Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.668
    Nå er det denne som snurrer på platespilleren,
    kjøpt for mange, mange år siden.

Opptaket på denne er jo gjort på den gamle måten,
    av Mohr og Layton,
    hva Mobile Fidelity har gjort i ettertid aner jeg ikke!

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.668
    En til av samme gjengen.

Dette er jo en av disse gjenutgivelsene,
    men den er i hvert fall støyfri.
    Jeg hadde en av de tidlige utgivelsene,
    men klarte på mystisk vis å miste den .... ::)

vinyl, så klart.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    R.L. i Gramophone, i 1974, beklager seg over den mer og mer utstrakte bruken av å sette mikrofoner tett på instrumentgrupper, på bekostning av den opprinnelige stereogjengivelsens perspektiver.

Bransjen valgte å fortsette med nær-mic ... men i senere tid opplever vi at flere produsenter er på vei tilbake til metodene som ble utviklet på slutten av 50-tallet og anvendt til begynnelsen av 60-tallet. 2L er en av de ledende eksponentene, men er ikke alene om dette.

Og bra er det - på tide å få troverdig perspektiv på musikken igjen!

""Those who dislike close woodwind balance should steer well clear" wrote EG at the time of the appearance of the original set, though to be perfectly honest, given this particular balance, the Decca engineers have shown good musical judgement for we are spared 'zoom-lens' close-ups in the Brahms. What seems to me such a pity with this technique is that it undermines all the gains stereo offers us. Instead of the breadth and amplitude that was so striking in early stereo, one is given a flat, larger-than-life two dimensional sound that is little better than mono. One loses the sense of depth and perspective that was so apparent at the advent of stereo, and the sense of sound being able to open out. Another disturbing facet of the present recording is also the product of close microphone techn.ies: since the sound does not really expand it tends to discolour and the overall result particularly in thickly scored passages is a certain coarseness of quality."
    .......
    Ikke bare perspektivet, men den hissige grove klangen som kommer av for liten mikrofonavstand.
    Jeg har lenge trodd at avspillingsutstyret var grunnen til at den delikate silkemyke tutti-strykeklangen vi jevnlig opplever i konsertsalen (rundt rad 12 og bakover) ikke kan høres i hjemme-hifi. Men jeg innser nå at det (delvis) skyldes innspillingsteknikk og mikrofonplassering. Det nærmeste jeg har kommet dette "englestøvet" er Living Stereo, Decca og EMI vinyl fra 50- og 60-tallet. Skremmende, og pinlig for bransjen. Overfokusering av detaljer er den største fallgruben både i innspilling og avspillingskjeden, etter min mening.

Timene på HFS er ikke bortkastet. Takk for info!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra her nå, både av musikk, innspillinger og skrablerier :)

Satt selv og hørte igjennom denne innspillingen tidligere i dag:
    Rimsky-Korsakov; Scheherazade
    Minneapolis Symph. Orch. - Dorati

da jeg tenkte det dere nå nevner.
    Her er det kun brukt EN mikrofon, hengt opp i optimal possisjon over orlesteret og på samme sted gjennom hele prosessen.
    Dette låter....rett og slett bra.
    Jeg har ved flere anledninger skrevet her i tråden at dette kunne de før og hvor har den kunnskapen blitt av.
    Ikke for det, det finnes "moderne" innspillinger opp gjennom årene som er helt superbe, der det brukes haugevis med mikrofoner. Men det er en egen klang/signatur over disse innspillingene med en mikrofon.
    Forøvrig er alle Living Presence plater før denne også innspillt på samme måte.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører på Pears som synger Britten, med komponisten selv ved roret. Denne serenaden for tenor, horn og strykere er en (vid)underlig sak...

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg tror forklaringen er så enkel som at man la til mikrofoner/kilder etterhvert som tapemaskinene fikk flere spor ... Man tenkte det var bedre å kunne gripe inn i soner i lydbildet, ved hjelp av å plassere flere mikrofoner, og så kunne man ri spakene og føre detaljer opp og ned i miks, som det passet. Det gjorde det sikkert mulig å klare seg med færre opptak - i opprinnelig løsning måtte alt klaffe, eller man var tvunget til å begynne påny. Det er dyrt å henge i Sofiensaal i måneder for å ta opp én opera.

I utgangspunktet en produksjonsmessig fordel, men homogeniteten i opptakene ble borte. Det ble enda verre da man tok neste steg til separatopptak av seksjoner, osv., for til slutt å legge på falsk romklang på sluttproduktet. Da tok man virkelig steget vekk fra den autentiske fremføringen.

Praktiske hensyn i opptak tilsidesatte ønsket om autentisk lyd - og så rasjonaliserer man ved å si (som man har kunnet lese her inne) at "ingen hører forskjell på produsert klang og autentisk romklang."

Beg to differ.

R.L. i Gramophone hørte det meget godt, i 1974.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Og jeg hører på Pears som synger Britten, med komponisten selv ved roret. Denne serenaden for tenor, horn og strykere er en (vid)underlig sak...

B
    Nesten samme navn på plakaten her da B ;)

Rossini, Carmen
    Stevens, Peerce, Albanese, Merrill - RCA Symph. Orch. - Reiner

Rett og slett en superb Carmen innspilling jeg ikke har hørt før nå i kveld.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg lytter til I Puritani av Bellini, med Callas. Opptak med La Scalas kor og orkester, men gjort utenfor selve teateret. Innspilt i mars og april 1953.

Denne er DMM, og jeg tror den må være utgitt samtidig med CDen som ble sluppet i 1986.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne versjonen av Dvorak; konsert for cello og orkester i h-moll op.104 med Pierre Fournier - BPO - Szell er en av de jeg holder blant de fem beste jeg har hørt.
    Kraften i åpningen er som ett primalskrik som begynner langt der inne fra sjelens mørke indre.
    Denne skal få åpne morgendagens lytteøkt også.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ah, du har den på vinyl. Lenge min foretrukne versjon fra en CD som har vært med meg i årevis.

Sitter og lytter til denne - ble ferdig med min "artikler og brev" biografi over Mahler i går, så det må markeres.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.668
    Hører på denne for første gang:

Fikk den av en kamerat som hadde funnet den på en søppelfylling.
    Første side var fin, har akkurat begynt på side 2 nå,
    og det er litt knitring og småhakk.
    Men ikke verre enn at det er til å leve med.

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:
    R.L. i Gramophone, i 1974, beklager seg over den mer og mer utstrakte bruken av å sette mikrofoner tett på instrumentgrupper, på bekostning av den opprinnelige stereogjengivelsens perspektiver.

Bransjen valgte å fortsette med nær-mic ... men i senere tid opplever vi at flere produsenter er på vei tilbake til metodene som ble utviklet på slutten av 50-tallet og anvendt til begynnelsen av 60-tallet. 2L er en av de ledende eksponentene, men er ikke alene om dette.

Og bra er det - på tide å få troverdig perspektiv på musikken igjen!

""Those who dislike close woodwind balance should steer well clear" wrote EG at the time of the appearance of the original set, though to be perfectly honest, given this particular balance, the Decca engineers have shown good musical judgement for we are spared 'zoom-lens' close-ups in the Brahms. What seems to me such a pity with this technique is that it undermines all the gains stereo offers us. Instead of the breadth and amplitude that was so striking in early stereo, one is given a flat, larger-than-life two dimensional sound that is little better than mono. One loses the sense of depth and perspective that was so apparent at the advent of stereo, and the sense of sound being able to open out. Another disturbing facet of the present recording is also the product of close microphone techn.ies: since the sound does not really expand it tends to discolour and the overall result particularly in thickly scored passages is a certain coarseness of quality."
    .......
    Ikke bare perspektivet, men den hissige grove klangen som kommer av for liten mikrofonavstand.
    Jeg har lenge trodd at avspillingsutstyret var grunnen til at den delikate silkemyke tutti-strykeklangen vi jevnlig opplever i konsertsalen (rundt rad 12 og bakover) ikke kan høres i hjemme-hifi. Men jeg innser nå at det (delvis) skyldes innspillingsteknikk og mikrofonplassering. Det nærmeste jeg har kommet dette "englestøvet" er Living Stereo, Decca og EMI vinyl fra 50- og 60-tallet. Skremmende, og pinlig for bransjen. Overfokusering av detaljer er den største fallgruben både i innspilling og avspillingskjeden, etter min mening.

Timene på HFS er ikke bortkastet. Takk for info!

Stjerneintervju med Keith Jarrett om betydningen hans audiofili har hatt for opptaksgjennomføringen, og omvendt!
    Han bruker laser-tt, ELP.
    http://www.soundsgoodtome.us/2011/0...dio-and-its-influence-on-his-recorded-output/
    “Those experiences were presenting me with conundrums I had to solve at home. I had to go home with a tape and ask myself: ‘Is what I’m hearing true? I’m going to have to listen on something better because it’s my music and I’m going to have to be able to say yes or no about a release and know that I’m not making a stupid mistake.’ That’s how that came down.

“Of course there is also the enjoyment level: When I’m actually listening for enjoyment, not that terribly much these days, unfortunately, with the present state of my system, I can say everything I listen to is drawing me into the music, but it took me since the early ’80s to get here. Back then I didn’t know what I was listening for, didn’t know how to listen, how to tweak or test, didn’t know acoustics or how to make a room work…that takes a long time all by itself and it can be horribly frustrating. You go to bed and have nightmares about the room sound!”

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Ah, du har den på vinyl. Lenge min foretrukne versjon fra en CD som har vært med meg i årevis.

Sitter og lytter til denne - ble ferdig med min "artikler og brev" biografi over Mahler i går, så det må markeres.

Skulle likt å hatt den Dvorak`en på cd også vreden. Den finnes sikkert der ute. Skjønner godt din fasinasjon.

Er versjonen av M7 symfonien med i M boksen til Bernstein monn tro?

Her fant jeg frem denne som en liten motvekt til det kraftige regnskyllet med påfølgende tordenterror som er utenfor nå:
    Bizet; Symf. i C-Dur.
    Orchestre National - Munch

Lekkert spill av orkester og formet av en stor dirigent med ett stort repertoar. Brukbar innspilling også.

Og jeg liker veldig godt dette bildet av Munch - han ligner utrolig på min morfar da han var godt oppe i 90årene, samme briller brukte de også. Dette ansiktet av konsentrasjon og humor liggende på lur.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Inn i mellom malingsstrøk, blir det tid til litt kvalitetstid.
    Mer Fournier:
    Beethoven; Sonater for klaver og cello F-Dur op.5 nr.1, g-moll op.5 nr.2
    Fournier - Kempff

To "eldre" herrer som kunne faget sitt til fingerspissene - bokstavelig talt.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer duospill fra to andre herrer som også hadde det:

Franck; Violin Sonate i A-Dur
    Brahms; Violin Sonate nr.3 i d-moll
    Oistrakh - Richter

Supert konsertopptak med hærlig nærhet både til musikken og instrumentene.
    Første gang jeg kan huske å se denne komboen av logoer/labels

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Ian MacDonald skriver om hva som er i ferd med å skje i opptaksstudioene. Fra hans bok om The Beatles:

Ian MacDonald's Revolution in the Head:
    The driving force behind the modern recording ethos is automation - of signal processing, sequencing, mixing, and instrument-linking (by MIDI, or Musical Instrument Digital Interface). These functions, while convenient, tend to distance artists from the integrity of the material they are building (as does the prolonged, additive nature of the whole recording procedure). It's hard to infuse real feeling into music so synthetically constructed, and correspondingly easy to lose a sense of proportion during a process less akin to traditional live recording than to what's known in the cinema world as 'post-production'. In the absence of technical limits on dynamics and timbre, senses soon become sated and the law of diminishing returns ensures that the medium devours the message. There is a deadly parallel between the post-Star Wars genre of the 'special effects movie', with its bombastic premium on sensory impact, and the onset, in audio production, of the 'big drum sound' during the Eighties, when the faders on channels to drum microphones rose higher every year, habituating listeners to an ever more gargantuan sound-image. Much the same has happened to the sound of the electric guitar, nowadays routinely smothered under a barrage of blazing distortion through which it can be difficult to identify the chords being played. This, in turn, has eliminated the need for anything more than a generalised strum technique, the instrumental craft-skills of yesteryear displaced by a detached knob-twiddling efficiency in the manipulation of samplers and effects units. (pp. 386-387).

Her er det, derimot, gjort et godt opptak - spesielt av trompet og obo-konsertene.

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.668
    Fant denne her innerst i platehylla:

Kan ikke huske når jeg siste hørte på den.
    Lyder ok.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på radio: Helt på slutten av Rigoletto, med Björling & co fra 1957.

B

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av de som gikk tidlig bort, Fritz Wunderlich. I likhet med Schubert (og Schumann), som også gikk tidlig i graven.

Ganske fin plate. Siden mai ikke var direkte skjønn i Bergen, så er den i alle fall skjønn på denne platen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det Stevenson (helt ukjent for meg inntil nå): Passacaglia on DSCH, spilt av ham selv.

B

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.668
    Jeg liker denne:

3 LP-er, men beregnet for platevekslere,
    så side 1 er parret med side 6 osv.

Bra lyd og gode sangere.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Første operaen som har falt i smak, lytter til akt 2 nå:

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Jeg liker denne:

3 LP-er, men beregnet for platevekslere,
    så side 1 er parret med side 6 osv.

Bra lyd og gode sangere.
    Har en del slike innspillinger- både operaer og symfonier.
    Er det det som er grunnen - er det ikke for å få satser/akter til "å gå opp" med sidene på platene da?
    Men hva vet jeg, har ikke tenkt den muligheten du nevner. Så grønn er jeg ;)
    Plateveksler...har altså noen innspillinger som er gitt ut slik, som må være fra slutten av 50-tallet såvidt jeg husker i farten..

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har mange av disse, bla. Böhms Tristan innspilt i 66, og med 10 platesider er det et lite logistikk arbeid hver gang den spilles.
    Tror det er spesielt US utgaver som er slik.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det er US-utgaver, ja. Der var det ganske vanlig med platevekslere. Med den nummereringen kunne man legge 3 LPer i veksleren og den ville spille de 3 første sidene, og så kunne man snu hele bunken for å få spille de 3 siste.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå spiller jeg Glenn Goulds innspilling av Bach-Goldberg Variations (1981-versjonen).

Dette låter aldeles fortreffelig en sen kveldsstund - via hodetelefoner.

Bestilte platen på impuls - etter å ha sett et program om Glenn Gould på TV for et par uker siden.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Du vil like å sammenligne hans første innspilling fra 1955 med den du nå har kjøpt - jeg fant det interessant å oppleve hvordan livet hadde preget fortolkningene hans. I 1955 har han mer hastverk, skal fort gjennom - i 1981 gransker han musikken med en annen innlevelse.

Lytter til denne - fra LP. (Fant ikke cover på nettet, men det har fjellet som på CDen. Live-opptak).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan si meg enig i den beskrivelsen, VG. De som bare har 1981 finner 1955 på Spotify. Sammenlign selv. Det er ganske påfallende. Jeg heller mot den litt mer delikate fra 81.

V

vredensgnag

Gjest
    Fant en framifrå kopi av denne - den lå og ventet på meg, kanskje ropte den til meg, der den lå blant alle de andre platene.
    SXL 6379

V

vredensgnag

Gjest
    Og så litt mono gjengivelse, også fra 35mm tape, den lå i lp-bunken ved siden av Mehta versjonen av Zarathustra ... bildet jeg fant på nettet er av stereo-cover.

V

vredensgnag

Gjest
    Applaus til Karajan og Christian Ferras her - og hva røkte Sibelius da han kom opp med denne fiolinkonserten? :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nei, si det - fantastisk konsert. Da blir det denne i Sibelius' egen transkribsjon for fiolin og klaver fra denne boksen:

Har ikke kommet til den boksen i min gjennomspilling av Sibelius edition enda, så det passet bra. Takk for idéen.
    Flott serie forresten. Anbefales:

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    Applaus til Karajan og Christian Ferras her - og hva røkte Sibelius da han kom opp med denne fiolinkonserten? :D
    Sibelius var en periode del av et ungt, nasjonalistisk miljø, Glenda Dawn Goss beskriver i sin Sibelius-bok et maleri av flokken:
    «There sit Young Finns, the country's cultural present and future, sprawled with hooded eyes around tables strewn with wineglasses and liquor bottles, their revered heads wreathed in cigar smoke and unmistakably hallucinating bizarre, drug-induced fantasies».

Maleren – en herr Gallén – ble av en eldre kunstnerkollega beskrevet i et brev: «Han bor med en nordmann, gal som han er.»

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Jeg er ikke bevandret innen klassisk, men har nå kjøpt noen få Speakers Corners-lper med Decca innspillinger.

Denne høres ganske heftig ut på anlegget med masse dynamikk (ok, dynamikk er sikkert vanlig på klassiske plater). Ikke minst side 2 veldig bra.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt valg torem.
    Så den stod på BD, men i og m at jeg har to av den fra før, lot jeg den stå i håpet av at du ville velge den når du var innom ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dynamikk er ikke uvanlig på klassiske innspillinger, nei. Nå gjenstår det bare å dyrke en ekte lidenskap og kjærlighet for musikken, så blir du nok en skikkelig liebhaver du også, torem. ;) Her går det pent, rolig og romantisk for seg på en fredag ettermiddag. Mat er langt bak i bevisstheten, ro og hvile mer påtrengende. Fine arier og duetter fra Callas romantiske repertoar er ikke å forakte når sjelen trenger hvile.

Egentlig er jeg ikke altfor begeistret for slike sviske-samlinger, men de har sin misjon. De krever mindre fokus enn en komplett opera, og det er akkurat hva jeg trenger etter en hard arbeidsuke. Kunne jo valgt noe soft jazz, men jeg skal ikke sovne heller... ;)

(Litt drama er det da. Er jo tross alt opera)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn