Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Valentino skrev:
    Haydns vokalmusikk er visst morgenens medisin. Nå "Nelsonmesse" med Harnoncourt. En herlig boks dette.

Finnes også med et annet (nyere) cover men samme innhold.
    Tromsø Internasjonale Kirkefestival skal fremføre Nelsonmessen om en måneds tid. Tror ikke jeg har hørt den, så jeg bør vel benytte anledningen. Det er vel engelsk tekst? De skal også spille Stabat Mater av Pergolesi, ser jeg.

Gleder meg.

http://www.tikfestival.no/

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok latin. Man pleier å få et lite hefte med tekst på latin og norsk på slike konserter. Det er jo standardvers dette her.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    geiraa skrev:
    .........
    Tromsø Internasjonale Kirkefestival skal fremføre Nelsonmessen om en måneds tid. Tror ikke jeg har hørt den, så jeg bør vel benytte anledningen. Det er vel engelsk tekst? De skal også spille Stabat Mater av Pergolesi, ser jeg.
    Gleder meg.
    Ser ut til å bli høytidsstunder der, geiraa.

Her spilles Schumanns cellokonsert med Truls

fra dagens bibliotek-bunke. Jeg var på jakt etter bl.a. Hagen-kvartetten med Haydn, og Schumanns fiolinsonater, men fant alt mulig annet i stedet, bl.a. ligger det en LvB 9 med Weingartner fra 1926 og venter.

Jørgen

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Valentino skrev:
    Det er nok latin. Man pleier å få et lite hefte med tekst på latin og norsk på slike konserter. Det er jo standardvers dette her.
    Ok, tenkte i grunnen på tysk som alternativ. Men som du sier er det standardvers, og jeg hører nok mest på lyden uansett når jeg er publikum på denne type musikk.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Jøgga skrev:
    geiraa skrev:
    .........
    Gleder meg.
    Ser ut til å bli høytidsstunder der, geiraa.

Jørgen
    Heldigvis arrangeres det konserter her innimellom som det er verdt å få med seg. I tillegg til de to jeg har nevnt er det orgelkonserter rundt omkring i kirkene, og da står jo gjerne Bach og andre på programmet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maurizio Pollini spiller Beethoven-sonater, nå nr. 26 op.81a "Les Adieux"

Her er det adjø, adskillelse og gjensyn på løpende bånd.
    Slutter med Vivacissimamente (!!), som en overstadig logrende bikkje som tar imot.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Etter tips fra Valentino

Han kjenner nok lusa på gangen den godeste Valentino, for det her var en 9. helt etter min smak. Og koret da gitt ! Så nå er det lykke i heimen over at jeg har opptil flere innspiller av LvB9 som jeg liker veldig godt.
    Jeg smurte inn ipoden med den og hadde et par fine timer med høstvandring mens jeg nynnet og prøvde å begrense rykkene i kroppen til kun hendene. Må få laget meg en trøye hvor det står hører på Beethovens niende slik at folk ikke tror jeg er en vandrende spastiker.

Dagens snodigste: en diger gullfisk montert på taket av en bil. I shit you not.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Klovnefisk...
    Regner med at det var den svarte van'en til akvariesjappa på Løren du så ;D
    Kan sikkert virke distraherende på avnytelsen av LvB9, tipper jeg ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    donnerwetter skrev:
    Klovnefisk...
    Regner med at det var den svarte van'en til akvariesjappa på Løren du så ;D
    Kan sikkert virke distraherende på avnytelsen av LvB9, tipper jeg ;D
    Yes ! Tenk at jeg skulle få svar på noe slikt noe her, klassiskavdelingen kan alt ;D

Da den kom så stolt og fornøyd i rundkjøringa på Bislet måtte jeg ta telling før jeg skjønte at det var helt på ekte.
    Men den funker. Trenger jeg noen gang en klovnefisk skal jeg absolutt handle i den butikken.

donnerwetter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Antall liker
    105
    Dersom de fortsetter å kjøre mye rundt med den gamle haugen av en van, regner jeg med at havet faktisk kommer til å stige så mye at du kommer til å kunne plukke klovnefisk på Bislett, alldeles gratis ;D ;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Den er vel ikke dramatisk god hva utslipp gjelder nei :D

Nå er det denne

Mens jeg prøver å bestemme meg for om jeg skal høre Beethovens Fidelio eller Figaros Bryllup, alternativt Don Giovanni av Mozart.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klovnefisk? Nemo eller pappa Marlin?
    Jeg kom til å tenke på Marlins følgensvenn Dorry, urgullfiskhjernen: "-Slapp av. Blåhval spiser bare krill. Å se! Krill!" Hvorpå de blir blåhvalpassasjerer.

Den Brahmskvintettplaten til Hagen og Caussé er super.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Valentino skrev:
    Den Brahmskvintettplaten til Hagen og Caussé er super.
    Den er utrolig flott !

Ved nærmere ettertanke skal jeg nok høre Paganinis 24 Capricci etterpå. Gunzi solgte jo inn den på en meget bra måte her om dagen.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Start med Capricci nr 24, Roberten, den kjenner du igjen. Det gjør tilgjengeligheten til de andre 23 enklere etterpå, uansett hvilken innspilling du sitter på.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Takk for veibeskrivelsen Gunzi. Jeg har to, en med Shlomo Mintz og en med Salvatore Accardo. To for hundrelappen på bruktsjappe. Hørt noen av disse, og har du forslag til hvilken jeg skal begynne med ?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Kronologisk høres ut som en fornuftig vei å gå. Så nå fyker denne

trådløst gjennom leiligheten i en rasende fart og kommer helskinnet ut av høyttalerne mine.

Du har helt rett, Gunzi, nr 24 har jeg hørt før. Biter av den i hvert fall. Jeg skjønner hva du mente da du sa det var rock ;D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er det Bruckner #7 som får runde av; Jochum fra denne:

Her er det lange linjer.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jeg nevnte Paganinis 24 Capricci for en onkel etter Gunzis promotokt for et par dager siden. I dag fikk jeg låne denne med forsikringer om at det var veldig bra + at han påstår at det gikk rykterom at fiolinisten solgte sjelen sin til Gamle Erik for å bli så dyktig som mulig. Jeg trodde at slikt kun skjedde i bluesens verden, men det er tydelig at det er mye mørkt og strengt i det klassiske riket også. Nu vel, denne er neste ut.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Historiene rundt Paganinis liv og virke er fullt på høyde med mye av det tøffeste i rocken og blues'ens verden.
    Hmmm....den innspillingen med alle seks konsertene har jeg faktisk ikke Roberten.
    Her må jeg nok en tur ut på nett, selv om hylla er full fra før...
    Det kan jo finnes noen som fortsatt kan tilføre og komplettere opplevelsen av disse flotte, ekspressive konsertene jeg alltid vender tilbake til.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.966
    Torget vurderinger
    4
    Tilfeldighetene vil ha det til at Bruch's fiolinkonsert nr.1 i g-moll (op.26) er noe av det jeg har hørt på i kveld. Førstesatsen, vorspiel: allegro moderato, er en av mine favoritt fiolinkonserter. Deprimerende på en herlig måte!

På min cd er denne konserten koblet med Paganini's fiolinkonsert no.5 i a-moll. Der er tredjesatsen, rondo, andantino quasi alegretto min soleklare favoritt. Denne satsen er noe man virkelig bør få med seg!F

Finner desverre ingen you-tube clips av denne satsen på you tube.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen, I Gullmunninspirerte!  ;D

Erwünschtes Freudenlich, BWV 194.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke mye gullimunn her, (gjesp), forsov meg til Klar En Klassiker, så jeg begynner med å spille siste delen av DVDen jeg begynte på i natt

Tony Palmers omfattende dokumentar om Igor Stravinsky fra 1982, med masse intervjuer og spennende musikk.
    Fantastisk å se og høre den gamle mannen snakke og dirigere, den intelligente lille giganten.
    A must-have for Stravinsky fans
    Søndagsfrokost foran TVen.

V

vredensgnag

Gjest
    Her åpnet vi med overblikk i dag:

Og nå går det slag i slag!

Juleadagio!

Før jeg runder av med The Very Best of Adagio!!!

V

vredensgnag

Gjest
    Kunne ikke dy meg, Karajan var en luring.

Jeg lytter til Bach -- ganske interessant hvordan disse albumene til Karajan sjelden nevner komponistene. Ev. var Adagio en kløpper til å skrive musikk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Kunne ikke dy meg, Karajan var en luring.

Jeg lytter til Bach -- ganske interessant hvordan disse albumene til Karajan sjelden nevner komponistene. Ev. var Adagio en kløpper til å skrive musikk.
    Finner ingenting om komponisten Adagio på Wicki i allefall.... ;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men jeg som er en novise innen klassisk musikk synes iallfall at Karajan og Berliner Filharmonien leverer varene.

V

vredensgnag

Gjest
    Anonym skrev:
    Men jeg som er en novise innen klassisk musikk synes iallfall at Karajan og Berliner Filharmonien leverer varene.
    Karajan var utvilsomt usedvanlig dyktig, og BPO kan man vanskelig utsette på - de setter standarden for orkestre.
    Men Karajan var også meget glad i penger, og begeistret for hva kan kunne tjene vha plateutgivelser -- så det resulterte i en forunderlig serie med utdrag fra musikkstykker - sviskekompott av verste slag - der de som lyttet nok ikke alltid var klar over at satsen tilhørte større verk.

Har vært "konkurranser" på internett for å lage de bløteste Karajan Adagio coverne. Noen riktig morsomme blant dem.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Til frokost var det Kort og Klassisk podkast fra Kringkastingens Program 2.
    Nå er det denne, noch einmal.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Kort og Klassisk podkast streames til Tivoliet på kjøkkenet mens jeg gjør klar lunsjen.
    Til ære for den mest sjarmerende piken i Oslo2 er denne lagt klar på tallerkenen.

Da hun skal gjennom en veritabel barnebarnstafett i dag og plukkes opp i bil etter lunsjen tror jeg jammen vi skal driste oss til et glass Chablis til salaten.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører på Josquin; den unge Josquin, bl a Magnificat, missa l'ami Baudechon m m.:

Herlig.

Bernt K

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    I tråden fra min tur til San Sebastian skrev jeg om klokkene i Berlioz Fantastiske, sats V.
    I konsertsalen der steg denne klangen opp fra kilden, økte i omfang og bredte seg opp og ut over orkesteret og oss som satt i parkett, før den trakk seg sammen igjen. Det var som en fysisk konkret lydforekomst der det kom lyd mot oss fra under taket, selv om klanginstrumentet var på gulvet, ved kontrabassene til venstre.

Berlioz selv hadde helt spesielle forventninger til denne effekten, men fikk sjelden gjennomføre den, pga at mange orkestre ikke hadde det som skulle til. Jeg har aldri opplevd noe lignende hjemme når jeg har lyttet til slike instrumenter.

I kveld lyttet jeg til Janssons/BPO på Mezzo - og de brukte ekte kirkeklokker. Klangen var fin nok, men ikke i nærheten av hva jeg opplevde i San Sebastian. Forøvrig var konserten på Mezzo bedre enn hva jeg opplevde i San Sebastian, live - Janssons/BPO leverte så jeg ikke kunne gjøre hva jeg egentlig hadde planlagt den timen.

Her er mitt inntrykk fra San Sebastian:

Når kirkeklokkene skulle ringe i siste sats i Symphonie Fantastique - Heksesabbaten. (Som Mussorgsky har lånt friskt fra - inkl. kirkeklokkene.)

Lyden oppstod mellom kontrabassene og siste rad, i ytterpunkt av perkusjonsrekken, på venstre side.
    Anslaget skjedde der - men så steg vibrasjonene ut av det resonnerende metallet, og bloomet ut i lokalet, over hodene på oss alle, og tom forbi meg. Skulle jeg laget et bilde på hvordan denne lyden spredte seg, må jeg bruke en analogi til en atombombeeksplosjon. Først et ekstremt glimt, og så en ildkule av lyd som skjøt opp i alle retninger fra utgangspunktet, til den nådde konsertlokalets ytterpunkter, ble hengende der, før den trakk seg ned igjen til utgangspunktet.
    En utrolig vakker effekt. Nå skal jeg hjem og lytte til ulike innspillinger for å se om jeg finner en tilsvarende effekt.

Når man senere slo på kirkeklokkene igjen, angitt å være lenger unna, ble det ordnet ved at man slo svakere - en tilsvarende blooming oppstod, men ikke like ekstrem som ved første markering. Effekten ble dog slik at det virket som om klokkene var lenger unna, kun vha volumendring i anslaget. De "nære" klokkene slås igjen, og det var helt utrolig som den lyden forplantet seg.
    Av det som kom fra dette orkesteret når det gjelder perspektivet, er det eneste jeg ikke har hørt i eget og andre anlegg jeg har likt å lytte til den ekstreme "ildkulen" fra kirkeklokkene. Den var unik. Det viser seg at Berlioz hadde helt spesielle tanker om denne lyden, og at han sjelden fikk den til, fordi orkestrene han kom til ikke hadde det som skulle til.
    Kanskje derfor jeg aldri har hørt denne effekten før - men Barenboim har klart å få til det Berlioz ønsket seg.

More than most other orchestral pieces in Berlioz this movement exposes all too clearly the limits of the Midi system, which can only give a very imperfect idea of its extraordinary range of sonorities. In particular, there is no adequate equivalent for the deep bells that Berlioz had in mind (bars 102-223) and instead a piano sound has been used for this passage – a practice followed by Berlioz himself in his concert tours when suitable bells were not available.
    http://www.hberlioz.com/Scores/sfantastique.htm

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    I kveld hører jeg på Leif Ove Andsnes - A Protrait.
    Akkurat nå: Piano Concerto in D major av Joseph Haydn.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Minn meg på de greiene når jeg kommer innom med Veronika og Grane, vredensgnag.

Her Buxtehude. Membra Jesu Nostri. Suzuki et al.

Bare det ikke er Goldmundtråden coverboyen har lest.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Forbereder meg til Wrights forestående cellokonsert for oss her på klassiskavdelingen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn