Har vært i København på langweekend. Mye fis og ballade.
Men viktigst, kom hjem med en halv kasse vinyl. Og i postkassen lå det en hentelapp.
Den siste tiden har det blitt mange, mange timer med musikk, på vinyl selvsagt!
Dynavector Karat 17D3 er virkelig helt fantastisk. I forhold til AT-OC9 er den bedre på alle områder.
Større transparens, bedre dynamikk, bedre kontroll, mer kraftfull.
Man hører rett og slett lenger inn i opptaksrommet, og man kan lettere høre hvordan akustikken i opptaksrommet er.
Det er fasinerende å høre hvordan den takler komplekse partier i musikken. Hvordan den klarer å separere instrumentene selv når det er mye som står på samtidig. Akkurat dette synes jeg er utrolig viktig for musikkopplevelsen. Dynamikken er helt rå. Totalt kontraindisert for hjertesyke, lettskremte, og generelt nervøse mennesker.
Ellers opplever jeg at det er mye mer energi i musikken. Mellomtonen er virkelig vibrerende, full av liv. Bassfrekvensene blir også riktig godt traktert.
På noen innspillinger merker jeg at visse frekvenser fliser litt opp, i frekvensområdet for hylende kvinnestemmer. Når jeg tenker meg om har jeg ved et par anledninger også hørt dette på veldig energirike herrestemmer som er "close-miked" (mikrofoner tett på) slik at det høres ut som om hodet til sangeren er like stort som avstanden mellom høytalerne :
Antar at jeg på tross av alt det gode har et lite sporingsproblem på visse opptak. Har prøvd flere forskjellige protraktorer og VTF'er og biasjusteringer, og har klart å redusere dette en hel del. Men det er der på noen innspillinger. Om dette er et reelt problem eller om det er innspillingene som er urimelig vanskelige er ikke lett å si (for meg i hvertfall).
Er det slik at jeg trenger en Triplanar VII ?
Vanvittig moro med ny pickup er det i alle fall. Det er jo rart med det. Man får noe nytt inn. Så tenker man, så bra som det er nå kan det da umulig bli noe særlig bedre. Og så får man inn noe nytt og man forbløffes av hvor mye bedre det faktisk kunne bli.
Og sånn går det, slag i slag.
Hvor(dan) skal dette ende? ;D
En vakker dag, når platesamlingen har kommet opp på et visst kvalitetsnivå (økonomien må vel opp på et visst nivå den også :

). Da skal jeg fleske til med en skikkelig grom platespiller. Det er helt sikkert!