Siden Shindo Apetite kom i hus har den spilt med original 6V6 rÞrene (Phillips). Skiftet tidlig ut de originale RCA 6WA8 med Jan Phillips. Har vÊrt fornÞyd med lyden og ikke kommet sÄ langt som Ä teste forskjellige effektrÞr.
Det fulgte med en grei samling med rĂžr til den.
Jeg lot Fivre 6V6 fra mellomkrigstiden (1932) ligge og gikk rett pÄ boksen med Fivre 6V6GT fra 60-70 tallet. PÄ den boksen sto det nemlig "meget bra". Husket at selger sa at dette var regnet som noe av det beste av 6V6, men at han ikke hadde testet dem, kun spilt med org.rÞrene.
Monterte Fivre-rĂžrene og fikk hakeslepp.
Noen ganger er effekten av rÞr-skifte sÄ subtil at man slettes ikke er sikker pÄ om det ble bedre eller dÄrligere, eller om man i det hele tatt kan hÞre forskjell. Men dette var det som om Ä sette inn nye batterier i walkmanŽen akkurat idet musikken begynner Ä spille litt langsommere og stemmen til vokalisten litt mer grÞtete.
Om det er supergode rÞr, at de gamle var moden for utskiftning, eller en kombinasjon av begge, er ikke sÄ godt Ä si. Sikkert det siste.
Men nummer to anlegget spiller nÄ sÄ bra at det ofte er dette som skrus pÄ nÄ verden skal stenges ute noen timer.
Og den ene kilden er ogsÄ byttet ut. Var sÄ heldig Ä fÄ tilslaget pÄ Rega Apollo som HCS la ut pÄ torget.
Nydelig liten boks lÄter helt utmerket. Lar denne gÄ direkte i forsterkeren. FÄr teste med ekstern dac senere, men fÞler ikke noe umiddelbart behov for det.
I hovedanlegget har jeg byttet ut byttet ut det siste russer rÞret blant smÄ rÞrene i Rogue. Ut med EH og inn med Jan Phillips 12AX7. I 12AU7 posisjonen er det Mazda "cifre". Er usikker pÄ om jeg hÞrer forskjell pÄ siste rÞr byttet. Men EH er sÄ usexy at det er godt Ä fÄ dem bort.
Vil uansett se om jeg kan fÄ tak i RCA 5751. Har alt for mye gain i systemet.
Har ogsÄ byttet likeretter rÞrene i forforsterkeren. Hadde gold lion GZ34 og byttet ut med Phillips GZ34. Dette hadde god effekt, selv om jeg har lest rikelig med kommentarer fra de som mener likeretter rÞrene ikke pÄvirker lyden.
Det som mangler, og som jeg forventer vil kunne gi en ytterligere forbedring av lyden, er Ă„ bytte ut 6h30 med 6H30DR.
Om noen vet om en god "trustworthy" kilde til slike rÞr vil jeg sette pris pÄ tips! Trenger 4stk...