KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Øyyyy, jeg har også et par Ferrari røde Carlsson som venter på nye elementer til loftsstuen! Har tenkt å kjøpe inn en sånn 10W klasse D sak som Roy Ervin testet i et hjemmekino blad. Tent labs tror jeg den heter. Hvor mye power har den saken du bruker på dine Carlsson. Tør man be om en sammenligning av lyden kontra hovedhøyttalerne? Mine venter som sagt på innmat, og jeg har en del forventninger om prestasjonen :)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Heeey, her var det noe som fanget oppmerksomheten og pirret nyfikenheten.
    Hvor mye kraft er det i den rørsaken du har koblet de opp på?
    Har jo gått og grublet litt på om jeg skulle forsøkt Carlsson/Larsen på mine blokker, men ikke kommet helt til skudd ennå.
    Har du testet Carlsson i hovedoppsettet?
    Kunne vært moro å hørt...

mvh
    Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Audio Innovation S300 har fire EL84 effektrør og gir 10W i klasse A.
    Virker som om den har mer en nok krefter for de lettdrevne Carlsson høytalerne (89dB, 8ohm)
    Høytalerne gir et stort sweetspot kan man nok si. Spiller ikke så stor rolle hvor man sitter, det svinger uansett.
    Holografien er glimrende, plassering av utøvere, dybde i lydbilde osv. Behagelig diskant og musikalsk bass. Er vel ikke så mye mer å si (har ikke hørt mer enn noen få cd'er og dvd'er så langt). De spiller musikk så det kviner etter, og til prisen et veritabelt kupp.

Proffen, det ligger/lå noen Larsen 6 på børsen...

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er klar over de 6`erne, men trenger litt mer space før de blir aktuelle. De skal ha minst 50 cm til nærmeste sidevegg...
    Får kanskje hørt dine Carlsson på rør en gang?
    Hadde makne høytalere en gang i tiden, bare hvite, som var koblet til Golden Tube SE40. Det var tider det... ;D
    Nå er det en annen kar på sentralen som koser seg med de...

mvh
    Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men du har vel et og annet annet du heller vil imponere med først.... ;D

mvh
    Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    Men du har vel et og annet annet du heller vil imponere med først.... ;D

mvh
    Proffen
    Joda, hovedoppsettet er ikke truet på noen måte...

Tror forresten jeg tuller med rørene i AI 300. Ser på nettet at den bruker ECL86 som driverrør. Vet ikke hvor jeg har fått EL84 fra...? Kanskje den kan bruke begge deler...?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har du sammenliknet Carlssonhøytalerne med LV i stueoppsettet?
    Kunne vært interessant å høre hvordan du opplever forskjellen (og evt likheter)
    Burde jo være easy match for LV, men kanskje Carlsson kan overraske... ;D

mvh
    Proffen

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    @Carlsson; hadde OA58; spilte bra uansett hva jeg drev dem med. Prøvde både AI S500 og NAD; endte opp med NAD :eek: S500/S300 parret med eldre Snell er "match made in heaven" kjoenik! Om du kommer over Snell Q med originalstands......

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    Har du sammenliknet Carlssonhøytalerne med LV i stueoppsettet?
    Kunne vært interessant å høre hvordan du opplever forskjellen (og evt likheter)
    Burde jo være easy match for LV, men kanskje Carlsson kan overraske... ;D

mvh
    Proffen
    Jeg skal ta dem opp i stua en dag. Tviler ikke på at de ekstra kreftene vi tyne mer ut av dem.

Nido skrev:
    @Carlsson; hadde OA58; spilte bra uansett hva jeg drev dem med. Prøvde både AI S500 og NAD; endte opp med NAD :eek: S500/S300 parret med eldre Snell er "match made in heaven" kjoenik! Om du kommer over Snell Q med originalstands......
    Skal holde øynene åpne!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Er det hektisk i Bergen om dagen? =)
    Ok da, skal holde øynene halvåpen...

Akkurat nå er det visst mest hektisk i Fjellsiden...

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Fjellsiden har vært på lyttebesøk hos Kjoenik i kveld. Detaljerte kommentarer om lytteinntrykk er gitt til verten direkte, men det er ingen tvil i våre ører:

Elektron

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Puh, jeg puster lettet ut. Ingen spøk å ha den bergenskaudiofile inkvisasjonen på besøk ;D
    Takk for platen Elektron! Jeg har lenge utsatt Shostakovich sin 5. symfoni som jeg ikke finner lett tilgjengelig, men nå får jeg gjøre en innsats!!

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    Fjellsiden har vært på lyttebesøk hos Kjoenik i kveld. Detaljerte kommentarer om lytteinntrykk er gitt til verten direkte, men det er ingen tvil i våre ører:

Elektron
    Henger meg på her. En positiv opplevelse. Som vanlig ble det flytting på kjoeniks høyttalere, men bare til det bedre (som også vanlig). Bra jobba og motiverende for meg å overvære.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    Elektron skrev:

Elektron
    Henger meg på her. En positiv opplevelse. Som vanlig ble det flytting på kjoeniks høyttalere, men bare til det bedre (som også vanlig). Bra jobba og motiverende for meg å overvære.
    Hehe, vi får se hvor lenge de blir stående slik denne gangen, med samme toe-in som jeg har hatt siden gut_man var her, dvs med diskantene som krysser rett gjennom nucleus accumbens, men nå med mindre avstand mellom høytalerne, for riktigere perspektivegenskaper, ifølge inkvisasjonen. Man motsier ikke inkvisasjonen!
    Den forrige personen som gjorde det ble låst inne i en kjeller i ett år, med et Cerwin Vega anlegg og en cd med "James Last - Rarities, oddities, and songs that didn't make it to the B-sides" på repeat.

Spøk til side. Alltid kjekt å ha dere to på besøk, og alltid nyttig med tilbakemeldinger.
    Og som jeg sa...jeg blir nok aldri ferdig med å flytte på høytalerne. Blir spennende å lytte til kjent musikk i sweet-spot i morgen, så får jeg nok en klarere oppfatning av hva jeg synes.

Oioi, nå er det sengetid!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Da er skisesongen avsluttet med en uke med toppturer i Romsdalen.

Fornøyd med livet!

Vi var på skredkurs, og siste dagen gikk det litt skeis da vi fjernutløste et skred mens vi stod på toppen av Smørbottentind...

Før

Etter

Skredet var 700 meter i bredde, bruddkanter opp mot 2 meter, og strakte seg 1,5km ned i dalen. Et svært stort skred i norsk målestokk.
    Heldigvis ble ingen skadet.
    Vi var på 5-dagers skredkurs med svært erfaren guide, og vi tok snøprofil på vei opp og vurdert at det var skredfare 2. Men dette viser at selv om man tar alle forhåndsregler og gjør "riktige" vurderinger, har man ingen garantier.
    Man blir ydmyk av slike opplevelser.

Men nå er seil og sykkelsesongen godt i gang. Hifiinteressen er laber. Jeg er tilfreds. Men det spilles like mye musikk som før, heldigvis.
    Har en spennende reportasje til Highend på vestlandet-tråden på maskinen. Legger den ut en dag jeg får ånden over meg.
    Kommer nok sterkere tilbake til høsten :)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gleder meg til å høre på anlegget nå på fredag! :D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Ja, vi får håpe at det faller i smak!
    Regner med at det skal gå greit så lenge det er prog på snurreren...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Du får prøve å "av-progge" han litt ;)

Uansett musikk så tror jeg han har en flott og musikalsk kveld i vente :)

/jan

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    JanR skrev:
    kjoenik skrev:
    Skink_123 skrev:
    Du får prøve å "av-progge" han litt ;)

Uansett musikk så tror jeg han har en flott og musikalsk kveld i vente :)

/jan
    Hah!

Jeg hører på annen musikk så lenge det er kvalitet ;)

Jeg har det med å sjokkere på progkjelleren nå og da med musikk, jeg tror det er andre på ProgKjeller som mener jeg drar strikken litt vel langt noen gang ;)

Ser fram til å høre ikke prog og! :D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Skink_123 skrev:
    Jeg har det med å sjokkere på progkjelleren nå og da med musikk, jeg tror det er andre på ProgKjeller som mener jeg drar strikken litt vel langt noen gang ;)
    "sjokkere" som i å spille en låt uten tissepause? Punkrock? :eek:

blir mer og mer nysgjerrig på den der kjeller´n din. ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    "sjokkere" som i å spille en låt uten tissepause?
    ;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    ErosLoveking skrev:
    Skink_123 skrev:
    "sjokkere" som i å spille en låt uten tissepause? Punkrock? :eek:

blir mer og mer nysgjerrig på den der kjeller´n din. ;)
    F.eks på liveskiva med Hinn Islenski Thursaflokkruin er sistelåten en punklåt.

Og når du snakker om å spille låter uten tissepause så har du f.eks cogs in cogs med Gentle Giant der de sier mer på under 3 minutter enn det enkelte band sier i løpet av en hel katalog, men det er jo ikke så sjokkerende, men tilogmed hardbarka progfans kan få for mye av korte konsise låter om en drar en haug av de på rad.

Når det settes på plater med 80 talls lydbilde så er det en del som hopper i stolen UANSETT innhold ;)

Men men, skal ikke skryte for mye av kjelleren, men vi har det kult, iallefall av og til ;)

F.eks når det er filmpremiære på det største lokalet på månefisken og vi har King Crimson på progkjelleren og det kommer forvirrede mainstreamere inn som føler de blir angrepet av musikken. Hah!

Det har hendt at det har vært folk som har spurt i baren om de prøver å kaste de ut med å spille fæl musikk :p

Foredragene bruker å få folk engasjert positivt på ting de trodde de ikke liker f.eks. Det er ofte måten en ting blir presantert på som er avgjørende.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for lytten, Kjoenik!
    Morsomt å høre på en Lyra Titan. Fantastisk pickup.
    De ekstra wattene du har fått deg gjorde at man plutselig kunne dra litt på uten at lydbildet falt sammen, og særlig bassen hadde godt av litt mer effekt.
    Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å sette på først Milva og deretter Kari Bremnes. Samme kuttene som vi hørte hos deg.
    Lydbildet chez Kjoenik var nok både større og, spesielt, dypere enn i tkr Towers. På den annen side er nok bassen i tkr Towers i en annen liga enn chez Kjoenik...
    Det var veldig artig å sette seg ned og lytte etter forskjellene mellom Lyra Titan og Koetsu Urushi. Lyraen er mer på "tå hev" enn Koetsuen, mens Koetsuen er varmere i klangen, litt mer laid back.
    Her er det nok heller snakk om preferanser enn om kvalitetsforskjeller!
    I tkr Towers låt forresten Kari Bremnes`stemme litt mindre lukket. Tror fremdeles at det kan lønne seg å knote litt med VTA, stifttrykk og loading.

mvh

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.640
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har hatt gleden av å sammenligne Titan "i" mot Koetsu Urushi i Boes oppsett. Rikgitnok satt Titanen i Phantom på SME20 og Koetsuen i SME V på en gamel Thorens, men de klanglige forskjellene var enorme og begge låt aldeles glimrende på hvert sitt vis. Det må være en stor glede å kunne svitsje mellom to ekstremt gode ytterpunkter.

Nydelig oppsett Kjoenik.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fosse skrev:
    Jeg har hatt gleden av å sammenligne Titan "i" mot Koetsu Urushi i Boes oppsett. Rikgitnok satt Titanen i Phantom på SME20 og Koetsuen i SME V på en gamel Thorens, men de klanglige forskjellene var enorme og begge låt aldeles glimrende på hvert sitt vis. Det må være en stor glede å kunne svitsje mellom to ekstremt gode ytterpunkter.

Nydelig oppsett Kjoenik.
    Tiltredes, Fosse. Kjoeniks oppsett er nydelig.

Når det gjelder sammenlikningen mellim Titan i og Koetsu Urushi, ligger det en halvtimes transportetappe mellom disse to. Koetsuen har undertegnede sin klamme fingre rundt.

Men siden begge sitter i hver sin SME- arm, hhv. 312 og V, og jeg har sånn halvveis gått utifra at drivverkene er likeverdige, mener jeg at sammenlikningen er rimelig holdbar.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.795
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    BTW, Kjoenik, akkurat nå hører jeg på La Rondalla Tapatia, og den platen har jeg hatt i nesten 40(!) år.
    "Peiskosen" er vesentlig mindre fremtredende her. Merkelig...
    mvh

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for en fin kveld!

Litt trøbbel med bussjåfører som ikke snakker norsk eller vet hvor stoppet jeg skal av på er, men kom meg fram til slutt!

Jeg kjente igjen utsikten, he he!

Når jeg kommer inn så snurrer det menneskestemmer ut av høyttalerne til Kjoenik's stereoanlegg. Jeg blir budt på en øl, og forsyner meg av sjokolade og saltstenger.

Det ble hørt på mye forskjellig musikk, men selvfølgelig en del prog og! Tilogmed noe jeg ikke hadde hørt før eller visste om innen prog, men som jeg har blitt anbefalt før her på sentralen uten at lommeboka har strekt helt til om dagen. Selv hadde jeg med en skive med The Dregs(Steve Morse på gitar) som ble værende igjen i heimen. Den skiven spilte forøvrig meget bra på anlegget.

Jeg ble imponert over måten musikken ble presentert på, detaljrikt og varmt. Synes det var nok bass og en hørte godt hva bassgitaren gjorde. Egentlig er det ingenting jeg kan sette fingeren på! Platespilleren var nok den råeste med dypest lydbilde etc, men cd spilleren var ikke langt unna!

Det var rett og slett moro å høre på anlegget!

mvh
    Øystein

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    tkr skrev:
    BTW, Kjoenik, akkurat nå hører jeg på La Rondalla Tapatia, og den platen har jeg hatt i nesten 40(!) år.
    "Peiskosen" er vesentlig mindre fremtredende her. Merkelig...
    mvh
    Interessant!
    Jeg er ellers lite plaget med peiskos med Titan. Kanskje har det lurt seg en inn en liten rillerotte mellom stiften og vinylen...??
    Blir spennende å høre vinyllyden hos deg når du er klar med hardware og kurver!

Skink_123 skrev:
    Takk for en fin kveld!

Litt trøbbel med bussjåfører som ikke snakker norsk eller vet hvor stoppet jeg skal av på er, men kom meg fram til slutt!

Jeg kjente igjen utsikten, he he!

Når jeg kommer inn så snurrer det menneskestemmer ut av høyttalerne til Kjoenik's stereoanlegg. Jeg blir budt på en øl, og forsyner meg av sjokolade og saltstenger.

Det ble hørt på mye forskjellig musikk, men selvfølgelig en del prog og! Tilogmed noe jeg ikke hadde hørt før eller visste om innen prog, men som jeg har blitt anbefalt før her på sentralen uten at lommeboka har strekt helt til om dagen. Selv hadde jeg med en skive med The Dregs(Steve Morse på gitar) som ble værende igjen i heimen. Den skiven spilte forøvrig meget bra på anlegget.

Jeg ble imponert over måten musikken ble presentert på, detaljrikt og varmt. Synes det var nok bass og en hørte godt hva bassgitaren gjorde. Egentlig er det ingenting jeg kan sette fingeren på! Platespilleren var nok den råeste med dypest lydbilde etc, men cd spilleren var ikke langt unna!

Det var rett og slett moro å høre på anlegget!

mvh
    Øystein
    Takk for i går ja, veldig hyggelig!
    Jeg hadde halvannen gjennomspilling av The Dregs-skiva etter at du hadde gått. Det er virkelig en helt super skive!!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har det med å dra den ut av hylla selv hjemme, den er så variert med perfekt driv og balanse :)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gypsie, altså sigøynermusikk var det Carmen blandet inn i musikken sin! Det jeg ikke kom på :)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Musikkanbefaling!!

Alela Diane, fra albumet "To be still"

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    977
    Torget vurderinger
    9
    Flott låt! Likte den så godt jeg bestillte likegodt CDen!
    Men jeg trodde ikke du likte "syngedamer" kjoenik......

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    JK skrev:
    Det er søte syngedamer uten substans jeg ikke er så begeistret for ;) Denne dama og musikken hennes har definitivt substans. Du kommer ikke til å bli skuffet! Hele albumet holder høyt nivå!

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    kjoenik skrev:
    JK skrev:
    Det er søte syngedamer uten substans jeg ikke er så begeistret for ;) Denne dama og musikken hennes har definitivt substans. Du kommer ikke til å bli skuffet! Hele albumet holder høyt nivå!
    Ro, ro til fiskeskjær! :)

Mvh Elektron

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Elektron skrev:
    kjoenik skrev:
    JK skrev:
    Ro, ro til fiskeskjær! :)

Mvh Elektron
    Hehe.. Jeg holder ikke ut alle disse endringene. Først begynner vinyl-gutta fra Sandnes å lure på om digital lyd likevel ikke er så verst. Og nå... Kjoenik ikke bare hører på kvinnelig vokal, men begynner sågar å markedsføre aktivt...

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    ;D ;D

Det går jo an å forandre meninger med tiden folkens.....

Ofte ser man en dreining i folks musikksmak over tid , og kanskje tilbake til utgangspungtet igjen , fordi man søker noe nytt til tider. Er vel bare sundt det.

Mvh Espen

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Enig Espen.

Det er en helt ærlig sak å komme ut av syngedameskapet ;D

Mvh Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.919
    Torget vurderinger
    4
    Ok, jeg inrømmer det, jeg er nesten like soft som dere ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn