

Men det blir den jo alltid når man forandrer på noe... ;)

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme at innfallet om å kjøpe en SET-forsterker billig og brukt var et rent eksperiment. Selv om jeg har hørt mange slike i ulike konstellasjoner, hadde jeg lite tro på at det ville være noen suksess å klaske 2x7 watt inn i nåværende oppsett - særlig med tanke på at jeg godt fornøyd med den musikken jeg får fra 2x70 PP. Når resultatet blir så overraskende bra, blir det ekstra interessant å finne ut av hva som er de grunnleggende forskjellene på SET og PP. RoDa har etterlyst - i tråden om hva rørlyd er - betraktninger i den retning. Det er forferdelig vanskelig. En kan med god grunn gå seg bort i en uendelighet av forbehold, men det fører oss ikke så langt fremover i forhold til tema. Derfor velger jeg å se stort på hva man også kan si, og konsentrerer meg heller om hva som er tendensen og essensen. Det er absolutt diskutabelt om cj Premier 11A og Audion Silver Night er representative for hhv. PP og SET. Jeg er tilbøyelig til å akseptere det premisset. Men før jeg gir meg ut på det, har jeg et par spørsmål til trådstarter og andre lesere av denne spalten:

Er temaet relevant i forhold til denne tråden, kjoenik? Should I rather go somewhere else?
    Kva tykkjer dei andre lesarane?

Ellers er det mye solskinn i musikkrommet for tiden, uansett været der ute. Både Tung Sol 5687 og Tesla 6922 GP er indiskutable kvalitetsrør. De begynner å gå seg varme og trives i sine nye omgivelser.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Synes lyden har blitt bedre.

Men det blir den jo alltid når man forandrer på noe... ;)
    Mjnja. Byttet høyttalere fra prototyper til produksjonsmodeller for ikke så lenge siden. Lyden ble ikke bedre gitt. Bare like vidunderlig.

Forøvrig: Hva slags Montanamoduler har du bestilt? Jeg har katalogenet sted,så bet er bare å slenge ut koder, hehe. Alt for lite Montanaprat på Sentralen for tiden. Parelius f.eks. bedriver IKEA og julepyntet VPI til langt uti uteserveringssesongen. Da må vi andre holde fast ved det betydningsfulle.

@awe. Du kan skrive hvor som helst for meg. Det viktige er at du skriver.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Kjære Awe du er hjertelig velkommen til å komme med dine betraktninger i denne tråden!
    Ser frem til å lese hva du har på hjertet!
    :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke bestilt Montana enda.Må få unnagjort fire ferieuker først :)
    Men det blir to basismoduler, altså 2x4 kvadrater. Har ikke hatt tid til å tenke så mye på dører, skuffer, antall hyller osv.
    Blir ganske likt som Expedit, bare at Montana'en er mye "nettere" i sin fremtoning.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Har vært på ferie. På Hvaler hentet jeg litt vinyl :D

Oppbevart og behandlet på forbilledlig vis. Trenger ikke vaske dem engang.
    Mest klassisk, men også noe jazz.

Den nye DV XX-2 spiller vidunderlig bra i den modifiserte rb250'en. Har vel rundet 50-60 timer og jeg har kost meg med innspillingen. Synes den har spilt godt hele tiden.
    Den er en stor oppgradering fra DV karat 17D3, veldig mye større enn jeg hadde trodd.

Regaen henger nok ikke helt med lenger, så jeg har bestilt en ny arm fra Audio Origami. Modellen heter PU7 og er mer eller mindre en Syrinx PU3 med alle mods'ene som har vært gjort med denne armen. John Nilsen, som driver/er Audio Origami, var tidligere ansatt i Syrinx. Han lager disse armene for hånd, og armlengde, armmasse, finish osv. bestemmes av kunden.
    Armen min er ca. to uker fra ferdigstillelse, så jeg regner med å ha den her om tre uker (eller mer... ;D).

Her er et bilde av armen under produksjon. Min arm er den nederste.

Om noen er nyskjerrig på denne armen kan dere lese mer her: http://www.audioorigami.co.uk
    Den ble kåret til "tonearm of the year" i Hifi-World i fjor.

Det er absolutt spennende tider i sikte. Når bergenshøsten nå setter inn er det godt å ha noe å kose seg meg. 400 nye plater og en topptrimmet vinylrigg burde hjelpe på humøret :)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Ella. Gratulerer, først og fremst, med nye plater. Det er jo nettopp det denne hobbyen handler om, ikkje sant?

Så Audio Origamo skreddersyr armer etter kundens ønsker altså, stilig. Syns du har valgt ein fin finish, matcher øvrige komponenter. Din suverene Interspace får lov til å bli med vidare på ferden (med mindre Thumpers Hyperspace plutselig står på Bergen stasjon) ?

Veldig trivelig å følge tråden din, kjoenik.

Mvh. Karl :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.727
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yes Sir, I can boogie! ;D
    Eller mye fint i eskene der kan jeg se.

Når kommer mmmmmmMontana?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.563
    Torget vurderinger
    27
    Grattis med vekst i platesamling, ny arm og overstått ferie. Gleder meg til å høre og se mer.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.074
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen på Origamiarm og en Mothmodifisert arm ?

Jeg har en Mothmodifisert Rega RB250 på min spiller som fulgte med når jeg kjøpte den.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Dette var saker... :eek: Du er jammen heldig. Snill kar han derre SAN. På tide med et nytt besøk skjønner jeg, ikke minst for å få et gjenhør med Baccara.....

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, tror muligens jeg foretrekker versjonen til Brakara... ;D
    Bare stikk innom du SOA, jeg har begge versjonene!

Vet ikke helt hva Moth gjør.

Audio Origami har rewiret armen internt og eksternt (cardas), fylt armen med en dempemasse (samme som i PU7 armen), og justert lagrene. Man kan også få ny armstubb og motvektslodd, men dette hadde jeg allerede fra Origin Live.

Jeg har enda ikke bestilt Montana Valentino. Expedit gjorde jobben så bra at Montana hoppet et par plasser ned på prioriteringslisten. Men den kommer nok, um inkje so brått.

Platene var definitivt det store musikkmessige høydepunktet i sommer. Å få noe slikt er helt fantastisk.
    Etter å ha kommet hjem fra nattevakt sitter jeg nå, alene i huset, og nyter denne på vinyl. En nydelig plate!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    LydKarl skrev:
    Din suverene Interspace får lov til å bli med vidare på ferden (med mindre Thumpers Hyperspace plutselig står på Bergen stasjon) ?

Veldig trivelig å følge tråden din, kjoenik.

Mvh. Karl :)
    Takk for det Karl!
    Joda, Interspace får stå, om ikke Thumper tar meg på ordet :-X

Fosse skrev:
    Grattis med vekst i platesamling, ny arm og overstått ferie. Gleder meg til å høre og se mer.
    Kommer tilbake med mer når jeg har fått armen. Kan kaskje prøve med på en lydbeskrivelse også. Selv om jeg føler at lydbeskrivelsene mine oftest blir mer av det samme, "bedre bass, bedre oppløsning, bedre dynamikk"..."ja, også bedre diskant"...

Får prøve å være litt mer kreativ neste gang. Kanskje inkludere uttrykk som "musikalitet", "tonalitet", "indre struktur", "leading edge", "fraseringsevne" osv.
    Må bare finne ut ut hva de betyr først ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn