Bra beskrivelse gut_man!
Føler at du har fanget essensen i "LV-magien", nemlig evnen til å engasjere og den gode balansen i kompromissene som nødvendigvis følger med konstruksjonen. Høytalerne har respondert positivt på alle oppgraderingene av øvrige komponenter frem til nå. Men jeg tror nok jeg begynner å nærme meg et punkt hvor det ikke lenger er mulig å tyne så mye mer performance ut av dem.
Det er ingen tvil om at Messenger har løftet det hele opp på et nivå hvor man begynner å få fjerten av fugl, som Myrvold skrev i et tidligere Fidelity (om det var tilsiktet eller ei vites ikke).
Den første forandringen jeg merket etter at Messenger erstattet Audion Premier phono, var at det virket som om anlegget hadde fått tilført ekstra effekt. Fundamentet i lyden ble mer solid. Bassen, og homogenitet i frekvensgangen generelt, ble bibeholdt selv ved lavere lydnivåer.
Messenger tilfører en autoritet og kontroll som får musikken til å flyte på en uanstrengt måte.
Det neste jeg la merke til var dynamikken, både mikro og makro, som hadde fått seg et solid løft.
Etter å ha lyttet til diverse kjente innspillinger ble det også åpenbart at oppløsningen var veldig mye bedre enn med Audion preampen (til nesten 10x så lite penger :
). Dette siste synes jeg er ytterst besnærende. Det gir økt forståelse og innsikt i musikken, spesielt klassisk musikk hvor det til tider rett og slett dukker opp melodilinjer i bakgrunnen som ikke tidligere har vært tydelige nok til å fange min oppmerksomhet. Det er i slike øyeblikk, når man lytter til musikk man er glad i, og oppdager nye aspekter som gir ny mening og ny forståelse, at man får bekreftet at man har puttet pengene der hvor munnen er!
Lyden er fremdeles på den varme siden av nøytral. Jeg liker det best slik og er glad for at jeg ikke har mistet for mye av varmen.
Når det gjelder kildene er jeg mest overrasket over hvordan cd-spilleren har respondert på bytte av forforsterker. Også her har oppløsningen fått seg en boost, samtidig som den kvaliteten som jeg frem til nå har satt størst pris på, dens evne til å dechifferere 1 og 0 uten noen form for
digitalis, er bibeholdt, som gut_man også kommenterer. Om det er oppløsningen i Messenger jeg hører, eller om det også er bedre elektronisk match mellom pre og cd kan man bare spekulere på.
Riia-trinnet i Messenger er tilsynelatende veldig bra, og altså totalt fritt for sus.
Det var veldig interessant (og ikke så rent lite pirrende, for å si det mildt) at flere av de besøkende mente det manglet litt, spesielt i toppen, ved vinylavspilling.
Jeg har forsøkt meg med forskjellig VTF tidligere og spilte ganske lenge med 2,0 (DV anbefaler 1,8 til 2,2 for min pu). Men jeg har nå i lang tid spilt med 2,2g VTF. I går forandret jeg denne til 1,8 og opplever en noe mer lettflytende lydgjengivelse, uten at det virker som om det oppstår sporingsproblemer. Men har ikke spilt nok til at jeg tør si noe med sikkerhet. Får komme meg ut av latskapet og jobbe litt systematisk med dette fremover.
Uansett har det blitt sådd en liten spire av nyskjerrighet....hva kan en bedre pu tilføre lydgjengivelsen??
Både Transfiguration Orpheus og VDH Condor virker spennende...
Stikk for all del innom med vinylstæsj neste gang du er i området gut_man!!
Vi prøvde jo også med forskjellig grader av toe-in på høytalerne, fra utgangspunktet hvor diskantene krysser ca halvmeteren forran hodet, til 0 grader som alle var enig om at ikke fungerte, og til toe-in hvor diskantene treffer rett i øregangen. Gut_man foretrakk denne siste posisjonen, på samme måte som både H_Sobstad og Elektron har gjort tidligere. Det gir kanskje noen likheter i presentasjonen som horn gjør...?
Jeg har hørt endel timer musikk siden besøket og de er fremdeles plassert på denne måten. Jeg liker det, men jeg har en mistanke om at jeg aldri kommer til å bli helt enig med meg selv om hva jeg liker best.
Igjen, veldig hyggelig å ha dere på besøk gut_man og dere andre. Å kunne dele entusiasme og lidenskap for hobbyen, med likesinnede, er noe av det jeg setter høyest med hele greia, og en fin kontrast til de egoistiske øyeblikkene hvor ungene er lagt, anlegget har nådd ideel temperatur, og man sender fruen et megetsigende blikk idet hun skal til å sette stussen sin ned midt i sweetspot, for å lese blad, helst i deprimerende stillhet...