Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med all mulig grunn. Klokkeklar og presis av en annen verden. Mye av musikken på denne er ...vanskelig..., med små toneskifter i alle retninger, som det høver seg for barokk og senere vokalmusikk. Me like.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.535
    Antall liker
    23.244
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    C711255D-0458-460B-A985-C1773AEBC981.jpeg

    R. Strauss. Det er ikke Culshaw-lyd, men kjekt allikevel fra 1961 med utmerket sang, spill og direksjon. Ariadne auf Naxos, 1916-versjonen. Leinsdorf altså.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven i mono i dag med Gulda, peiskos i stereo, låter fint.
    _DSF1895.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.303

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt i mono og en like slitt plate dessverre, har ikke funnet noe info om innspillingsåret, men antar det er tidlig 1950-tall. Isaac var fortsatt ung, og forbi stadiet "lovende" vil jeg tro, fin innspilling.
    _DSF1898.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du mener disse;
    https://www.prestomusic.com/classical/search?search_query=haydn 2032
    så har jeg de 9 første i serien og liker dem svært godt. God lyd og utførelse, men det må sies at jeg er ingen kjenner av Haydn sine symfonier, så jeg har ikke noe særlig sammenlignings grunnlag.
    Ja jeg kom over disse da jeg kikket litt på Alpha classics sine utgivelser, hørte bare kort på noe og som du sier bra lydkvalitet. Så at de 10 første nå kom ut i en boks til prisen av ca. 2 enkle cder, så tenke litt på den. Har kun spilt litt av Haydn enorme produksjon og prøver å navigere litt i alle utgivelsene. Men ble litt skeptisk da jeg kom over denne, maken til slakt av et album tro jeg ikke jeg har sett 😂

     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.303
    Re Haydn 2032.
    Hurwitz får mene hva han vil og enhver får avgjøre i hvilken grad hans smak skal diktere hav en selv mener...
    Søker en Haydn 2032 anmeldelser på nettet, er der nok av positive...
    Nr 9 er kanskje ikke den beste av serien, men der er nok av bra musikk i de andre, det kan jeg høre, men som alltid, min smak er min egen og andre kan ha andre oppfatninger uten at det på noen måte invaliderer mine oppfatninger...
    best er å høre på disse selv, deretter gjøre seg opp en mening...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.303
    Må selvsagt sjekke dette litt igjen, så da står denne på;
    haydn4.jpeg
    For å si det på den måten; jeg har aldri hørt noe særlig på Haydn symfonier før jeg begynte å kjøpe denne serien.
    Måten disse spilles på her får meg til ville høre mer...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Carl Nielsen kvartetter. Første gang jeg hører disse. Her er det kvaliteter, både i verk og utøvelse.
    FDF0B51D-47B4-4B8A-8E6D-889420FBBBD9.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.309
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Haydn symfonier har jeg i perioder lyttet mye til, mest fra de store cd-boksene.
    Men jeg liker det på gamlemåten også, som dominerer i vinylbunken her. Vinylvask ikveld, denne låter forbausende fint nyvasket.
    7CD6A94F-EA5F-4A70-B808-DD135C56E38B.jpeg
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pierre Boulez er vel dessverre gått bort nå.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Huff ja, Hurwitz kan gå for langt når han snakker om musikere og musisering han ikke liker. Og det høyner ikke akkurat troverdigheten når han piper og kakler i vei om hvor dårlig slagverket i topporkestre er på bakgrunn av egen erfaring i et amatør-/skoleorkester ute i provinsen et sted for veldig lenge siden. Men glad i Haydn er han. Videoen om strykekvartettene er virkelig entusiastisk og ganske god, selv om han surrer litt med faguttrykk når han skal være presis - og mer enn en gang ender opp med et "you know" og en liten latter. Til å være en kritiker som liker å gyve løs på dyktige musikere, blir dette nokså hjelpeløst.

    Jeg har bare hørt nr. 5 og 6 i Alphas 2032-serie med Antonini og Kammerorchester Basel, på vinyl, utgitt som innbundne kunstbøker! De er gode, kompetente fremførelser uten helt å fenge like sterkt som Hogwood, Brüggen og Harnoncourt på periodeinstrumenter, eller Adam Fischer (litt varierende) eller Thomas Fey (strålende) innen quasi HIP, eller f.eks. Rattle, Jochum og Böhm av de mer eller mindre tradisjonelle. For meg går Thomas Fey og Heidelberger Sinfoniker på Hänssler helt til topps nesten hver gang.

    Det er ideelt å kunne velge mellom gammelt og nytt, ulike fremføringspraksiser, temperamenter og stiler. Bare det er kvalitet, er dette mangfoldet en berikelse.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Litt mer Haydn. Tenkt å kjøpe noen av Haydn strykekvartetter på cd (har ingen), og hadde tenkt å gå for Auryns på Tacet. Tror jeg unngår å kjøpe for mange på en gang (og det er jo endel av disse) da mange av disse boksen blir litt overveldende. Spiller bare periodevis klassisk så et fullt sett ville tatt meg noen år å komme gjennom. Tar gjerne i mot tips om noen mer jeg burde velge noen andre. Er Op 20 en grei plass å starte?
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan kjøpe et rimelig priset sett fra Naxos… god kvalitet…
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Over kr.1000 jo ikke så ikke så rimelig men ser jo at det kan være god vfm, men trenger jeg over 80 av disse :)
    Når vi i dag har streaming som alternativ så er ikke slike komplett bokser like nødvendige for meg. Dette mer generelt en akkurat denne Naxos boksen som kanskje er det jeg "trenger", får undersøke litt så takk for tips. Nå har jeg ikke samme forhold til eldre klassiske platecover som med jazz der jeg i dag angrer på jeg skulle spare noen hundrelapper og kjøpte noen komplett samlinger uten original cover.
    .
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sorry. Jeg kjøpte denne for en rimelig pris for ren stund siden. Beklager for det.
    Bjørn
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers enig. Man finner jo dette på streamingtjenester.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Ellers enig. Man finner jo dette på streamingtjenester.
    ja men er gått litt lei, har stort sett streamet de siste årene og merker jeg har mistet litt interesse /entusiasme.
    Streaming har jo sine fordeler, men jeg har nå en liten "cd" periode så får vi se hvor lenge det varer.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat. Samme her. Er noe eget med å holde albumet i hånden og lese kommentarer etc. Briller må til..
    God lyd blir det også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat. Samme her. Er noe eget med å holde albumet i hånden og lese kommentarer etc. Briller må til..
    God lyd blir det også.
    Ja tror jeg kommer til å kjøpe flere "normale" cder og ikke så mange av disse boksene. Blir sikker en blanding men er vel stort sett noen Andsnes cder som er det jeg har kjøpt de siste årene.

    For å være litt OT så er det ikke ofte jeg spiller Vivaldi, men så spilles denne. Kom vel i 2 utgaver en ren redbook og hybrid SACD, jeg har redbook utgaven.

    vivladi violin.png
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Litt mer Haydn. Tenkt å kjøpe noen av Haydn strykekvartetter på cd (har ingen), og hadde tenkt å gå for Auryns på Tacet. Tror jeg unngår å kjøpe for mange på en gang (og det er jo endel av disse) da mange av disse boksen blir litt overveldende. Spiller bare periodevis klassisk så et fullt sett ville tatt meg noen år å komme gjennom. Tar gjerne i mot tips om noen mer jeg burde velge noen andre. Er Op 20 en grei plass å starte?
    Op. 20 er et godt utgangspunkt. Absolutt. Jeg skjønte at Haydns strykekvartetter var en del av min verden en dag jeg hørte på op. 64. Jeg tror det like gjerne kunne vært op. 54, 55, 71, 74 eller 76. Helt fantastisk skrevet alt sammen, slik at den bare vokser for hver du hører. Lav terskel, musikk du kan falle inn i uansett stemning og intensitetsnivå, nok dybde, så rent, ekte og likevel ikke krevende, men vennlig, åpen og tilgivende. Slik kunne en holde på. Auryn får 10/10 av meg, og det får sannelig Tacet for lydkvaliteten også.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.797
    Antall liker
    4.055
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ach, der kom trangen til Haydn :
    folder.jpg

    Mosaiques gjør da en fremragende jobb; jeg har slett ikke alle, det er for det meste Kodalyqt på Naxos, og den komplette med Buchbinderkvt, som kom i den excellente Brilliantboksen, sammen med Fischers symfonier (og en uhorvelig mengde barytontrioer...).
    EDIT: Hvis dere får tak i denne for en rimelig penge, mener jeg den er et godt innhopp:
    folder.jpg

    PS: Jeg kjøper ikke lenger cd-er, jeg har rippet altihop, og kjøper kun FLAC-filer, for det meste fra Presto. Dessverre er det ikke alt som er tilgjengelig slik; enkelte obskure selskaper går meg hus forbi, og svææære bokse er det slutt med. Men... slik er det.
     
    Sist redigert:

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    846
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var en veldig god beskrivelse. Haydn er betydelig større enn mange tror.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.332
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    4
    Op. 20 er et godt utgangspunkt. Absolutt. Jeg skjønte at Haydns strykekvartetter var en del av min verden en dag jeg hørte på op. 64. Jeg tror det like gjerne kunne vært op. 54, 55, 71, 74 eller 76. Helt fantastisk skrevet alt sammen, slik at den bare vokser for hver du hører. Lav terskel, musikk du kan falle inn i uansett stemning og intensitetsnivå, nok dybde, så rent, ekte og likevel ikke krevende, men vennlig, åpen og tilgivende. Slik kunne en holde på. Auryn får 10/10 av meg, og det får sannelig Tacet for lydkvaliteten også.
    Har "nesten" kjøpt noen lper fra Tacet mange ganger, men det har aldri blitt da jeg var litt redd for at det var mer fokus på lyd en musikk. Har hørt litt på Auryn på Quboz og det hørtes bra ut det lille jeg hørte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mosaiques er fabelaktig bra, og jeg skulle inderlig ønske vi hadde mer Haydn fra dem.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.535
    Antall liker
    23.244
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg måtte velge ett band i Haydnkvartetter er det Mosaiques.

    Her spiller Alfred piano. Kom akkurat til sistesatsen av 27/2 og fruen dro igjen skyvedøren inn til kjøkkenet.

    E8E9D1A8-4DC3-4E91-B6EA-4559BE8AFC39.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn