Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Rautavaara lager sterk musikk, ofte fascinerende å høre på konsert. Kan være krevende å høre på plate, og lyden på Ondine har vært nenvt før. Jeg spilte cellokonserten med Truls Mørk, og noen (awe, syns jeg huske) kommenterte at Ondine skrudde lyden rått og hardt.
    Hvordan er lyden på disse med symfonienene, emotikon?

Ser de ligger på spotify, så jeg kan jo "grovspille" litt der for å sjekke. Vanlig prosedyre.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har rett og slett ikke ofret lyden en eneste tanke de gangene jeg har hørt disse innspillingene. Bare latt meg suge med i klangene.
    Så, rått og hardt kan jeg vel ikke si at det låter da - her hos meg i allefall.
    Dette er mine eneste innspillinger av disse verkene- noen andre som anbefales?

Hvordan opplever du Ondine, med Mørk?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Har rett og slett ikke ofret lyden en eneste tanke de gangene jeg har hørt disse innspillingene. Bare latt meg suge med i klangene.
    Så, rått og hardt kan jeg vel ikke si at det låter da - her hos meg i allefall.
    Dette er mine eneste innspillinger av disse verkene- noen andre som anbefales?

Hvordan opplever du Ondine, med Mørk?
    Det låter faktisk helt fint av innspillingen med cellokonserten, i mine ører, på mitt musikalske stueanlegg.

Ratuavaara skriver ikke hifi-musikk, i meningen luftige eksponerte solopartier og slanke tydelige lydbilder.
    Her er det mer felles flyt over tingene, av og til massivt og tett, av og til vakkert flytende klangteppe. Lydmessig fungerer det altså bra, fyller kravene i musikken.
    Noen ville kunne velge å eksponere solisten tydeligere, i cellokonserten, og trekke slagverk og tutti strykere ned, men jeg føler at det ikke stemmer med intensjonene i musikken, akkurat her.

Det samme kan vel sies om slagverkkonserten på CDen.
    Litt morsomt at denne spilles av Colin Currie, som gjorde stor suksess med SSO her nylig. Han signerte sine siste CDer i pausen, og en fornøyd dame ved siden av meg viste meg stolt en lys blå signert CD. Hun ble lettere sjokkert da jeg kunne meddele at den er fin, den har jeg i hylla hjemme. 8)

V

vredensgnag

Gjest
    Her har jeg funnet frem denne. 45rpm, direct to disc cut og en gjengivelse av strengeinstrumenter som jeg tror at Lindberg i 2L kunne tenke seg å lytte til. Og med japansk ultrasilent vinyl, en formel som burde bli allment kjent, av hensyn til oss musikkelskere.

150684334744.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert bra plate det der. Er veldig glad i Rotas to første symfonier på Chandos. Her går det i Weinbergsymfonier:

51FPBk2K1CL._SL500_AA300_.jpg

41-ufdfuGyL._SL500_AA300_.jpg

Sterk og strålende musikk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.547
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det fikk meg til å sette på en av de få Vajnbergplatene mine også: Cellosonater spilt av Yablonsky.

Folder.jpg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.466
    Mozart pionokonsert nr. 21.
    Gulda, Abbado og VPO.
    Vinyl, plukket opp på Råkk & Rålls i går, pent brukt :) (en ikke helt forgjeves Oslo tur med andre ord)
    Har flere nr.21 fra før, men måtte ha Gulda siden han er så god i Beethoven sonatene.
    Dette er bra.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Strålende senromantisk musikk i framifrå utførelse. Hyperions egen website har et bargain basement salg nå; tror jeg betalte 8 £ for denne doble, ingen frakt.

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    800
    Mozart pionokonsert nr. 21.
    Gulda, Abbado og VPO.
    Vinyl, plukket opp på Råkk & Rålls i går, pent brukt :) (en ikke helt forgjeves Oslo tur med andre ord)
    Har flere nr.21 fra før, men måtte ha Gulda siden han er så god i Beethoven sonatene.
    Dette er bra.
    Den posten inspirerte meg til å finne fram Gulda i 26.klaverkonsert. Han har en skikkelig gåsehudscadenza i 1.sats.
    Gulda er uforlignelig, lett og elegant.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Den første CDen fra Pollinis 20th Century-sett.

Stravinsky, Prokofiev, Webern og Boulez.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    51PC5Z8LGhL._SL500_AA300_.jpg

Tidlig opera (1600). Vakkert, nakent og stilrent. Snø på garasjetaket. Velkommen hjem otare.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Takk for det. Boulez klaversonate nr. 2 er skikkelig fin!
    Nå skal jeg ut og legge om til sommerdekk - det er vel på tide nå?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    51rE6mkH38L._SL500_AA300_.jpg

Sært og vakkert. Ives-sært, men med 12tone preg; Berg, og litt av den eksperimentelle Varese. Vanskelig å generalisere fra første gjennomlytting av en stor mengde korte verker; dette er Ruggles komplett; på 2 CDer. (Varese komplett går også på 2).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Nå CD 2 i Pollini-settet. Luigi Nono - Como una ola du fuerza y luz for sopran, klaver, orkester og tape.
    Ikke noe for meg. Blir nok ikke spilt flere ganger. :(

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    51vQBesA5vL._SL500_AA300_.jpg

Fin plate i god lyd. Den første symfonien, fra første verdenskrig, er lett romantisk med innslag av folkemusikk, feiende flott og engasjerende; den tredje, førti år senere, bærer sterkt preg av sen Sibelius med naturmystikk, "øde skoglandskap" med fløytetriller og fugleskrik og adskillig mer nakent orkestrert. Venter på neste volum på denne serien fra Alba, det skal visstnok være rett rundt hjørnet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ganske monotont, passe sært og meget fengende:
    Steve.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Steike som Mendelssohn kopierer Handels "Messiah - and He shall reign forever " i sats fire i sin "Octet in E flat maj. op 20"
    Om jeg leter, tror jeg at jeg vil finne spor av andre kjente verk også....
    Har lyttet gjennom en fin innspilling av op.20 med Vienna Octet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De platene med Wiener oktetten på eloquence er virkelig gull. Ifgl ryktene jobber Decca med en egen boks for dette ensemblet, men det lakker og det lir.........

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Skal på konsert med Ansnes i Beethovens 1. og 3. klaverkonsert i kveld. Jeg forbereder meg med å spille den 1. fra denne boksen:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.084
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skal på konsert med Ansnes i Beethovens 1. og 3. klaverkonsert i kveld. Jeg forbereder meg med å spille den 1. fra denne boksen:
    Det blir nok bra. Gleder meg også til å høre Leif Ove i LvB, men jeg må nok vente litt før han kommer hit og spiller i det nye konserthuset.
    Hvem er det forresten som spiller konsertene med Toscanini?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal på konsert med Ansnes i Beethovens 1. og 3. klaverkonsert i kveld.
    Kos deg. Rekker dessverre ikke den :(
    Burde strengt tatt hørt den, da jeg har bodd sammen med Gilels og flere av hans innspillinger av Beethovens klaverkonserter den siste uken.

Her har ettermiddagen gått med til engelske toner og libretto:
    Vaughan Williams; The Pilgrim's Progress
    Noble, Herincx, Case, Armstrong m.fl. - London Phil.harm Choir/Orchestra - Sir Adrian Boult

Denne operaen er ny for meg og tiden gikk så alt for fort.
    Hva foretrekker jeg av denne boksen og knappe to halvlitere på byen? Boksen selvfølgelig!
    Boksen består av to cder der en av dem inneholder noen kutt der vi får høre Boult under øvinger av verket. Det er også en cd-rom med bla. komplett libretto i PDF-format.
    Liker ganske godt Duttons remastring. Litt lite luft i toppen kanskje, uten at det låter mørkt; det låter mer enn greit her i huset.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Ikke kommet deg etter konserten enda?
    Nåh...? ;)
    Joda. Konserten var strålende den. Teknisk var det ikke mye å utsette - jeg hørte ikke et eneste feilslag. Musikalsk sett synes jeg han spilte den 1. konserten for romantisk. Det er tross alt en konsert fra den klassiske perioden (1798). Det passet bedre i den tredje konserten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det blir nok bra. Gleder meg også til å høre Leif Ove i LvB, men jeg må nok vente litt før han kommer hit og spiller i det nye konserthuset.
    Hvem er det forresten som spiller konsertene med Toscanini?
    Nr. 1 spilles av Aina Dorfmann. Nr. 3 av Arthur Rubinstein og nr. 4 med Rudolf Serkin

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva brukers en søndagsmorgen til, der formen er preget av noen glass Il Mimo for mye i går kveld, til?
    Jo, hvorfor ikke høre gjennom denne:
    Walton; Troilus And Cressida

Baker, Cassilly, English m.fl.- Royal Opera Chorus - Orch. of the Royal Opera House - Foster

Dette er en liveinnspilling, som forøvrig er meget godt gjennomført i de fleste ledd.
    Baker stråler i sin rolle som Cressida- dette bare fem år før hun gav seg med operaer i 1982, 49 år gammel. Denne operaen er ikke blandt de mest spennende, men likevel hørbar, spesiellt om en som meg, ikke har hørt den før.
    Waltons enakter The Bear står i en eller annen banankasse her....finne frem ved anledning. Om jeg husker riktig, er det en Chandos-innspilling.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha skiftet til sommerdekk på bilen, slapper jeg av med å spille meg gjennom denne boksen:

Gertler kunne sin Bartok, det er det ingen tvil om.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Det er mange av disse romantikerne som skrev flott musikk, men de kommer i skyggen av de store navnene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn