Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Såh, da fikk jeg endelig også hørt på Heifetz/ Beecham/ LSO i Sibelius fra '35. Hva skal jeg si om denne? Det er jo direkte urettfeigt å sammenligne lyd og orkesterklang fra denne med nokså primitiv opptaksteknikk direkte til lakkplate, med '50-tallsinnspillingen, så det skal jeg ikke prøve.
    Jeg liker denne bedre. I første sats virker det som Beecham har hatt større innflytelse på tempovalg, og det synes som hans dynamiske valg er mer i overensstemmelse med det jeg foretrekker. I 2e sats haster fortsatt Heifetz virtuost igjennom, men han differensierer mer dynamisk. Selve finalen/ finaleakkordene synes jeg blir litt tamme, men det kan fort være et artifakt av opptaket.
    Jeg ville svært gjerne ha vært til stede, der i Abbey Road Studio nr 1.

EDIT: Tchaikovsky'en på samme plate derimot, var ikke noen referanseinnspilling! Heifetz tar seg her svære friheter med notene, særlig i 1. sats. Kunne egentlig uttrykt meg svært sterkt her, men avstår.

Bernt K

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sibelius igjen, denne gang Camilla Wicks akkompagnert av Stockholm Radio Symfoni m/ Sixten Ehrling på podiet en februardag i 1952. Tidvis en berømt innspilling, men hva mener jeg så om den? Ikke at jeg skal overprøve Sibelius, som syntes svært godt om framføringen.
    1. sats: Mer Moderato enn Allegro- moderato, en rik tone, ingen tekniske problemer; det er noen dobbelgrep midt ute i som hun takler aldeles utmerket, dog... Tempoet er så lavt at det noen ganger nesten stopper opp, særlig i mellompartiet. Satsfinalen mangler absolutt intet i villskap, og er aldeles utmerket.
    2. Endelig en ekte Adagio! Her kommer den store, rike tonen virkelig til sin rett, og ingen ankepunkter fra meg. Tvert imot, dette er blant det aller beste jeg har hørt i denne satsen, jeg kommer ikke på noen jeg direkte foretrekker.
    3. Måtte konsentrere meg om fiolinisten, da Ehrling hadde instruert paukenisten til riktig å understreke Alla Marcia-preget, og holdt en høy profil, faktisk såpass at jeg til tider undret på hvorvidt dette var Sibelius' intensjon. Fr. Wicks, derimot, var det intet i veien med, og alle utfordringer ble møtt med bravur og teknisk overlegenhet.
    Inn blant toppinnspillingene!

Så tar vi med Fartein Valens korte, lille, sjelden hørte sak og miniatyrene som ren bonus.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bruch og Hindemith med Oistrakh idag. Innspilt i september 1962, utgitt på Decca SXL 6035. I grenseland til historisk tenker du kanskje?

Vel, Hindemith selv dirigerer Oistrakh og LSO i sin egen fiolinkonsert. Og Jascha Horenstein dirigerer Bruch. Meget interessante historiske figurer.
    Selv om denne platen (min versjon er Speakers Corner 180g vinyl) er blant de beste lydinnspillinger jeg kan tenke meg, så er vel det neppe noen ulempe ift hvorvidt plata vil bli av historisk interesse. Den nye SXL6000-serien til Decca var banebrytende på lydkvalitet ift de eldre SXL2000. Man kan nesten bli lydfreak av mindre. Dette er uendelig mye bedre, både lydmessig og musikalsk, enn de fleste moderne versjoner på cd jeg har av verkene.

Jeg tror denne, i likhet med omtrent hele Decca-katalogen til Speakers Corner, vil bli svært verdifulle når de er out-of-print. Så gode plater fortjener å bli en salgssuksess :)

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=437

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erica Morini (1904-1995) spiller her med LPO/Rodzinski i sept 1956 i Walthamstow Assembly Hall, London.

Tiaraen på coveret er faktisk Van Cleef & Arpels, med diamanter og turkiser,
    Napoleons gave til sin 2. kone Maria Louise i 1811.

Denne damen spilte inn hovedmengden av sin musikk før LP og båndopptak kom, så det er nokså sjelden å komme over stereoinnspillinger av høyeste kunsteriske kvalitet, som også har fabelaktig lydkvalitet. WST 14037 er en slik, min er fra Speakers Corner (selvsagt, hadde vel neppe funnet denne på det lokale loppemarkedet). Hun spiller på en omlag 300 år gammel Davidoff Stradivarius; og hun spiller svært rent, artikulert, lyrisk og lekkert. En slags amalgam mellom Neveu og Heifetz?

Uansett, denne Stradivariusen verdt flere millioner dollar, ble stjålet i New York like før hun døde i 1995, og er til dags dato (såvidt jeg vet) et uoppklart tyveri, fortsatt på FBI's liste blant de 10 største kunsttyverier.

Artig å høre denne fiolinen i big-mama 1:1 direktekommunikasjon fra denne platen i lys av det iallefall. Erica Morini er for meg et relativt nytt bekjentskap, men jeg merker at det nok blir handlet inn mere fra henne, og da kanskje er det en ide å gå bakover i tid.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Khachaturian i kveld; kan ikke få fullrost nok denne nye serien med Everest-utgivelser fra 50-tallet fra Classic på 200g vinyl. I sannhet plater øverst på eieverdt-skalaen.

2.satsen er eventyrlig flott; pianisten Peter Katin med LSO/Rignold gir en særdeles innsiktsrik konsert.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det coveret var helt sjef.
    Har ikke fælt mye å bidra med i tråden er jeg redd. Men jeg leser da!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hører på denne akkurat nå:

Elisabeth Schwarzkopf, Nicolai Gedda, Erich Kunz, Emmy Loose i fin 1953 lyd - stor sangkunst.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ahhh. Lehar. En av mine favoritter i genren. Jeg var i Bad Ischl med bil for noen år siden og besøkte Lehar-villa; en fin opplevelse! Gjedda er jo i toppslag her også forresten!

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal til Østerrike en tur i sommer på ferie, det var et godt tips kanskje.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er faktisk en veldig trivelig plass i en fin del av landet. Fin elv også, men det har jo "alle" byer i Østerrike.

Om du skal østover, så er vel kanskje Eisenstadt (Burgenland) en stopp verdt; Haydn vet du. Det var skjellsettende for en Haydn-entusiast skal jeg love. Ellers var vi jo to måneder rundt der to år på rad, hadde et tema i dette å besøke komponisters opphavssteder; kom til mange spennende og rare plasser på den måten :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ja, det er faktisk en veldig trivelig plass i en fin del av landet. Fin elv også, men det har jo "alle" byer i Østerrike.

Om du skal østover, så er vel kanskje Eisenstadt (Burgenland) en stopp verdt; Haydn vet du. Det var skjellsettende for en Haydn-entusiast skal jeg love. Ellers var vi jo to måneder rundt der to år på rad, hadde et tema i dette å besøke komponisters opphavssteder; kom til mange spennende og rare plasser på den måten :)

Mvh Vidar P
    Har vært i St Florian selvsagt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Der er det også flott. Vi ramlet borti opptil flere Bruckner-relaterte plasser i Østerrike, mellom all Grüner Veltliner'en. Morsomt tema for en bilsommer eller to var det faktisk :)

Siden jeg slapp unna med Oistrakh's 1962-innspilling som historisk, så prøver jeg meg med en ny. Også denne gang er det Speakers Corner 180g vinyl som snurrer (Khachaturian-konserten nevnt over er litt for kort);

Starker var suveren i Bach-suitene. Det var vel hans lyseste øyeblikk på plate tror jeg. Men de andre Mercury-innspillingene er slett ikke ueffen de heller.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var da som søren hvor korte alle LP'ene mine var idag da. Godt inn i neste allerede; Rudolf Kempe dirigerer BPO i 1958 (EMI Testament ASD326) med bl.a Paul Tortelier (c).

Kempe er viden kjent for sine Strauss-tolkninger har jeg forstått.

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Skal fatte meg i korthet denne gangen; jeg syns egentlig at alt av Starker kan kjøpes uten bekymring, og det er jo et råd jeg også selv har fulgt må vite. Han er alltid garantist for en intens musikalsk opplevelse.

Den historiske forankring her er at Starker var en av de første som spillte den forholdsvis nyoppdagede ceolloconcert No1 in C, etter at den ble verifisert som ekte Haydn først tidlig på 60 tallet.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er en fullt legitim historisk forankring i min bok, Gunzi :)

Selv er jeg (som nevnt i klassisk-tråden) inspirert av kibsgard til å gå gjennom Brahms 2.-symfoni. Denne ble kalt Brahms Pastoral-symfoni på den tiden den først ble oppført (1877/8 om jeg ikke tar mye feil), fordi den maler lystige bilder av vakre tyske naturscener. Nå er det Bøhm/BPO innspilt i 1956 (min pressing er datert 10/1957!).

Så kommer Klemperers bestrebelser med Philharmonia på EMI (merket 1961) etter det.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Bestillt, etter anbefaling fra BBC Music Magazine. Blir min 3. WF boks (6cd) og 4 WF totalt.
    Det er særlig Strauss "Metamorphosen" som omtales her.
    Påvirket? Ja ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Det er en fullt legitim historisk forankring i min bok, Gunzi :)

Selv er jeg (som nevnt i klassisk-tråden) inspirert av kibsgard til å gå gjennom Brahms 2.-symfoni. Denne ble kalt Brahms Pastoral-symfoni på den tiden den først ble oppført (1877/8 om jeg ikke tar mye feil), fordi den maler lystige bilder av vakre tyske naturscener. Nå er det Bøhm/BPO innspilt i 1956 (min pressing er datert 10/1957!).

Så kommer Klemperers bestrebelser med Philharmonia på EMI (merket 1961) etter det.

Mvh Vidar P
    Hvordan er denne Bøhm-innspillingen, Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nyyydelig. Typisk Bøhm; lange sveipende melodilinjer, no nonsense. Jeg har faktisk spilt den 3 ganger idag.

Akkurat nå, som tilfeldighetene vil ha det til, så hører jeg på Brahms pastoral-symfoni (er det lov å være sleivete med slikt?) fra denne boksen;

Furtwängler er slettes ikke ueffen han heller! Forrykende som vanlig; Toscanini's motpol; svaiende og syngende tolkning; et kunstnerisk klimaks; denne mannen har virkelig dratt det romantiske repertoire et steg videre.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Nyyydelig. Typisk Bøhm; lange sveipende melodilinjer, no nonsense. Jeg har faktisk spilt den 3 ganger idag.

Akkurat nå, som tilfeldighetene vil ha det til, så hører jeg på Brahms pastoral-symfoni (er det lov å være sleivete med slikt?) fra denne boksen;

Furtwängler er slettes ikke ueffen han heller! Forrykende som vanlig; Toscanini's motpol; svaiende og syngende tolkning; et kunsterisk klimaks; denne mannen har virkelig dratt det romantiske repertoire et steg videre.

Mvh Vidar P
    Ja, man kan knapt ha for mange innspillinger av disse symfoniene - så Bøhm/BPO frister :). Den Furtwangler-toeren fra 50-tallet liker jeg også meget godt. Naturscenene er mer dramatiske og idyllen er truet/skjør når Furtwangler svinger batongen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser hva du mener. Men er du sikker på at det ikke bare er det at han finner de rette knappene å trykke slik at du ikke kan være likegyldig til musikkens progresjon?

Furtwängler er veldig emosjonellt anlagt, det skal være sikkert.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Ser hva du mener. Men er du sikker på at det ikke bare er det at han finner de rette knappene å trykke slik at du ikke kan være likegyldig til musikkens progresjon?

Furtwängler er veldig emosjonellt anlagt, det skal være sikkert.

Mvh Vidar P
    Man kan sjeldent være likegyldig til Furtwangler. Det skal være visst. Og de rette knappene trykker han i alle fall på for meg her. Det gjør jo også andre, men på sine måter. Walter/CSO er vel den fremførelsen jeg synes er mest pastoral og idyllisk (veldig følsom frasering). Walter har jo også en kanon-innspilling av Beethovens "Pastoral", så dette er uttrykk han mestrer godt (selv om symfoniene er nokså ulike :)). Når jeg hører på Furtwangler så kan jeg på en måte se uværsskyene i det fjerne, og det er kanskje andre ting som truer idyllen. Dette er jo bare en subjektiv reaksjon, men at Furtwangler kan lodde dypere enn de fleste er i alle fall jeg med på :).

Kempe er min favoritt for denne symfonien. Fremføringen er forholdsvis bredpenslet, men har samtidig er sterkt fokus på musikken puls/fremdrift + at han får frem de danseaktige elementene bedre enn de fleste. Jeg gleder meg virkelig til å høre resten av syklusen hans!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Satt og lot meg imponere av Kempe senest igår; hans R Strauss-tolkninger skal angivelig være svært gode også.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Satt og lot meg imponere av Kempe senest igår; hans R Strauss-tolkninger skal angivelig være svært gode også.

Mvh Vidar P
    Ja, 9-CD'ers boksen nedenfor er noe nær obligatorisk (EUR 18.99 fra www.jpc.de i Brilliant Classics tapningen), og med Richard Strauss' favorittorkester, Staatskapelle Dresden. Karajan fikk også høre fra et av medlemmene i BP - at i Dresden der kan de virkelig sin Strauss. Karajan benyttet også de anledningene han fikk til å dirigere dette orkesteret under Salzburg festival. Ellers oppholdt de seg gjerne på den andre siden av jernteppet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pierre Monteux. Født i Paris 1875; Wagner, Brahms, Verdi, Debussy, Tchaikovsky, Franck, Mahler og mange andre levde i beste velgående. Det var f.eks 2 år før Brahms brukte sin sommerferie på å komponere 2.symfonien som ble omtalt over.

Sitter og koser meg en strøken original US førsteutgivelse av RCA Living Stereo LSC-2394, Monteux/VPO (Monteux er passert 70 år) spiller to Haydn-symfonier, nr.94 "Surprise" og 101 "Clock".

"Surprise" kommer av et voldsomt plutselig orkestertutti etter et veldig stille parti i 2.satsen; Haydn hadde i London registrert enkelte søvnige i salen, og fikk lyst å gjøre et pek.
    "Clock" kommer også fra 2.satsen i den respektive symfoni, tikk-takk osv.

(bildet er fra nett, det er ikke en US pressing, men samme coverbilde)

Stravinsky sa engang dette om Monteux etter hans død, i forbindelse med at han hadde dirigerte Vårofferet hans;

Monteux knew his job thoroughly. He knew how to get on with his musicians. Thus he was able to achieve a very clean and finished execution of my score.
    I ask no more of a conductor, for any other attitude on his part turns into interpretation; a thing I have a horror of.

Monteux sier selv om sitt arbeide; The conductors job is to communicate with the orchestra to bring out the conception of the composer.
    En gammeldags og umotens holdning, nokså fjernt fra luftbårne taktstokk-primadonnaer.

Ingen har sett Monteux brekke en taktstokk, aldri dirigert med lukkede øyne, aldri hisset seg opp. Hans takt er klar og uambisiøs. Han har komplett selvtillit og total kontroll over musikerne sine. De var avslappet under ham, og han kunne spille orkesteret som et eneste instrument. En veldig fornøyelig dirigent å følge, dersom man knekker koden hans; musikk for musikkens del, ikke som noen showcase for egen fortreffelighet eller energi.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ingen har sett Monteux brekke en taktstokk, aldri dirigert med lukkede øyne, aldri hisset seg opp. Hans takt er klar og uambisiøs. Han har komplett selvtillit og total kontroll over musikerne sine.
    Omtrent som Adrian Boult, en annen dirigent det er vel verdt å lytte en del mere på.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Apropos Boult, så har jeg nettopp lyttet til Chopin's første pianokonsert fremført av Gulda/Boult/LPO (1954). Jeg synes denne versjonen er meget god grunnet det presise, krystallinske spillet til Friedrich Gulda. Men jeg har ikke hørt så altfor mange innspillinger ennå. Ellers har jeg stor sans for disse "Great Pianists of the 20th Century"-innspillingene. Mange fantastiske skatter her, men så er de også priset deretter. Jeg hadde ikke hatt noe imot å eie den komplette kofferten som engang eksisterte (med 200 CD'er). Men den kostet $2400 i utgangspunktet, og hva den vil koste på bruktmarkedet i dag tør jeg ikke tenke på...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Tryllefløyten fra Karajansettet. Opptak fra 1950 med Dermota, Seefried, Kunz, Lipp, Weber, London og Jurinac. Veldig anderledes enn hva man ville gjort idag. Sedate tempi ville nok mange sagt. Dermota og Kunz synger veldig naturlig. Nesten så man skulle tro at de ikke har hatt noen skolering, men er dyktige amatører som er hentet inn fra gaten. Det gir det hele et veldig uskyldig og naivt preg, noe som egentlig passer musikken og temaet veldig godt.
    Jeg likte det ikke til å begynne med. Overtyren ble litt blodfattig og pregløs, men man trekkes langsomt inn i musikken.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen interessenter til denne fra Bøyum:

Wagner The Great Operas -33CD, kr. 498,- PS! Kommer i løpet av mai !
    Hollender/Tannhauser/Lohengrin/Ringen (Bøhm)/Meistersinger/Tristan/Parsifal

Husker jeg i sin tid ga ca 400 hardt oppsparte 1990-kroner bare for Valkyrien i dette settet, da riktignok med libretto.......Har alltid likt Bøhm i Wagner.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Har det meste av det. Men skal nok kjøpe Pucciniboksen. Mye Tebaldi og Bergonzi der. Det må jo være bra!
    Og så har jeg ikke La Fanciulla del West fra før, så da blir det noe nytt på meg også. 229 for Puccinisettet (koster 35£ i England), så det er definitivt en god deal.
    Jeg ga i sin tid 700 for Böhms Ring og syntes det var en bra deal. Så dette bør han jo definitivt få avsetning på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har allerede Warners Ligeti boks liggende hos Bøyum (5 CD), samt bestillinger på Lindbergs komplette Dowland som er på vei inn (4 CD Brilliant, BIS reissue), Dausgaard i Berwald (dobbelt Brilliant, reissued fra Dacapo) samt den 30 CDers Vaughan Williams Collectors Edition som snart er klar (kjøpt primært for å få hørt operaene hans, med engelsk tale blir vel ikke mangelen på libretti noe stort problem). Med Wagner i tillegg blir det noe å dra på ved neste Oslotur.......

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:

Husker jeg i sin tid ga ca 400 hardt oppsparte 1990-kroner bare for Valkyrien i dette settet, da riktignok med libretto.......Har alltid likt Bøhm i Wagner.
    Jeg gav i sin tid 595,- for en ny, uåpnet Ringen med Bøhm (original Philips med rød striecover og alt). Dette var på midten av 90-tallet. Jeg har nesten hele ringen til Solti også, men Bøhm står seg virkelig godt; selv om Soltis nok er mer berømt.

Min neste ring blir nok sikkert Keilberth's på Testament, med mindre det kommer en genial ny ring med det første da. Jeg har fryktelig lyst på den på vinyl.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Leopold Stokowski. Født 1882 i London, av en engelskfødt polskættet finsnekker (cabinet maker ble de kalt). Unge Leopold vokste også opp i London, men bar en merkelig østeuropeisk aksent til sin engelsk. Pussig...
    Allerede som 18-åring startet han et kor, og dirigerte. Det var i 1900. I 1905 ble han organist og kordirigent for et kor i New York.

Jeg kjøpte just opp de siste titlene fra Everest/DCC-katalogen som jeg fant ut jeg ikke hadde i samlinga;

http://store.acousticsounds.com/search_results.cfm?Adv=true&LabelID=129

Disse Everest-coverene er utrolig flotte. Jeg hører på R Strauss i øyeblikket, Stokowski er 76 år under disse innspillingene i '58;

Jon Lord, av Deep Purple berømmelse, ble intervjuet i siste BBC MM; den faste artikkelen "Music that changed me" Han nevner endel musikk, og også (som jeg har lest andre plasser også) noen linjer om en av hans favoritt-dirigenter Stokowski. Lite sitat;

.. Francesca da Rimini conducted by Leopold Stokowski. It showed me just what an exciting frenzy an orchestra can be whipped up into..

Han snakker om denne;

..som forresten utrolig nok er på salg hos Acoustic (se link over).

DCC utgav altså noen Everest-skiver; de er alle OOP og vil forsvinne snart. De låter helt fantastisk godt, i mange tilfeller langt bedre enn mange splitter nye innspillinger imo. Nå til dags utgir Classic flere Everest-titler på sine 200g Quiex vinyl-LP'er. Virkelig et plateselskap som det er moro å utforske litt; de hadde mange svært interessante artister, for ikke å si et spennende musikalsk repertoire. Ja... og de fantastiske coverene da.

Mvh Vidar P

R

rico

Gjest
    Vidar P skrev:
    erato skrev:

Min neste ring blir nok sikkert Keilberth's på Testament, med mindre det kommer en genial ny ring med det første da. Jeg har fryktelig lyst på den på vinyl.

Mvh Vidar P
    http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=35324

Denne har jeg også lyst på! Vet du noe om lydkvalitet på denne Vidar, en kan spare 150$ hvis en kan nøye seg med en boks som er unummerert... :)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    .. Francesca da Rimini conducted by Leopold Stokowski. It showed me just what an exciting frenzy an orchestra can be whipped up into..

Han snakker om denne;

Mvh Vidar P
    Må si den der frister litt. Disse Everest-skivene har nettopp kommet til mdt for £6 stykket.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lærerikt. For meg: Stokowski = Fantasia, men nå litt mer enn det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Lærerikt. For meg: Stokowski = Fantasia, men nå litt mer enn det.
    Han dirigerte i Disney's filmmusikk; det er helt korrekt. Og legendarisk ble det også.

Men det er ikke hele historien; han grunnla flere kor, Hollywood Bowl Orchestra rett etter krigen (som var temmelig morsomme engang), samt American SO (ikke fullt så kjente), var vikar for Toscanini hos NBC Orchestra i 3 år, ble ledende gjestedirigent ved NYPO, gjorde sine første plateinnspillinger under 1.verdenskrig, og mye mye annet :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er visst på Everest-kjøret; etter å ha erkjent at jeg må forsøke å ta streifturer ut av romantikken i begge ender, så lar jeg meg nå forlyste av Walter Susskind/LSO som spiller Coplands Appalachian Spring.
    Balletten er fra 1944, innspillingen fra 1958. Bare 14 år gammel musikk på det tidspunktet altså, 13 år med denne orkestreringen.
    Rodzinski dirigerte NYPO i uroppføringen i 1945 av denne versjonen; som man skjønner var det følgelig knyttet store forventninger til verket, som først ble skrevet for 13 instrumenter og oppført 1944; deretter skrevet om til den foreliggende versjonen for fullt orkester.

De er så lekre disse gamle Everest-coverene, må bare få med en stor versjon av det;

Min plate er DCC 180g vinyl.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=1109

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn