Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et ørlite tips i samme leia: Schuberts strykekvintett og strykekvartettene Rosamunde, Døden og piken og G-dur D887. Samme band, selvfølgelig.

KV421 her også nuh!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nok et tips:
    Sitter du på jobb med Windows PC og ikke får høre vanlig nettradio ?
    http://www.nrk.no/tjenester/lyd/
    er grei hvis standard streaming er sperret
    Denne varianten går gjernnom det meste, og streamer mp3 direkte i mediaspilleren i Windows
    Derfor kan jeg høre orgelmusikk av Schumann akkurat nå.
    Ikke si det til sjefen eller IT-avdelingen (-ikke til alle kollegaene heller, kanskje) :-X

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Å, ikke spør så vanskelig. Jeg har nettopp kommet i gang selv forstår du. Og boksen har stått her lenge, forsiktig sagt. Du må nok bare kaste deg i det, tør jeg foreslå Cd1 som en naturlig start? Lykke til :)

erato skrev:
    MaHa skrev:
    Ponchielli: La Gioconda, første akt. Fra Emis store Callas 70 cd-boks.

Den boksen kjøpte jeg i vår fra Frankrike for litt over 400 kr inkl frakt og momsing inn i Norge.... ;D

Bra den var billig, for foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn til å fjerne plasten. Noen råd om hva en bør starte med?

Er redd denne boksen, sammen med å lese "På sporet av den tapte tid" må bli mitt store prosjekt for pensjonsalderen om en del år.....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Valentino skrev:
    Bare ikke bruk tastaturet som ambolt når du kommer så langt uti.
    For 5 minutter siden var jeg vitne til at en programmerer knakk tastaturet sitt mot edbskjermen i destillert frustrasjon.
    Han trenger Hagenkvartetten på blå resept.

Jeg derimot har mange timer foran meg med Hagenkvartetten gjennom hodetelefoner.
    Dernest blir det streaming Jøgga style. Takk for tipset.

Takk for at du staker ut veien videre Valentino !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde håpet at det var mer idémyldring jeg hjalp til med. Diktator er jeg kun i sykkelfelt. ;D
    Men ok: Litt Boulez eller Ligeti til de intrikate virtuelle entities, kanskje?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ..............Dernest blir det streaming Jøgga style. ..................
    ....og hvis du hører godt etter nå kan du høre skopussen til Wright i Grieghallen fra tidligere i tråden.

Bruchs fiolinkonsert, der spilles pent, ja. Der har vi jammen temaet i Adagioen i Mahlers femte, at jeg ikke har merket det før!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Valentino skrev:
    Jeg hadde håpet at det var mer idémyldring jeg hjalp til med. Diktator er jeg kun i sykkelfelt. ;D
    Men ok: Litt Boulez eller Ligeti til de intrikate virtuelle entities, kanskje?
    Idémyldring/ideologisk lederskap, navnet skjemmer ingen ;)

Jøgga skrev:
    ....og hvis du hører godt etter nå kan du høre skopussen til Wright i Grieghallen fra tidligere i tråden.
    ;D Der ser du Wright, slikt blir satt pris på !

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Bruchs fiolinkonsert, der spilles pent, ja. Der har vi jammen temaet i Adagioen i Mahlers femte, at jeg ikke har merket det før!
    Visste det var noe kjent! Kan for øvrig love garantere at eventuell hosting og skoknirk i opptaket ikke stammer fra meg. ;)

I serien Wright går på konsert (bare å slappe av, denne serien blir kort) er vi kommet til et fenomen som får meg til å ha lyst til å flytte hjem til mor hver eneste gang – glatting av skjorter. Du verden, for et styr.

Akutt behov for nødhjelp! Eneste man kan glede seg over er at knappene ikke er av plast.

For å roe nervene spilles Brahms pianokonsert nummer to – har klart å rive meg bort fra Beatles-feberen. I mine totalt uerfarne ører (første gang jeg hører dette) låter det flott. Virker som om pianospillet flyter helt naturlig fremover.

Og om en liten time skal Leif Ove Andsnes spille Rachmaninov i Grieghallen. Klaverkonsert nummer to der også, for øvrig.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Wright skrev:
    I serien Wright går på konsert (bare å slappe av, denne serien blir kort)
    Åneidugitt, så lett slipper du ikke unna.
    Vi forventer rapport fra nær sagt alle fremtidige evenement du frekventerer, selvfølgelig med antrekksforberedelser og musikken som akkompagnerer disse.
    Gi oss fingeren og vi forlanger resten av kongeriket. Dermed basta.

Gjenstridige skjorter er det fint å la henge på kleshengeren på badet mens du dusjer, da er de straks mer medgjørlige i møtet med strykejernet.
    Hilsen Robert som var studentrepresentant i et høgskolestyre hvor møtene alltid var tidlig morgenen etter fæst på studentkroa.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pausemusikk på LP

Pause i Götterdämmerung, altså.

Og Wright, spissen på strykejernet skal være fram. God fornøyelse. ;)

ps. hvem spiller piano på Brilliant Brahms-boksen?

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Karin Lechner. Ikke en jeg har hørt om før, men ifølge mine [tilnærmet døve] ører spiller hun utmerket.

Takk for påminnelsen om damptrikset Robert – spesielt sikker vinner på hoteller med små bad. :)

Andsnes var (som alltid) en opplevelse. En eller annen gang ut i andre sats av pianokonserten følte jeg det var vel mye fokus på det virtuose fremfor det rent musikalske (klønete formulert, men dere tar poenget), virket ikke som om orkester og klaver alltid var helt i balanse. Men disse følelsene forsvant til de grader i tredje sats. Alle hemninger og forbehold forsvant, dette vil jeg ha mer av. Nå!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    Jøgga skrev:
    Karin Lechner. Ikke en jeg har hørt om før, men ifølge mine [tilnærmet døve] ører spiller hun utmerket.
    Lechner, javisst, jeg har jo den ene CDen der med konsert nr.2 fra før. Såvidt jeg husker spiller hun nydelig, det er bare at hun har druknet litt i Rubinstein og Gilels her like etter. -Går det an å kjøpe for mye CDer, tro?
    Andsnes var (som alltid) en opplevelse. En eller annen gang ut i andre sats av pianokonserten følte jeg det var vel mye fokus på det virtuose fremfor det rent musikalske (klønete formulert, men dere tar poenget), virket ikke som om orkester og klaver alltid var helt i balanse. Men disse følelsene forsvant til de grader i tredje sats. Alle hemninger og forbehold forsvant, dette vil jeg ha mer av. Nå!
    Brahms tror jeg er en av de vanskelige å forme delvis på grunn av denne balansen og fristelsen du beskriver, for det bor så mye av begge elementene der.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hørt/sett mesteparten av The Golden Ring. Post Wagner-traume? Hah!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Jeg likte Klemperers 9 Beethoven symfonier veldig godt, derfor var det fint å kunne fiske denne ut fra postkassen for litt siden.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Veldig veldig bra - Hilveg hadde rett.
    Det er deilig å bli så positivt overrasket over et verk jeg trodde jeg kjente alle varianter av.
    Da snakker jeg om Sibelius, Prokofiev må jeg ha litt mer tid på før jeg tør mene noe...

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Roberten skrev:
    Jeg likte Klemperers 9 Beethoven symfonier veldig godt, derfor var det fint å kunne fiske denne ut fra postkassen for litt siden.

Jeg har kommet ca. halvparten i den boksen og synes det er storveis. Klemperer er nær å være min favoritt-dirigent. For meg virker det å være et dypt humant aspekt ved mange av hans tolkninger. Det er noe fintfølende med måten han former fremførelsene sine på. Har hørt en del på hans Mozart i det siste. Han var definitivt tradisjonalist, men disse rører meg virkelig og jeg foretrekker de fremfor en del HIP-fremførelser (selv om det også kan være forfriskende). Samme med hans Tsjaikovskij som jeg også har hørt på det siste.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.852
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vilde Frang er notert. Takk, Gunzi!

Morgencommute til nesten hele 2. akt av Die Walküre (Solti). Fikk Høyreboller og kaffe på stasjonen hjemme og brosjyre av Abid Raja ved ankomst. Så da skulle man være stålsatt for Hundings hunder og valkyrienes skrik på hjemtur.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johann Sebastian Bach igjen, Partita i h-moll BWV 1002
    idag framført av Josef Suk

Absolutt musikk.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hagen-kvartetten, fra Rokoko teater i Schwetzingen. Akkurat nå Haydns op 76-2, snart Dvorak "fra Sypresser", Janacek: Strykekvartett nr.2 "Intime brev", og til sist ekstranummeret Smetana: Largo sostenuto fra 1. strykekvartett.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Klemperer er nær å være min favoritt-dirigent. For meg virker det å være et dypt humant aspekt ved mange av hans tolkninger.
    Veldig godt observert. På 70 tallet var han (ved siden av Boult) min store dirigenthelt, disse to har egentlig mye til felles slik jeg forstår de. Med årene har jeg gjort meg "ferdig" med det repertoaret disse dirigentene drev med, og da har de blitt mer marginalisert i forhold til hva jeg faktisk lytter på.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.333
    Sted
    Sunnmøre

Held på med ein stabel plater for å orientera meg i "annan barokk enn Bach".

• Händel/Italienske kantatar
    : http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//GCD921524.htm
    • Biber/Rosenkranz-sonatar
    • Buxtehude/"Wacht! Euch zum Streit gefasset macht Das Jüngste Gericht", BuxWV Anh. 3
    • Georg Böhm/kantatar
    • Couperin/Livres de pièces de clavecin

Har ikkje kome meg så langt nedover, men eg tykkjer Händel-kantatane var veldig pene, samanlikna med det vesle eg har høyrd av Bach-kantatar (som eg opplever som, æh, alvorstunge).

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    kibsgard skrev:
    Jeg har kommet ca. halvparten i den boksen og synes det er storveis. Klemperer er nær å være min favoritt-dirigent. For meg virker det å være et dypt humant aspekt ved mange av hans tolkninger. Det er noe fintfølende med måten han former fremførelsene sine på. Har hørt en del på hans Mozart i det siste. Han var definitivt tradisjonalist, men disse rører meg virkelig og jeg foretrekker de fremfor en del HIP-fremførelser (selv om det også kan være forfriskende). Samme med hans Tsjaikovskij som jeg også har hørt på det siste.
    Hør der ja, nå gleder jeg meg enda mer til å få den inn på disken og ut i ørene.

Og dermed er vi inne i del #74 av Roberten har null oversikt over det klassiske vokabular
    hva er en HIP-fremførelse ? sa han mens han bøyde hodet i skam.

Hagenkvartetten masserer sjelen så jeg kan senke skulderne og tenke at en lørdag på kontoret sikkert ikke er det verste som kan skje.
    Meteorittnedslag, svartedauen og tette avløp er sannsynligvis verre. Muligens.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HIP = Historically Informed Performance. På norsk snakker vi om originalinstrumenter ol, men har vel egentlig ikke noe godt dekkende ord.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Ah. Takk for leksjonen erato :)
    Innbefatter dette dyretarm på fioliner ? I så fall har jammen opplevd dette under Kammermusikkfestivalen tidligere i høst.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bla ja. Men også størrelse på orkesteret, tempo, kammertone, osv.....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    Bla ja. Men også størrelse på orkesteret, tempo, kammertone, osv.....
    Lytter til dette vakre og triste verket. Passer veldig bra for å lande etter en hektisk uke. Liker veldig godt denne innspillingen (er ikke så rart siden det er den eneste jeg har) noen anbefalinger av andre innspillinger?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Mulig det er på min side av intrawebben problemet ligger, men jeg klarer ikke å se noe bilde i innlegget ditt 65finger ?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser heller ikke noe vakkert og trist verk....
    Forøvrig hører jeg fortsatt på Gesualdo; nå femstemmig:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Avspilling av de mest alvorlige greier krever ro og fred i huset

Jeg fikk trang til å høre denne igjen etter litt skumlesing på off-topic i kveld.

Jørgen

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Den skal jeg se nærmere på, Jøgga.

Her går det i opera. Legger ved anmeldelsen fra Aftenposten i 1975 for de (veldig) spesielt interesserte.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Mahler Symphoni 9 in D minor(movement IV), Klemperer + Wiener Philarmoniker.
    Kanskje Mahler kan løsne for meg med denne ?

Artig med vedlagt anmeldelse Wright. Fulgte den med en vinylboks ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tungsinnet letter snart, digitalkilder svikter, men vinyl holder seg

En brilliant Martha Argerich fra 1967.

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    Artig med vedlagt anmeldelse Wright. Fulgte den med en vinylboks ?
    Ja – har fått en del morsomme bruktkjøp av den typen, med billetter, konsertprogrammer og mye annen moro liggende.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Gode ting :) Det har skjedd meg også(plateanmeldelse,) må ta bilde av den til neste gang jeg skal høre på skiva.

Med skam å melde ble jeg ikke videre betatt av Mahlers 9. denne gangen heller, men straks etter den følger Bachs BWV1046 og jeg koser meg stort !

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn