Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Klarer ikke bestemme meg for hvorvidt jeg gjorde noe klokt eller dumt.
    Hadde en forseglet Mehta Petrushka med Los Angeles Philharmonic, i ffrr.

Sprettet den nå. Fullkomment superstille vinyl. Jeg sverger at om dette hadde vært DGG, og forseglet, ville det likevel knitret og spraket vilt.

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    Jeg kjøper plater å spille dem ;)
    Yup. Selv om jeg innimellom tar meg selv i å trade én for flere. Denne kom jeg tilfeldigvis over i en butikk, og da må man vurdere om den skal sendes ut på eBay for å mangfoldiggjøre seg selv. Men dette lyder vakkert, og jeg er meget fornøyd.

Har en stabel løfterike plater som jeg må spille før jeg legger meg. Etter Petrushka blir det:

Beethovens 5. har man hørt før, men så er det Fricsay, og man vet at Karajan hatet hva han fikk til.

Eller Rampal som leker seg med Vivaldi:

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp ferdig med Die Jahreszeiten av papa Haydn i Jacobs' tapning, og nå fortsetter jeg likegodt med samme komponists "Nelson"messe. En Decca-innspilling, men ikke finner jeg bilæte, og da det var en av de første platene jeg rippet var jeg for slaskete til å gjøre gode (nok) tags... og plata ligger nok i et kjøkkenskap. Det har rettet seg mye siden dengang.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Var det et spørsmål?
    Argo var vel tidligmusikkmerket til Decca. På 60-tallet var vel alt før Beethoven regnet som tidlig musikk...
    Decca ble vel forøvrigmarkedsført i USA som London.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Var det et spørsmål?
    Argo var vel tidligmusikkmerket til Decca. På 60-tallet var vel alt for Beethoven regnet som tidlig musikk...
    Bare nysgjerrig. Berxter skrev Decca, og jeg har den på Deccas Argo-merke, så jeg ønsket å vite om det var den.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Spilt gjennom 1.satsen på disse. Solti/Chailly likte jeg veldig godt, mens Tilson Thomas virker litt tam. Er ikke noe begeistret for hans nr.1 heller. Er og litt skuffet over lyden på cd laget på disse hybridene, bedre lyd på begge de andre.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Den til Rampal over var et dårlig opptak (eller også skulle det en annen EQ på enn RIAA). Tynn og flisete, veldig underlig, siden vinylen var minst 180g, og det hele var meget solid gjort, med et rispapir dobbeltlags innercover, osv.

Men vanskelig å lytte til uten å bli irritert.

Så nå trøster jeg meg med denne, og sparer Beethoven i regi av Fricsay til i morgen.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Klarer ikke bestemme meg for hvorvidt jeg gjorde noe klokt eller dumt.
    Hadde en forseglet Mehta Petrushka med Los Angeles Philharmonic, i ffrr.

Sprettet den nå. Fullkomment superstille vinyl. Jeg sverger at om dette hadde vært DGG, og forseglet, ville det likevel knitret og spraket vilt.
    Hva er det med deg og DGG- kanskje pu'n din er allergisk? ;)

Hos meg er det stabler med DGG som det ikke høres at nålen settes ned på og ditto mellom sporene.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    otare skrev:
    Var det et spørsmål?
    Argo var vel tidligmusikkmerket til Decca. På 60-tallet var vel alt for Beethoven regnet som tidlig musikk...
    Bare nysgjerrig. Berxter skrev Decca, og jeg har den på Deccas Argo-merke, så jeg ønsket å vite om det var den.
    Det er godt mulig; trodde det var Marriner, men det vet jeg ikke før jeg har endevendt haugene.... Nei fytti... Den er jo på EMI, dobbelcd med Paukenmesse, og joda, Marriner:

Jeg hadde fått med coveret på Missa in tempore belli, så jeg slapp å gå i et skap.
    Skål.
    Jeg ser at jeg rippet disse to samtidig i 2007, så da er saken kjøttkake.

B

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Forsetter med M2 (på DG vinyl uten knitring).
    Så tilfeldigvis at denne gis ut på SHM-CD i neste uke, over £40 hos Amazon.co.uk. (enkel cd). Er en del serier cder som er relativt kostbare etter hvert.

Vedlegg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.697
    For de som tror at Rosenkavaleren må være med Karajan og Schwartskopf (staves det slik?) anbefaler jeg å lytte til denne:

Desverre bare utvalgte scener, men likevel smått fantastisk.
    Steen

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Janet Baker synger Mahler. (Min er SME 91 670)

Har denne og fra EMI's "Great Recordings of the Century", men synes flere av disse remasterne er svært tamme og lukkede i lyden.
    Tror en del av "livet" i musikken forsvinner når de absolutt må fjerne båndsuset.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Her ble det denne idag:

Flott musikk og strålende lyd. Jeg blir mer og mer glad i Quadene mine !
    Jeg var litt redd for at Villazon ville være for "romantisk" i sin sangstil og ikke passe inn i en barokkopera, men den frykten forsvant raskt da han begynte å synge.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Tiden går fort, det er 51 år siden denne ble spilt inn! Har aldri likt at plateselskapen holder på å bytter cover på samme plateutgivelse, selv om jeg foretrekker coveret på min Speakers Corner LP. (som og brukes av DG i Originals serien)

Original

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Enka", i Gardiners utgave, forsøker å overdøve hese måkeskrik fra kåte vadefugler i innlandet:

Fytti... svært bilde.
    Jeg blir vel buret inne om jeg går i skapet og henter Ruger 10/22-en og pælmer et par av de vanvittige gakkgakkene.

B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Skulle så gjerne, men du vet jo hvordan jeg bor.

B
    Du kan da bare si at det var hakk i 1812 plata... ;)

Her er det forøvrig musikkfri periode, eller nesten- min "nye" trompet får mest oppmerksomhet om dagen.

btolli

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    2
    Denne mottatt fra Acoustic Sounds:

Anbefales på det sterkeste!

Vedlegg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.697
    btolli skrev:
    Denne mottatt fra Acoustic Sounds:

Anbefales på det sterkeste!
    Hørte på samme konstellasjon tidligere i dag, i Mendelssohn og Mozart. Også anbefalt på det varmeste.
    Steen

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Alban Berg: Violin Concerto . Denne har jeg ikke hørt mange ganger, har den med Perlman i DG Originals stående i hyllene men kan ikke huske sist den ble spilt. ( om noen gang)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Intessant innspilling - Direct to Disk Recording, med en del info om hva de prioriterte under opptaket (to capture the natural reverberations of a 1200 seat performance hall) ...

Nydelig gitarspill og -lyd.

V

vredensgnag

Gjest
    Fant denne, så det blir Carmen i kveld - har ikke hørt denne versjonen før. Culshaw og Perry ved spakene, Karajan vifter og Price synger etter hva jeg forstår det beste hun har gjort "for the gramophone".

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Fant denne, så det blir Carmen i kveld - har ikke hørt denne versjonen før. Culshaw og Perry ved spakene, Karajan vifter og Price synger etter hva jeg forstår det beste hun har gjort "for the gramophone".
    Oooh, den mest sexye Carmen jeg vet...

B

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    vredensgnag skrev:
    Oooh, den mest sexye Carmen jeg vet...

B
    Da kan jeg regne med at Price vil hjelpe meg å fortrenge Carmen som fremført av kona til operasjefen, på Operaen her. En Carmen som fikk meg til å vurdere sølibat. (Kommentert her - Parelius innlegg er verdt å lese:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33613.0.html)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven piano sonata nr.23.
    For en dynamikk det er på denne her. Jeg skvatt til først gang jeg hørte den, og Richter nærmest "hamrer" løs på klaveret.
    Veldig mye båndsus på denne, men her har Sony heldigvis ikke blitt fristet til å fjerne dette, og takk for det.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Carmen var uhyre lytteverdig.

Akkurat nå lytter jeg til denne - skal den inn her? Det er da Broadway-klassikere, mest av Sondheim, men viktigere er at det er opptak i verdensklasse. En fin kveld foran høyttalerne i dag.

V

vredensgnag

Gjest
    Sommernatten er ung. Foretrekker Karajans 61/62 serie med Beethoven-symfonier, og nr. 6 spiller nå. Lærte noe nytt i dag, Beethoven ønsket ikke å gi satsene spesifikke beskrivelser, men ville at publikum skulle skape sine egne bilder og inntrykk - fra hans skissebok:

"Man überläßt es dem Zuhörer, die Situationen herauszufinden.... Jede Mahlerey, nachdem sie in der Instrumentalmusik zu weit getrieben, verliert - symphonia pastorale. Wer auch nur je eine Idee vom Landleben erhalten, kann sich ohne viel Überschriften selbst denken, was der Autor will. Auch ohne Beschreibung wird man das Ganze, welches mehr Empfindung als Tongemälde, erkennen."

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn