Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal spilles når jeg sitter her og småjubler over at staten gratis har passet på pengene mine ett år:
    Jo, dette passer bra:
    Jacques Ibert; Divertissement
    Paris Conservatorie Orch. - Jean Martinon

Divertissement betyr noe slikt som "underholdning" og dette orkesteret spiller disse musikkene noe inn i.... lett og fornøyelig.

M

medlem215396

Gjest
    Skrivearbeid akkompagneres av denne nydelige musikken.
    Har masse klassisk musikk i hylla som jeg ikke har lyttet til enda så kjøpetrangen er ikke av de største :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er for meg ny komponist kommet i hus: Lili Boulanger
    Og for noen fantastiske musikker denne unge damen produserte. Kan liksom ikke la være å tenke på hva vi ville hatt av musikkskatter om hun hadde fått leve lenger enn de 24 årene hun ble.
    Jeg sitter her og vil bestille" ALT" som finnes av henne. (det er så alt for lite)
    Et par skiver er allerede i hus.
    Lili Boulanger; Psalm 24 "La terre appartient a l'Eternel", Faust et Helene, D'un soir triste, D'un matin de printemps, Psalm 130, "Du fond de l'abime"
    BBC Philharmonic Orchestra - Yan Pascal Tortelier

Faust et Helene og Psalm 130 i denne innspillingen må da være noe av det mest hardtslående (med det mener jeg i hjerterota) som finnes. Jeg får ikke disse musikkene ut av hodet. Klanger som drar meg ned, ned, ned. For så å løfte meg til himmels raskere enn heisen i Taipei 101.
    Jeg er tapt i Lili`s favn.

Takk til berxter som en gang i tiden gjorde meg oppmerksom på henne, men jeg fikk først nå ut finger`n..... og angrer som en tykje på at det tok så lang tid.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Du vet du blir gjort ansvarlig her Emotikon - for nye innkjøp gjort av oss andre. Berxter må ta sine % av skylda også.
    Har sagt det før, dette er kostbare sider å klikke seg inn på.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ;)
    Det som er fint med "Klassisk; hva hører du på nå?" er at vi alle sammen må fordele skyld på fristelser lagt ut.

Her inne er det virkelig musikken som teller, og ikke hva den formidles gjennom. Og i og med at vi har så vidtomfavnende musikksmaker, så krangles det heller ikke om hva som er gode/dårlige musikker. Vi har rett og slett skjønt det ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hm, hm....:

erato skrev:
    Orkester- og korverker av Lily Boulanger, en av de unge døde (hun ble 25 år) og et av Frankrikes største uforløste talenter:

En ekstremt vakker plate.

Hennes søster, Nadia Boulanger, ble en av forrige århundres viktigste komposisjonslærere. Burt Bacharach var en av henne studenter! Geirr Tveitt var en annen. På wikipedia finnes en utførlig liste.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nadia_Boulanger
    En av mine årets plater i 2008 for de som gidder lete frem den tråden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godnattmusikk:
    Previn og LSO spiller Fantasia on Greensleeves av Vaughan Williams

ps: Gode ord, emotikon. Vi ser likt på det.

M

medlem215396

Gjest
    Stover skrev:
    Har masse klassisk musikk i hylla som jeg ikke har lyttet til enda så kjøpetrangen er ikke av de største :)
    ....men der fikk kjøpetrangen et byks fremover. Boulanger, Heifetz, Lemper mm.

Denne spinner i morgentimene, kjøpt etter tips her ifra.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Av og til får man innfall og ideer i hodet - ofte helt plutselig :eek:
    Har alltid kjøpt det jeg har kommet over av Leonid Kogan, og hadde igår kveld et gjenhør med denne innspillingen fra 1978, utgitt 2005.

Det har ikke slått meg før, men Kogan kan faktisk minne om Heifetz i sine mest kraftfulle uttrykk...jeg trodde plutselig et øyeblikk det var Jascha jeg satt og hørte på.
    Der Heifetz ofte vil la tempo dra avsted, holder Kogan igjen med jernhand, men det er noe med dedikasjon og artikulasjon de har felles....
    Her må det sannelig lyttes til innspillinger av samme verker med de to. Er ennå ikke sikker på om det er substans i observasjonen min....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steike gutter, ser dere presenterer enda flere musikker jeg mest sansynlig bør ha.....
    Her er det vært llite med spontanitet siden morgenen i går. Boulanger surrer og går om igjen- både aktiv og passiv lytting.
    Bør vel gjøre noe med det....

Tidligere i morges var det denne som skapte stemning i stua mens sluddbygene kom og gikk utenfor:
    Lili Boulanger; Clairières dans le ciel, Les sirènes, Renouveau, Soir Sur la Plaine, Hymne Au Soleil, Pour les funérailles d'un soldat
    Martyn Hill - Andrew Ball (klaver) - Amanda Pitt - m flere - New London Chamber Choir - James Wood

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så hoppet jeg av Boulanger for en stund...
    Ble finlyttet på denne:
    Ravel; Daphnis et Chloe, Complete Ballet
    LSO - Monteux

Må innrømme at mye av tonespråket fra denne tidsperioden og området i Europa, fenger meg i perioder.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Christian Zacharias spiller Beethoven pianokosert nr.2 i B-dur op.19
    Kanskje den minst kjente konserten hans, den jeg ikke ville ha gjenkjent med en gang.
    Som vanlig hos Beethoven er det adagio-satsen som fenger meg umiddelbart. Han var en mester til å skrive vakre langsomme satser.

Jeg har noen innspillinger av denne, men er ikke sikker på noen av dem er helt i stjerne-klassen. Barenboim sin versjon med Klemperer skal sjekkes etterpå. Den står seg sikkert godt.
    Grunnen til at jeg kom på å spille den er at jeg leser at Leif Ove Andsnes skal spille den her til vinteren. Og det ryktes at han kommer med Beethoven på plate. Det er rom for flere innspillinger av nr.2.

Staatskapelle Dresden dirigeres av Hans Vonk

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det kan slås fast med en gang at unge Daniel Barenboim sin versjon av LvB konsert 2 med Klemperer og Philharmonia fra 1968 står som en påle.
    Jeg har ikke vært oppmerksom på den før, denne 2.satsen i op.19!

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    leon skrev:
    Da kan roen senke seg, fin dag har det vært.
    Tchaikovsky - The Nutcracker Ballet SR2-9013
    Hei
    jeg sitter å nyter denne idag, ser at min mor fikk denne i julepresang av en beiler julen 1963, ser ut som kjekkasen het Roy eller noe slikt.
    Plata mi er neppe spilt mye, jeg kan ivertfall ikke huske at den har blitt spilt, den låter helt superbt enormt med dynamikk og hærlig driv.
    Alikavel sliter jeg med noe alvorlig skraping på de første 5 min av side 1, :(
    er det noe du har hørt på plata di?

per

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    Det kan slås fast med en gang at unge Daniel Barenboim sin versjon av LvB konsert 2 med Klemperer og Philharmonia fra 1968 står som en påle.
    Jeg har ikke vært oppmerksom på den før, denne 2.satsen i op.19!

Den der er jeg rimelig sikker på finnes i en av banankassene her. Husker ikke hvordan den var. Greit å få en påminnelse her. Må lyttes til. Vinylhyller skal etter planen begynne å fylles i musikkrommet ila slutten av påsken. Det gledes - til jeg er ferdig.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I Beethovens 2. klaverkonsert har Pletnev en fantastisk touch, enten med Abbado/BPO eller med sitt eget RNO (DG). Jeg velter meg ellers i Membrans to Michelangeli-bokser: Lydkvaliteten er ujevn, for å si det mildt, men utøveren er en lov i seg selv hva pianisme angår. Jøje meg! Dette er til å ramle overende i sofaen av.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Du vet du blir gjort ansvarlig her Emotikon - for nye innkjøp gjort av oss andre. Berxter må ta sine % av skylda også.
    Har sagt det før, dette er kostbare sider å klikke seg inn på.
    Tar med glede noe av skylda, jeg. Som Gunzi vet, har jeg i et par måneder blitt aldeles forgapt i et dataspill; jeg gamle mannen... Nå er jeg oppe og vaker fra Star Wars- universet etter å ha brukt flere hundre timer. Musikk har jeg dog hørt på, selv om det har vært i bakgrunnen.
    Nå er påska på gang, og jeg setter på nytt i Schreiers fornydelige Passio Secundum Matthaeum. Åh, hvilken vånde:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    I Beethovens 2. klaverkonsert har Pletnev en fantastisk touch, enten med Abbado/BPO eller med sitt eget RNO (DG). Jeg velter meg ellers i Membrans to Michelangeli-bokser: Lydkvaliteten er ujevn, for å si det mildt, men utøveren er en lov i seg selv hva pianisme angår. Jøje meg! Dette er til å ramle overende i sofaen av.
    Takk for tips, Pletnev skal sjekkes.
    Jeg har ennå ikke hørt Brendel i op.19, syns å huske litt blandet omtale av de to første konsertene med Alfred. Men han gjorde jo disse mange ganger, og det bør være håp. Jeg ser nå at versjonen i den komplette Beethoven/Brendel-boksen fra Decca har London Philharmonic med Haitink fra 70-tallet (jeg har bare boksen med sonatene) , og han har gjort alle både med Levine/Chicago og Rattle/Wien.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Påsken har begynt her. Etter en kveld med levende barokk i domkirken hører vi Queyras spille Schubert D821

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Er dette det samme som Document har gitt ut; eks http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//223042.htm ?

B

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    pellesmil skrev:
    leon skrev:
    Da kan roen senke seg, fin dag har det vært.
    Tchaikovsky - The Nutcracker Ballet SR2-9013
    Hei
    jeg sitter å nyter denne idag, ser at min mor fikk denne i julepresang av en beiler julen 1963, ser ut som kjekkasen het Roy eller noe slikt.
    Plata mi er neppe spilt mye, jeg kan ivertfall ikke huske at den har blitt spilt, den låter helt superbt enormt med dynamikk og hæ
    rlig driv.
    Alikavel sliter jeg med noe alvorlig skraping på de første 5 min av side 1, :(
    er det noe du har hørt på plata di?
    per
    Slik skal det ikke være, skal sjekke når jeg kommer hjem fra påske fjellet.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer, berxter. Den du linker til, er den første av to bokser som inneholder 10 cd'er hver. Som du forstår, er dette gullgruver for ABM-fans, men slike tolkninger burde være viden kjent for musikkens skyld. For meg er den lille masurkaen op. 41, nr.4 alene verdt langt mer enn det jeg betalte for alt sammen. (To versjoner, forresten, én i hver boks, som tydelig viser de to sidene ved ABM: den krystallklart analytiske og den intenst lidenskapelige. Bringer tankene hen på Eusebius og Florestan.)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Karajan har visst bursdag idag. Eller ville hatt.
    Gratulerer med dagen, Heribert Ritter von Karajan!

Da spiller jeg Brahms symfoni nr3.
    Må ta en CD, siden den beste på vinyl ligger litt avsides på loftet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Påske er Bach-tid.

Johannes-pasjonen, med Choir of King's College og Brandenburg Consort, dirigent Stephen Cleobury
    Mannskor med guttesopraner.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I dag er det Samson Francois som spiller Chopin her til hus. Der er det mye å hente. Sist ut så langt er masurkaer i et opptak fra 1956 (fransk EMI, fra boksen med komplette innspillinger). Cortot hadde to favoritter blant de unge klaverløvene som hadde sine gjennombrudd rundt 1940: Michelangeli og Francois, der sistnevnte ble en protegé - nesten som Byron Janis ble det for Horowitz.

Cortot så etter uttrykksevnen og innsikten i musikkens karakter. Jeg skjønner godt hvorfor han valgte Francois. Hos ham springer de skiftende stemningene hos Chopin til live umiddelbart, sofistikert og intimt på samme tid. Masurkaene blir et mentalt landskap av stort format, med form og stil intakt.

Låter godt gjør disse opptakene også, musikalsk sett. Det vil si at en glemmer lyden per se og fanges av musikken. Og den er i mine ører så bra at aha-opplevelsene står i kø, også i de mest kjente opusene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Carles Dutoit dirigerer Orchestre Symphonique de Montreal i en deilig innspilling.
    Maurice Ravel: Ma Mere l'Oye (Gåsemor)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    LvB, pianokonsert nr 4, Pollini med Wiener og Bøhm.
    Gammel DG vinyl ('76). En av mine favoritter så den begynner å bli slitt.
    Noen forslag til andre versjoner som kan konkurrere/være et alternativ med/til Pollini?

mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ch skrev:
    Noen forslag til andre versjoner som kan konkurrere/være et alternativ med/til Pollini?

mvh
    Jeg kjenner ikke Pollini sin versjon, men en av mine favoritter er Ivan Moravec i den gamle innspillingen fra Wien i 1963 med Turnovsky. Innspilt på Connoisseur Society, gjenutgitt flere ganger, også på CD.

Faktisk en av mine absolutte favoritt-plater. Skulle gjerne hatt den originale på vinyl.
    Merk: jeg vil tro at de to versjonene (Pollini og Moravec altså) kan være ganske forskjellige, og det finnes dem som ikke gir toppscore til Moravec/Turnovsky. Folk er jo rare.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    ch skrev:

mvh
    Pollini har laget to senere innspillinger av denne konserten, begge med Abbado som dirigent. En med berlinerne for DG, og en med Luzerne-orkesteret. Sistnevnte finnes på DVD i alle fall. Jeg liker begge svært godt. Andre store navn for min del er Gilels og Backhaus. Bronfman og Pletnev er flotte blant de nyere, mens Kempff, Curzon og Serkin er ditto av de eldre.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Trondheimsolistene - "Souvenir part 1"
    Må si meg enig i lovordene denne har fått på HFS.

Ellers takk til awe og ottone for forslag til LvB op.58.

wizardm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Antall liker
    165
    Sted
    Tromsø
    Hei !

Lytting i dag :

Først :

Glenn Gould - The goldberg variations 1955 ( exellent !)
    så.....
    Glenn Gould -The goldberg variations / Zenph Re-Performance 1955 (sacd) Lyder litt anderledes , men meget bra.

Mvh

Morten

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Fidelio.
    Klemperer, Ludwig, Vickers, Frick...EMI 1962
    vinyl (ikke 1. pressing, gjenutgivelse, kjøpt ny på '80 tallet - meget anstendig lyd)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tredje dagen sammen med:
    Wagner; Der Ring des Nibelungen - Staatskapelle Dresden - Marek Janowski
    Var på tide å spille gjennom denne boksen som har stått her litt for lenge uspillt :-[
    Tar verket i rekkefølge, så i dag er det siste del, Götterdämmerung - som står for tur. Liten pause i akt II nå.
    Må si at denne boksen ikke er så dum. Rett og slett meget bra.
    Så for oss som "samler" på Ringen, trygt kjøp.

Ser denne boksen ligger ute for latterlige 150,- penger nå.....

edit:
    Ser at sluket var like begeistret for boksen og pris. Gulle godt.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Da fortsetter vi med nok en gammel slager i nyutgivelse:

På vinyl, så klart! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn