Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Her har det skjedd litt av hvert.
    Først og fremst, artig initiativ Vidar P ! Dette er både gøy og lærerikt !
    Og, dette er pinlig, det har gått opp for meg(etter å ha blitt smått forvirret,) at vi har en erato, og en otare blant oss. Jøje meg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Hehehe, dere er gode. Tenkte mangelen på skjegg og fårete blikk med Clara i dypet av pupillene skulle lure dere, men neida. Fotografi fra 1853, og unge mester Johannes var bare 20 år.

Her er i hvert fall årsaken til at han så fårete ut:

Sangene hennes (på en rimelig Hyperion Helios) er sterkt anbefalt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Her spilles det Kreisler nå:

Lydkvaliteten på opptakene fra 20-tallet er definitivt ikke god (fiolinlyden er ikke håløs, men orkesteret...), men spillet er glimrende. Mozart nr. 3 akkurat nå. Beethoven om 20 minutter.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Se nå, der er de igjen, den ene etter den andre, er det rart at en stakkar blir forvirret ?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Nei, det skal det så visst ikke. Det eneste forvirringen mangler nå er at dere er brødre, så er alt komplett ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Alle bevisene peker mot det faktum at jeg er en slow learner. Alternativt, har vært helt døv på det øret.

For å være litt on topic, dette er historisk og det er fott

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Dævven steike ! Forvirringen er totalt, til og med språket forlater meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Alle bevisene peker mot det faktum at jeg er en slow learner. Alternativt, har vært helt døv på det øret.

For å være litt on topic, dette er historisk og det er fott

Hvor har DGG rappa det bildet? Er avataren min blitt hacket? Enda jeg er mac'er dypt inn i Snow Leopards beskyttelse? Makan..

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.676
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fott er når det er så bra at man ikke har tid til alle bokstavene.

V

vredensgnag

Gjest
    Nå er det fint på Mezzo.
    René Jacobs dirigerer Orfeo av Monteverdi - meget vakkert ensemblespill. Collegium Vocale Gent og Concerto Vocale.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Wagner: Die Walküre
    Utrolig hvor bra lyd det er på denne innspillingen fra 1935!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fritz Busch sin legendariske 1936 Glyndebourne-innspilling av Don Giovanni er virkelig verdt å eie. Den er jo fortsatt omgitt av en slags mytisk-legendarisk aura selv mer enn 70 år etter at den ble innspilt. Den kom utgitt på Naxos Historical for en tid tilbake;

Akkurat denne skribenten er ikke like imponert over damerollene, men jeg er ikke helt med på det; dette er fra en annen tid med andre idealer (hør f.eks på damer i EMI-serien "The Record of Singing" fra denne perioden), og det drama de skaper passer jo operaen perfekt imo.

http://www.musicweb-international.com/classrev/2001/Aug01/MozartDon.htm

Selv har jeg den på i en 3LP (33rpm) boks fra EMI selv, boksen er ikke tidsfestet, og jeg har ikke studert noe nærmere på det, men etter cover, innercover, labeler osv å dømme så er den vel fra første halvdel av 50-tallet tipper jeg. Platene låter iallefall svært bra. I det hele tatt en skikkelig tøff fremføring, legendarisk med god grunn vil jeg si.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Slike innlegg lokker frem avvikeren i meg, det er helt herlig å se vinyl bevart og behandlet slik, og helt fantastisk at det fortsatt spilles !
    Tusen takk Vidar P, bilder kan det aldri bli nok av :)
    Denne posten fikk meg til å skjønne at jeg må høre Don Giovanni, jeg har dessverre ikke den utgaven du forteller om her, men jeg får håpe at den med Carlo Maria Guilini kan gjøre nytten. Og gir det mersmak skal jeg spore opp Fritz Busch sin.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Disse er akkurat under reutgivelse (kommer i november) av australske Eloquence som pt er tilgjengelig i UK for litt over 6 Euro pr dobbeltCD.:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Man får kose seg som best man kan med den store mester i helga, har funnet frem noen godbiter

PS; måtte kjøre ned JPEG-kvaliteten for å gjøre de store; klikk på de for å forstørre.

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    I min snevre kunnskap om klassisk, så er Furtwängler min store favoritt.

Hva er sjansene for å finne slike skatter på vinyl i bruktkasser i det ganske land?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det dukker da opp i ny og ne om man har øye for det, men det er svært sjelden i min erfaring; og ærlig talt så tror jeg du heller kan trygt kjøpe de på CD... du kan bli veldig gammel og grå før du finner noe særlig av det tidligere Furtwängler på vinyl. Noen av HMV/EMI-innspillingene fra 50-tallet fins jo da en sjelden gang, men stort sett kun i så-som-så analoge remastere.

Dessuten tror jeg, selv om jeg er glad i vinyl, at du er best tjent med CD bl.a pga lydkvaliteten på de nyere remasteringene.. ikke minst slik som disse Magnetophon-båndene som russerne rappet i Berlin i '45 og tok med seg hjem til Moskva (den avbildete Melodiya-serien).

Tygg på det der forresten... båndopptak med tre mikrofoner fra krigen, når de aller fleste plateselskaper i andre land ikke engang hadde hørt om magnetiske bånd..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    .... Her er en morsom side fra classicalnotes med lesestoff for de som ikke har sett den.

http://www.classicalnotes.net/features/furtwangler.html
    Inspirert av ønske om gjenhør med Bruckners niende så fant jeg ut at den versjonen som omtales i åpningen i linken over; hvor Furtwängler står for Berlinerne 7. oktober 1944 med tom sal bak seg og blir innspilt av en tekniker hos Radio Berlin på sin Magnetophon, faktisk er den innspillingen som utgjør CD4 i denne boksen;

(se mine egne bilder av boksen på forrige side, de kan forstørres)

Forfatteren snakker om "one of the most impassioned performances ever put to record". Interessante 33 sider lesestoff det der forresten.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Artig at du likte den.. nesten så vi skulle hatt en egen Furtwängler-tråd :)
    Jeg printet ut artikkelen (33 sider gitt) og har lest meg gjennom noe av den idag, begynte ved frokostbordet... senere kun avbrutt av seanser med små arvtakere og en lengre Elvis-session med en med-naimist ved navn iSaint... endte med å høre gjennom mye av Sun Sessions. Det er også musikkhistorie, og en svært underholdende sådan.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Jeg synes absolutt at en egen Furtwängler tråd er på sin plass :) Det er såvidt mye å ta tak i, og spørre og grave om, at det kan være greit å skille det ut i en tråd. Og jeg regner med håper hardt og inderlig at en slik tråd vil inneholde dine Furtwängler favoritter :)

Det er en massiv artikkel ! Jeg har vel kommet meg bortimot halvveis så langt. Må nok ta med meg epleboka til sengs i kveld og ta avslutningen der.

Elvis pre Vegas har veldig mye for seg. Synd at han hadde folk rundt seg som, etter min mening, tilsynelatende vektla brød og sirkus mer enn det artistiske. En annen rådgiver og et plateselskap som ikke bare var ute etter å melke mest mulig profitt på kortest mulig tid, det ville vært drømmen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Siste Grammophone i posten idag. Awards 2009. I øvelsen "Historic Reissues" vant den nye komplettboksutgivelsen av EMI's serie "Composers in Person". Dette er en svær prosjektserie som gikk på 90-tallet, var på 22 enkelt-cd'er (eller volumes om du vil), de aller fleste av de forlengst umulige å skaffe.

En helt unik serie av mange hard-to-get historiske innspillinger hvor komponisten spiller sin egen musikk samlet i en boks. Vel verdt en award i Grammophone tydeligvis. Tilfeldigvis på salg på MDT også. Sjekk spillelisten!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2175752.htm

Jeg skal iallefall ha denne, det er sikkert som banken.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei nå gir jeg meg ende over; forsøkte å bestille på MDT akkurat nå, for å se på totalprisen. MDT er klart billigst på pris for boksen (£28), men de skulle jaggu ha £11.50 i frakt!

Selv om amazon uk var litt dyrere for boksen (£31 etter VAT-fradrag) så tar de bare £2 i frakt, så det falt faktisk £7 billigere på amazon... jeg bestilte der jeg. Så får man bare håpe på at den smetter gjennom tollbehandlingen; synes å ha merket meg at det oftere skjer med amazon-bokser enn med bokser fra MDT?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for (nok et) tips, Vidar P. Har sittet med hånden halvveis på avtrekkeren på den boksen en stund, når du har anbefalt den er det ikke noe å lure på. Siden den tipper over MVA-grensen får vi se hva den lokale pusheren kan fikse.

MDT har alltid oppgitt korrekt pris når jeg har kjøpt derfra, Amazon har stort sett også hatt rett pris – men der har nok en del gått gjennom fordi det antas å være bøker. Ikke meg imot. (Selgere på Amazon Marketplace, derimot, har hatt en lei uvane med å ikke oppgi verdi. Trist sak.)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men jeg vet ikke helt om jeg har anbefalt den sånn rent teknisk... det er det vel Grammophon som har gjort. Jeg har jo ikke hørt den. Men leste historien bak, og lot meg lett fascinere. Jeg tror kanskje jeg kjøpte den siste boksen på amazon uk... hehe, sorry. Det sto "Only 1 left.." da jeg bestilte, og nå er det flere uker å vente. Huff da.

De har den på prestoclassical.co.uk også, har ikke sjekket totalkostnad der.

Tror dette blir en morsom boks å få i hus! Det er noe spesielt med komponister som spiller egen musikk.

EDIT; noen av innspillingene har jeg faktisk hørt, f.eks Beatrice Harrisons Elgar-konsert fra 1927 i Queens Hall. Den ble utgitt på Naxos Historical sammen med Elgars 2.symfoni fra 1928. Fine greier..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For de som er interessert i virkelig vintage Karajan så dukket plutselig Original Masters-boksen hans opp på BRO, og det til godt under MVA-grensa.

BRO Code: 143966, nr 2 ovenifra her http://www.berkshirerecordoutlet.com/search.php?row=25&filter=all&RPP=25&submit=Search

Detaljer om innholdet i boksen finnes på seriens hjemmeside. http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=originalmasters

PS; det kan være vel verdt å søke BRO for noen av de andre boksene i serien (og Decca/Philips-serien) også.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Bursdagsgave fra konas vennine som samtidig er min nærmeste Naim-nabo (med et glimrende CD5i/Nait5i/Ariva-system). Denne har dere ikke. Hun er russisk, og har et litt annet referansegrunnlag enn oss. Lev Oborin og greier.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er kommet inn endel av disse suverene Andante-settene hos amazon både uk og us. Mange av de til priser langt under MVA-grensa, iallefall sist jeg sjekket for en uke eller to siden. Gjør et label-søk og se.

---> Gå på f.eks www.amazon.co.uk og velg "Classical Music" og "Go". Så velger du "Advanced Search" og skriver inn Andante i "Label"-feltet, og trykker "Go". Da dukker det opp en rekke Andante-sett, med priser rundt £11 etter vat-trekk.

Selv fikk jeg akkurat en liten sjeldenhet i postkassa idag, den har vært oop lenge, men dukket plutselig opp til en billig penge igjen, en 4CD boks med VPO-innspillinger fra 50-60-tallet. Er halvveis i Mahlers 9. med Mitropoulos i denne boksen nå. Den kom rimeligst fra US.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja nå har snust gjennom platehyllene i jula, og jeg har virkelig funnet noe av stor historisk interesse å sette tenna i! Vi var såvidt inne på temaet også i "hører på nå"-tråden; Frederick Delius, hans liv og komposisjon, menneskene han traff og som han omgav seg med, og historiene rundt alt dette.

Samarbeidet og vennskapet med Thomas Beecham er vel av særskilt stor interesse; Beecham var jo litt av en figur i UK klassisk-miljø første halvdel av forrige århundre, og hans Delius-musikk var i en klasse for seg selv. Komponisten selv uttalte noe slik som at Beecham på det tidspunktet var nærmest uunnværlig for hans musikk. Det var en spesielt interessant historie fra 1933-34 i coveret til Vol 1 i denne serien jeg hører på nå, historien er ikke spesielt spektakulær, men den fanget interessen litt;

At his home at Grez-sur-Loing in France the 71-year old composer, blind and paralysed and with his health gradually deteriorating, was soon pinning his hopes on these records. "Whatever should I do without Beecham", he would say, when the conductor broadcast one of his works. "I should be content with a few superlative performances like these each year, rather than the mediocre ones I too often hear."

Perhaps sensing that he did not have long to live, he sent a heartfelt appeal to Beecham: ‘When am I to have the records? I cannot wait to hear them on my gramophone. This is now my only pleasure. Do not wait too long, dear friend, or it will be too late for me to enjoy them.’ Alas, so it proved. By April 1934, when Beecham was able to begin work on the recordings, the end was not far off.

As soon as they were made the first set of test-pressings was despatched to France but, sadly, they were held up in the customs at Calais; letters and telegrams from the Delius household failed to get them released, and when they did finally arrive it was too late. (Delius died on 10 June 1934.)
    Serien jeg refererer til er "Delius: Orchestral Works", en underserie i Naxos Historical sin del av en serie "Great Conductors - Beecham". Det er 5 cd'er og en 2CD om jeg har telt rett, denne 2CD'en er ikke nummerert. Dette er innspillinger fra sent 20-tallet til tidlig 50-tallet, nydelig remasteret som vanlig i denne glimrende avdelingen av Naxos.

Har kommet til Vol 4 nå som ser slik ut;

En liten omtale fra MusicWeb International i 2005;

"The notes accompanying this CD are excellent. So too are the transfers. The recordings are remarkably good when one considers that some of them are nearly sixty years old. An admirable amount of detail is reported and on my equipment I detected very little surface noise. Certainly I can’t imagine anyone buying this disc finding the sound quality to be an ostacle to enjoyment.

But it’s the performances that matter. Without exception they are superb. The conducting is consistently sympathetic, imaginative and idiomatic, just as you’d expect. The execution by the fledgling RPO is of the highest order. These recordings are as essential to any Delian as they are self-recommending. If you haven’t yet sampled Beecham in Delius and wonder what all the fuss is about this modestly priced anthology is an excellent way to find out. Naxos have put us in their debt by restoring these performances to the catalogue. Strongly recommended."

Skal tro om ikke hele serien dukker opp ved å klikke på denne linken?

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/pages/...iew+DESC&bSortBy=ASC&serial=10010357637866569

Dette var jammen moro! Nei nå spilles North Country Sketches (4 symfoniske skildringer) her, men mer historier kommer fra denne musikken og denne serien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser baksiden ut på vol 4.

Her er det mye norsk inn i bildet også; det var bl.a en fornøyelig og solid kobling med Grieg, som Delius faktisk hadde et 20 år langt vennskap med (helt til Griegs død i 1907 faktisk). Et utsnitt fra liner notes på vol 4;

If the inspiration for Brigg Fair came from England, it was to Norway and the music of its greatest composer that Delius turned when conceiving On hearing the First Cuckoo in Spring. After they met in 1887, Delius became Edvard Grieg's closest English acquaintance and they enjoyed a friendship of almost twenty years, broken only by Grieg's death in 1907.

In 1912 Delius alighted on a Norwegian melody, "In Ola Valley, in Ola Dale", which the older composer had introduced many years earlier in his Norwegian Folk- Tunes, Op. 66: Delius acknowledged his own usage in the inscription "Introducing a Norwegian Folk Song" which appears at the head of his score.

Vedlegg

• 279.5 KB Visninger: 68

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For en fornøyelig serie plater! Er i gang med vol 5 og fiolinkonserten er bare fantastisk underholdende. Det er forresten alle andre stykker så langt også.

Og eventyret bare fortsetter. For min del iallefall. I form av bl.a "Eventyr" (utsnitt fra liner notes vol 5);

Delius's 'Ballad for Orchestra', Eventyr (1917), is very different music. Norway was in many ways Delius's spiritual home, and he first encapsulated the grandeur of its mountains and its marvellous solitude in 1911 in his The Song of the High Hills. Eventyr, on the other hand, is an excursion into the legendary, faëry world of trolls, hob-goblins and the like that people Norwegian folk-lore, and it reflects the influence on him of Scandinavian literature. It was inspired by the traditional folk-tales that Peter Christen Asbjørnsen collected between 1842 and 1871 from peasant folk in remote parts of Norway. Subtitled 'Once upon a time', Eventyr is not based on any particular story but attempts to convey in music something of the atmosphere of these traditional tales. Throughout, very clearly defined themes enable the listener to follow the shape of the work with ease; the music is exceptionally vivid in its colours and contrasts and is enlivened at two points by shouts for men's voices. Beecham revelled in its strong rhythms and wild effects and conducted it frequently on his international travels, no doubt partly with the intention of displaying another side of a composer too often thought of as a pastoral dreamer.
    Her er baksiden fra iPhoto's forstørrelse; antakelig er dette det som kalles "CBS Recordings" Jøgga, da Beecham tydeligvis var under kontrakt fra Columbia (senere C Broadcasting Systems vel).

Har ennå en unummerert 2CD igjen, og må innrømme at i nysgjerrigheten hoppet jeg over et volum eller to, så dette skal bli en spennende ferd videre også det!

Vedlegg

• 236.6 KB Visninger: 72

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei nå må dere våkne opp her folkens; jeg begynner med ett å føle meg ensom i min interesse for innspillingshistorie; her får dere da virkelig en historisk gulrot å gnage på, rett under nesen... Jean Pougnet (1907-1968) og greier.
    (Hint; se baksiden av vol 5 under fiolinkonserten)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Pougnet

10 ekstra poeng til den som klarer å dra frem et bilde av vedkommende glimrende fiolinist.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn