Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.665
    Hører på en gammel Supraphon LP med Falla og Debussy.
    Finner ikke noe bilde, dessverre.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    Hører på en gammel Supraphon LP med Falla og Debussy.
    Finner ikke noe bilde, dessverre.
    Og ikke kamera i ett eller annet format heller?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supert. Takk.
    Da ser jeg også div opplysnininger om ork. etc :)

Disse gamle Supraphon innspillingene holder veldig ofte høy kvalitet, både musikalsk og innspillingsmessig.
    Har en del av dem i heimen.

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:
    Supert. Takk.
    Da ser jeg også div opplysnininger om ork. etc :)

Disse gamle Supraphon innspillingene holder veldig ofte høy kvalitet, både musikalsk og innspillingsmessig.
    Har en del av dem i heimen.
    Det er også min erfaring - ingen grunn til å styre unna dem.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Heavy Metal

Tung messing. Godt trøkk, solid ensemble, mye tøff lyd.

Nå Mini Overture av Lutoslawski
    og Bach. Jan Bach :D

knuhe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Antall liker
    153
    Innspirert av en annen tråd her på sentralen(Forferdelig dårlig – Classic Records) har jeg hørt på Falla ”The Three Cornered Hat” med Anserment / L’Orchestre De La Suisse Romande / Teresa Berganza” i kveld. Har den på en LP utgitt av Esoteric (ESLP-10003) på deres Master Sound Works. Med fioliner til venstre og bassrekke til høyre som normalt. Har ikke hørt Classic Records Everest utgivelse, men Esoteric LP’n har virkelig topp dynamikk, imponerende 3D perspektiv og saftig bassdrag. En topp innspilling / remastring.

Fant ikke noe bilde av Esoteric LP’n på nettet (lite opplag, sikkert utsolgt), må derfor legge ved et bilde av originalen (DECCA).

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min Ansermet er ikke fra Classic men fra Speakers Corner (Classic gav aldri ut denne), og den er helt fortreffelig bra knuhe. Fins også på CD i glitrende remastering i Original Masters-serien forresten. Solid kandidat til "beste innspilling" ved siden av Argenta's innspilling, også på Decca.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Marc-André Hamelin med klavermusikk av Nikolai Kapustin

Russisk jazz-ragtime-Gerschwin-klassisk blanding, brilliant spilt av Hamelin.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Flott å se at noen går utenfor den slagne landevei. Det er greit med Beethoven, Mozart, Brahms og Mahler, men innimellom må man høre på noe nytt og spennende også. Jeg har brukt en del tid på disse boksene i det siste:

men det hører hjemme i en annen tråd. (Boksene kan forøvrig anbefales)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Flott å se at noen går utenfor den slagne landevei. Det er greit med Beethoven, Mozart, Brahms og Mahler, men innimellom må man høre på noe nytt og spennende også.
    Her har jeg hatt en periode (ok, vi snakker dager....) med nærmest lyttefri, så når en spennede boks dukker opp i posten, MÅ jeg jo bare begynne på den. Og ja, det er symfoniene til den godt innenfor slagne landevei - Beethoven.
    Beethoven; Symfoni nr.3 E-Dur op.55 "Erioca" / Symfoni nr.8 F-Dur op.93
    CSO - Solti

fra hans andre syklus med disse symfoniene. Selv om dette er en digital innspilling, er dette noe av det beste jeg har hørt lydmessig fra store orkesterverk på oppsettet mitt. Synes fremdeles det er gøy når harpiksen fra cellobuene spruter ut av høyre høytaler...både til høyre og venstre for den.
    For meg virker det som om Solti har rundet kantene i forhold til sin tidligerehigen etter det perfekte. Han maler med en rimelig bred pensel. Hmmmm. dette var spennende.

Den første syklusen er på vei til en postkasse nær meg. Gleder meg til å sammenligne.
    (ett lite sensommer/høst prosjekt kanskje...?)

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjøpt en god del store bokser i det siste (bl.a. EMI-boksene med Martha Argerich - med de prisene man har nå er det vanskellig å la være...), så det blir en del standardverker på meg også. Nå hører jeg f.eks. på Martha Argerich og Nobuko Imai som spiller Schumanns Märchenbilder for bratsj og klaver.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Flott å se at noen går utenfor den slagne landevei. Det er greit med Beethoven, Mozart, Brahms og Mahler, men innimellom må man høre på noe nytt og spennende også. .........
    Helt sant. Jeg spiller fra den slagne middelvei nesten hele tiden, uten at det er så mye å melde om. Det blir mye repetisjoner, har en hang til det.
    Men jeg trenger stadig noe nytt, og en grei måte å få det til er å raske med seg ukjente ting på CD-salg til dumpingpris.

Her spilles det musikk til oppussingsarbeid, i flere rom og på hodet, og nå i pausen.
    Truls Mørk, velkjent nok, og Minnesota-orkesteret, med musikk av Aaron Jay Kernis

Sterk, kompleks og vakker musikk som krever litt av lytteren men gir mye tilbake.

Forøvrig har jeg engasjert meg på utøversiden under årets Kammermusikkfestival, der min metronom skal være med og spille Ligeti. Jeg er bare litt nervøs, og glad for at jeg slipper å øve.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Verket ble oppført i Trondheim i fjor høst. Har det forøvrig på CD (regner med at du mener hans symfoniske dikt for 100 metronomer?). Ikke et verk man hører mange ganger på CD :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Funnet i går på en Fretexsjappe nær meg. OK, borderline klassisk...

Edit: Oj, der var det saft og kraft, gitt.
    B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg aksepterer ikke "middelvei" sjablong på denne ... ;)

Decca forsøker med phase-4 å vise hvordan man kan gjøre opptak av strykere ... og det blir definitivt nytt for øret. Stort spenn i musikken - og fortolkningene. Fra Tchaikovsky, Massenet og Rimsky-Korsakov til Gade og noe som heter "Fiddle Faddle".

Hmmm. Til å "ta og føle på" opptak, og "til å rive ut hårrøttene" arrangement.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:

B
    En skikkelig klassiker i sin sjanger, den der. Wand of Youth låter bedre for messing enn i originalen syns jeg, men jeg er nok ikke helt objektiv der.
    Klassisk musikk arrangert for hornorkester var veldg utbredt og populært i sin tid, det som jeg kaller "arbeiderklassisk".

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Selv om jeg ikke hører på den akkurat nå, vil jeg gjerne slå et slag for Ensemble 28's innspilling av Beethovens 3. symfoni, velvilligst anbefalt meg av Valentino. Den har fått mye spilletid hos meg!

Evig takk til Valentino! :D

Vedlegg

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    196
    Steinar_Lund skrev:
    I morges har jeg lyttet til denne:

Allegri: Miserere by The Tallis Scholars

Utrolig vakker musikk!
    Fabelaktig innspilling. Og til ettertanke på en dag som dette.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mahler 9 har forfulgt meg en stund.
    De siste to dagene har jeg ikke spilt musikk i det hele tatt, men nå er det på tide å trekke pusten og la ting synke.

Gary Bertini dirigerer Kölner Rundfunk-Sinfonieorchester

og imorgen blir det Sir Roger med tysk orkester og denne symfonien i R.A.H. Må bare ha Mahler på konsert av og til.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Maja Ratkje er ved siden av Rolf Wallin muligens den mest relevante norske komponisten i dag og her har hun med seg Hild Sofie Tafjord, Kristin Andersen og Lene Grenager. En typisk “crossover” produksjon bestående av improvisasjon, konkret, støy og komponerte deler. Pussig musikk, men aldri kjedelig!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vaughan-Williams: A Pastoral Symphony
    Sir Adrian Boult dirigerer New Philharmonia Orchestra.
    EMI vinyl fra 1968
    Dette går rett inn hos meg.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klassisk sommervinylfangst fordøyes med glede.

George Szell med Cleveland Orchestra og Mahlers 4. symfoni

(grabbet bilde fra ebay, kamera er så tungt idag)

Dette må være min sterkeste M4 så langt, nydelig tolkning og innspilling fra 1965.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld er det kammermusikk av Magnard:

EDIT: Nå, det ble smått. Kvartett op 16 og cellosonate op 20.

B

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Stor musikk fordrer stort billed. Filmusikk som faktisk er skrevet til en film. Åpenbar, dramatisk, og veldig tydelig – men du verden så stilig. Finnes på 2x12” fra ORG, men her er det cd-rip, uansett lyd i toppklasse.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    berxter skrev:

B
    En skikkelig klassiker i sin sjanger, den der. Wand of Youth låter bedre for messing enn i originalen syns jeg, men jeg er nok ikke helt objektiv der.
    Klassisk musikk arrangert for hornorkester var veldg utbredt og populært i sin tid, det som jeg kaller "arbeiderklassisk".
    Chandos har en god del "arbeiderklassisk" i sin katalog, og jeg har noen få av dem (alle av Black Dyke Mills). Artige plater som jeg tror mange her på sentralen ville hatt glede av, selv de som ikke har så stor interesse for orkestermusikk ellers. Det er tross alt musikk med fynd og klem i mange tilfeller, selv om det også er mer lyriske innslag. I disse dager er det jo også på sin plass med musikk for/fra arbeiderbevegelsen, som jo brassband-tradisjonen er sterkt knyttet opp mot.

I dag er første dag på kontoret etter en uke på Karmøy, og Tone Wik med Barokkanerne trøster meg med sin fabelaktige utgivelse Belezza Crudel. Det gjelder å være på plass når Kompaniet setter nye plater ut i 60-kronershyllen, for godbiter som dette blir ikke stående lenge usolgt.

Det er en SACD hybrid fra 2008, og inneholder ingen BD-disk, slik som nyere utgivelser fra Lindberg gjør. Flott musikk, flotte fremføringer på originalinstrumenter, og som vanlig flott lyd fra 2L. Det høres i alle fall slik ut over Koss Porta Pro drevet direkte av laptop-en. Gleder meg til å dra den fram når jeg får kommet meg hjem og varmet opp rørene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn