Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Roberten skrev:
    Forbereder meg til Wrights forestående cellokonsert for oss her på klassiskavdelingen.
    Det er mulig min skilsmisse ble initiert av den Haydn-innspillingen, Roberten. Har både i førtid og i ettertid vært svak for Rostropovich.

Vil anbefale ham som dirigent her:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Da er det bra Frk Fryd hospiterer ved Karolinska Institutet dette semesteret så jeg er på den sikre siden.
    Imponerende at du fortsatt har et godt forhold til Rostropovich etter en slik seanse.
    Fillern, jeg sto med den i hånda i går, men siden jeg aldri hadde hørt om mannen ble den aldri med hjem.
    Skal plukkes opp i morgen den dag.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Så Rostropovich på konserthuset for ca 10 år siden. Han spilte solo. Jeg satt på første rad rett ovenfor mannen. DET var en opplevelse For en teknikk!! det flaue er at jeg ikke husker hva han spilte. Jeg ble helt hypnotisert av fingrene hans og hvordan de trakterte chelloen

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jaha, har du egentlig tid til å poste innlegg i andre tråder i kveld 65finger ? Jeg trodde vi hadde en avtale om bilder og rapport fra nyanskaffelsen i dag ? Du kan ikke hold meg på pinebenken sånn ;D

Spøk til side, det tror jeg må ha vært en fantastisk opplevelse ! Det blir mer og mer tydelig at jeg må ut og høre denne musikken mens den skjer. Heldiggris.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jeg har spilt musikk i 12 timer i dag og er litt sliten. det blir litt annet fokus den første tiden med så mye nytt utstyr. Det spiller forøvrig fantastisk :D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Det kan jeg godt forstå :D Det må være rent sagt fantastisk å endelig kunne fylle heimen med musikk på en skikkelig måte igjen. Sannsynligvis, og forhåpentligvis, på en bedre måte enn noen gang før. Det siste man skal tenke på da er forsåvidt bilder og masete folk på HFS ;D
    Gratulerer !

Forøvrig ser jeg Wright er i tråden, mon tro om han forebereder en lang avhandling om hvorfor det nok dessverre ikke kan bli cellokonsert med det første ;)
    Men den går vi ikke på ! Vi vet ved selvsyn at han har en macbook, denne har isight så her ligger alt til rette.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Tusen takk Roberten. for å være litt mindre OT så har jeg lyttet en del til denne i dag. Fantastisk produksjon og etter min fattig kunnskap godt tolket. Vi snakker Vivaldi
    Rolf Lislevand – Vivaldi: Musica per Liuto e Mandolino: spotify:album:5RhwoMu6aA6Ehf0U511WDD

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    65finger skrev:
    Jeg har spilt musikk i 12 timer i dag og er litt sliten. det blir litt annet fokus den første tiden med så mye nytt utstyr. Det spiller forøvrig fantastisk :D

Så det er min tur til å mase?

vil ha bilder nå!!

eller

senere.

Kan evt byttes mot bilder av jukebox

en
    gang

8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det blir bilder tirsdag. hvis jeg ikke får tak i et ok kamera (solgte nettopp mitt) Må se jukeboksen

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Roberten skrev:
    Forbereder meg til Wrights forestående cellokonsert for oss her på klassiskavdelingen.
    Den som venter lenge venter ofte forgjeves. Eller noe slikt. Cellospillingen min er nok kun egnet til husbruk – og det trives jeg godt med. :)

Rostropovich var en kjempe, og er en av mine store helter. Teknikken hans, spesielt om en går en del år tilbake, har jeg ikke opplevd noe i nærheten av hos noen annen cellist. I tillegg ligger det så utrolig mye menneskelig forståelse og følelser i spillingen. Bare teksturene han klarte å trekke ut av instrumentet er verdig et studium – trinnløst fra silkemykt til rasping med bue som røsker meg opp av sofaen.

Skulle egentlig skru av anlegget for kvelden nå, men Rostropovich må få spille Bachs 5. cellosuite, fra Brilliant-boksen i Historic Russian Archives-serien.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Géza Anda spiller konsert nr. 20/K.466 på Rca Victor Silver Seal. Forrykende. Snart Nr.21.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hagen, was tatest du?

Hele 3. akt av Götterdämmerung på vei til jobb. Oddjob.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    65finger skrev:
    Så Rostropovich på konserthuset for ca 10 år siden. Han spilte solo. Jeg satt på første rad rett ovenfor mannen. DET var en opplevelse For en teknikk!! det flaue er at jeg ikke husker hva han spilte. Jeg ble helt hypnotisert av fingrene hans og hvordan de trakterte chelloen
    Kanskje Bachs solo-suiter? Han spilte alle sammen i 1997, tror jeg det var. Husker også den konserten veldig godt...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    patro skrev:
    65finger skrev:
    Kanskje Bachs solo-suiter? Han spilte alle sammen i 1997, tror jeg det var. Husker også den konserten veldig godt...
    Det er jeg ganske sikker på er riktig patro

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Handlet inn på ordre fra vreden. Og jeg måtte smile av min egen enfoldighet da den satte den på, dette er jo musikk jeg har hørt mange ganger, men uten å vite hva det er. Flott er det åkkesom.
    Heldigvis har noen slettet 'Hifihuset' tråden også, så nå er kvelden god.

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, kjent musikk. Syns Rostropovich får en spesiell nerve ut av den, med en klarhet i spesielt strykerne (overraskende) som er herlig å lytte til. Minner meg om hva Drahos får til med blåsere i sitt orkester - kan være fint når dirigenten har sterk kjennskap til en instrumentkategori.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    vredensgnag skrev:
    Joda, kjent musikk. Syns Rostropovich får en spesiell nerve ut av den, med en klarhet i spesielt strykerne (overraskende) som er herlig å lytte til. Minner meg om hva Drahos får til med blåsere i sitt orkester - kan være fint når dirigenten har sterk kjennskap til en instrumentkategori.
    Og det er jo sannelig på tide at jeg får hørt hele Svanesjøen. Nå er min kjennskap til stykket basert på stykkevis og delte inntrykk fra fjernsyn og radio, så sammenligningsgrunnlaget er ikke det beste, men det er bergtagende vakkert.
    Og der dukket nok et nytt navn opp ja :) Drahos skal jeg holde øynene åpne etter.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    RBN skrev:
    Hei
    Dette er storslått, flott og nydelig
    Heftige greier, ser det ut som. Skulle ikke vært meg imot å høre f.eks. Hindemiths orgelkonsert i HRx !

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Jøgga skrev:
    RBN skrev:
    Hei
    Dette er storslått, flott og nydelig
    Heftige greier, ser det ut som. Skulle ikke vært meg imot å høre f.eks. Hindemiths orgelkonsert i HRx !
    ;D I mine ører er det ingenting som slår Michael Daugherty - Niagara Falls. En ti minutters vanvittig reise nedover Niagara elva før det bærer utfor. Her er det både blues riff, skrikende saksofoner, piskeslag, pauker og et orgel på fullt øs i de laveste oktaver. Og innimellom litt triangel. Utrolig fasinerende med en vanvittig dynamikk og oppløsning. Savner ikke LP når jeg hører dette.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Avslutter med div Fuger av JS Bach. Marie-Claire Alain ved orgelet i Mariakirken, Helsingborg. RCA vinyl fra '72.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    På sitt helt spesielle vis gjør Jan Panenka Beethovens pianokonsert nr. 3. Sammenlignet med f.eks Andsnes på tv her om dagen, er dette mer følelser, enda mer melodi, faktisk nesten en annerledes melodi, men mindre teknikk muligens. Men, altså helt suverent. Med Prague SO på Supraphon.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En hel haug følelse her også. Végh-kvartetten har spilt LvB op. 18 nr. 1 og 5.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt inspirert av en annen tråd måtte jeg sjekke denne LPen igjen

Mitt første møte med Rattle. Den holder fremdeles.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Det ble etterhvert klinkende klart at min ringe bolig var nær sagt som umøblert å regne dersom det ikke kom mer Rostropovich innenfor veggene.
    Jeg ønsker nødig å fremstå som udannet, derfor er denne nå på vei inn på harddisk.

Skive nr1 er ferdig rippet og gir meg nå Concerto no. 2 for violoncello and strings in D major skrevet av en Boccherino.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Luigi Boccherini var en luring. Gled deg til Dvoraks cellokonsert – uten forbehold mest ekstreme som noen gang er skrevet for instrumentet. Rostro/Dvorak og du Pré/Elgar er mine absolutte favoritter hva celloinnspillinger angår. (Ikke ofte jeg drister meg til å heve noe over annet, men her trenger jeg ikke engang finlytte; selv om jeg begynner med ambisjoner om å rydde mens jeg hører på musikken ender jeg alltid opp flat i sofaen, langt inn i drømmeland.)

Rostropovich var forresten en rimelig staut type også utover det musikalske – sommerstedet hans i Russland var en periode tilfluktssted for en forfatter regimet så mindre blidt på.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Din beskrivelse av Dvoraks cellokonsert fikk meg til å rippe både med epleboken og macminien slik at jeg kan komme dit kjappere :)
    Se der ja, ben i nesa setter vi pris på ! Betyr det at du er i ferd med å anbefale meg en Rostropovich biografi, Wright ?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Bokanbefalinger bør man nok kalle inn mer erfarne tropper for å få sikret kvalitet – jeg har Elizabeth Wilsons biografi, den synes jeg var aldeles glitrende. Men har hverken blindtestet eller sammenlignet med alternativer. Du kan jo begynne med nekrologen fra The Telegraph.

«... he became a national hero in Russia in August 1991 when, without telling his wife, he flew from Paris to Moscow after the coup against President Gorbachev and joined Boris Yeltsin inside the besieged Parliament building.

He spent the night lifting the spirits of the deputies and broadcasting messages to the crowds in the square outside. Next morning he was carried shoulder-high from the building.»

(Rippe til begge maskiner? iTunes 9 har en glitrende Home Sharing-funksjon, denne bør du ta en titt på.)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    ;D jeg er svoren tilhenger av empirisk fattede beslutninger, men jeg tror bøker er dårlig egnet for blindtesting.
    Hederlig unntak her vil jo være bøker skrevet med blindeskrift og lydbøker.

Bra mann. Boken skal kjøpes. Ekstrapoeng for å kaste seg på etterdønningene av et statskupp uten å informere fruen.

Ripper med to maskiner til 1 bibliotek, noe annet ville vært galematias :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Végh i Beethoven. Op. 18/4. Mye følelse, lite snert.

(Jeg foretrekker Queyras i Dvorak-konserten.)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Mer Végh i Beethoven. Op. 18/4. Mye følelse, lite snert.

(Jeg foretrekker Queyras i Dvorak-konserten.)
    Men den kvartetten er fin.
    Jeg falt på sykkel med 18/4 på øret (fy!) en gnistrende fin morgen, glemmer den aldri.
    ...kjøpte piggdekk samme dag...

-"Jammen, hvorfor har du så store ører, Bestemor?"
    -"Fordi jeg skal ha plass til hele den lange Beethoven-Brilliant-boksen inni der"

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    Gled deg til Dvoraks cellokonsert – uten forbehold mest ekstreme som noen gang er skrevet for instrumentet.
    Å nei da. Både Schnitkes 2. og Shostakovich 2. går utenpå med klar margin.... ;)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Arthur Grumiaux gjorde sånt inntrykk med Bach sonater og partitaer BWV 1001-1004 at han får fortsette å berike kontorlivet. Derfor stakk jeg ut og kjøpte denne

og den settes igang nå, med fiolinkonsert BWV 1041.

Jørgen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøss. Finnes det sjapper i Stavanger med slikt på lager?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn