Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    emotikon skrev:
    Tredje dagen sammen med:
    Wagner; Der Ring des Nibelungen - Staatskapelle Dresden - Marek Janowski
    Var på tide å spille gjennom denne boksen som har stått her litt for lenge uspillt :-[
    Tar verket i rekkefølge, så i dag er det siste del, Götterdämmerung - som står for tur. Liten pause i akt II nå.
    Må si at denne boksen ikke er så dum. Rett og slett meget bra.
    Så for oss som "samler" på Ringen, trygt kjøp.

Ser denne boksen ligger ute for latterlige 150,- penger nå.....

edit:
    Ser at sluket var like begeistret for boksen og pris. Gulle godt.
    Ja. Janowski gjør en god jobb. Og det låter bra også; en av de "moderne" innspillingene med god lyd. Spilte "Siegfried" i går, og sammenlignet med Levine's lettfattelige Mets-utgave... klarer ikke bestemme meg for en favoritt faktisk. Og det er bra!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat nå roer vi ned med vakker musikk fra en nærmest "samtidskomponinst" - Francis Poulenc. Han lagde noe av det vakreste som finnes av små orkesterstykker.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Ja. Janowski gjør en god jobb. Og det låter bra også; en av de "moderne" innspillingene med god lyd. Spilte "Siegfried" i går, og sammenlignet med Levine's lettfattelige Mets-utgave... klarer ikke bestemme meg for en favoritt faktisk. Og det er bra!
    Jeg har ikke skaffet meg Levine`s innspilling, men som du antyder; om en ikke klarer bestemme seg for hvilken versjon som "er best", er det kanskje et godt tegn :)

Her er det ikke en dag uten musikker- hverken på jobb eller hjemme. Så da ble det denne i kveld:
    Bach; Magnificat in D Major, Cantata No. 10
    Ameling - Van Bork - Watts - Krenn - Stuttgart Chamber Orchestra - Wiener Akademiechor - Karl Munchinger
    fra 1969

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Carl Nielsen: symfoni nr.4
    Herbert Blomstedt, San Fransisco Symphony

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Nå hører jeg gjennom en del av det jeg fant på min siste tur til Praha (kom hjem i går). Så langt i dag:

Dessverre er lyden alt for spiss på Aleksander Nevsky, men cellosymfonien låter utmerket. Panochakvartetten spiller flott, og Gertler kan virkelig sin Bartok. Dessverre er utvalget blitt dårligere og prisene høyere, så det blir mindre og mindre attraktivt å handle der nede. Jeg fant imidlertid et antikvariat som selger brukte CDer, men de hadde stengt da jeg gikk forbi og jeg rakk ikke å stikke innom før jeg dro hjem. Neste gang (i juni).

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    En av mine favoritt komponister; Schubert - symfoni nr 8 ("unfinished")
    Reiner og Chicago på en Living Stereo (ekte - ikke gjenutgitt) vinyl pressing.
    Ahh.. det beste av alt - god lyd og storartet musikk. :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    CD nr. 8 fra dette fantastiske settet:

Denne CDen inneholder stort sett klaveretyder. Dette er gull!

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    CD nr. 8 fra dette fantastiske settet:

Denne CDen inneholder stort sett klaveretyder. Dette er gull!
    Ah, du har nevnt denne før. Fant den på Qobuz, og nyter i store drag!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Ja. Boksen har 10 CDer og jeg nyter den i fulle drag. Har brukt et par måneder på å komme til CD 8 og det er langt mellom fyllkalken. Men det er så mye annet som skal spilles også. Har sikkert 1000 CDer liggende som jeg ikke har hørt enda, så hver boks tar litt tid - jeg spiller vanligvis innholdet i boksene i rekkefølge for å være sikker på at jeg får hørt alt, så det kan gå noen uker, og noen ganger måneder mellom hver gang jeg tar fram en CD fra en boks.. Bokser jeg ikke har kommet meg gjennom enda:

Arthur Rubinstein Complete Album collection (144 CDer)
    Verdi edition (74 CDer)
    Jean Sibelius Edition (har spilt de 6 første boksene, så det er bare 7 igjen)
    Mercury Living Presence
    Lumières
    The Decca Sound
    Liège 50 ans
    RCA Living Stereo
    Jascha Heifetz complete album collection
    The Grainger edition
    + mange fler

Skal ta en kjøpepause nå. Må komme litt etter med lyttingen.

Jeg skal snart i gang med Siegfried Wagners komplette orkestermusikk på CPO (7 CDer)

V

vredensgnag

Gjest
    Mitt problem med musikk som det gjenstår å få lyttet gjennom er at jeg blir glad i ting, som jeg må høre flere ganger og derfor ikke kommer videre til neste. Spørs om jeg har dager nok igjen i livet ...

;D

Men det er noen fine oppgaver du har foran deg!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jepp. Hentet fram RCA Living Stereo boksen og oppdaget at jeg hadde kommet til CD 19 - Fritz Reiner dirigerer Dvoraks 9ende symfoni. Det passet godt - jeg kom hjem fra Praha på fredag, og drar til USA neste fredag.
    Her går det unna - eller kanskje det er litt "sloppy playing" av Chicago S.O. som gjør at det høres raskere ut enn det egentlig er? Strykerne er ikke så distinkte som jeg er vant til å høre dem, men det kan jo være opptaket - det er tross alt fra 1957. Jeg synes forøvrig ofte at innspillinger fra 50- og 60-tallet lyder veldig bra. De er ikke så kliniske og "perfekte" som moderne innspillinger - de lyder kanskje mer "analogt"?

En fin ting med disse store boksene er at man får hørt "war horses" i forskjellige tolkninger med jevne mellomrom. Normalt ville jeg ikke satt på Dvoraks 9ende symfoni - jeg vil heller høre nye ting; ting jeg ikke har hørt før - men det er jo noe med de gamle "slagerne" - det er en grunn til at de har blitt slagere.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg synes forøvrig ofte at innspillinger fra 50- og 60-tallet lyder veldig bra. De er ikke så kliniske og "perfekte" som moderne innspillinger - de lyder kanskje mer "analogt"?
    En fin ting med disse store boksene er at man får hørt "war horses" i forskjellige tolkninger med jevne mellomrom. Normalt ville jeg ikke satt på Dvoraks 9ende symfoni - jeg vil heller høre nye ting; ting jeg ikke har hørt før - men det er jo noe med de gamle "slagerne" - det er en grunn til at de har blitt slagere.
    Utsagn jeg kan stille meg bak.
    Har noen bokser her også som spilles gjennom i rekkefølge - og har som deg noen pauser med andre saker inn i mellom.
    Verdiboksen er knalle god. Har bare to operaer igjen :)

Her blir det alt annet enn klassisk musikk i timene fremover - men klassikere er alle låtene: Skal ha Grease-forestilling i ettermiddag. Så diverse antrekk og hår-remedier er satt frem og skal ikles om ikke alt for lenge.
    "Grease is the Word" folkens!! 8)

(Må huske å sette frem et par vinylplater med noe fint for hjernen, hentet fra det klassiske repertoaret til jeg kommer hjem)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    CD 20 fra RCA Living Stereo inneholder Rimsky-Korsakov og Stravinsky. Fremdeles Chicago S. O. og Reiner. Opptak 1956 og 1960. For en lyd på Scheherazade! Noe av den beste orkesterlyden jeg har hørt. Rund og myk, med dybde og bredde. Sånn lyder det i konsertsalen når du sitter på 3dje rad. De kunne virkelig gjøre orkesteropptak i Chicago på 60-tallet.
    Conrad-Johnson og Quad ESL 2905 er en super match! (Og Chicago SO og Reiner selvfølgelig).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Veien er kostet og middagen inntatt. Da passer det med litt musikk til dessert. Brahms 1. klaverkonsert med Rubinstein, Chicago SO og Fritz Reiner i opptak fra 1954. De kunne jaggu gjøre opptak i 1954 også. Dette lyder jo helt strålende. Joda - litt massiv klang og ikke så oppløst og detaljert i toppen som man er vant til, men dette ble tross alt tatt opp for 58 år siden!
    Det ble jammen mye Chicago SO og Fritz Reiner i dag :)

V

vredensgnag

Gjest
    NRK2 klokken 21.10
    Herheims og Jansons Eugen Onegin. Med Jansons teft for Tchaikovsky bør det bli verdt å få med seg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Igjen; er helt med på de to siste innleggene dine otare. Nydelige innspillinger er de begge- ikke minst musikalsk.
    Mulig digitalisdelen i oppsettet mitt er så dårlig, at det hjelper på og at det derfor låter analogt av slike innspillinger..... ;)

Og jeg har endelig insett at Rubinstein var genial!
    Sannelig på tide.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    NRK2 klokken 21.10
    Herheims og Janssons Eugen Onegin. Med Janssons teft for Tchaikovsky bør det bli verdt å få med seg.
    Absolutt.
    Akkurat løst KeK, og klar for Herheim og Jansons.
    Enda en opera jeg ikke har noe grep om fra før, skal bli spennende.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Her har jeg tatt fatt på Webers lite spilte opera Euryanthe:

Librettoen er svært svak og nevnes seom hovedgrunnen til at den ikke spilles idag. Det er i hvertfall ikke noe i veien med musikken.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Tchaikovsky - Serenade for Strings in C 2L
    Carl Nielsen - Suite for String Orchestra op.1

Vakker plate som kommer til å bli spilt mye..

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hørte Trondheim Symfoniorkester dirigert av Joshua Weilerstein spille Golijov, Lutoslavski og Stravinsky i går. I dag har jeg spilt

Konklusjonen er at TSO spilte Last Round av Golijov drivende godt, Lutoslavskis dobbeltkonsert for Obo, Harpe og Strykere var bra men litt rask etter min smak og Petrouska var overveiende bra, men ble skjemt av noen få enkeltproblemer med rytmisk fremdrift.

edit: etter å ha tenkt meg litt om, og lyttet til Petrouska litt mer har jeg kommet frem til at PRaT problemene "blew it" for TSO på torsdag.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at du fusker litt innen klassisk også B ;)
    (vet jo du har en del skiver da....)

Her har det vært spillt utrolig mye klassisk for tiden. Vet faktisk ikke hvor mange plater jeg har spillt de siste to ukene, men bunkene av cd`er og LP`er ved siden av oppsettet er rimelige store nå. På tide å bære ned i kjelleren igjen.
    I ettermiddag har det gått i disse:
    Stenhammar; Symfoni nr.1 og 2
    Gøteborgs Symfoniker - Neeme Järvi

Pianokonsertene står for tur.

Denne boksen kan erverves for 6 engelske penger for tiden ::)

V

vredensgnag

Gjest
    Vinyl er det noe eget ved. Fant en Reiner/Chicago/Dvorak LP på loppemarked i dag, som ble med hjem. Da jeg skulle rense den oppdager jeg at den sannsynligvis aldri har vært avspilt - siden det er lange, tynne tråder med vinyl fra kanten av LPen, og overflaten ser uberørt ut. Så det blir som å finne en artefakt fra en tidligere sivilisasjon.
    Forsiktig rensing, og så avspilling. Tyst vinyl, herlig innhold. Fra 1958.

Living Stereo versjonen her er meget ettertraktet, den jeg kom over er Mono, men lyder vakkert. Og så er de da pene, disse Shaded Dog LPene fra RCA.

På innercover er det mange fristelser.

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Koser meg alene hjemme med denne nå, har kjøpt så mye klassisk musikk i år at jeg er avhengig av at samboeren min jobber mye helg og kveld for at jeg skal få lyttetid ;D

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Har en liten Bruckner festival i dag,
    har hørt på gamle plater med 8. symf, 6. symf, og nå er vi snart ferdig med 3. symf.

Det er ikke ofte jeg hører på Bruckner, men når jeg først er i gang blir det gjerne flere ...

;)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Som en fersk frukt som ennå ikke har fått helt ferdig smak eller farge...men jeg mer enn aner hvilken vei det kommer til å gå.

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ikke hva jeg forventet - en ganske så nevrotisk og forvirret fremføring av Brahms violinconsert. Det holder ikke alltid å matche interessante ingredienser for å oppnå et resultat.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Ikke hva jeg forventet - en ganske så nevrotisk og forvirret fremføring av Brahms violinconsert. Det holder ikke alltid å matche interessante ingredienser for å oppnå et resultat.
    Du får legge av denne til jeg kommer på besøk G. Ditto med forrige.

Her har det i morgentimene vært diverse sanger av bla. Lily Boulanger

Og så gleder jeg meg til disse to kommer i postkassa mi:
    Christina Pluhar; Los Pajaros Perdidos
    Christina Pluhar; Via Crucis Edition Deluxe

Disse tankene om selvpålagt handleforbud......takk for tipsene til plater G ::) :-\ ;)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Har ennå til gode å kjøpe en dårlig innspilling på det italienske labelet Dynamic. Uto Ughi har ikke alltid vært blant mine favoritter, men her trekker jeg på smilebåndet.
    Beethoven op 40 & 50, romances for violin & orchestra er en fryd å høre på, violinen er nærmicket så det holder, men det tåles!

Emotikon, når det gjelder Christina Pluhar & L'arpeggiata er det trygt å kjøpe, selv bankens utlånsavdeling bør velsigne deg mens du går i minus.
    Hun er vel den største fornyer av tidligmusikk ved siden av Jordi Savall, og med adskillig større underholdningsverdi. Konsertene er ofte boblende forestillinger med humor og uventede innfall fra spontane musikere som har det morsomt. Håper du får med DVD på den edition deluxe av Via Crusis - ubetalelig!
    Hører gjerne dine kommentarer som dirigent til hennes måte å lede på; små blikk og nikk virker å være nok i denne sammenhengen.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi:
    UPS leverer den på døra mi ila formiddaggen. Skal det være så skal det være. Så planene er klar for en økt etter jobb i kveld ;D
    Forøvrig så serverer du mange spennende innspillinger her på asylet. Jeg tar en plukkerunde ved anledning.... ;)

De siste to døgnene har jeg vært helt oppslukt av disse musikkene- blitt spillt om og om igjen;
    Rautavaara: The 8 Symphonies
    National Orchestra of Belgium/Mikko Franck -Leipzig RSO/ Max Pommer - Helsinki PO/Max Pommer - Helsinki PO/Leif Segerstam

Av og til har nok vi lyttere perioder der musikkene drar oss inn i en verden, som nødvendigvis ikke er lys og lett, men gir oss en følelse å være en del av disse klangene og samtidig tilfører masse energi. Slik opplever jeg disse symfoniene til Rautavaara.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn