Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange vet selvsagt dette; men DGG's "The Originals"-serie er mildest talt en suveren serie plater, bygd som den er på DGG's mest suksessfulle innspillinger i sin historie. Denne er på salg hos Europadisc pt, salget er slutt om en drøy uke. Mange vil ha de originale LP'ene, og deres senere cd-ekvivalenter kanskje, men kan hende er det noen du mangler? Jochums Meistersinger? Michelangelo's Chopin? Argerich? Carlos Kleibers innspillinger? Mravinsky's Tchaikovsky? Kempff? Her er i sannhet en voldsom stor katalog av erkelegendariske historiske innspillinger.

Her er hjemmesiden til serien; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=theoriginals

Her er Europadisc's titler;

http://www.europadisc.co.uk/offer/400/DG_Originals_-_ENDING_SOON!.htm

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for tips om tilbud, nå er disse på vei:

Jeg er mildt sagt ikke på et nivå der jeg fyller det som mangler, men et sted får jeg starte ...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    Etterhvert ble det sagt at Michelangeli bare eide to antrekk, hvorav det ene var kjole og hvitt for konsertene. Uansett hadde han en antagelig medfødt eleganse og stil også i det ytre.
    Kanskje han da hadde mange eksemplarer av hvert antrekk, slik som Einstein som likte å være konsekvent i sin fremtoning.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.676
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvit T-skjorte og Levi's 501. Easy.

(Og Europadisc er nede for Essential Maintenance. Penger spart. Dvs: Jeg prøver i morgen.)

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Funker her, Valentino. Så jeg er på vei til ny bestilling.

Bør denne være med i handlekurven? Fricsay/Berlin RIA Symphony Orchestra/St. Hedwig's Cathedral Choir. Såvidt jeg kan skjønne er dette 1954-innspillingen, Wikipedia vil ha det til at han spilte inn samme rekviem med nesten samme besetning også i 1960.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk og takk! 4 CDer til på vei fra Europadisc – Fricsay-boksen ligger langt over MVA-grensa, får se om Apollon kan ta den inn til en ok pris.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Endelig ser den Australske reissue serien Eloquence fra Universals arkiver ut til å være fullstendig tilgjengelig i Europa. Noen titler har funnes tidligere, og jeg har ved et par anledinger kjøpt fra Buywell i Australia med gode erfaringer, men portoen fra UK er rimeligere.

Her er det mye interessant historiske mateiale (i betydningen fra 1950/60 tallet og frem til i dag), og serien er nå på slag på prestoclassical til ca 45 kr pr plate, 65 for doble:

http://www.prestoclassical.co.uk/eloquence.php

Her finnes feks ting som dette:

Bruckner: String Quintet in F major
    Schmidt, F: Piano Quintet

Vienna Philharmonia Quintet

One of Bruckner's most sublime Adagios is to be found in this String Quintet and a comparative rarity is his contemporary Franz Schmidt's G minor Piano Quintet. Long unavailable on Decca, this is something of a connoisseur's item, now restored to circulation and at super-budget price.

eller feks en CD med folk som Jack Brymer (clarinet), Ingrid Haebler (piano), Arthur Grumiaux (violin), Georges Janzer (viola), Eva Czako (cello), Jacques Cazauran (double-bass) i Schubert ørretkvintett.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lette etter flere innspillinger av LvB9 på biblioteket, ønsket å sjekke både Furtwängler og flere nye innspillinger, men den eneste de hadde inne nå var en gammel innspilling med Felix Weingartner og LSO. Denne er eldre enn noen av de jeg finner referert på nettet, så jeg blir ekstra nysgjerrig. Weingartner var den første til å spille inn alle Beethovens symfonier, så dette er historisk så jeg får litt gåsehud.

Et bilde av Weingartner kan vi bevilge oss likevel

I alle fall er innspillingen fra 1926, overført fra 78-plater med knitring og det hele.
    London Symphony Orchestra & Chorus
    Miriam Licette, Muriel Brunskill, Hubert Eisdel, Harold Williams.
    Innspilt i Columbia Studios, London, 1926

Man skulle ikke tro at det var mulig å lytte til musikken gjennom støyen og den trange klangen, men etter et par minutter åpner det seg og blir levende. Et blikk inn i en annen tid, og det merkes på presissjon og artikulasjon, men det er en intensistet og varme over det hele som er rørende.

PS: Fant den omtalt i (hvor ellers) Gramophone Achives her
    og i LSO-arkivet:
    16-17 Mar 1926 Petty France Studios
    Miriam Licette (soprano), Muriel Brunskill (contralto),
    Hubert Eisdell (tenor), Harold Williams (baritone),
    chorus, Felix Weingartner
    BEETHOVEN Symphony No.9 in D minor Op.125 “Choral” WAX1350-65
    78rpm: (Oct26) L1775-82; set M39 = 67194-01D.
    LP: (Jun81) Phoenix ALP1002.
    CD: (Dec88) Trax Classique TRXCD125,
    (’97) Dante LYS190.

Klart og greit

Og jeg som skulle klippe hekken idag.....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Artig !
    I den gode boken 'The Vinyl Countdown' beskrives prosessen som ble brukt for å overføre 78 plater til LP. Jeg må si jeg ble overrasket over at det skjedde 'on the fly,' og at de enten måtte ha flere 78 spillere linet opp hvor den ene spillte side A, så slapp de ned nåla på side B, eller så måtte de snu skiva og slippe ned nåla, uten å pause "LP opptaket."

http://www.amazon.com/Vinyl-Countdown-Album-iPod-Again/dp/1593762372

Biblioteket ja. Du store min, det er en kilde til musikk som jeg ikke har tenkt over i det hele tatt.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    @Roberten, hvis du har tenkt å selge unna rockeskivene så bare si ifra. ;) ;) ;) ;) ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    ;D dersom det skulle gå så langt vil du være den første jeg tenker på Eros. For det er jo ingen tvil om at du trenger flere rockeskiver :D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Artig !
    I den gode boken 'The Vinyl Countdown' beskrives prosessen som ble brukt for å overføre 78 plater til LP. Jeg må si jeg ble overrasket over at det skjedde 'on the fly,' og at de enten måtte ha flere 78 spillere linet opp hvor den ene spillte side A, så slapp de ned nåla på side B, eller så måtte de snu skiva og slippe ned nåla, uten å pause "LP opptaket."

http://www.amazon.com/Vinyl-Countdown-Album-iPod-Again/dp/1593762372

Biblioteket ja. Du store min, det er en kilde til musikk som jeg ikke har tenkt over i det hele tatt.
    Vidunderlige verden, biblioteket.
    Nå er ikke jeg godt kjent i Oslo, men jo større by jo bedre musikkbibliotek. På Deichmanske får du gratis tilgang på Naxos Music Library, og du kan søke i CD-samlingen på nettet.
    Bare prøv noen klikk her og se:
    http://www.deichmanske-bibliotek.os...klikkbart_cd_emnekart/article56383-17714.html
    For eksempel finner jeg på første forsøk minst 15 versjoner av Beethovens niende.
    Litt å velge i, og bare å gå inn og forsyne seg!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Slette tid ! Der var det sannelig en del å ta tak i ja.
    Takk Jøgga, nok en gang trår du til og sender meg i riktig retning :)
    Klassiskavdelingens fadderordning burde være et eksempel til etterfølgelse for hele HFS.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.676
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje de har en velfungerende fadderordning på kabelhjørnet?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    :D
    Det kan jo være at de faktisk har det.
    Men skiltet med Abandon all hope ye who enter here over døren har gjort at jeg har holdt meg langt unna det hjørnet.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Deichmanske har et fabelaktig utvalg musikk. Siden dette er tråden for historiske innspillinger er det verdt å nevne at de er et overflødighetshorn av innspillinger av norsk klassisk musikk – også de litt eldre. Virker på meg som om de i alle fall i perioder har hatt som policy å kjøpe alt som ble utgitt innen en del kategorier.

[PS: Om man vil ha tilgang på Naxos Music Library er det viktig å få et bibliotekskort fra det gjeldende biblioteket – ikke et nasjonalt bibliotekskort.]

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Da er det bestemt, til uken skal jeg på Deichmanske for første gang på ......10 år. Får ta med den lille sorte så jeg ikke blir snøblind av utvalget.
    Takk for info ang. lånekortet Wright.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Kanskje de har en velfungerende fadderordning på kabelhjørnet?
    Det KAN vel tenkes, men det er ikke akkurat velregulerte offentlige gratis-tilbud man ledes mot der. Det ville i så fall være..., ja nettopp, historisk :)

Hvorfor er det bare lånekort i Bergen og Oslo som gir adgang til Naxos Music Library?
    Det er blodig urettferdig, vi her nede i sørvest er jo vant med alle fordeler, og forventer det her også!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Jøgga skrev:
    Det KAN vel tenkes, men det er ikke akkurat velregulerte offentlige gratis-tilbud man ledes mot der. Det ville i så fall være..., ja nettopp, historisk :)
    Dagens fineste.

Jeg får det ikke helt til å stemme at det skulle være forskjell på hvilket Bibliotek man tilhører. Det stanger litt mot prinsippene til bibliotekene synes nå jeg, så her bør du troppe opp på mandag og kreve din rett Jøgga.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Endelig ser den Australske reissue serien Eloquence fra Universals arkiver ut til å være fullstendig tilgjengelig i Europa. Noen titler har funnes tidligere, og jeg har ved et par anledinger kjøpt fra Buywell i Australia med gode erfaringer, men portoen fra UK er rimeligere.

Her er det mye interessant historiske mateiale (i betydningen fra 1950/60 tallet og frem til i dag), og serien er nå på slag på prestoclassical til ca 45 kr pr plate, 65 for doble:

http://www.prestoclassical.co.uk/eloquence.php

Her finnes feks ting som dette:

Bruckner: String Quintet in F major
    Schmidt, F: Piano Quintet

Vienna Philharmonia Quintet

One of Bruckner's most sublime Adagios is to be found in this String Quintet and a comparative rarity is his contemporary Franz Schmidt's G minor Piano Quintet. Long unavailable on Decca, this is something of a connoisseur's item, now restored to circulation and at super-budget price.

eller feks en CD med folk som Jack Brymer (clarinet), Ingrid Haebler (piano), Arthur Grumiaux (violin), Georges Janzer (viola), Eva Czako (cello), Jacques Cazauran (double-bass) i Schubert ørretkvintett.
    Må bare si at jeg er veldig begeistret for rasjonalet bak at disse innspillingene blir trukket frem som historiske; det er helt i henhold til egen oppfatning av begrepets rammer. Serien er svært interessant, og er rene skattkammeret av vann-i-munn innspillinger. Vil bare gjøre oppmerksom på at enkelte av disse innspillingene (som sies å ikke være gjenutgitt på CD) kan være utgitt på selskaper som f.eks Classic Records, Cisco og King Analogue. Jeg har mange av disse innspillingene på de selskapene. Men det er på LP.

Her er et peptalk-klipp fra Chris på Presto;
    ------
    The vast majority of labels (both majors and independents) now have budget series where they typically re-issue older titles in order to give them a new lease of life. On these series you’ll generally find real gems and fantastic bargains mixed in with a few things which, to be brutally honest, aren’t very tempting even at budget price. However, one label that seems to consistently stick to the gems and bargains-only route is Australian Eloquence.

For those who are not familiar with the label, the first thing to say is ‘don’t be put off by the name’. It is only called Australian Eloquence because the man behind the label is Universal Australia’s Marketing Director of Classics and Jazz, Cyrus Meher-Homji. He founded the label ten years ago for the domestic market and since then has gradually built up a range of over 400 releases. Drawing on the vast catalogues of Decca, Philips and Deutsche Grammophon (as well as a few from Australian label ABC Classics) he has an almost unmatched selection of recordings to choose from. From what I understand, he basically draws up a wish list of recordings that aren’t available on the main labels at that time, and sends it to Universal headquarters in Europe for approval. They may say no if there are already plans to re-issue them on some other series or if there are contractual reasons why they are not allowed to, but otherwise he seems to be able to re-issue what he likes. A lot of Australian Eloquence releases are CD premieres so he’ll work from the master-tapes which are then re-mastered before release.

The main reason why Australian Eloquence has been such a success is I believe purely down to Cyrus Meher-Homji. As well as having an excellent knowledge of the retail record business, he clearly also has a deep knowledge and passion for the recordings sitting in Universal’s vaults and seems to have an acute awareness of repertoire gaps in the catalogue that need to be filled, as well as knowing which great artists are maybe less well represented than they should be.

One such artist who has recently been getting a lot of attention is the Swiss conductor Ernest Ansermet who made a great number of recordings for Decca in the 1950s and 60s. I will confess immediately that I am a massive Ansermet fan and I was very excited when I heard about the number of recordings coming out on Australian Eloquence. These Ansermet recordings are just one example though of the treasure trove of rare and wonderful recordings that Cyrus Meher-Homji has brought back to life on his label.

Australian Eloquence has been unavailable in the UK and generally quite hard to get outside Australia for a long time so it is well worth having a good look, especially as we’re currently offering 10% off until November 4th.

-----

Jeg skal iallefall hanke inn en rekke av titlene.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    NRK Klassisk sender lørdag kveld Gounods Roméo et Juliette i opptak fra 1947 med Jussi Björling fra Met. Kanskje verdt å få med seg?
    [youtube]oqEXUv_JuDg[/video]

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et brukbart stjernegalleri; noen som vil våge seg på identifikasjon av en eller flere (ps; ikke høy vanskelighetsgrad).

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Tja..jeg vet nå ikke helt om jeg er enig med deg i at vanskelighetsgraden ikke er høy Vidar P :)
    Selv føler jeg meg bare sikker på at det er vår mann Vilhelm lengst til høyre, deretter vil jeg kunne driste meg til å tro at det er Klemperer til venstre for ham. Og så er det vel blankt for min del :)
    Det foresvever meg dog at jeg drar kjensel på nr. 2 fra venstre, men jeg tør ikke tippe på noe navn. Eller, tippe tør jeg jo alltids, Toscanini ?
    Dersom jeg bommer grovt på en eller flere her vil offentlig gapestokk passe best frem til 17.00 i dag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    de tre kunne jeg - et blad Kleiber (Erich) i midten?

noe italiensk over venstre mann; Campolì?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt korrekt, 3) Erich Kleiber. Også far til Carlos.

1) er ikke Campoli, ei heller er han italiensk. Kan vel gi noen hint;

- bildet er tatt i 1929 i Berlin, hans fødeby
    - han er jøde, og Hitler nevnte ham flere ganger som uønsket, så han stakk
    - han er tett assosiert med Gustav Mahler, som også skaffet ham en jobb på et tidspunkt

Nå da?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte Mengelberg først, men syntes han så for italiensk ut.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke Mengelberg heller; han var ikke akkurat jøde (spilte for nazistene under krigen, og fikk straff for sitt nazi-samarbeide etter krigen), og han var født nederlandsk (av tyske foreldre riktignok). Flere alternativer?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bravo; Bruno Schlesinger byttet navn til Bruno Walter etter å ha blitt østerrisk statsborger i 1911.

1) B Walter
    2) A Toscanini
    3) E Kleiber
    4) O Klemperer
    5) W Furtwängler

The Million Dollar Quintet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skal vi se på et par karer til da?

Kjent bilde på et kjent sted. Ser jo nå at det er lett å jukse med dette, så det var kanskje ikke så lurt bildevalg :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Yehudi Menuhin og Edward Elgar (den barten er "a dead giveaway" :D ). Bildet tatt i 1931 (2?) i forbindelse med innspilling av fiolinkonserten?
    På trappen til Abbey Road studios? Det åpnet jo i 1931, men trappen ser veldig anderledes ut i dag.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehehe, dere er gode. Tenkte mangelen på skjegg og fårete blikk med Clara i dypet av pupillene skulle lure dere, men neida. Fotografi fra 1853, og unge mester Johannes var bare 20 år.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn