emotikon skrev:
Har rett og slett ikke ofret lyden en eneste tanke de gangene jeg har hørt disse innspillingene. Bare latt meg suge med i klangene.
Så, rått og hardt kan jeg vel ikke si at det låter da - her hos meg i allefall.
Dette er mine eneste innspillinger av disse verkene- noen andre som anbefales?
Hvordan opplever du Ondine, med Mørk?
Det låter faktisk helt fint av innspillingen med cellokonserten, i mine ører, på mitt musikalske stueanlegg.
Ratuavaara skriver ikke hifi-musikk, i meningen luftige eksponerte solopartier og slanke tydelige lydbilder.
Her er det mer felles flyt over tingene, av og til massivt og tett, av og til vakkert flytende klangteppe. Lydmessig fungerer det altså bra, fyller kravene i musikken.
Noen ville kunne velge å eksponere solisten tydeligere, i cellokonserten, og trekke slagverk og tutti strykere ned, men jeg føler at det ikke stemmer med intensjonene i musikken, akkurat her.
Det samme kan vel sies om slagverkkonserten på CDen.
Litt morsomt at denne spilles av Colin Currie, som gjorde stor suksess med SSO her nylig. Han signerte sine siste CDer i pausen, og en fornøyd dame ved siden av meg viste meg stolt en lys blå signert CD. Hun ble lettere sjokkert da jeg kunne meddele at den er fin, den har jeg i hylla hjemme. 8)