KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    gismo skrev:
    Utrolig flotte bilder igjen!
    Grattis til flott ny "lem", ikke alle som kan skilte med en 12"..... ;D ;D

gismo
    Takk for det Gismo.
    Utrolig nok så virker det som om jeg er mer fornøyd enn fruen ;)

Men nå er været bra, og jeg tror det er dagen for årets første båttur.
    For første gang på lenge er det en markant overgang fra vinter til vår her i Bergen. Tidligere har årstidene stort sett vært en variasjon over samme tema (regn). Den fantastiske vinteren har gitt store forventninger til våren og sommeren!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen til deg, Nils! Jeg tror jammen vi har en avtale! Du er jo etterhvert eier av et så sagnomsust anlegg at det vel er på tide å få hørt det. ;) Vi får komme tilbake til tidspunkt og sånn, men da tar jeg meg en tur over fjellet! ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig Impulse, det ser jeg frem til!
    Vi får legge planer pr. pm eller telefon.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Gratulerer med ny arm og PU. Dette gleder jeg meg virkelig til å høre.
    Etter forrige besøk ble jeg sittende å bearbeide lytteinntrykkene litt etter at jeg hadde kommet hjem. Skal jeg være ærlig, og det skal man jo, var det CD gjengivelsen som imponerte mest. Messengeren har tatt denne til uante høyder, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være en kjempematch. Klare forbedringer gjennom hele registeret. Utrolig engasjenerende. Du trenger IKKE ny CD spiller.
    Gjengivelsen fra vinylspilleren er selvfølgelig også meget bra, men jeg hadde enorme forventninger og ble derfor litt skuffet. Synes det ble litt puslete i bunnen - litt lite fundament (i forhold til det vi hørte fra CD), samt litt manglende oppløsning i toppen, noe også andre har påpekt.
    Jeg er veldig spent på Lyra'en og hva den kan gjøre med dette. Du har forsåvidt nevnt det allerede, så dette virker lovende.

Så må du se å få swop'et armene. SME + Lyra fortjener hedersplass ;D

Vi snakkes,

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    SOA skrev:
    Gratulerer med ny arm og PU. Dette gleder jeg meg virkelig til å høre.
    Etter forrige besøk ble jeg sittende å bearbeide lytteinntrykkene litt etter at jeg hadde kommet hjem. Skal jeg være ærlig, og det skal man jo, var det CD gjengivelsen som imponerte mest. Messengeren har tatt denne til uante høyder, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være en kjempematch. Klare forbedringer gjennom hele registeret. Utrolig engasjenerende. Du trenger IKKE ny CD spiller.
    Gjengivelsen fra vinylspilleren er selvfølgelig også meget bra, men jeg hadde enorme forventninger og ble derfor litt skuffet. Synes det ble litt puslete i bunnen - litt lite fundament (i forhold til det vi hørte fra CD), samt litt manglende oppløsning i toppen, noe også andre har påpekt.
    Jeg er veldig spent på Lyra'en og hva den kan gjøre med dette. Du har forsåvidt nevnt det allerede, så dette virker lovende.

Så må du se å få swop'et armene. SME + Lyra fortjener hedersplass ;D

Vi snakkes,
    Ærlige tilbakemeldinger verdsettes høyt! Ellers kommer man ingensteds!
    Er enig i at CD spilleren virkelig har blomstret med Messenger, i større grad enn vinylspilleren med PU7 og XX2. Kanskje økt oppløsning og null støy fra Messenger har ført til at mangler/feil blir mer tydelige?

Den betraktelige forbedringen som kom med Lyra og SME gjør at man begynner å lure. Jeg har en sterk mistanke om at arm og pick-up (PU7 og XX2) ikke er optimalt satt opp. Jeg innbiller meg at forskjellen er større enn den burde være.
    En grov sammenligning: jeg anser at forskjellen i ytelse mellom lyra/SME og PU7/XX2 er like stor som forskjellen mellom Messenger og Audion Premier. Og det får jeg ikke helt til å stemme. Som nevnt tidligere, jeg må nok jobbe mer med innstillingene på PU7/XX2-komboen.

Dette sier ikke rent lite om viktigheten av å få besøk av likesinnede med erfaring. gut_man og co. kommenterte opplevde mangler i vinylgjengivelsen for et par uker siden.
    Og vupti, jeg ante ikke at det kunne være mye mer å hente på vinylsiden. Herlig!
    Tror nok at armene bytter plass ja. Men kun fordi det er litt krøkkete å komme til bak der ;)

D

Dilla

Gjest
    Gratulerer Kjoenik med virkningsfull oppgradering! Særdeles høy klasse på stereo'n i stua nå :D Lekre bilder!
    Det er bare å få byttet om på armene nå og få "flashet" tolvtommer'n ;)

TiKei

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    kjoenik skrev:
    Den betraktelige forbedringen som kom med Lyra og SME gjør at man begynner å lure. Jeg har en sterk mistanke om at arm og pick-up (PU7 og XX2) ikke er optimalt satt opp. Jeg innbiller meg at forskjellen er større enn den burde være.
    En grov sammenligning: jeg anser at forskjellen i ytelse mellom lyra/SME og PU7/XX2 er like stor som forskjellen mellom Messenger og Audion Premier. Og det får jeg ikke helt til å stemme. Som nevnt tidligere, jeg må nok jobbe mer med innstillingene på PU7/XX2-komboen.
    Jeg gikk fra DV17D3 til VdH Kanari og opplevde akkurat det samme, kunne ikke begripe at Dyna’en var så ”dårlig” ev./ Kanarien så mye bedre. Det er en moral her og det er at kostbare elementer faktisk er så mye bedre, en må bare høre det i egen rigg før en tror det. Og ikke glem at Titan i antageligvis er i den absolutte globale totale verdensklasse.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg er helt enig med deg Nils. Ærlige tilbakemeldinger er viktige og særlig de som tar hensyn til eierens preferanser. Gut-man er som du sier en person som gir slike. Imponerende kunnskapsrik  person slik jeg vurderer det. Skal vi komme videre, er det slik du påpeker det, viktig at andre tør å si sin ærlige mening. Vi som blir pirket litt i må ta det i beste mening, og ikke krype ned i den deilige skytergraven.

mvh Elektron  

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Ti Kei skrev:
    Gratulerer Kjoenik med virkningsfull oppgradering! Særdeles høy klasse på stereo'n i stua nå :D Lekre bilder!
    Det er bare å få byttet om på armene nå og få "flashet" tolvtommer'n ;)

TiKei
    Takk Ti Kei, jeg bare håper jeg får plass til 12" på høyresiden...

Pesquera skrev:
    kjoenik skrev:
    Jeg gikk fra DV17D3 til VdH Kanari og opplevde akkurat det samme, kunne ikke begripe at Dyna’en var så ”dårlig” ev./ Kanarien så mye bedre. Det er en moral her og det er at kostbare elementer faktisk er så mye bedre, en må bare høre det i egen rigg før en tror det. Og ikke glem at Titan i antageligvis er i den absolutte globale totale verdensklasse.
    Ja, jeg var definitivt ikke forberedt på at forskjellen skulle være så stor.
    Van Den Hul er forøvrig svært spennende produkter. Har hørt Colibri, senest for et par dager siden. Fantastisk pick-up!

Pesquera skrev:
    ...den absolutte globale totale verdensklasse.
    Hehe, herlig klassifisering ;D

Elektron skrev:
    Jeg er helt enig med deg Nils. Ærlige tilbakemeldinger er viktige og særlig de som tar hensyn til eierens preferanser. Gut-man er som du sier en person som gir slike. Imponerende kunnskapsrik person slik jeg vurderer det. Skal vi komme videre, er det slik du påpeker det, viktig at andre tør å si sin ærlige mening. Vi som blir pirket litt i må ta det i beste mening, og ikke krype ned i den deilige skytergraven.

mvh Elektron
    Ja man er helt avhengig av disse tilbakemeldingene om man ønsker å komme videre!

Angående tilbakemeldinger, har du begynt å lytte til klassisk musikk og kuttet ned på søte syngedamer Truls, eller tar du ikke mine tilbakemeldinger seriøst? ;D

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    For å være helt ærlig så sitter jeg her og gulper på bananlikøren. Jeg har i tillegg vært skikkelig ulydig og kjøpt litt nye syngedamer også. Melody Gardot og Susanne Sundfør. Melody Gardot låter så bra i skranglehifien at jeg umiddelbart kjøpte meg en konsertbilett til konserten i Grieghallen 28 april. MEN jeg har spilt Ravel Bolero i dag så det så.

Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    For å være helt ærlig så sitter jeg her og gulper på bananlikøren. Jeg har i tillegg vært skikkelig ulydig og kjøpt litt nye syngedamer også. Melody Gardot og Susanne Sundfør. Melody Gardot låter så bra i skranglehifien at jeg umiddelbart kjøpte meg en konsertbilett til konserten i Grieghallen 28 april. MEN jeg har spilt Ravel Bolero i dag så det så.

Elektron
    Bolero er bra ;D

Etter 3,5 time i mørkeste mørke (var det ikke i dag det var sånn "earth day"...Hugh??) kan jeg konstatere at jeg med stor sannsynlighet er happiest boy alive!! :D God natt!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Ska sei.... :eek: Innom en snartur på sentralen mellom påsketurer og matlaging (blir jævlig mye mat å lage når man er 8 mann i familien, og får besøk av en familie på 4 :p), og ser at kjoenik er en mann som tar tilbakemeldinger på blodig alvor he he. Det aner meg nå hvor Jens sin SME og Lyra titan i tok veien ;D. Grattis med kremkomponenter! Det er morsomt å lese hvordan du opplever forbedringer med "parfyme" pickup. Jeg har ingen erfaring med Origin Live armen din, men det skulle ikke forundre meg om SME armen har kvaliteter som kan gi den konkurranse om hedersplassen. Lyra Titan har jeg ikke fått hørt selv, men får både elsk og hat tilbakemeldinger på den. Det handler nok mye om både preferanser og om system match tipper jeg. Topp tester fra de fleste seriøse anmeldere som har hatt klørne i den, vitner uansett preferanser om kvalitet. Jeg tror helt sikkert at SME/Lyra komboen løfter Raven spilleren din opp dit den hører hjemme, i den øverste divisjon vinyl avtastere :)

Som vi snakket om da jeg var innom, kan du nok ha en del å hente på DV/Origin Live komboen med å leke deg med VTA/VTF o.l. Det bør du også gjøre med SME/Lyra komboen, for her er mye å hente for å tweake den ultimate gjengivelse fra riggen. Jeg kommer definitivt innom på besøk neste gang jeg er i Bergen, for dette må jeg høre!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Tilbakemeldinger må man ta seriøst. Bare ikke begynn å antyde at det mangler noen LV hornhøytalere. Det kan jeg desverre ikke ta seriøst ;)
    Det spørs om ikke XX2 havner på bruktbørsen. Jeg har lyst til å prøve andre pu'er. Gjerne noe som låter helt anderledes.
    Må uansett ha en ekstern riia til arm nummer to, og jeg vurderer en MM pu på Audio Origami-armen (ikke Origin Live... ;))
    Hørte nylig en Decca/London MM pu, og jeg har aldri i mitt liv hørt en dynamisk pu (du hørte den kanskje selv, hos Ivar..?).

Forventer at du stikker innom ved neste Bergensbesøk, gjerne med litt vinylstæsj!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Pesquera skrev:
    kjoenik skrev:
    Skal du matche VdH Canary, må du opp i XV-1s i DV sortimentet. Canaryen er imho så god! Hos meg foretrekker noen Canary og noen synes at XV-1s trekker det lengste strået.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    kjoenik skrev:
    Tilbakemeldinger må man ta seriøst. Bare ikke begynn å antyde at det mangler noen LV hornhøytalere. Det kan jeg desverre ikke ta seriøst ;)
    Det spørs om ikke XX2 havner på bruktbørsen. Jeg har lyst til å prøve andre pu'er. Gjerne noe som låter helt anderledes.
    Må uansett ha en ekstern riia til arm nummer to, og jeg vurderer en MM pu på Audio Origami-armen (ikke Origin Live... ;))
    Hørte nylig en Decca/London MM pu, og jeg har aldri i mitt liv hørt en dynamisk pu (du hørte den kanskje selv, hos Ivar..?).

Forventer at du stikker innom ved neste Bergensbesøk, gjerne med litt vinylstæsj!
    LV hønn hadde vært noe det ja.. Du får begynne å spare ;D.. Audio Origami var det ja :-[ huff så surrete man blir av å ha 8 barn rundt seg hele dagen... Decca/London MM var en vekker ja. Likte veldig godt klangen i den pu'en hos Ivar. Hadde ikke hørt denne før. Tar med vinylstæsj neste gang jeg skal til Bergen.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med arm og pickup Kjoenik!
    Det er noe attraktivt med de lange armene, (size does matter? ::) ;D ) det stiller jo større krav til bl.a. stivhet, men om noen har ekspertise på tonearmer, må det vel være nettopp SME.
    Lyra imponerer også stort hos meg, selv om det her i heimen kun finnes Lyra i den andre enden av skalaen... ;)

Ser at du nok vil bytte plass på armene, hvis mulig, men er ellers veldig enig i at Audio Origami'en er en designmessig perle!

Vennlig hilsen

Morten

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Lagga skrev:
    Gratulerer med arm og pickup Kjoenik!
    Det er noe attraktivt med de lange armene, (size does matter? ::) ;D ) det stiller jo større krav til bl.a. stivhet, men om noen har ekspertise på tonearmer, må det vel være nettopp SME.
    Lyra imponerer også stort hos meg, selv om det her i heimen kun finnes Lyra i den andre enden av skalaen... ;)

Ser at du nok vil bytte plass på armene, hvis mulig, men er ellers veldig enig i at Audio Origami'en er en designmessig perle!

Vennlig hilsen

Morten
    Takker så mye Lagga! Vinyl er morro! Det ser det unektelig ut som om du synes også. Besøkte nettopp en entusiast med tre armer på spilleren, og et par armer på innbytterbenken.
    Du har gjort det på en litt annen måte, med ikke mindre enn tre platespillere :eek:
    De gale har det godt!

Byttet om på armene i går kveld. Etter noen slurker med Springbank Ten hadde jeg samlet nok mot, og var subjektivt meget stødig på hånden. Vel, alt gikk bra og alle innstillinger ble finjustert.
    SME'en kommer definitivt mer til sin rett i første rekke.
    Den er lang, den er stiv, og den er definitivt ingen krummerik!

Skal legge inn noen bilder etterhvert.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.862
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    kjoenik skrev:
    Etter noen slurker med Springbank Ten hadde jeg samlet nok mot, og var subjektivt meget stødig på hånden.
    Godt valg! Springbank er glimrende til nesten ALT ;) - og en meget god lydtweak også.... ::)

Vennlig hilsen

Morten

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gratulere!

Hvorfor ha en annen PU enn Lyra Titan i? Den er jo Konge!

Og gratulere igjen!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.137
    Torget vurderinger
    27
    Ahhhh, toppers lesning og gratulerer så masse Kjoenik.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Skink_123 skrev:
    Gratulere!

Hvorfor ha en annen PU enn Lyra Titan i? Den er jo Konge!

Og gratulere igjen!
    Takk Skink! Tanken med arm/pu nummer to er nok først og fremst å ha noe som låter helt anderledes. En annen tanke med arm/pu nummer to er at disse kan betjenes av gamlingen og svigerforeldre når de sitter barnevakt, og en slik kombo er også grei ved festlige anledninger...
    Har ikke bestemt meg for noe enda.

Fosse skrev:
    Ahhhh, toppers lesning og gratulerer så masse Kjoenik.
    Takker så mye Fosse! Vinyl er gøy!!

H

Hugh

Gjest
    kjoenik skrev:
    Siden armen er plassert på det andre armbordet blir tekstsiden på armen vendende rett mot fjorden.
    Dermed må man ut på altanen for å fotografere.
    Det er når man står der ute, med kamera og stativ, og tar bilder inn gjennom vinduet i sitt eget hus, at nerdefølelsen kommer sigende. Knipset et par kjappe bilder og skyndte meg inn igjen.

Uff, ja, men du er ikke alene. Sa jeg lekkert? Lekkert.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Hugh skrev:
    Uff, ja, men du er ikke alene. Sa jeg lekkert? Lekkert.
    Takk for det. Er nok ikke alene om dette her inne nei, heldigvis.
    Råkul bil du har i bestilling! Ble sittende å bla litt i tråden din her om dagen og innser at det står relativt dårlig til med både kjøretøy (av den trauste sorten) og fottøy (dog ikke fotform) hos undertegnede. I hvertfall ut fra god dandymålestokk.

Valentino skrev:
    Lekkert, ja. Grattis med lang arm!
    JanR skrev:
    Din er lengre enn min ::)

Gratulerer så mye :)

/jan
    Takker så mye JanR og Valentino. Mye fokus på lengden i det siste!

What counts...it's not the size of the wave, it's the motion of the ocean... ;)

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Var innom kjoenik for et par dager siden for en lytt med den nye arm/pu komboen. Det var med engang klart at her er det meste som savnes i den andre konfigen tilstede. Dyp flott bass med et godt fundament. Lydbildet er oppløst og luftig. Det som jeg allikevel likte best var den flotte klangen denne arm/pu kombinasjonen presenterte gjennom anlegget. Det løftet musikkopplevelsen opp enda et nivå ift til tidligere. Og enda har bare PU gått 50 timer...

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    kjoenik skrev:
    What counts...it's not the size of the wave, it's the motion of the ocean... ;)
    Har du dristet deg til å kontrollere bevegelsene med å bruke dempetrauet? Er i utgangspunktet litt skeptisk til å begynne å grise med silikonolje, men det kan jo tenkes at SME kan ett og annet om dempning som ikke er umiddelbart tilgjengelig oss for legfolk....

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Grattis med nye arm Kjoenik, de er noe røft og mandig over og eie SME's lange arm ;)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Vermin skrev:
    Grattis med nye arm Kjoenik, de er noe røft og mandig over og eie SME's lange arm ;)
    Skal ikke se bort fra at jeg har fått et par eksta hår på brystet ja... ;)

Noen bilder med armene i riktig rekkefølge

Messenger fra lufta

Flere budbringere

Dynavector

Skulle kanskje lagt ut bilde av de nye høytalerne også...

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    kjoenik skrev:
    Hei, hva skjer?
    Riktignok vet jeg at du har like dårlig impuls-kontroll som meg, men det får da være måte på...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    ivarlo skrev:
    kjoenik skrev:
    Hei, hva skjer?
    Riktignok vet jeg at du har like dårlig impuls-kontroll som meg, men det får da være måte på...
    Rolig nå, man har da flere anlegg...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    4
    Det er nyrenoverte Carlsson OA-50. Helt knall!

HSobstad skrev:
    Det er høytalere Manuel, los auditatores, comprende?

Bang & Olufsen fra 1986. Bedre bilde enn de fleste av dagens flatskjermer.

Gitarene i bakgrunnen. Det musikalske alibiet...For sikkerhets skyld har jeg hengt en musikkposter over dem ;)

Ungene har trykket denne plassen til sitt bryst allerede. Om noen lurer på hva som vises på skjermen...To gode venner, en ordentlig tåreperser som de sier i Danmark.

Provisorisk, ja. Men det funker.
    Jeg så hele Stop Making Sense dvd'en med Talking Heads i går kveld og det låt helt superdupert. Audio Innovation og Carlsson trives godt sammen!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn