Niccolo: Bon giorno - Gunzi, Gunzi, har du kjøpt enda en innspilling med Capricciene...
Gunzi: Niccolo - er du her?? Jeg visste virkelig ikke at du postet på sentralen!
Niccolo: Poste og poste fru blom, vi i komponistforeningen leser disse sidene med jevne mellomrom, like mye i sann glede som i fortvilelse - som nå.
Gunzi: Jamen du burde jo være glad for at noen spiller inn musikken din - og at andre kjøper den.
Niccolo: Ikke en Lire på min konto samme hvor mange nettbutikker du støtter. Fikk vel egentlig ikke inn så mange Lire i min egen tid heller når jeg tenker meg om, ble snytt da
også...
Gunzi: Mens du er her, liker du den nye innspillingen til Zehetmair?
Niccolo: Er man glad i sine barn? Eller stebarn? Dessuten er vel alle misforståelsene i fortolkningene som finnes min skyld siden jeg slurvet sånn med nedtegningene mine. Denne
Zehetmair er jo tysker og de har jo sin egen rytme, eller mangel på sådan. Kan de ikke bli ferdige med det og begynne å spille musikk?
Gunzi: Jamen - liker du innspillingen hans?
Niccolo: Alle tror de vet noe om meg, de har lest originalmanuskripter, spillt samtidige verker og har hørt andre gjøre det samme. Joda, Zehetmair er hverken verre eller
bedre enn alle de andre som har prøvd seg.
Gunzi: Med all respekt Niccolo, nå er du feig, og det ligner ikke deg....
Niccolo: Ok da. Hvis jeg var deg ville jeg heller brukt tiden min på Rabin, Perlman og den stakkars Ricci som ikke hadde noen å sammenligne seg med da han slet seg igjennom Op.1
Dessuten finnes det mindre kjente utøvere som gjemt i sin samtid presterte flotte saker. Har du hørt om Ivan Kawaciuk?
Og bare for å ha sagt det; disse som skal gjøre seg interessante ved å spille Capricciene på cello og fløyte...
Gunzi: Ja, hva med de?
Niccolo: Kjører dere Formel 1 løp med traktor eller damesykkel? Trenger jeg si mer? Dessuten er det bare Ferrari som kan det gamet også... Punktum.
Gunzi: Jeg som trodde du satte pris på frie fortolkninger og transkripsjoner, du var jo ikke akkurat fremmed for det selv heller da.
Niccolo: Jasså, er du frekk nå, din stakkarslige publikumer som ikke ville sett opp ned på en violin om du fikk den i handa !!!!!
Gunzi: Jamen, Robert Schumann da, som satte pianoakkompagnement til Capricciene. Hva med ham?
Hva med Liszt, Brahms og Rachmaninow som brukte tema fra deg til sine egne varaiasjoner....?
Niccolo: Hør her gutten min, hadde vi det ikke hyggelig nå? Vil du ødelegge stemningen?
Gunzi: Nei nei, for all del...
Niccolo: Må snart gå jeg nå, skal ha den ukentlige violinduellen med Spohr. Han har ennå ikke vunnet, men gir ikke opp....
Gunzi: Ikke gå! Hva syns du om Zehetmair da??
Niccolo: Han er god. Teknisk god. Utvilsomt. Men det er jo alle som får bruke tid i studio idag. Spørsmålet er bare om han repeterer historien, eller om han har noe på hjertet...........
Gunzi: Niccolo? Niccolo? Hvor ble det av deg? Kommer du tilbake? Hallooooo.....