Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    emotikon skrev:
    Men du Roberten-
    Brahms er jo for eldre folk- de som liksom har levd litt. ;)

Skal sette på en innspilling jeg ikke har hørt enda- med 1.symf. hans i morgen tidlig.
    (om jeg klarer å vente....)
    Aha, det er muligens på grensen til frekt av meg å komme her med mine 30 år og høre på Brahms.
    Fy skamme meg.
    Takk for oppklaringen emotikon, jeg skal gå i meg selv og forsøke å bli bedre.
    Om jeg nå klarer å tilgi de at jeg hadde en oppvekst uten Bruckner så skal det nok bli en koselig jul i år også.
    Hoi !

V

vredensgnag

Gjest
    Roberten skrev:
    emotikon skrev:
    Men du Roberten-
    Brahms er jo for eldre folk- de som liksom har levd litt. ;)

Skal sette på en innspilling jeg ikke har hørt enda- med 1.symf. hans i morgen tidlig.
    (om jeg klarer å vente....)
    Aha, det er muligens på grensen til frekt av meg å komme her med mine 30 år og høre på Brahms.
    Fy skamme meg.
    Takk for oppklaringen emotikon, jeg skal gå i meg selv og forsøke å bli bedre.
    Om jeg nå klarer å tilgi de at jeg hadde en oppvekst uten Bruckner så skal det nok bli en koselig jul i år også.
    Hoi !
    Brahms 1. pianokonsert er verdens mest ungdomsfyriske musikkstykke - her skal verden snus opp ned, fra første takt.
    Maurizio Pollinis versjon anbefales. (Böhm)

En smakebit på hvordan Pollini spilte dengang.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Gåsehud !
    Jeg må på Aktiv Klassisk straks jeg er tilbake i byen og kreve Brahms 1. pianokonsert sporenstreks utlevert.

Om du bor i gang eller blåtrikk avstand fra Oslo 035 og er i markedet for en sønn som hverken trenger husly eller lommepenger er det bare å si fra vreden.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Apropos Brahms. Spiller nå "Sonatas for Viola and Piano Nos. 1 and 2" med Walter Trampler/Mieczyslaw Horszowski på Rca Victor Red Seal. Herre jemini, dette er flott.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Enda en CD fra Hyperions "Please, someone, buy me" kampanje:

Carl Heinrich Grauns "Der Tod Jesu". £5,60 (ink. frakt) når pundet er på 9,65 for en dobbelCD er ikke ille. Uventet å høre kjente toner fra salmen "Velt alle dine veie" (eller hva den nå heter) i åpningskoret. Riktig vakkert låter det. Det var ikke bare Bach som kunne skrive musikk i Tyskland på den tiden.:

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ny torsdag – ny konsert. I kveld: Mahlers 4., Tsjaikovskijs fiolinkonsert (litt underlig – denne var med også i forrige sesong; muligens bare tilfeldigheter etter hva solistene de har klart å hanke inn driver med for tiden?) og Chopins Grande valse brilliante. Men det er nok Mahler som blir høydepunktet for min del i kveld – finnes det noe vakrere enn fjerde sats?

Har et litt todelt forhold til konsertforberedelser; er det verk jeg i utgangspunktet ikke kjenner foretrekker jeg å være helt ubesudlet av alle inntrykk, og suge til meg så mye jeg kan på konserten. Kan jeg det halvveis fra før av vil jeg gjerne være godt forberedt. Dagens tilhører siste kategori. Bertini har viftet taktstokken, MacBooken har fått alternativ rolle, kjøkkenbordet er notestativ og celloen har fått luftet seg. Jeg spiller bare en del melodier her og der, men synes det gir meg veldig mye tilbake.

Får en helt annen opplevelse av hvor gode profesjonelle musikere ofte er når jeg har slitt meg gjennom samme strofene selv; der jeg har nok med å holde meg i svingene på halv fart får de frem de herligste fraseringer med nyanser jeg skjønte burde vært der, men fant det best å ignorere for å unngå full stopp. I tillegg tenker jeg langt mer over hvordan komposisjonen er bygd opp når jeg sitter med partitur og gripebrett foran meg – får lite gratis når en prøver å forstå oppbygning av stemninger, overganger og det meste annet når en ikke har annet enn noen noter til å hjelpe seg.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.540
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    Ny torsdag – ny konsert. I kveld: Mahlers 4., Tsjaikovskijs fiolinkonsert (litt underlig – denne var med også i forrige sesong; muligens bare tilfeldigheter etter hva solistene de har klart å hanke inn driver med for tiden?) og Chopins Grande valse brilliante.
    Og Mahlers 4 er det bare 2-3-4 år siden jeg hørte sist i Grieghallen om jeg husker rett da. Jeg synes dette er særdeles merkelig programpolitikk, snakk om å bygge mausoleer over de samme etablerte mesterverkene. Jeg synes både vi bør kunne forlange at det er litt sirkulasjon i de etablerte mesterverkene (uansett hvor vakker sistesatsen er, enig med deg for så vidt - men det er mye å ta av - hvor lenge siden er det feks siden de spilte gjennom Brucknersymfoniene - og hvor lenge siden er det vi har hørt en Vaughan-Williams symfoni?) og at man har en ambisjon om i det minste å ha med ett verk på hver konsert som ikke tilhører kjernen av standardrepertoaret.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Jeg bøyer meg i støvet for dine konsertforberedelser Wright, i særdeleshet fordi du lar oss ta del i de !
    Og jeg vil tro at det å ha spillt seg gjennom deler av det du skal høre i kveld gir det hele en ekstra dimensjon.

Takk !

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Og Mahlers 4 er det bare 2-3-4 år siden jeg hørte sist i Grieghallen om jeg husker rett da.
    Sånn for sikkerhets skyld spilles Mahlers 5. neste uke; den ble sist spilt for to år siden – riktignok med en annen dirigent.

Det virker som om policyen er å ha ett veldig kjent verk for hver konsert for å trekke publikum; jeg kan godt skjønne (og liker) at det spilles mye som er lettere tilgjengelig enn Messiaen et al, men det finnes mengder av musikk som er lett tilgjengelig og fortjener langt mer oppmerksomhet. Synd at så få av disse skattene trekkes frem.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.540
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    erato skrev:
    Og Mahlers 4 er det bare 2-3-4 år siden jeg hørte sist i Grieghallen om jeg husker rett da.
    Sånn for sikkerhets skyld spilles Mahlers 5. neste uke; den ble sist spilt for to år siden – riktignok med en annen dirigent.

Det virker som om policyen er å ha ett veldig kjent verk for hver konsert for å trekke publikum; jeg kan godt skjønne (og liker) at det spilles mye som er lettere tilgjengelig enn Messiaen et al, men det finnes mengder av musikk som er lett tilgjengelig og fortjener langt mer oppmerksomhet. Synd at så få av disse skattene trekkes frem.
    Kjør gjerne ett (og av og til to) standardverk i hver konsert, jeg skjønner behovet for å gi folk noe forankring, men med den konsertfrekvensen man har er det IKKE nødvendig å kjøre de samme verkene med 2-3 års mellomrom. Og igjen, det er heller ikke nødvendig å ha en konsert med KUN standardverker, selv om jeg gjerne hører Mahler live er det ærlig talt ikke mye som frister i høst, det blir for mye som ligner på å ha CD-spilleren på repeat, selv om en live konsert selvsagt er noe unikt. Man kunne feks hatt et kort Sæverud eller Tveitt verk i stedet for en orkestrering av en relativt velkjent Chopin-polonaise. Jeg synes programkomiteen i år bør få en del kritikk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig rapport Wright :)
    Cellobildet er råbra.

Jeg hørte selv igjennom Mahler nr. 4 - Otto Klemperer - Philharmonia Orch. tidligere i dag.
    En annen opplevelse enn min favoritt Solti/Chicago, men har absolutt sine egene kvaliteter denne utgivelsen med Klemperer. Han er så Ubertydelig og omstendlig. Tempo er også omstendlig.
    Og så fru Schwartzkopf da.... oppspisbart.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Jeg fant dessverre ingen Pollini hos de stedene jeg stakk innom i dag, men jeg fikk da i hvertfall tak i Brahms 1. pianokonsert. Og nr 2 + Fantasien 116 som bonus.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Roberten skrev:
    Jeg fant dessverre ingen Pollini hos de stedene jeg stakk innom i dag, men jeg fikk da i hvertfall tak i Brahms 1. pianokonsert. Og nr 2 + Fantasien 116 som bonus.

Du har så steike bra styring nå Roberten.
    Ikke den dummeste innspillingen du kunne valgt deg. Tror det er den jeg ville valgt fra bunken min, om jeg skulle høre den konserten akkurat nå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takk for et fint innlegg og bilder, Wright, jeg er svak for denslags.
    (HFS Klassisk er ved god helse for tiden)
    .....opplevelse av hvor gode profesjonelle musikere ofte er når jeg har slitt meg gjennom samme strofene selv; der jeg har nok med å holde meg i svingene på halv fart får de frem de herligste fraseringer med nyanser jeg skjønte burde vært der, men fant det best å ignorere for å unngå full stopp. I tillegg tenker jeg langt mer over hvordan komposisjonen er bygd opp når jeg sitter med partitur ....
    Det minner meg på den CDen jeg ikke finner igjen med pdf-filer med alle trombonestemmene på Mahler- og Bruckner-symfoniene. Tanken var gjøre litt av det du forteller om, ettersom vårt lokale 'musikklag' nå endelig har vokst seg store nok til denslags. SSO har ikke spilt Mahler-symfonier før (såvidt jeg vet), de er viktige virkemidler i oppbyggingen av orkesternivået her nå, og i høst har vi fått nettopp nr. 4, vi også. Her ble Mahler 4 satt opp sammen med Bartoks spennende 'Mirakuløse Mandarin' og det ble en god kveld for meg. M4 er vakker, ja, og fjerde satsen er en sann perle. Men det programmet i Bergen var drøyt, og repetisjoner etter 2 år er kjedelig og unødvendig. Da jeg var hyppig gjest og frivillig-vakt i Grieghallen for rundt 20 år siden undret jeg meg ofte over den uendelige begeistringen for gjentagelser av visse verk og solister. Arve Tellefsen kunne bare vise trynet i hjørnet så reiste adelskapet seg og hylte, og Griegs A-moll-konsert var alltid verdens flotteste musikk. Vel, det var bedre enn tom sal.

Her har de Grammy-nominerte begynt å dette inn i postkassen, og jeg koser meg igjen med Brahms kvartetter.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her og hører Murray Perahia spille Schuberts D960. Interessant nok det, men det som virkelig er interessant er at dette er på Spotify. Hele produksjonen hans ligger der, samlede Mozartkonserter og det hele. Søk på andre kjente artister gir lignende resultater. Gratis og lovlig. Dette må etterforskes videre.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med Mahler; nå sanger med Janet Baker. Egentlig hører jeg denne plata for ofte, men hva søren gjør vel det når kvaliteten er slik.

Wenn dein Mütterlein... fra Kindertotenlieder er noe av det sterkeste jeg hører. Og det er vel bare Ferrier som "konkurrerer" med Baker i dette.

Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Cleveland blir jeg stadig mer begeistret for, patro, også i de sene kvartettene. De siste årene før kvartetten ble nedlagt, i 1995, het 1. fiolinisten William Preucil, og han bidro til et fantastisk nivå. Etter oppløsingen ble han konsertmester i The Cleveland Orhestra, og det er som kjent ikke noe b-lag.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Takk for hyggelige kommentarer! Litt begrenset hva jeg kan bidra med på klassiskforumet når entusiasmen med voldsom margin overstiger kunnskapen, men prøver meg frempå med noen bomskudd fra tid til annen.

Konserten var i grunnen langt over forventning. Solisten i fiolinkonserten, Janine Jansen, holdt ikke tilbake på noe som helst; tror aldri jeg har hørt så brutal pizzicato fra noen fiolinist. I andre partier var det formelig som om fiolinen hvisket et mykt budskap inn i øret mitt. I fjerde sats av Mahler kan jeg nok ha vært offer for kombinasjonen av akustikken og plassering et stykke bak i salen, skulle gjerne hatt sopranen litt høyere eller orkesteret lavere. Men blendende vakkert var det.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Får vel høre på M4, da. Solti/ CSO.

Bernt K
    Må og må B...men er verdt å ha hørt den i allefall. Det værste som kan skje, er vel at du ikke liker det :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    emotikon skrev:
    Du har så steike bra styring nå Roberten.
    Ikke den dummeste innspillingen du kunne valgt deg. Tror det er den jeg ville valgt fra bunken min, om jeg skulle høre den konserten akkurat nå.
    Om jeg skal være ærlig, og det skal jeg jo, så har jeg hatt så mye flaks med klassisk kjøpene mine at jeg skjønte at dette ikke kunne fortsette. Derfor dro jeg et søk på 'brahms pianokonserter' her på sentralen før jeg tøflet ut til diverse sjapper i dag. Og husker jeg ikke veldig feil var Gilels en av de som ble trukket frem der, og videre tror jeg faktisk at du var blant de som nevnte ham emotikon :)
    Så takk og takk.

Videre kjøpte jeg også noe av Takacs Quartet, da jeg mener at awe har snakket varmt om de.

Så noe fester seg faktisk, selv hos meg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.714
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Må og må B...men er verdt å ha hørt den i allefall. Det værste som kan skje, er vel at du ikke liker det :)
    ;D
    Eneste årsaken til at det ble Solti var at jeg ikke gadd å reise meg fra sofaen og finne fram Klemperer/ Schwarzkopf, som jeg kuns har på vinyl. Ulempen med Skviseboks; det blir mindre trim. Ikke at det er noe i veien med György Stern, forresten.
    B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.000
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    emotikon skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    ;D
    Eneste årsaken til at det ble Solti var at jeg ikke gadd å reise meg fra sofaen og finne fram Klemperer/ Schwarzkopf, som jeg kuns har på vinyl. Ulempen med Skviseboks; det blir mindre trim. Ikke at det er noe i veien med György Stern, forresten.
    B
    :)
    Jeg bør altså ikke gå inn på slike moderne løsninger?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    .......... entusiasmen med voldsom margin overstiger kunnskapen, men prøver meg .................
    Etter noen år kan det lett bli omvendt, og hvis kunnskapen langt overgår entusiasmen har ihvert fall jeg lett for å falle fra. Dessuten er beskjedenhet en dyd som du elegant framviser.

Her er det kontor-og-bil-Naxos og Sebastian Knauer som pent gir meg Haydn pianokonserter

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.584
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt på L'Archibudellis innspilling av Schuberts strykekvintett i C. De finner andre uttrykk og fraseringer enn både Lindsay og Hagen. Det blir lettere i det hele. Jeg vil helst ha det Hagen-despo.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Min venn Alfred. Det kan til tider være irriterende og fortvilende at jeg har så lite peiling på denne musikken dere er så langt inne i, men jeg finner trøst i den store gleden over å høre noe knallbra for første gang. Det har blitt mange første ganger de siste ukene, det her er en veldig fin en i så måte.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.584
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Commitment level 11 er fine greier, Roberten. Jeg har 0 innsikt i Haydns pianosonater.

Mantra: Ny musikk er ikke nyutgitt, men til nå uoppdaget.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Gryende interesse for klassisk musikk oppleves ofte som en heftig sommerforelskelse som ung. Det blir mye fnising, fomling og bråkjekke sprell ;D

Herlige tider som jeg fortsatt ikke er ferdig med. Men jeg merker behovet for å samle inntrykkene og gå litt dypere inn i tingene etter en tid.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Valentino skrev:
    Mantra: Ny musikk er ikke nyutgitt, men til nå uoppdaget.
    Jeg slutter helhjertet opp om denne !

@friedman, jeg fabulerer også om å trenge dypere inn i materien, men så hører jeg noe, eller om noe, og så plutselig raser jeg avgårde i en annen retning. Denne uken har jeg kjøpt 40 album, hvorav flere av de består av flere plater, så jeg er nok i ferd med å begrave megselv i et skred av musikk.

Oversikt ? Innsikt ? Forhåpentligvis en gang i fremtiden.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Nettopp! Du er nyforelsket ;D Og sånn skal det være. Kos deg, det er jo morsomt å få litt overblikk over hva som finnes der ute før man setter seg ned også da.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.646
    Sted
    Sunnmøre
    Roberten skrev:
    Denne uken har jeg kjøpt 40 album, hvorav flere av de består av flere plater, så jeg er nok i ferd med å begrave megselv i et skred av musikk.
    Ein slik innkjøpstakt gjer det jo mogleg å gå på oppdagingsferd i ditt eige musikkbibliotek ganske snart ;-)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    vagstol skrev:
    Ein slik innkjøpstakt gjer det jo mogleg å gå på oppdagingsferd i ditt eige musikkbibliotek ganske snart ;-)
    :D Se der ja, det er et meget godt poeng jeg skal ta med meg videre vagstol !
    Det lille snevet av overveldelse som var i ferd med å bite seg fast er nå som blåst vekk.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Har hørt på L'Archibudellis innspilling av Schuberts strykekvintett i C. De finner andre uttrykk og fraseringer enn både Lindsay og Hagen. Det blir lettere i det hele. Jeg vil helst ha det Hagen-despo.
    Jeg også.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.579
    Jeg likte det lille klippet av Brahms 1. pianokonsert som vreden viste meg så godt at jeg ikke så noe i veien for å ta med meg to forskjellige. Nå er denne ferdig rippet.

Hei hvor det går !

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.646
    Sted
    Sunnmøre
    Roberten skrev:
    vagstol skrev:
    :D Se der ja, det er et meget godt poeng jeg skal ta med meg videre vagstol !
    Bruker det for meg sjølv heile tida, særleg på bruktvinyl og når det dukkar opp gode tips her på klassiskforumet. Diverre bruker eg argumentet på bøker òg, og der byrjar det faktisk å verta problematisk.

Slightly on-topic: Alain Planès spelar pianosonatar av Haydn frå ei HM-skive som kom i høve minneåret.

Pianosonatar er (om ein ser bort frå Beethoven) forresten ein sjanger eg har vondt for å få noka særleg meining ut av.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.584
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I bilen i ettermiddag:
    Heiliger Dankgesang. LaSalle Quartet var ikke borte de i sen Beethoven. Muligens fordi sen Beethoven er evig moderne.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.584
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har følt meg skyldig å foregripe etter å ha spilt LvB op. 132 i går, så nå har jeg forsøksvis gjort bot med Takacs i op. 74, awe.

Men nuh Papa: Høsten fra Årstidene. Jacobs.

Heads up, Roberten! Eine Notwendichkeit, dieser!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.584
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Haydns vokalmusikk er visst morgenens medisin. Nå "Nelsonmesse" med Harnoncourt. En herlig boks dette.

Finnes også med et annet (nyere) cover men samme innhold.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn