Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    emotikon skrev:
    Godt valg torem.
    Så den stod på BD, men i og m at jeg har to av den fra før, lot jeg den stå i håpet av at du ville velge den når du var innom ;)
    Takk for den :) Det er jo litt morsomt med lokal platebutikk at en nesten kan følge med på hva andre kjøper. Jeg har kjøpt disse tre også, uten særlig andre kriterier enn at det er orkester innvolvert. Det er jo en start, men skal jeg bygge opp en samling etterhvert spørs det om jeg må lete litt på bruktmarkedet i tillegg pga prisen. Jeg får se.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Den Moussorgskyen over hadde vill dynamikk - og det til tross for at Everest, så vidt jeg forstår, anvendte limiter på sine opptak. De fikk likevel "the greatest dynamic range ever recorded."

(Er selv vant til å skrive Mussorgsky, men siden det står Mouss- på cover får jeg være trofast mot det).
    Min vintage-forsterker gjør det mulig å doble valgfritt monospor, slik at det blir korrekt monoavspilling med stereonål.

Innercover fra platen - de fremhevde det spesielle med 35mm magnettape. Dette var 35mm film med tapelag på, så tykk at det var umulig å få print-through, selv om de gjorde opptak med solide nivåer (i henhold til info på cover).

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    torem skrev:
    emotikon skrev:
    Godt valg torem.
    Så den stod på BD, men i og m at jeg har to av den fra før, lot jeg den stå i håpet av at du ville velge den når du var innom ;)
    Takk for den :) Det er jo litt morsomt med lokal platebutikk at en nesten kan følge med på hva andre kjøper. Jeg har kjøpt disse tre også, uten særlig andre kriterier enn at det er orkester innvolvert. Det er jo en start, men skal jeg bygge opp en samling etterhvert spørs det om jeg må lete litt på bruktmarkedet i tillegg pga prisen. Jeg får se.
    Mehtas Zarathustra nøt jeg meg gjennom i går ettermiddag. Ren fryd! Så den kan du glede deg til.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    baluba skrev:
    Dynamikk er ikke uvanlig på klassiske innspillinger, nei. Nå gjenstår det bare å dyrke en ekte lidenskap og kjærlighet for musikken, så blir du nok en skikkelig liebhaver du også, torem. ;)
    Ja, det kan jo hende på sikt (men trenger nok litt lenger tid enn bare noen sommeruker). Lp-formatet synes jeg i alle fall er et litt mere håndgripelig enn samle-cder/cd-bokser.

Tror jeg har noe Callas på "100 Opera Classics" cd-boksen med 6 cd-er, men det er et lite dagsverk å finne fram blandt sporene der. Men hun utmerker seg såpass mye at jeg husker navnet om ikke annet.

Vedlegg

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    vredensgnag skrev:
    Mehtas Zarathustra nøt jeg meg gjennom i går ettermiddag. Ren fryd! Så den kan du glede deg til.
    Jo takk. Det høres lovende ut!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hentet pakke med Speakers Corner plater i dag, så det blir nok spilt litt klassisk vinyl i helgen.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Den Moussorgskyen over hadde vill dynamikk - og det til tross for at Everest, så vidt jeg forstår, anvendte limiter på sine opptak. De fikk likevel "the greatest dynamic range ever recorded."
    Før jeg går videre vil jeg bare gjøre oppmerksom på at du skriver om limiter, ikke kompressor. Det blir ikke helt det samme, men prinsippene i det jeg skriver lenger nede er de samme. Både en limiter og en kompressor kan i utgangspunktet være usynlige i lydbildet, men de kan også klusse alt til.

Dette kommer til stadighet opp, og svaret er ganske enkelt: Det handler ikke så mye om hva som brukes, men om hvordan det brukes. Dette er nok et eksempel der mange ville hoppet på kritikertoget og utbasunert at her er det ingen kompressor i bruk, slik som så ofte før. Det finnes eksempler på at sentralister har hevdet at noe er lite komprimert/ukomprimert, mens det faktisk er kraftig komprimert. Før MasVis ble vanlig i bruk var det mange plater som ble hyllet for lyden, men som i dag er "bevist dritt". Det finnes sikkert også uttalelser om at noe som er lett komprimert i virkeligheten blir beskyldt for å være tungt komprimert. Mye på grunn av forskjellen i kompetansen til teknikere i å implementere kompresjon på en måte som ikke merkes av lytteren som unaturlig, og bandet og produsentens filosofi. Flere norske utgivelser som nyter respekt for lyden er ganske tungt komprimert, men på en måte som hifi-folket ofte liker. Men dette er ikke klassisk.

Innen klassisk er de som kjent veldig forsiktige med å strupe dynamikken, selv om det har forekommet som i cd-utgaven av Telarcs 1812. Der er de så kompetente at jeg ikke kan huske noen innspillinger som har blitt ødelagt av kompressor og limiter i alle fall. Allerede på åttitallet reagerte jeg på DGGs multimikrofoni, og har derfor kjøpt veldig lite derfra. I den senere tid har det kommet noe, slik som den første jubileumsboksen. Det er også endel løse innspillinger som har kommet til, men det har ofte vært plater som ikke plages så mye av det. Dessuten har jeg ikke lyttet så mye til dem, sett bort fra en håndfull av platene i boksen. Jeg har holdt meg til selskaper som Harmonia Mundi, Hyperion, Chandos, L'oiseau-Lyre og så videre, pluss klassisk Decca, Mercury og RCA. I mindre grad Emi, Virgin, Phillips og DGG.

I dag som musikken betyr alt så er jeg ikke så kresen på lyden lenger. Kanskje det er fordi jeg er mer inni musikken nå enn jeg var for 15-20 år siden? Gallas er forresten fortsatt syngende her til gards. Den doble samlingen er et eksempel på et luksusproblem jeg har hatt i det siste, og det er å få hørt alt som er nytt. Denne har jeg vel hatt liggende i mellom et halvt og helt år uten å åpne den engang. Rippet, og nesten glemt. Traff øyet mitt da jeg skulle finne fram litt sviske-cello på kontoret i dag, og dermed var ettermiddagen bestemt. Det er en hyggelig samling som henger sånn noenlunde bra sammen. Det er litt vekslende lydkvalitet, men ikke så ille at jeg opplever at stykkene ikke passer sammen. En helt ok samling for de med litt interesse for enten opera eller Callas. De med stor interesse for Callas har adskillig mer enn en dobbel samling av arier og duetter, og det samme gjelder vel opera generelt. Interessen min for Callas er ikke ubehersket, siden jeg tidligere i livet har foretrukket barokk opera fremført på HIP-maner. Derfor synes jeg det er litt morsomt å høre en hel plate der hun er i spotlighten hele tiden. Ikke helt bra lyd på et nummer fra La Traviata akkurat nå.

Men nå er det nok. Må en tur i butikken snart.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Grieg: Per Gynt (Speaker Corner)
    Alle har jo hørt det meste av denne musikken mange ganger,men kanskje mest i tv-reportasjer,filmer,reklamer osv?
    Kan ikke huske sist jeg spilte dette. (min 10 år siden)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Minutten skrev:
    Alle har jo hørt det meste av denne musikken mange ganger,men kanskje mest i tv-reportasjer,filmer,reklamer osv?
    Er det innspillingen Flagstad overtalte Decca til å gjøre med Fjeldstad, som gjenytelse for at hun stilte opp i Ringen?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Leif Ove Andsnes spiller Fra Barndomsminner av Mussorgsky

Barndomsminner er i to deler: "Barnepiken og jeg", og " Den første avstraffelsen, barnepiken stenger meg inne i et mørkt rom". Ikke bare kjekt å være barn.

Spilles høyt, så flygelet får full størrelse.
    Mye klang og rom i opptaket fra Henry Wood Hall, London.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    Er det innspillingen Flagstad overtalte Decca til å gjøre med Fjeldstad, som gjenytelse for at hun stilte opp i Ringen?

Kan være men jeg har ikke lest noe det. Nærmeste er "Flagstad bryter med His Master’s Voice og kontraktfestes til Decca på betingelse av at Decca utgir N.R.K.s oppførelse av ”Götterdämmerung”, opptak blir sendt i Europa, USA og Canada. Decca gir ut platen."

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    ottone skrev:
    Leif Ove Andsnes spiller Fra Barndomsminner av Mussorgsky

Barndomsminner er i to deler: "Barnepiken og jeg", og " Den første avstraffelsen, barnepiken stenger meg inne i et mørkt rom". Ikke bare kjekt å være barn.

Spilles høyt, så flygelet får full størrelse.
    Mye klang og rom i opptaket fra Henry Wood Hall, London.
    Jeg sitter her litt forvirra, barndomsminner av Mussorgsky?
    Du mener kanskje Schumann?
    På den annen side, "barnepiken" osv. kommer ikke fra Kinderszenen så kanskje det er Mussorgsky?
    Oppklaring vær så snill, ellers går nattesøvnen.........

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Trondheim
    Tracklisting fra nevnte CD:

Pictures At An Exhibition - Promenade
    Pictures At An Exhibition - The Gnome/Gnomus
    Pictures At An Exhibition - The Old Castle/ Il Vecchio Castello
    Pictures At An Exhibition - The Tuileries/Tuileries
    Pictures At An Exhibition - The Ox Cart/Bydlo
    Pictures At An Exhibition - Ballet Of The Unhatched Chicks/Bellet Des Pouissins Dans Leur Coques
    Pictures At An Exhibition - Two Polish Jews: Samuel Goldenberg And Schmuyle
    Pictures At An Exhibition - The Market Place In Limoges/Limoges - Le Marché
    Pictures At An Exhibition - The Catacombs (Catacombae Sepulchrum Romanum) - Cum Mortuis In Lingua Mortua
    Pictures At An Exhibition - The Hut On Fowl's Legs (Baba Yaga)/La Cabane Sur Des Pattes De Poule
    Pictures At An Exhibition - The Great Gate Of Kiev/La Grande Porte De Kiev
    From Memories Of Childhood - Nyanya I Ya (Nurse And I)
    From Memories Of Childhood - Pervoye Nakazaniye: Nyanya Zapirayet Menya V Temnuyu Komnatu (First Punishment: Nurse Shuts Me In A Dark Room)
    From Memories Of Childhood - Duma [Rêverie], On A Theme Of V.A. Loginov
    From Memories Of Childhood - Bliz Yuzhnogo Berega Krïma [Near The Southern Shore Of The Crimea]
    Kinderszenen, Op.15 - Von Fremden Ländern Und Menschen
    Kinderszenen, Op.15 - Kuriose Geschichte
    Kinderszenen, Op.15 - Hasche-Mann
    Kinderszenen, Op.15 - Bittendes Kind
    Kinderszenen, Op.15 - Glückes Genug
    Kinderszenen, Op.15 - Wichtige Begebenheit
    Kinderszenen, Op.15 - Träumerei
    Kinderszenen, Op.15 - Am Kamin
    Kinderszenen, Op.15 - Ritter Vom Steckenpferd
    Kinderszenen, Op.15 - Fast Zu Ernst
    Kinderszenen, Op.15 - Fürchtenmachen
    Kinderszenen, Op.15 - Kind Im Einschlummern
    Kinderszenen, Op.15 - Der Dichter Spricht

Så - Mussorgsky, ja.

BTW: Hva skulle vi gjort uten søkemotorer på web? :)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    807
    Takker, så kan man legge seg litt klokere i kveld.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Trondheim
    Her spilles Eugen Onegin fra denne boksen:

For mye vibrato hos noen av sangerne etter min smak, men dramatisk nok. Dueller og greier :D . Ikke ille.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.679
    Da har jeg akkurat lagt denne på platespilleren:

Bildet viser en litt annen utgave enn jag har, men det er samme innspilling.
    Dobbelt LP. Merkelig at det ikke står noe på platen om når opptaket er gjort,
    selv om navnene på innspillingsleder og tekniker er nevnt.

Funnet på en søppelfylling,
    virker i meget god stand.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.679
    Så er det tid for en sånn Everest 35mm magnetic film recording:

Kjenner ikke musikken så godt ennå.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det regner av og til, ja ganske ofte, men der ER sommer

Joseph Haydn: Årstidene
    Harnoncourt og de.

Drygolin-musikk.

Edit: slowmotion, jeg grøsser ved tanken på Jochum/Bayerische/Bruckner-vinyl på søppeldynga. Grøss igjen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Godt med ferie og en myk start på dagen sammen med Martha:

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.910
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vakker, men strengere enn Tante Sofie*.

*Herværende niåring hevder at Tante Sofie er snill. Jeg vet ikke helt. "-Nuvel!"et etter øreinspeksjonen i Kardemomme By forleden søndag sved litt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Vakker, men strengere enn Tante Sofie*.

*Herværende niåring hevder at Tante Sofie er snill. Jeg vet ikke helt. "-Nuvel!"et etter øreinspeksjonen i Kardemomme By forleden søndag sved litt.
    Friske gutter liker Tante Sofie, jeg skjønner ham godt.

Her har jeg vært på CD-salg hos musikkhandleren.

Canto de la vida, songs from the mediterranean cycle.
    Ikke spør, jeg har ikke peilng, men dette låter fenomenalt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stravinsky, Previn, Bernstein og sånn, for messing-kvintett.

Andre Previn er faktisk komponist.
    Og svenskene får det til.

V

vredensgnag

Gjest
    Slikt ligger og slenger i ti-kronerskassen på Vestkantmarkedet en lørdag.

Nå ligger det på platespilleren nyrenset og uten så mye som en bitteliten ripe, og lyder uvurderlig.

De gamle er eldst, osv.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den der innspillingen, og har aldri helt fått "fot" for den. Men så hørte jeg Martha Argerichs innspilling sammen med Maisky og Capuçon fra denne boksen:

og plutselig framsto verket i et helt annet lys. Argerich gjør et eller annet riktig her.
    Selv hører jeg nå på Bartóks Mikrokosmos fra denne:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Slikt ligger og slenger i ti-kronerskassen på Vestkantmarkedet en lørdag.

Nå ligger det på platespilleren nyrenset og uten så mye som en bitteliten ripe, og lyder uvurderlig.

De gamle er eldst, osv.

Hvilket stjernelag! Men Richter var ikke spesielt begeistret for denne innspilling.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men Rostropovich har da gjort så mye annet bra at han overlever nok å ikke være fornøyd med en innspilling. Kanskje han var mer fornøyd med denne innspillingen av cellokonserter av Boccherini, Vivaldi og Tartini? Jeg synes i alle fall det er ganske fint.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Trondheim
    Ikke jeg heller, som jeg nevnte i forrige innlegg . Uten sammenligning forøvrig :D

V

vredensgnag

Gjest
    Orkesteret er meget dust og solistplasseringen virker ubalansert, men musiseringen skal ikke Richter være beklemt over. At han klager blir vel som om Dæhlie var misfornøyd med femten sekunders margin på gullet, fremfor tyve.

Karajans versjon med Yo-Yo Ma, Zeltser og Mutter er den jeg liker best - dramatisk og rørende. Men jeg liker hva herrelaget over har begått.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Mener å huske at denne innspillingen er med i dokumentaren Richter, The Enigma. Husker ikke helt hva han klaget over, men noe var det. Men han klaget vel stort sett på alt :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg klarer sjelden å nøye meg med en plate når jeg først spiller cello-konserter, og fortsetter med en evig favoritt. Starkers innspilling av Dvoraks cello-konsert Opus 104 synes jeg er et gullkorn av de sjeldne. Deilig fortsettelse av en rolig formiddag.

Bare jeg kunne fått litt inspirasjon til å jobbe litt også, men musikken er for betagende. ;)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja er det ikke irriterende. Enten er det jobb eller som her, så fint vær- som vi har hatt seks dager på rad nå, at en ikke har samvittighet til å sitte inne og høre på musikk. ;)
    Derfor kommer det ikke noen bilder eller hva jeg har lyttet på i dag heller....abstinensen er nærmest på bristepunktet.
    Men i morgen kanskje.... ;)

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Tchaikovsky
    1812
    ;D
    DVDaudio 5.1, kraftfult, surrond og dynamisk...
    når det smeller skvetter jeg til... det er hardt og brutalt som jeg husker det som gammal kystartellerist..

Vedlegg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.700
    Fikk innvilget litt spilletid i kveld, og denne lå i avdelingen for "sist ankommet - ennå ikke hørt på"

Heldig igjen mht. vinyl og innspilling. Synd og skam at det er suiten til Cindarella som er mest tilgjengelig, da den komplette ballett er smått fantastisk. Det er liksom noe eget med russiske orkestre og dirigenter til russisk musikk.
    Steen

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn